Gå til innhold

Alenemødre som utnytter det norske velferdssystemet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iht. statistikk fra Statistisk sentralbyrå, er det slik at 84 % av alle som har hovedomsorgen for barn er alenemødre. Som alenemor har man veldig gode støtteordninger som sikrer ens økonomiske situasjon. Blant er det slik at om man får en ny partner etter et samlivsbrudd, så vil ikke denne nye partneren ha noe økonomisk ansvar eller forpliktelser for de barn som alenemoren bringer inn i forholdet. Det er også slik at hovedomsorgstakeren kan flytte fritt innenfor landets grenser akkurat slik hun vil uten hensyn til den biologiske barnefaren. Jo mindre samvær barnefaren har med barnet, jo mer penger vil barnemoren motta i barnebidrag.

Viser ikke dette at alenemødre er gitt en gullkantet avtale av staten som gjør at de kan utnytte det norske velferdssystemet på et vis som samtidig gjør livet veldig vanskelig for mange samværsforeldre som jo i hovedsak er menn?

Anonymous poster hash: 0a4f9...f8a
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på, nå får du hylekoret etter deg som kommer til å bombardere tråden med innlegg om hvordan ingen alene mødre utnytter systemet og at de ikke får noe annet enn ekstra barnetrygd...

Anonymous poster hash: 90b45...5fd

• Liker 19
Skrevet

Iht. statistikk fra Statistisk sentralbyrå, er det slik at 84 % av alle som har hovedomsorgen for barn er alenemødre. Som alenemor har man veldig gode støtteordninger som sikrer ens økonomiske situasjon. Blant er det slik at om man får en ny partner etter et samlivsbrudd, så vil ikke denne nye partneren ha noe økonomisk ansvar eller forpliktelser for de barn som alenemoren bringer inn i forholdet. Det er også slik at hovedomsorgstakeren kan flytte fritt innenfor landets grenser akkurat slik hun vil uten hensyn til den biologiske barnefaren. Jo mindre samvær barnefaren har med barnet, jo mer penger vil barnemoren motta i barnebidrag.

Viser ikke dette at alenemødre er gitt en gullkantet avtale av staten som gjør at de kan utnytte det norske velferdssystemet på et vis som samtidig gjør livet veldig vanskelig for mange samværsforeldre som jo i hovedsak er menn?

Du har ikke riktige fakta.

Jeg er alenemor. Jeg får dekket halvparten av SFO og jeg får dobbel barnetrygd. Veldig takknemlig for ordningen og den hjelper mye i hverdagen, men noen gullkantet avtale er det vel neppe.

Dersom jeg får meg en samboer vil jeg miste alle støtteordninger jeg får som alenemor.

Jeg kan virkelig ikke flytte hvor jeg vil, uten hensyn til barnefar, som seg hør og bør. Skal man flytte lenger enn 10 mil (??) må man ha skriftlig samtykke fra den andre forelderen.

Anonymous poster hash: 2b77e...386

• Liker 13
Skrevet

Jeg er alenemor. Jeg får dekket halvparten av SFO og jeg får dobbel barnetrygd. Veldig takknemlig for ordningen og den hjelper mye i hverdagen, men noen gullkantet avtale er det vel neppe.

Dersom jeg får meg en samboer vil jeg miste alle støtteordninger jeg får som alenemor.

Jeg kan virkelig ikke flytte hvor jeg vil, uten hensyn til barnefar, som seg hør og bør. Skal man flytte lenger enn 10 mil (??) må man ha skriftlig samtykke fra den andre forelderen.

Kall det ikke dobbel barnetrygd. Man får for ett barn mer enn det faktiske antall. I ditt tilfelle har du vel bare ett barn.

Jeg har selv vært alenemor med fem barn. Det var ikke måte på hvor godt jeg hadde det. Jeg var innflytter på stedet, det var kanskje derfor jeg var et lettvint bytte for slike ondskapsfulle "jegere". Jeg fikk høre at meg var det ikke synd på (hadde jeg noen gang gitt uttrykk for det?), jeg fikk jo dobbel barnetrygd, det vil si for 10 barn, full overgangsstønad, bostøtte, barnetilsyn, samt at jeg hadde min gode (?) lønn i staten. Hvor mye av dette stemte? Ingenting! Da vi ble alene, hadde jeg ikke lønnet arbeid, nettopp fordi vi var relativt nyinnflyttet. I perioden inntil jeg fikk arbeid, fikk jeg full etterlattestønad, men den ble selvfølgelig redusert etterhvert.  

• Liker 5
Skrevet

Du bør presentere fakta før du lager sånne innlegg, systemet har vel bedret seg noe?

For 10 år siden var det mye mer penger å hente for å gjøre "ingenting".

Anonymous poster hash: 140dc...11d

• Liker 2
Skrevet

Der er kanskje ikke en gullkantet avtale nå lenger, men det var det tidligere.

Jeg var alenemor på starten av 2000-tallet, og benyttet da muligheten til å gå på skole og ta utdanning i 3 år.

Fikk overgangsstønad, stønad til barnetilsyn (som dekket nesten hele barnehageregninga) , dobbel barnetrygd, barnebidrag, stipend fra lånekassen, fikk dekt kjøring fra hjemmet til skolen jeg gikk på, det utgjorde da over 1000 kr pr mnd, bostøtte, og jeg fikk utdanningsstønad på over 3000 pr skoleår. Kjøpte bøker brukt for en brøkdel av prisen.

Om ikke det var en gullkantet avtale så vet ikke jeg. Jeg hadde mer utbetalt da jeg var under utdanning enn når jeg var nyutdannet og i 100% jobb! Da jeg mottok overgangsstønad betalte jeg heller ikke skatt av inntekten!

Fikk ikke utdanningsstønad eller stønad til barnetilsyn etter utdanninga. Ei heller fikk jeg dekt kjøring til jobben. Fikk ikke stipend når jeg var ferdig utdannet. Etter en stund fikk jeg samboer, da ble etterhvert dobbel barnetrygd kuttet, og fikk ikke lenger bostøtte og bidraget ble redusert når jeg fikk samboer.

Så jo, enslige mødre har lenge hatt gullkantede avtaler. Det er jo noe som ikke stemner når jeg kunne motta mer penger som enslig mor under utdanning enn som nyutdannet mor med jobb. Og enda mindre etter et år som samboer.

Er selvsagt takknemlig for at jeg fikk ta utdannelse for å forsørge meg selv. Men var jammen IKKE fattig de tre årene. Jeg og barnet levde godt, mye bedre enn etter utdanninga. Og på den tida kunne man mitta overgangsstønad til ungen var 3 år, uten nødvendigvis å gjøre noe de årene. Jeg ble alene da barnet var 6 mnd. Kunne i teorien sittet på ræva i 2,5 år til ungen var 3 år. Først når barnet var 3 år var det krav om aktivitet for å motta mer overgangsstønad. Jeg hadde skamvett nok til å starte på utdanning med en gang for å bli ferdig med det. Men dama på trygdekontoret mente jeg ikke trengte å starte før ungen ble tre år!

Fint at de har strammet inn på dette nå, for jeg vet om mange som ikke gjorde en dritt før de måtte. Nå er det aktivitetskrav fra barnet er et år mener jeg. Skulle bare mangle!

Ikke rart enslige mødre har det stempelet, når majoriteten av dem faktisk har utnyttet systemet maksimalt opp gjennom årene.

Anonymous poster hash: 125fb...56c

• Liker 8
Skrevet

Kan dere slutte med å kalle det dobbel barnetrygd? Det heter utvidet barnetrygd, og betyr at man får for ett barn mer enn man har.

At man har det så fett som alenemor er en myte, en myte som noen elsker å holde liv i. 

• Liker 9
Skrevet

Der er kanskje ikke en gullkantet avtale nå lenger, men det var det tidligere.

Jeg var alenemor på starten av 2000-tallet, og benyttet da muligheten til å gå på skole og ta utdanning i 3 år.

Fikk overgangsstønad, stønad til barnetilsyn (som dekket nesten hele barnehageregninga) , dobbel barnetrygd, barnebidrag, stipend fra lånekassen, fikk dekt kjøring fra hjemmet til skolen jeg gikk på, det utgjorde da over 1000 kr pr mnd, bostøtte, og jeg fikk utdanningsstønad på over 3000 pr skoleår. Kjøpte bøker brukt for en brøkdel av prisen.

Om ikke det var en gullkantet avtale så vet ikke jeg. Jeg hadde mer utbetalt da jeg var under utdanning enn når jeg var nyutdannet og i 100% jobb! Da jeg mottok overgangsstønad betalte jeg heller ikke skatt av inntekten!

Fikk ikke utdanningsstønad eller stønad til barnetilsyn etter utdanninga. Ei heller fikk jeg dekt kjøring til jobben. Fikk ikke stipend når jeg var ferdig utdannet. Etter en stund fikk jeg samboer, da ble etterhvert dobbel barnetrygd kuttet, og fikk ikke lenger bostøtte og bidraget ble redusert når jeg fikk samboer.

Så jo, enslige mødre har lenge hatt gullkantede avtaler. Det er jo noe som ikke stemner når jeg kunne motta mer penger som enslig mor under utdanning enn som nyutdannet mor med jobb. Og enda mindre etter et år som samboer.

Er selvsagt takknemlig for at jeg fikk ta utdannelse for å forsørge meg selv. Men var jammen IKKE fattig de tre årene. Jeg og barnet levde godt, mye bedre enn etter utdanninga. Og på den tida kunne man mitta overgangsstønad til ungen var 3 år, uten nødvendigvis å gjøre noe de årene. Jeg ble alene da barnet var 6 mnd. Kunne i teorien sittet på ræva i 2,5 år til ungen var 3 år. Først når barnet var 3 år var det krav om aktivitet for å motta mer overgangsstønad. Jeg hadde skamvett nok til å starte på utdanning med en gang for å bli ferdig med det. Men dama på trygdekontoret mente jeg ikke trengte å starte før ungen ble tre år!

Fint at de har strammet inn på dette nå, for jeg vet om mange som ikke gjorde en dritt før de måtte. Nå er det aktivitetskrav fra barnet er et år mener jeg. Skulle bare mangle!

Ikke rart enslige mødre har det stempelet, når majoriteten av dem faktisk har utnyttet systemet maksimalt opp gjennom årene.

Anonymous poster hash: 125fb...56c

Igjen: det heter ikke dobbelt barnetrygd. Jo, hvis du hadde ett barn så var den doblet. Men man får for et barn ekstra enn hva man reelt har. Hadde du hatt to barn så hadde du fått for tre barn, altså 940kr ekstra.

Merkelig at du ikke måtte skatte? Jeg har selv mottatt overgangstønad i ett år og den skattet jeg av. Jeg hadde ca 7000kr før skatt i OS, 940+940 i barnetrygd, mottok 2000kr i barnebidrag og hadde 64% dekning av barnehageregninga. Det var alt. Ikke så innmari mye å bli rik av.. Dette var mens jeg gikk på skole, så ergo jobbet jeg ikke fulltid. Jeg gikk Helse&Sosial på slutten av 90-tallet, utdannet meg til hjelpepleier. Og grunnen til at jeg tok nettopp den utdanningen var pga dårlig utdanningsmuligheter der jeg bodde da, og jeg kunne ikke flytte til en by tre timer unna for å ta høyere utdanning pga barnefaren (har tatt annen utdanning i etterkant), og jeg måtte utdanne meg og få meg en jobb relativt kjapt for å forsørge barnet og meg selv. De helgene ungen var til faren jobbet jeg som pleie.ass på et sykehjem for å spe på. 

Så ca 10 000 hadde jeg. Er det en gullkantet avtale i dine øyne?

Anonymous poster hash: bd83b...046

• Liker 5
Skrevet

Den økte barnetrygden bør følges opp med en tilsvarende avkorting i pensjonen slik at ordningen blir selvfinansierende.

• Liker 5
Skrevet

Den økte barnetrygden bør følges opp med en tilsvarende avkorting i pensjonen slik at ordningen blir selvfinansierende.

Hva tror du barnetrygden er for? Skal den gamle moren få mindre i pensjon fordi barnet fikk kompensert litt av det barnet skulle hatt hvis foreldrene bodde sammen?

• Liker 7
Skrevet

Du vet lite om trygdesystemet og satsene I dette landet.

Trådstarter presenterer ikke korrekte opplysninger. Skaff deg informasjon og opplys deg selv.

Skrevet

Igjen: det heter ikke dobbelt barnetrygd. Jo, hvis du hadde ett barn så var den doblet. Men man får for et barn ekstra enn hva man reelt har. Hadde du hatt to barn så hadde du fått for tre barn, altså 940kr ekstra.

Merkelig at du ikke måtte skatte? Jeg har selv mottatt overgangstønad i ett år og den skattet jeg av. Jeg hadde ca 7000kr før skatt i OS, 940+940 i barnetrygd, mottok 2000kr i barnebidrag og hadde 64% dekning av barnehageregninga. Det var alt. Ikke så innmari mye å bli rik av.. Dette var mens jeg gikk på skole, så ergo jobbet jeg ikke fulltid. Jeg gikk Helse&Sosial på slutten av 90-tallet, utdannet meg til hjelpepleier. Og grunnen til at jeg tok nettopp den utdanningen var pga dårlig utdanningsmuligheter der jeg bodde da, og jeg kunne ikke flytte til en by tre timer unna for å ta høyere utdanning pga barnefaren (har tatt annen utdanning i etterkant), og jeg måtte utdanne meg og få meg en jobb relativt kjapt for å forsørge barnet og meg selv. De helgene ungen var til faren jobbet jeg som pleie.ass på et sykehjem for å spe på.

Så ca 10 000 hadde jeg. Er det en gullkantet avtale i dine øyne?

Anonymous poster hash: bd83b...046

Ja.

Å motta en halv månedslønn uten å jobbe er virkelig en gullkantet avtale.

Anonymous poster hash: 01bd5...7d3

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hva tror du barnetrygden er for? Skal den gamle moren få mindre i pensjon fordi barnet fikk kompensert litt av det barnet skulle hatt hvis foreldrene bodde sammen?

Åpenbart. Regningen bør plasseres hos de som er mest ansvarlig. Er moren mest ansvarlig for at hun er alene eller er det skattebetalerne som er mest ansvarlig?  I tillegg er det å ha omsorg noe naturlig forbundet med å betale regningene. Det blir jo tilsvarende om faren er aleneforsørger.

Endret av Summers
  • Liker 3
Skrevet

Ja.

Å motta en halv månedslønn uten å jobbe er virkelig en gullkantet avtale. Anonymous poster hash: 01bd5...7d3

Hvor får du denne informasjonen fra?

Hva med alenefedre? De finnes de også! Er du like hissig på dem?

Tror du at det er gratis å fostre opp barn?

Skrevet (endret)

Åpenbart. Regningen bør plasseres hos dem som er mest ansvarlig. Er moren mest ansvarlig for at hun er alene eller er det skattebetalerne som er mest ansvarlig? I tillegg er det å ha omsorg noe naturlig forbundet med å betale regningene. Det blir jo tilsvarende om faren er aleneforsørger.

Da er det faktisk far som er ansvarlig.

Å oppdra barn er ikke det samme som å betale regninger. Det vet du like så godt som meg.

Endret av Snuppi
Skrevet

Ja.

Å motta en halv månedslønn uten å jobbe er virkelig en gullkantet avtale.

Anonymous poster hash: 01bd5...7d3

Gullkantet? Hvis en ikke kan leve av det? Neh...

Og mange later til å glemme at det er barnas oppvekstvilkår som er tanken bak disse stønadsordningene. Skrik heller opp om at foreldrene skal forsørge barna. Altså begge foreldrene. Hører ikke så mye om hvor urettferdig det er at den ene blir sittende med alle utgiftene alene. Hvilket skjer veldig ofte. Mange foreldre bidrar ikke med en dritt til ungene sine.

• Liker 7
Skrevet

Åpenbart. Regningen bør plasseres hos dem som er mest ansvarlig. Er moren mest ansvarlig for at hun er alene eller er det skattebetalerne som er mest ansvarlig?  I tillegg er det å ha omsorg noe naturlig forbundet med å betale regningene. Det blir jo tilsvarende om faren er aleneforsørger.

Bullshit! Det er mange, veldig mange grunner til at man ender opp alene med omsorg for barn. Man er TO om å lage dem vet du.

Og hvis en skulle tenke slik, så får en vel ta regninga selv også om man skader seg i fylla, og trenger legehjelp f.eks...

• Liker 3
Skrevet

Da er det faktisk far som er ansvarlig.

Å oppdra barn er ikke det samme som å betale regninger. Det vet du like så godt som meg.

Moren kan jo få seg ny samboer. Hvorfor er alenemødre for gjerrige til å betale for sine egne barn? Virker som de bare ønsker hovedomsorgen for å ha en eller flere melkekyr. Trist..... 

• Liker 4
Skrevet

Moren kan jo få seg ny samboer. Hvorfor er alenemødre for gjerrige til å betale for sine egne barn? Virker som de bare ønsker hovedomsorgen for å ha en eller flere melkekyr. Trist.....

Hvor er barnas far? Hvorfor kan ikke de ta ansvar for barna sine da?

Vet du i det hele tatt hvor mange som har delt ansvar, kontra den ene av foreldrene som har hovedansvaret?

Vet du om de får utvidet barnetrygd?

Det som er trist her er deg og dine holdninger og generaliseringer.

Skrevet

Hvor er barnas far? Hvorfor kan ikke de ta ansvar for barna sine da?

Vet du i det hele tatt hvor mange som har delt ansvar, kontra den ene av foreldrene som har hovedansvaret?

Vet du om de får utvidet barnetrygd?

Det som er trist her er deg og dine holdninger og generaliseringer.

Jeg skrev jo at tilsvarende skal gjelde om faren har hovedomsorgen.  

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...