Gå til innhold

Tips til hvordan flyttet store grønnplanter uten å skade de

Frk Midnattsol

Anbefalte innlegg

Skal flytte ganske langt, og har en god del store grønnplanter å frakte med meg, men er jo livredd for at de skal bli skadet..

Så liksom for meg noe lignende patent som brukes på Polet for å beskytte flasker (en elastisk netting), men kan ikke forestille meg at en slik patent finnes i stor størrelse... Hadde jeg kunnet brukt noe slikt så hadde alle bladene blitt pent lagt oppover, og minimal sjanse for skade...

Er det noen som har noen godt tips til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes jo sånn som juletreselgere bruker, kansje Plantasjen (eller lignende) har noe brukbart?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd fra Zzyzx. En annen ting du kan gjøre er å prøve å få tak i store flak med tykt papir/tynn kartong, bobleplast e.l., og pakke inn plantene i et større format av hvordan blomsterbutikker pakker inn buketter og planter. Avhengig av hva slags planter det er kan du kanskje også bruke et laken på samme måte. 

Anonymous poster hash: b08fb...a90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo sånn som juletreselgere bruker, kansje Plantasjen (eller lignende) har noe brukbart?

Smart... Det har jeg ikke tenkt på... De "posene" der hadde jo vært perfekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg puttet alle plantene i store esker da vi flyttet for 4 år siden. Rundt pottene hadde jeg sammenkrølkede aviser, papp osv slik at de stod helt stødig i eskene. De store eskene sørget jeg også for å la stå stødig i bilen. Evt kan du jo også rulle inn selve bladeene i avispapir eller gavepapir ala slik de pakker inn på blomsterbutikken. Og evt bruke hyssing rundt der igjen. Men min mening er at så lenge de står stødig og frostfritt så går det bra. Vi flyttet dog ikke så langt men er glad i plantene mine så pakket de godt likevel :)

Anonymous poster hash: 6662c...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat flyttet tvers over landet med to rimelig svære, gulvstående grønnplanter (det er vel nærmere trær enn 'planter' slik sett når de er rundt 160 cm høye).

Jeg gjorde akkurat det samme som da de flyttet med meg for 10 år siden også: Klippet og saget dem begge ned til skapelig størrelse. Lot dem tørste litt de siste 2 ukene før avreise (de står i hver sin 'selvvanningspotte' og når de pottene har full vanntank så er de sykt tunge).

Det gikk også denne gangen helt utmerket. Et par blader hadde fått en rift eller to, men de var det bare å klippe bort.

Anonymous poster hash: dff0a...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...