Gå til innhold

Bilfritt i Oslo sentrum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aldri i livet at det vil skje smertefritt. Jeg er totalt imot dette, da jeg ønsker å unngå å bruke over 1 time til jobb når jeg kan kjøre på bare 15 min.

Endret av Mendoza
  • Liker 3
Skrevet

Hø! Skal de som bor på Aker Brygge bare få bruke bilene sine til bestemte tider av døgnet? Nei, dette kommer til å bli et helsikes leven hvis det kommer til skudd!

• Liker 5
Skrevet

De prøvde noe tilsvarende i Fredrikstad. Endte med at sentrum døde og alle dro til kjøpesentrene utenfor sentrum i stedet.

Lykke til, Oslo.

• Liker 6
Skrevet

Passer helt fint for å legge sentrum dødt, men det ser de jo etter det er  gjennomført :)

Nøyaktig like dumt som avgiftsfritak og gratis bom/ferge for el-biler!!!

Skrevet

Dette er ikke veldig kontroversielt akkurat. Over 90% av reisene til Oslo sentrum skjer alt på sykkel, til fots eller med kollektivtransport.

Det eneste som er dumt er at det er så lenge til 2019 :(

• Liker 1
Skrevet

Aldri i livet at det vil skje smertefritt. Jeg er totalt imot dette, da jeg ønsker å unngå å bruke over 1 time til jobb når jeg kan kjøre på bare 15 min.

Hvis du kan kjøre bil inn til Oslo sentrum på 15 minutter, så må du bo godt innenfor ring 3. Må si jeg er svært nysgjerrig på hvordan du da klarer å bruke over en time med kollektivtransport inn til sentrum.

• Liker 2
Skrevet

Klarer du å kjøre på 15 min et sted innenfor ring 1 garanterer jeg deg at det går raskere å sykle! Bedre for deg, bedre for miljøet!

Anonymous poster hash: 77c6b...818

• Liker 2
Skrevet

Hvis du kan kjøre bil inn til Oslo sentrum på 15 minutter, så må du bo godt innenfor ring 3. Må si jeg er svært nysgjerrig på hvordan du da klarer å bruke over en time med kollektivtransport inn til sentrum.

Nei, det må man ikke. Jeg bor godt utenfor ring 3 og bruker ca 15 min. med bil til sentrum. T-banen bruker 20 minutter til Jernbanetorget. Så kommer det an på hvordan man bor og jobber i forhold til hvor kollektivtransportens stoppesteder.

Anonymous poster hash: a4f43...59c

• Liker 4
Skrevet

Nei, det må man ikke. Jeg bor godt utenfor ring 3 og bruker ca 15 min. med bil til sentrum. T-banen bruker 20 minutter til Jernbanetorget. Så kommer det an på hvordan man bor og jobber i forhold til hvor kollektivtransportens stoppesteder.

Anonymous poster hash: a4f43...59c

Det er jo ingen steder innenfor ring 1 som tar mer enn 10 minutter å gå til fra Oslo S eller stortinget. Du bor altså et sted i Oslo det tar 30(!) minutter å gå til buss/tog/trikk/t-bane men 15 min i rushtiden å kjøre til Oslo sentrum?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ingen steder innenfor ring 1 som tar mer enn 10 minutter å gå til fra Oslo S eller stortinget. Du bor altså et sted i Oslo det tar 30(!) minutter å gå til buss/tog/trikk/t-bane men 15 min i rushtiden å kjøre til Oslo sentrum?

Morsom du, hva hvis man jobber et sted innenfor ring 2? Så da må du først ta kollektivt til Oslo S (fordi det meste som kommer ute fra distriktene går til Oslo S), så blir det overgang opp til dit man skal, med potensielt kanskje 10 minutter gåing fra holdeplass til jobben.

Så for å gjør det forståelig for deg:

Privat: Starte bilen og kjøre til jobb: 15 min (+ å gå til bilen, parkere ved kontoret og gå inn på kontoret, så kanskje totalt 20 minutter om man tar litt i).

Kollektivt:

Gå til kolletivtransport: 5min

Vente på kollektivtransport: 5min

Kjøre kollektivtransport inn til sentrum: 25min (om man bruker 15 min med bil så tar det minst 20-30 min kollektivt)

Gå til overgang og vente på overgang: 5 - 10 min

Ta kollektivt videre til arbeidsplass: 5 - 10 min

Gå fra kollektivt til kontoret: 5 - 10 min

Totalt: 50 - 65 minutter.

Men i ditt hode så regner du vel ikke med at man faktisk som oftest må gå fra en type kollektivtransport til en annen, samt at man som oftest må vente på at buss/trikk/tog kommer.

Og om man da jobber innenfor ring 1 og det bare tar 10 minutter å gå fra Oslo S så er fortsatt totalen på 45 minutter, noe som er vesentlig mer enn 15 minutter.

Anonymous poster hash: 55ba7...9f7

• Liker 2
Skrevet

Det er jo innenfor RING 1 som skal gjøres bilfri. Det er et knøttlite område midt i Oslo sentrum som som det tar maks 10 min å gå på tvers av.

Gjetter at du jobber utenfor ring 1 og kan kjøre til jobb akkurat som før

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor midt i sentrum, men jobber utenfor sentrum.

Og jo, jeg bruker en time til jobb. Må ta trikk/buss etterfulgt av bane.

Endret av Mendoza
Skrevet

Klarer du å kjøre på 15 min et sted innenfor ring 1 garanterer jeg deg at det går raskere å sykle! Bedre for deg, bedre for miljøet!

Anonymous poster hash: 77c6b...818

Nope. Bor i sentrum og jobber i Holmenkollen. Jeg bruker en time til jobb med kollektiv, 15 minutter med bil. Skjønner ikke hva du tror jeg får ut av å juge om det? Kan love deg at å sykle opp til Holmenkollen ikke er bare bare ;)

• Liker 1
Skrevet

kan vel bare ta buss inn til sentrum da, og så gå derifra?

Anonymous poster hash: ce3f4...d13
Skrevet

Hø! Skal de som bor på Aker Brygge bare få bruke bilene sine til bestemte tider av døgnet? Nei, dette kommer til å bli et helsikes leven hvis det kommer til skudd!

Hvorfor så bekymret for Aker Brygge? Dette vil vel gjelde alle som har bil innenfor ring1, dvs ikke så mange, og Aker Brygge vil fortsatt ha utkjøringen vestover fra p-husene, ut fra kartet som ble lansert. 

Anonymous poster hash: 51da8...378

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Beklager, men jeg kan ikke se for meg Erna Solberg og en rekke andre politikere skulle måtte gå til Stortinget.   :fnise:

Skrevet

Hvorfor så bekymret for Aker Brygge? Dette vil vel gjelde alle som har bil innenfor ring1, dvs ikke så mange, og Aker Brygge vil fortsatt ha utkjøringen vestover fra p-husene, ut fra kartet som ble lansert. 

Anonymous poster hash: 51da8...378

Ut av artikkelen er det bare litt over 1000 som bor i sentrum, og på kartet var Aker Brygge innenfor. Men det kan hende det er som du sier, utenfor.

Skrevet

Sykkel er vel heller ikke særlig aktuelt på vinteren. Ser for meg at mange kommer til å trenge lengre tid for å komme seg til og fra jobb. Som igjen kan gå ut over f.eks barnehager. Skjønner også at handelsstanden ikke liker dette, og det er en mulighet for at sentrum kan dø på sikt.

Det er MANGE ubesvarte spørsmål rundt dette, og det er uvettig å ta slike beslutninger før de tenker konsekvens.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nope. Bor i sentrum og jobber i Holmenkollen. Jeg bruker en time til jobb med kollektiv, 15 minutter med bil. Skjønner ikke hva du tror jeg får ut av å juge om det? Kan love deg at å sykle opp til Holmenkollen ikke er bare bare ;)

Det tar ikke en time med kollektiv fra Oslo S til Holmenkollen. Og hvis du bor lenger enn 5 minutter (å gå) fra Oslo S så bor du ikke i sentrum, og vil ikke bli påvirket av dette.

Alternativt kan du jo bare parkere bilen din utenfor ring 1 og kjøre på jobb derfra

Endret av prt90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...