Gå til innhold

Søstera mi er hos meg nesten hver helg og jeg er så lei! Hvordan si det til henne på en grei måte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, nå er jeg så lei! Hun bor 3 timer unna pga studier og er mye her hjemme pga få venner der oppe. Bestemor har mye penger og betaler reisen for henne. De er jo veldig close.  Men det er meg hun camper hos. Bestemor bor på hjem og hun kommer ikke overens med mamma og pappa. Siden jeg har 2 soverom, er det best å sove her.

MEN hun betaler ingenting for å være her (jeg forventer ikke hun skal bestale husleie og strøm) Hun er stor og spiser MYE. Hun spiser opp maten min og ligger mye på sofan å gjør nada. Rydder heller aldri opp etter seg.  Hun er lat av seg. Men det som er mest irriterende er at hun tar det som en selvfølge at hun skal sove hos meg! Hun spiller veldig på sannvittighetkorte. Hun har ingen å sove hos her nede (visst har hun det) hun kjeder seg der oppe i helgene, jeg er hennes favorittsøster, det er så koselig å være hos meg blabla.. Sier jeg at jeg er bortreist den helgen (kan godt være en unnskyldning) så spør hun om hun kan låne leiligheten mens jeg er borte. :dry:

Selv om leiligheten har 2 soverom, så er den ikke så stor. Jeg føler vi går opp på hverandre her. Hun ligger i sofan og ser på tv. Nesten hele helgen. Ellers så er hun på byen med venninner og kommer hjem midt på natten.

Hvordan ta det opp på en grei måte uten å såre henne? Jeg VET hun kommer til å bli sur. Det er slitsomt når hun vil ned nesten hver helg. Jeg trenger mye alenetid. Ja, jeg er konfliktssky.

Anonymous poster hash: 985dd...6d1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ps: Hun vil ikke sove hos venninner for de har ikke 2 soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en sms: "Hei! Det er veldig kjekt å ha deg på besøk, men jeg trenger tid for meg selv for å roe meg ned etter en hektisk uke. Jeg må derfor sette grensen på overnatting maks 2 helger i måneden. Samtidig må jeg be deg bidra med mat de helgene, jeg har ikke penger selv til to personer. Det forstår du vel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en sms: "Hei! Det er veldig kjekt å ha deg på besøk, men jeg trenger tid for meg selv for å roe meg ned etter en hektisk uke. Jeg må derfor sette grensen på overnatting maks 2 helger i måneden. Samtidig må jeg be deg bidra med mat de helgene, jeg har ikke penger selv til to personer. Det forstår du vel."

Ja, jeg kan prøve på den. Hun er her nå (ligger på sofaen og skal på byen kl 9) men tror jeg sender en melding på søndag eller mandag. Kanskje litt feigt men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare si det som det er. Hva så om hun blir sur? Da får hun bare bli sur tenker nå jeg. Skal hun komme ned hver helg, er det rett hun betaler litt for seg. Skulle bare mangle siden hun er hos deg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på om du poster responsen hennes og om det funker. Er litt i samme situasjon.

Anonymous poster hash: 41e5f...e17
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill, ts, ikke send sms om dette.

Sett deg ned i ro og fred og snakk med henne om det mens hun nå er hos deg. Det kan kjennes ydmykende for henne at du sender sms i stedet for å snakke med henne, slik at hun får muligheten med å svare deg på en ordentlig måte. Hvis det er sånn at hun bor hos deg bare fordi tanken om at dette er slitsomt for deg ikke har slått henne, så fortjener hun at du er ærlig med henne ansikt til ansikt. 

Mot deg opp, og gjør det før hun reiser i morgen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare sette ned foten. Pleier hun å spørre eller si i fra at hun kommer? I så fall sier du til henne at det ikke passer neste gang. Vær ærlig og si at du ikke orker å ha besøk hver helg, og sett en grense for hvor ofte hun får overnatte hos deg (om det så kun er 2 ganger i året) Neste gang du sier det er greit at hun kommer krever du også at hun bidrar med innkjøpene, samt rydder etter seg selv. Blir hun sur så får det bare være. Hun er voksen, ikke lenger et barn, og å spille sur pga. helt rimelige krav er ikke greit.

Anonymous poster hash: 69c85...24f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kjennes ydmykende for henne at du sender sms i stedet for å snakke med henne, slik at hun får muligheten med å svare deg på en ordentlig måte. 

Nei, ydmykende er det ikke. Tvert imot sender hun SMS fordi hun har så stor respekt  for søsteren at hun ikke orker si det rett til henne. Metoden har den fordelen at innen søsteren får svart, har det verste raseriet gitt seg og hun i ettertankens bleke krankhet  muligens innser at "vertinnen" kan ha litt rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er jo at vis hun blir sur så kommer hun sikkert ikke på besøk på en stund.... 

Bare si det som det er. Du har rett på å kunne bo alene i egen leilighet uten besøk uansett hvor mange rom du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier hun ikke sosiale antenner? Kutt hun ut, hun er jo rett frem dum. 

Anonymous poster hash: c6005...6e7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ydmykende er det ikke. Tvert imot sender hun SMS fordi hun har så stor respekt  for søsteren at hun ikke orker si det rett til henne. Metoden har den fordelen at innen søsteren får svart, har det verste raseriet gitt seg og hun i ettertankens bleke krankhet  muligens innser at "vertinnen" kan ha litt rett.

Nja, jeg er ikke enig i at en sms viser mer respekt enn en direkte samtale. Jeg hadde foretrukket at hun hadde snakket med meg om det mens jeg var der, hadde jeg vært ts' søster.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg er ikke enig i at en sms viser mer respekt enn en direkte samtale.

Jeg tror du misforstår meg. En SMS viser ikke mer respekt, den er en følge av at hun har respekt for (er litt "redd" for) søsteren. Snu på det: er det er menneske du regner for null og niks og hvis reaksjon du gir blaffen i, da sier du det som trengs uten mer dikkedarer - det skulle bare mangle. Fordi du ikke har respekt for vedkommende, sier du det rett ut. Og omvendt: har du respekt for personens reaksjon, så er det uten tvil tryggere å sende SMS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er jeg så lei! Hun bor 3 timer unna pga studier og er mye her hjemme pga få venner der oppe. Bestemor har mye penger og betaler reisen for henne. De er jo veldig close.  Men det er meg hun camper hos. Bestemor bor på hjem og hun kommer ikke overens med mamma og pappa. Siden jeg har 2 soverom, er det best å sove her.

MEN hun betaler ingenting for å være her (jeg forventer ikke hun skal bestale husleie og strøm) Hun er stor og spiser MYE. Hun spiser opp maten min og ligger mye på sofan å gjør nada. Rydder heller aldri opp etter seg.  Hun er lat av seg. Men det som er mest irriterende er at hun tar det som en selvfølge at hun skal sove hos meg! Hun spiller veldig på sannvittighetkorte. Hun har ingen å sove hos her nede (visst har hun det) hun kjeder seg der oppe i helgene, jeg er hennes favorittsøster, det er så koselig å være hos meg blabla.. Sier jeg at jeg er bortreist den helgen (kan godt være en unnskyldning) så spør hun om hun kan låne leiligheten mens jeg er borte. :dry:

Selv om leiligheten har 2 soverom, så er den ikke så stor. Jeg føler vi går opp på hverandre her. Hun ligger i sofan og ser på tv. Nesten hele helgen. Ellers så er hun på byen med venninner og kommer hjem midt på natten.

Hvordan ta det opp på en grei måte uten å såre henne? Jeg VET hun kommer til å bli sur. Det er slitsomt når hun vil ned nesten hver helg. Jeg trenger mye alenetid. Ja, jeg er konfliktssky.

Si det som det er, og si også at du kan invitere henne av og til; ca 1 gang hver 6-8. uke, eller 1 gang pr mnd de månedene det passer for deg.

Anonymous poster hash: 93b58...aa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar folkens :) Jeg får vel ta en prat med henne før hun drar hjem. Gruer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke jeg godtatt fra noen. Ikke en gang søstera min. Hun oppfører seg ganske dumt. Er man på besøk hos andre, så rydder man opp etter seg og spiser ikke opp maten til folk. Trodde alle voksne mennesker visste det?

Du må si det som det er, og at hun så klart er velkommen, men ikke hver helg. Du trenger alene tid og det må hun bare respektere. Hun har ingen grunn til å bli sur på deg!

Fortell oss hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er jeg så lei! Hun bor 3 timer unna pga studier og er mye her hjemme pga få venner der oppe. Bestemor har mye penger og betaler reisen for henne. De er jo veldig close.  Men det er meg hun camper hos. Bestemor bor på hjem og hun kommer ikke overens med mamma og pappa. Siden jeg har 2 soverom, er det best å sove her. MEN hun betaler ingenting for å være her (jeg forventer ikke hun skal bestale husleie og strøm) Hun er stor og spiser MYE. Hun spiser opp maten min og ligger mye på sofan å gjør nada. Rydder heller aldri opp etter seg.  Hun er lat av seg. Men det som er mest irriterende er at hun tar det som en selvfølge at hun skal sove hos meg! Hun spiller veldig på sannvittighetkorte. Hun har ingen å sove hos her nede (visst har hun det) hun kjeder seg der oppe i helgene, jeg er hennes favorittsøster, det er så koselig å være hos meg blabla.. Sier jeg at jeg er bortreist den helgen (kan godt være en unnskyldning) så spør hun om hun kan låne leiligheten mens jeg er borte. :dry: Selv om leiligheten har 2 soverom, så er den ikke så stor. Jeg føler vi går opp på hverandre her. Hun ligger i sofan og ser på tv. Nesten hele helgen. Ellers så er hun på byen med venninner og kommer hjem midt på natten. Hvordan ta det opp på en grei måte uten å såre henne? Jeg VET hun kommer til å bli sur. Det er slitsomt når hun vil ned nesten hver helg. Jeg trenger mye alenetid. Ja, jeg er konfliktssky. Anonymous poster hash: 985dd...6d1

Dette er den perfekte muligheten til å trene opp konflikthåndtering. Hun er søsteren din, hun er glad i deg. Du er attpåtil favorittsøsteren. Hun kan bli litt sur og frese litt, men hun slutter ikke å være glad i deg. Sundet som det er, ta praten face to face. Du vokser mye på dette! Det er ikke så farlig som du innbiller deg.

Anonymous poster hash: 39595...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Dette er den perfekte muligheten til å trene opp konflikthåndtering. Hun er søsteren din, hun er glad i deg. Du er attpåtil favorittsøsteren. Hun kan bli litt sur og frese litt, men hun slutter ikke å være glad i deg. Sundet som det er, ta praten face to face. Du vokser mye på dette! Det er ikke så farlig som du innbiller deg.

Anonymous poster hash: 39595...2a0

Kommer da også an på hvordan forholdet virkelig er i mellom dem. Hvis ho spiller mye på samvittigheten hennes så betyr jo dette at ho er god til å manipulere. Da er det lett å si ting som ho kanskje ikke mener fullt så mye for å få viljen sin, og har ingenting med respekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...