Gå til innhold

Betalte parkering med Easy Park appen - fikk bot.

Christiane_W

Anbefalte innlegg

I dag var en venninne og jeg på Oslo Horse Show. Jeg parkerte i nærheten av Telenor Arena og betalte parkeringen med Easy Park appen. Siden vi i utgangspunktet hadde tenkt å være der til siste slutt la jeg inn parkering til kl. 23:30 da vi ankom.  Overraskelsen var derfor stor da vi kom tilbake til bilen rett før kl. 21:00 og det lå en parkeringsbot å ventet på frontruta.  Boten er gitt for at det ikke lå synlig parkeringsbillett i bilen.

Jeg trodde parkerkingsvaktene kunne sjekke om parkeringen er betalt med Easy Park før de eventuelt skriver bot? Man får jo ikke parkeringsbillett når man betaler med en app. Jeg dobbelsjekket at jeg hadde registrert betalingen av parkeringen på min bil og ikke mannens og det hadde jeg.  

Noen som har opplevd dette? Har det vært grei skuring å få boten annulert når det kan dokumenteres (kvittering pr epost samt screenshot) at parkeringen var betalt?

Siden det er EuroPark som har utstedt boten frykter jeg at det blir mye pes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring inn og fortell. Si at du har bevis for det gjennom easypark. Tror det er flere som har gjort dette, men det skal ikke være noe problem så lenge du har dokumentasjon på at du stod der.

Sikkert bare en trøtt parkeringsvakt som glemte å sjekke..

Anonymous poster hash: 08546...698

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Jeg trodde parkerkingsvaktene kunne sjekke om parkeringen er betalt med Easy Park før de eventuelt skriver bot? Man får jo ikke parkeringsbillett når man betaler med en app. Jeg dobbelsjekket at jeg hadde registrert betalingen av parkeringen på min bil og ikke mannens og det hadde jeg.  

...

Du trodde rett. :)

Fra https://easypark.no/slik-fungerer-det/slik-fungerer-easypark/

"Hvordan vet parkeringsbetjenten at jeg har betalt? Betjenten kontrollerer din parkering ved å søke opp ditt registreringsnummer i EasyParks database via sin håndholdte datamaskin.

Anonymous poster hash: 8c069...23b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette finner de ut når de søker på reg.nr. De fleste som får bot når de har betalt med app har skrevet feil reg.nr. Her har vakta rett og slett vært sløv.

Hilsen eksparkeringsvakt

Anonymous poster hash: a060e...4d7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du la inn riktig informasjon i appen?

Jeg har parkert på parkering som jeg vet benytter EasyPark, men fått bot likevel, fordi jeg hadde tastet inn feil informasjon. Jeg hadde betalt for parkering et helt annet sted..

Hvis alt skal være ok må du klage. Vanlig praksis er at du betaler boten, og får igjen pengene dersom klagen går gjennom.

Anonymous poster hash: 6b282...677

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ikke betale hvis du skal klage. Dersom man klager 'fryses' betalingen frem til saken er oppklart (men gjerne få dette bekrefter selvfølgelig) :)

Anonymous poster hash: 28338...e25

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om to som har brukt feil registreringsnummer. Pga at de hadde betalt for venners parkering tidligere. Da ligger de også inne i appen. Sjekk kvitteringen som du forhåpentligvis fikk på mail...

Anonymous poster hash: 605b4...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du kan betale med easy park der?

Trodde de bare kunne brukes på offentlige plasser og ikk private og at kanskje telenor arena er privat?

Rett meg hvis jeg har feil, men det var en tanke som slo meg.

Anonymous poster hash: b8a19...b55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålene som har dukket opp i tråden:

Jeg er 100% sikker på at jeg brukte rett registreringsnummer. Det var det første jeg sjekket da jeg fant boten på frontruta siden registreringsnummeret på bilen til mannen min også ligger inne i appen på min telefon og jeg fryktet at jeg hadde klart å velge feil, til tross for at de er veldig forskjellige.

Det er mulig å betale med EasyPark der, da jeg la inn parkeringen i appen dobbelsjekket jeg at koden stemte med koden som står ved betalingsautomaten.

Jeg har fått kvittering per epost med rett registreringsnummer og "områdekode" står, så det ikke tvil om at jeg har betalt for betaling på rett område og rett bil.

Til min store frustrasjon gjentok det seg i dag.  Vi parkerte på samme plass og betalte nok en gang med EasyPark.  Da vi kom tilbake til bilen stod to parkeringsvakter ved bilen min og hadde akkurat lagt boten under vindusviskeren. Jeg forsøkte å vise dem appen og at jeg faktisk hadde betalt, men de var bare sure og avvisende og sa at jeg bare fikk klage til EuroPark.  Må innrømme at jeg reagerte veldig på holdningen deres.  Kunne forstått det om jeg hadde vært sint og aggressiv, men jeg var normalt høflig og behersket. 

Vel, det er vel bare å sette i gang å klage til EuroPark. Jeg har fått kvittering for parkeringen begge dager på epost og tok bilde av parkeringsautomaten med områdekoden, så forhåpentligvis er godtar de klagen uten å krangle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å betale med EasyPark der, da jeg la inn parkeringen i appen dobbelsjekket jeg at koden stemte med koden som står ved betalingsautomaten.

Til min store frustrasjon gjentok det seg i dag.  Vi parkerte på samme plass og betalte nok en gang med EasyPark.  Da vi kom tilbake til bilen stod to parkeringsvakter ved bilen min og hadde akkurat lagt boten under vindusviskeren. Jeg forsøkte å vise dem appen og at jeg faktisk hadde betalt, men de var bare sure og avvisende og sa at jeg bare fikk klage til EuroPark.  Må innrømme at jeg reagerte veldig på holdningen deres.  Kunne forstått det om jeg hadde vært sint og aggressiv, men jeg var normalt høflig og behersket. 

Vel, det er vel bare å sette i gang å klage til EuroPark. Jeg har fått kvittering for parkeringen begge dager på epost og tok bilde av parkeringsautomaten med områdekoden, så forhåpentligvis er godtar de klagen uten å krangle.

Så du betalte til EasyPark men parkerte på EuroPark?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du betalte til EasyPark men parkerte på EuroPark?

EasyPark er navnet på betalingstjenesten, ikke parkeringsselskapet. Mange selskaper bruker EasyPark, blant annet Europark.

Edit: Der var TS før meg ja :)

Endret av Glitnir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om parkeringsvaktene ikke hadde fått god nok opplæring? Og kanskje ikke kjente til systemet med easypark? Men burde være greit skuring å få medhold i en klage, selv om det er irriterende å måtte bruke tid på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spent på hva slags respons du får fra EuroPark. De kan jo ikke bare la boten stå når du viser at du har betalt riktig! Hva slags tull er dette??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er typisk parkeringsselskaper, blodsugende igler som ikke bryr seg om hva som er rett og galt, bare de kan skrive ut bøter. Og klaging er generelt en horribel opplevelse, så mange bare betaler fordi de ikke orker å gå gjennom en klageprosess.

Anonymous poster hash: 69c58...ed1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men har du merket frontvinduet med klistermerke fra EasyPark, evt lagt en lapp om at du har betalt via EasyPark?

I fall du har gjort det,så er det bare å klage via EasyPark. Du betaler jo en liten sum ekstra for å kunne bruke app til å betale, og det skal du etter min mening definivt ha tilbake for i saker som dette ved at EasyPark ordner opp. Om ikke, så er det jo EasyPark som har solgt deg en tjeneste som ikke har holdt mål, og da hadde jeg gått til Forbrukerrådet.

Men som andre sier, ikke betal boten, så lenge det ikke er på kommunal grunn, og se hva EasyPark sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men har du merket frontvinduet med klistermerke fra EasyPark, evt lagt en lapp om at du har betalt via EasyPark?

I fall du har gjort det,så er det bare å klage via EasyPark. Du betaler jo en liten sum ekstra for å kunne bruke app til å betale, og det skal du etter min mening definivt ha tilbake for i saker som dette ved at EasyPark ordner opp. Om ikke, så er det jo EasyPark som har solgt deg en tjeneste som ikke har holdt mål, og da hadde jeg gått til Forbrukerrådet.

Men som andre sier, ikke betal boten, så lenge det ikke er på kommunal grunn, og se hva EasyPark sier.

Det er ikke nødvendig å gjøre det. Vakta kan gjøre et enkelt søk på pda'en sin og se at TS har betalt via app. 

Anonymous poster hash: a060e...4d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hverken klistremerke fra EasyPark eller lapp om at jeg hadde betalt via dem i bilen. Visste ikke at dette er et krav? Hvor får man i tak i de klistremerkene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...