AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #1 Skrevet 17. oktober 2015 Hva får bestemor på rundt 90 som bor på gamlehjem til jul? I fjor fikk ho genser/bluse og tøfler.Anonymous poster hash: 57517...80c
Eriana Skrevet 17. oktober 2015 #2 Skrevet 17. oktober 2015 Pleier å rydde og se gjennom klesskapet noen måneder før jul for å se om det er behov for noe nytt. På gamlehjem blir klærne fort slitt på grunn av dårlig sortering og vask på høy temperatur, og det hender at ting blir rotet bort. Ellers liker hun å få familiebilder som er innrammet, vin/likør, gode oster og kjeks, parfyme og gavekort til fotpleie/ frisør. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #3 Skrevet 17. oktober 2015 Hvilke interesser har hun og hvor oppegående er hun? Anonymous poster hash: ac3b1...1ff 1
Rihay Skrevet 17. oktober 2015 #4 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg jobber på sykehjem, å viss jeg skulle ha tipset noen av pårørende der så skulle det vært gode kremer med god svak duft)håndkrem, ansiktskrem, bodylotion) deodorant, gode såper, sjampo/balsam. Så lenge det ikke er noe annet vedkommende ikke trenger :-D 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #5 Skrevet 17. oktober 2015 Radio Bok, f.eks fra hjemsted, bok med mange bilder. Familiealbum Sjokolade Kremer, sjampo, såpe. Klær Sko Tilbud om middag på restaurant. Gavekort hos fotpleier. Anonymous poster hash: 1abc3...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Kremer og såper. Ulltrøye. Gode strømpebukser. Pledd. Time hos fotpleier/ frisør. Anonymous poster hash: d302f...346
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Det spørs litt på hvor oppegående hun er. Jeg har selv jobbet en sommer på sykehjem, og jeg ser at mange av beboerne på langtidsavdelingene sjeldent får besøk. Nå mener jeg absolutt ikke å trekke forhastede konklusjoner, men dersom du ikke besøker henne så altfor ofte og hun er oppegående nok til det er det jo mulig å ta henne med på en utflukt? Så fremt hun setter pris på det. Ellers er familiealbum eller innrammede bilder veldig kjekt. Mange eldre liker også å høre på musikk fra deres tid. Dette kan være noe å tenke på. Eller hva med noe ekstra luksus som man kan ha i toalettmappen? Kremer eller lignende. Anonymous poster hash: d60b4...66e 1
Meadow Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Dusjsåpe, bodylotion, sjokolade og Baileys :-) 1
Jenna Skrevet 18. oktober 2015 #9 Skrevet 18. oktober 2015 Noe musikk fra den gang hun var ung. Album med bilder av familien. Spesielt morsomt blir det om du greier å finne bilder som er litt gamle, samt nyere bilder av familie. Noe godt hun kan drikke eller spise. Klær hun kan bruke om hun skal pynte seg litt. Lydbok av yndlingsforfatteren, eller bok med stor skrift som er lett å lese. Om hun er oppegående, kan det beste være å gi henne en aktivitet av noe slag. Enten å ta henne med ut å spise, gå på senior kino sammen med henne eller ta henne med ut for å handle (da er det lurt å gi henne ett gavekort hun kan bruke på denne turen)
Catlin Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Mange gode tips her. Hvis du fortsatt er i tvil om hva du skal finne på, så spør personalet der hun bor. De har ofte oversikt over om det er noe hun trenger 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Fotokalender med bilder av barn og barnebarn Gavekort hos fotpleie/hudpleie/frisør Elektriske stearinlys Noe fin pynt (min bestemor på 86 elsker engler!) Blomsteroppsats DAB-radio Konfekt Anonymous poster hash: c8a2b...4a4
svale Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Klær, helt klart. Ofte mangler en del beboere på sykehjem klær. Ullundertøy eller bukser/overdeler. Er kanskje "kjedelig" å gi, men det er det det ofte er behov for.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #13 Skrevet 21. oktober 2015 Enklere liv har mye snedig. De har til og med en egen side med gavetips til bestemor: http://www.enklereliv.no/gavetips/til-bestemor.html Mye her er jo uaktuellt til en som bor på sykehjem, men kanskje en flaskeåpner eller fotskammel kan være tingen? Anonymous poster hash: cd5a3...ff9
melatonin Skrevet 21. oktober 2015 #14 Skrevet 21. oktober 2015 Safecandle er veldig populært hos de gamle hos oss.
Luckiness Skrevet 24. oktober 2015 #15 Skrevet 24. oktober 2015 Lydbok eller CD En kjekk dvd (dersom hun har tv hun kan bruke det på/er mulig å bruke avdelingens tv. Resten av beboerene setter sikkert også pris på en god film ) Abonnement på et blad En god bok Gode kroppspleieprodukter God drikke (likør f.eks) God "kosemat" som kjeks, ost, godt pålegg, konfekt e.l. Utflukt Album med familiebilder. Kanskje album fra en spesiell anledning. F.eks. fra året som er gått. Eller fotokalender. Pynteputer til sengen/stol/sofa på rommet Et godt pledd Kjøpe inn til en hobby hun liker? Strikke/heklesaker f.eks.
-ssi Skrevet 24. oktober 2015 #16 Skrevet 24. oktober 2015 (endret) Ønskeliste fra min høyst oppegående bestemor på 95: Kryssordblader (jo vanskeligere jo bedre...) Penner Kalender med fine bilder, gjerne fra byen hun har vokst opp i Bøker Kortstokk med store, tydelige kort Tøfler/innesko som sitter godt på foten og ikke har glatt såle Håndkremen Tia Maria-likør Endret 24. oktober 2015 av -ssi
Petalouda Skrevet 24. oktober 2015 #17 Skrevet 24. oktober 2015 Da min bestefar fylte nitti kjøpte alle sjokolade, fordi det var lissom det eneste man kunne komme på. Gamle gubben fikk seriøst fjorten og en halv kilo sjokolade og en ullgenser i nittiårsgave. Da han døde seks mnd senere fant vi fjorten kilo sjokolade i et skap. Just saying. Jeg stemmer veldig for å høre med personalet der hun bor. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #18 Skrevet 24. oktober 2015 Nye klær, velværeprodukter (deodorant, body lotion og lignende), innrammede bilder av familie, scrapbook med bilder av familie osv. Dette er tingene jeg ser faller oftest i god smak på sykehjemmet der jeg jobber, spesielt nye klær, mange pasienter har jo de samme klærne som de hadde for 10 år siden og det er jo så gøy for dem å få noe nytt å bruke (for de som har interessen for det iallefall og liker å pynte seg litt). Anonymous poster hash: 32399...015
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #19 Skrevet 24. oktober 2015 Hvor ble ts av? Hadde vært fint å få vite litt mer om bestemor. Anonymous poster hash: ac3b1...1ff
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2015 #20 Skrevet 24. oktober 2015 Hør med personalet, er godt mulig de har skrevet ønskeliste for henne også, det gjør vi på sykehjemmet jeg jobber på. Men sånn generelt sett: gode, varme, elastiske klær som er lette å kle av og på og som passer (spør personalet, ofte kan størrelsen forandre seg en del iløpet av et år) Behagelig undertøy Som tidligere nevnt: gode kremer, shampo, balsam, hårpleieprodukter (får jo på hjemmet, men det er kjekkere med litt mer eksklusive produkter) Cd med gammel musikk, evt annen musikk hun er glad i Ullpledd Lue, skjerf, hansker, solhatt Hårruller om hun bruker det Album med bilder av familie, evt et fra gamle dager. Skriv gjerne navn, alder og slektskap i det, spesielt om hun ikke er helt klar kan personalet lese hvem de forskjellige er og prate med henne om dem Julepynt til rommet Batteridrevne lysAnonymous poster hash: 663c2...e91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå