Gå til innhold

Er dette farlig for hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bikkja mi har på ett eller annet vis klart å få tak i en nesten tom pakke med Fisherman's Friend, og muligens fått i seg ett drops. Jeg var inne på badet da det skjedde, så han kan ikke ha rukket så mye. Han er også veldig glupsk, men flere av dropsene lå på gulvet rundt han, så det kan hende han ikke syntes de var så veldig gode, og bare ville rive i stykker papiret i stedet. Jeg følte hvertfall etter langt baki halsen på han, og fant ingenting. Han veier forresten rundt 40 kg, om det har noe å si.

Wikipedia sier at ingredienslisten er som følger: " SorbitolAspartame, Menthol, vegetable sourced Sucralose and Acesulfame K. Often they have anti-caking agents added such as Magnesium Stearate."

Har jeg grunn til å få panikk? Starttaksten hos veterinær i dag er 3000 kr, som er penger jeg ikke har, så jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Skal ringe vet igjen etterpå for å spørre (kom ikke frem i sted, veldig lite veterinærkontor, vi bor i gokk).

Anonymous poster hash: 48085...c56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet er farlig for hunder er xylitol, som finnes i f.eks tyggigummi. Jeg tviler på at en eller to FF-drops vil gjøre noe skade. Du kan følge litt med og se om han blir dårlig.

Evt hvis du er bekymret så kan du kanskje ringe til akuttvakten hos dyrlegen? De kan kanskje gi deg et svar på akkurat det over telefon?

Skrevet

En FF i en så stor hund har neppe noe å si. Til det er mengden søtstoff alt for liten og du vil sannsynligvis ikke se noen reaksjon i det hele tatt. En hel pakke tyggis spist av en miniatyrhund ville ha blitt noe helt annet. Jeg har mye mindre hunder enn deg og det har skjedd at en av dem har fått i seg et drops eller to, men jeg har aldri merket noe.

Jeg ville med andre ord ha tatt det helt med ro! (Men lurt å ha litt penger tilgjengelig i tilfelle hunden virkelig trenger veterinærhjelp da... ;) )

Skrevet

Takk for svar! Jeg har observert han nøye de siste timene, og han bærer ikke preg av at noe er galt på noe vis, så jeg tror jeg slapp med skrekken denne gangen :P Jeg pleier egentlig å ha en liten bufferkonto mtp akutt veterinærbesøk, men denne måneden gikk de til akutt tannlegebesøk for meg i stedet :P Så det passet litt dårlig, hehe. Men han har det fint hvertfall! Takk for at dere svarte :)

Anonymous poster hash: 48085...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...