Gå til innhold

Forbedre kondisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man forbedre kondisjonen raskest og best mulig på ca fire uker? Noen tips? Trener til vanlig, men har ikke verdens beste kondis.

Anonymous poster hash: 169a8...3c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en eller annen slags test eller konkurranse du skal gjennom om fire uker? I så fall er nok intervalltrening det som gir best resultat på så kort sikt.

Vanligvis vil jeg ikke anbefale folk å drive intervalltrening uten å ha en del rolig langkjøring som grunnlag, men hvis du skal et eller annet om fire uker, har du ikke særlig tid til å få det grunnlaget.

Kjør på med intervalltrening, hvis det er løping du skal gjøre om fire uker så kjører du intervalløping. Siden du ikke har så mye grunnlag vil du nok trenge en del tid for å restituere deg. Ikke kjør så alt for hardt de første 2-3 gangene, du kan heller se hvor fort du restituerer deg da, og heller kjører lengre og/eller hardere 4. eller 5. gang

• Liker 1
Skrevet

Har du en eller annen slags test eller konkurranse du skal gjennom om fire uker? I så fall er nok intervalltrening det som gir best resultat på så kort sikt.

Vanligvis vil jeg ikke anbefale folk å drive intervalltrening uten å ha en del rolig langkjøring som grunnlag, men hvis du skal et eller annet om fire uker, har du ikke særlig tid til å få det grunnlaget.

Kjør på med intervalltrening, hvis det er løping du skal gjøre om fire uker så kjører du intervalløping. Siden du ikke har så mye grunnlag vil du nok trenge en del tid for å restituere deg. Ikke kjør så alt for hardt de første 2-3 gangene, du kan heller se hvor fort du restituerer deg da, og heller kjører lengre og/eller hardere 4. eller 5. gang

Ja, skal på sesjon 2. 

Hvordan merker jeg hvor fort jeg restituerer meg? 

Skrevet

Ja, skal på sesjon 2. 

Hvordan merker jeg hvor fort jeg restituerer meg? 

Det kjenner du jo på kroppen. Dagen etter at man har trent hardt kjenner man det som regel godt i musklene. Når du ikke kjenner noe til det lenger er du mer eller mindre fullt restituert.

Skrevet

Det kjenner du jo på kroppen. Dagen etter at man har trent hardt kjenner man det som regel godt i musklene. Når du ikke kjenner noe til det lenger er du mer eller mindre fullt restituert.

Så jeg skal ikke trene selv om jeg kjenner det dagen etter? Det bruker jeg jo vanligvis å gjøre, så lenge det ikke er alt for ille. 

Skrevet

Så jeg skal ikke trene selv om jeg kjenner det dagen etter? Det bruker jeg jo vanligvis å gjøre, så lenge det ikke er alt for ille.

Det avhenger av hvor godt du kjenner det. Hvis du bare kjenner det litt kan du alltids ta en økt uten hviledag, men for å få best mulig progresjon må du ha en del hvile

Å trene er å bryte ned kroppen, så bygger den seg opp sterkere enn den var når du hviler.

Hvis du ikke får nok hvile vil du bli overtrent.

Begynn litt rolig med tre økter første uke, der du ikke tar deg ut helt, så lam du heller øke på når du lærer kroppen din å kjenne.

Til senere bør du legge inn en del langøkter. For å få optimalt utbytte av intervalltrening må du ha en del langkjøring som grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...