AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Hei. Skal snart til Danmark, og har da tenkt å kjøpe vitamintilskudd som vi ikke har her i Norge. Noen som vet om dette er lov, altså om jeg får dette med meg hjem? Anonymous poster hash: a4a9c...73d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 Ingen som vet?Anonymous poster hash: a4a9c...73d
HvittHus Skrevet 18. oktober 2015 #3 Skrevet 18. oktober 2015 Forbudet om import gjelder ved forsendelse. Tar du vitaminene med over grensa selv, er det uproblematisk så lenge du følger regelverket ellers.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #4 Skrevet 18. oktober 2015 Kan noen fortelle med hvilke vitaminer? Synes dette er helt hårreisende! Kan man snu denne avgjørelsen, evt hvordan? Tipper det er fordi legemiddelverket skal tjene mer her i landet. Det er mange som har veldig store helsegevinster av vitamintilskudd og urter! Legemidler derimot, bør man styre unna! Anonymous poster hash: a68cb...e54
ops2 Skrevet 18. oktober 2015 #5 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg tror det stemmer som forlaget Lille Måne skriver, at legemiddelverket holdt kjeft med at vitaminer og mineraler som man bruker i Norge, Sverige, hele Europa og resten av verden kaller legemiddelverket "legemidler". Over de snevre grensene som legemiddelverket har satt. Som om vi har annerledes gener eller behov i forhold til svensker! http://www.lillemaane.no/nyhet/252/ Og så er det den gamle visa: "Ingen har behov for kosttilskudd, blablabla". Nei, vi diskuterer ikke de som har variert kosthold og ingen sykdommer som gjør at vi føler oss bedre med litt ekstra. Min sønn kaster for eksempel opp hvis han får fisk. Han rett og slett brekker seg og ber om unnskyldning med tårer i øynene. Tran klarer han ikke (ikke rart, mange voksne klarer ikke tran heller). Han har en del slike matfobier. Så hvordan få han til å ha et variert kosthold. Medisinene han tar gir han dårlig matlyst. Han sier maten ikke smaker så godt lenger. Han har sprøyteskrekk. Rett og slett angst. Jada, Emlaplaster, blablabla. Frykten sitter i hodet, ikke i huden. Å måtte bruke av en leges tid og tigge om vitaminer og omega 3 i styrker som svenske barn tar uten problemer er nedverdigende. For ikke å snakke om prisen. Å måtte tigge om å få det på blå resept... langt og tar opp samfunnets tid. Søknad om fritak, apoteket må bestille fra utlandet, for en papirmølle! Selv har jeg et par kroniske sykdommer. Jeg er i 100% jobb, men tar også godt over dosene som legemiddelverket har fastsatt av vitamin B, D og aminosyrer. Skulle jeg liksom vente til verdiene sank under normalen og få sprøyter med tilskudd, så ville jeg neppe klare å jobbe i noen måneder. Hvor er logikken... jeg har perfekte blodverdier og jobber som alle andre når jeg tar det jeg tar. Sammenligner du en boks med Solarays Mega B stress som selges i utlandet, med Solarays Mega B stress som selges i Norge, så virker ikke den norske prisen så ille. Helt til en sammenligner hva som er i tablettene. De må lage egne kosttilskudd for de norske reglene. Er så drittlei. Og vedder på at det aldri vil bli gjort om. Det var visst en demonstrasjon om det foran Stortinget i går. Massemedia holder kjeft, de vil ikke skrive om dette. De eneste vitaminene, mineralene og annet kosttilskudd du kan importere må også ha norsk pakningsvedlegg og norsk tekst på boksen. De har altså lukket døren effektivt igjen og tettet smutthullet med at man kan kjøpe billigere vitaminer fra utlandet i så lave konsentrasjoner som legemiddelverket har godkjent. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #6 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg tror det stemmer som forlaget Lille Måne skriver, at legemiddelverket holdt kjeft med at vitaminer og mineraler som man bruker i Norge, Sverige, hele Europa og resten av verden kaller legemiddelverket "legemidler". Over de snevre grensene som legemiddelverket har satt. Som om vi har annerledes gener eller behov i forhold til svensker! http://www.lillemaane.no/nyhet/252/ Og så er det den gamle visa: "Ingen har behov for kosttilskudd, blablabla". Nei, vi diskuterer ikke de som har variert kosthold og ingen sykdommer som gjør at vi føler oss bedre med litt ekstra. Min sønn kaster for eksempel opp hvis han får fisk. Han rett og slett brekker seg og ber om unnskyldning med tårer i øynene. Tran klarer han ikke (ikke rart, mange voksne klarer ikke tran heller). Han har en del slike matfobier. Så hvordan få han til å ha et variert kosthold. Medisinene han tar gir han dårlig matlyst. Han sier maten ikke smaker så godt lenger. Han har sprøyteskrekk. Rett og slett angst. Jada, Emlaplaster, blablabla. Frykten sitter i hodet, ikke i huden. Å måtte bruke av en leges tid og tigge om vitaminer og omega 3 i styrker som svenske barn tar uten problemer er nedverdigende. For ikke å snakke om prisen. Å måtte tigge om å få det på blå resept... langt og tar opp samfunnets tid. Søknad om fritak, apoteket må bestille fra utlandet, for en papirmølle! Selv har jeg et par kroniske sykdommer. Jeg er i 100% jobb, men tar også godt over dosene som legemiddelverket har fastsatt av vitamin B, D og aminosyrer. Skulle jeg liksom vente til verdiene sank under normalen og få sprøyter med tilskudd, så ville jeg neppe klare å jobbe i noen måneder. Hvor er logikken... jeg har perfekte blodverdier og jobber som alle andre når jeg tar det jeg tar. Sammenligner du en boks med Solarays Mega B stress som selges i utlandet, med Solarays Mega B stress som selges i Norge, så virker ikke den norske prisen så ille. Helt til en sammenligner hva som er i tablettene. De må lage egne kosttilskudd for de norske reglene. Er så drittlei. Og vedder på at det aldri vil bli gjort om. Det var visst en demonstrasjon om det foran Stortinget i går. Massemedia holder kjeft, de vil ikke skrive om dette. De eneste vitaminene, mineralene og annet kosttilskudd du kan importere må også ha norsk pakningsvedlegg og norsk tekst på boksen. De har altså lukket døren effektivt igjen og tettet smutthullet med at man kan kjøpe billigere vitaminer fra utlandet i så lave konsentrasjoner som legemiddelverket har godkjent. Det må jo være fordi legemiddelindurstien skal tjene mer? Det er helt hinsides! Kjenner jeg blir så provosert! Mange leger har ikke nok kunnskaper om vitaminer eller kosthold fpr den sags skyld. Blir alt ulovlig? Det er jo mange produkter fra andre land som er mye bedre enn norske. F.eks en omega 3 fra USA, en av de reneste omega 3'ene. Kan man ikke kjøpe de nå? Jeg nekter å godta dette. Det er IKKE helsebringende, tvert imot! Hva kan man gjøre for å få med folk til å snu dette? Har lest mye om helse selv, og man kan heale seg selv med mye hvis man søker kunnskap, f.eks urter, som er mye mer skånsomme for kroppen enn legemidler og all dens bivirkninger. Anonymous poster hash: a68cb...e54
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #7 Skrevet 18. oktober 2015 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg er veganer, så har tenkt å kjøpe vegetabilsk B12-vitamin når jeg er i Danmark. Bestilte en derfra før den nye regelen kom, som jeg gjerne vil fortsette med, men som vi ikke har i Norge... Skal evt. også kjøpe D3-vitamin dersom den er billigere der enn i Norge. tsAnonymous poster hash: a4a9c...73d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #8 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er og kronisk syk, og trenger en god del tilskudd av vitaminer, og noe trenger jeg i veldig store doser. For at jeg skal få normalverdier av det. Dette ville kostet meg en formue her, og jeg måtte tatt veldig mange tabletter om dagen. Dette har ikke jeg råd til. Men jeg kommer til å reise til Sverige og kjøpe en del der. Anonymous poster hash: e0ef4...fc6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #9 Skrevet 18. oktober 2015 Hvilke vitaminer/tilskudd er forbudte nå? kan man gjøre noe for å endre dette? Det vil jo gå ut over helsa til mange. Helt SYYYKT er det! At en lege skal sitte å skrive ut vitaminer de selv ikke har nok kunnskap om engang....Legemiddelverket tar jo friheten bort fra folk. Vi må få stoppet dette! Anonymous poster hash: a68cb...e54
muffinshaker Skrevet 21. november 2015 #10 Skrevet 21. november 2015 Er det noen som vet hvordan reglene for import er nå som de gikk tilbake på å forby det? Er det slik som det var før, eller er det forskjeller på mengde/type osv?Jeg skulle gjerne kjøpt D-vitamin, B-vitamin og magnesium, men har ingen anelse om hvor mye som er lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå