Gå til innhold

Hvor lenge mellom barn nummer én og to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å starte prøving på nr 2 når babyen er rundt ett år. Ikke keen på å få de for tett, men samtidig kan det ta litt tid, pluss at vi selv ikke blir yngre.

Hvor lenge er det mellom deres barn? Og hva er fordelene/ulempene med akkurat den forskjellen?

Anonymous poster hash: 1f086...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

18 mnd, hektisk til å begynne med men nå når de er litt eldre er det veldig, veldig gøy. De leker sammen, bader sammen og finner glede i de samme aktivitetene.

De er forresten ikke samme kjønn :)

Anonymous poster hash: 70f6a...215

• Liker 1
Skrevet

15 mnd mellom våre (ikke planlagt).

Det går fint, men jeg ser nå som de er 2 og 3 at det godt kunne vært lengre i mellom dem.

Sistemann kommer 2,5 år etter nr.2, er glad for at det ble såpass.

Anonymous poster hash: 95b2b...bd5

Skrevet

her blir det 3 år.. vet jo ikke helt ennå hvordan det blir men ser for meg ganske så «perfekt».

Hun skjønner mye nå og har kommet over både trass og sjalusi på mange punkter.

Det gjenstår selvfølgelig og se når han kommer

Skrevet

16 mnd.

Fordeler: Ikke sjalusi, deler ikke opp småbarnsfasen, de leker bra sammen når yngste begynner å krabbe og gjøre litt mer ut av seg. Går på samme avdeling i barnehagen. Deilig å se den kjærligheten mellom de. Den eldste vil hjelpe til med å skifte bleier, kle på osv.

Ulemper: I starten føler en at en må dele seg, fordi babyen krever mye ift nattevåk og hyppig amming og den eldste også ønsker nærhet til mammaen sin. Veldig vanskelig når den eldste ikke har fullstendig språk enda, og vanskelig å ha de alene sammen den første tiden så en må være to. Husker det som grusomt å skulle levere i barnehagen 10 når far hadde dratt på jobb 7 de første mnd, med en nyfødt som stadig hang i puppen og en eldre som ville øve seg på å ta på sko selv som klikka i vinkel hvis man forsøkte å hjelpe til så påkledningen tok litt mindre tid.

Anonymous poster hash: de96a...2a6

Skrevet (endret)

Det er 2 år 3 mnd mellom nr 1 og nr 2 (og 22 mnd mellom nr 2 og nr 3). Vi begynte forøvrig tidlig å prøve på nr 2, men det tok ett år før det ble klaff så det er ikke sikkert de kommer tett selv om det er det man prøver på.

Ulempen med tette barn er at det kan være mer slitsomt i småbarnsperioden. Kanskje har man bare såvidt begynt å kunne sove hele natten før man må begynne med nattevåk igjen, kanskje har man flere bleiebarn på en gang og flere i trassalder samtidig, Den eldste er gjerne ikke gammel nok til å forstå at mamma er sliten når hun er gravid eller at h*n må vente fordi mamma må amme/skifte bleie/legge lillebrøster osv.

Fordelene er at de er tette i alder, har mye glede av hverandre og liker mye av det samme. Alle våre tre leker sammen. Det er enkelt å finne på ting for hele familien og vi slipper å dele oss fordi det er så stor forskjell på dem. Liten/ingen sjalusi. Og selv om det ikke var en av grunnene til at vi ønsket tette barn synes jeg det er en bonus å være ferdig med den mest slitsomme tiden relativt raskt. Det hadde vært mye tyngre å begynne på nytt med det sommer slitsomt hvis jeg hadde hatt større avstand mellom dem.

Endret av Arkana
Skrevet

Spennende å lese:-) Her prøver vi på to tette, greit å vite om både ulemper og fordeler.

Skrevet

TS her,

Takk for svar, tar gjerne mot flere.

Jeg har også tenkt litt sånn at det kanskje er greit å bli ferdig med babytiden fortest mulig (misforstå meg riktig). Har vennepar som har barn som er både 3 og 4 år som nesten kvier seg til å starte med våkennetter og det som hører til, igjen. Tenker det kan være like greit å la det stå til, på en måte. Vi prøvde i 14 mnd før det ble klaff på første, så vurderer å starte når jr. er rundt 10 mnd. Litt skummel og spennende tanke..

Skrevet

Jeg har 2 år og 4 mnd mellom mine gutter.

Det har vært fryktelig slitsomt. Storebror har vært litt treig med språket og trasset mye. Slo, kløyp og klora oss om han ikke fikk det som han ville. Tror nok det var en reaksjon på å bli storebror. Babyen krevde som regek mye skkurat i leggetiden til storebror, følte det var det totale kaos akkurat da.

Hvis mannen skulle bort, så fikk jeg mamma til å hjelpe meg.

Men når lillebror bikket halvåret og storebror fikk mer språk, så er det helt perfekt! De leker på gulvet sammen, lillebror ser veldig opp til storebror. Han får seg nok en liten kilevink og ei leike i huet iblant, ikke alltid lett når babyen raserer byggverket til storebror☺

Har mange ganger ønsket at det var 3 år mellom dem, men det har jo mye med personlighet å gjøre da. Har i huset har storebror alltid krevd mye, vært mer høyt enn han har vært lavt. (Han gikk faktisk i band den sommeren han var 1,5. Vi har vei og innsjø 50 m unna huset, og han hørte absolutt ikke på sunn fornuft. Stakk av på 2 sekunder.)

Skrevet

Vi har tre år i mellom og synes det er perfekt. Ingen sjalusi, de leker fint sammen og storesøster var/er gammel nok til å forstå at lillebror måtte komme først noen ganger.

Kan ikke komme på noen ulemper med aldersforskjellen, egentlig. Foreløpig går det over all forventning, de er rett og slett bestevenner (som av og til krangler, selvsagt). Deler rom og leker, bader sammen på kvelden og er mye sammen i barnehagen (ute, da de går på forskjellig avdeling).

• Liker 1
Skrevet

Her blir det 3,5 år i mellom og jeg syns det er perfekt. Alle jeg kjenner som har 2 år el.mindre i mellom angrer i større eller mindre grad - to bleiebarn, våkenetter, vanskelig å kommunisere nyanser (begge veier) og reflektere sammen med storesøsken... Og at foreldrene har dårlig samvittighet over at de ikke klarer å følge opp begge barna i den grad de ønsker disse første årene.

Vår datter på 3,5 er ferdig med bleier, sover sol en Stein natten gjennom; hun forstår MYE mer enn hun gjorde som 2-åring. Vi kan forklare at vi elsker henne selv om det kommer en til og hun må dele. Hun har fått mye større grad av empati enn for ett år siden. Hun er i dukkealder og gleder seg til å hjelpe. Ferdig med verste mammadaltperioden. For oss er dette helt topp aldersforskjell og vi føler vi har fått sikret oss masse skikkelig gjensidig kvalitetstid med bare henne før hun nå om 2 mnd blir storesøster.

Men hver familie må jo gjøre det de syns er best :) er jo fordel m enda tettere også, hvis man orker å ha intense første år! :)

Skrevet

Flere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...