Gå til innhold

Finnes det allergifrie katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg elsker katter, og har veldig lyst til å anskaffe meg en, men er dessverre allergisk. Har noen erfaring med allergifri katt? Har lest at Bengal eller Ragdoll skal være allergifri, men jeg har ikke peiling på om det er sant. Hadde norsk huskatt da jeg var yngre, men den tålte jeg dårlig.. Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sibirkatt skal være allergivennlig, mener jeg :)

Skrevet

Sibirkatt skal være allergivennlig, mener jeg :)

Ja, har også hørt om det! Takk for svar :D

Skrevet

Nei, da man kan reagere på spyttet og ikke pelsen.

Anonymous poster hash: 8b842...7ac
  • Liker 4
Skrevet

Det finnes ikke ''allergifrie'' katter, men allergivennlige derimot :) ( Som nevnt over her ). Anbefaler deg å kontakte Sibirkattens Venner; http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85

De arrangerer sånne ''testbesøk'', der du kan besøke et hjem som har sibirkatt.

Hentet fra siden dems;

• Et testbesøk koster 200 kroner. Dette går i sin helhet til testhjemmet som stiller sine katter til disposisjon og bruker av sin fritid.
  • Testhjemmet setter av en time til besøket.
  • Selve testingen går ut på at du koser med katten og holder på med den så mye som mulig. Snus på pelsen og stikk nesen ned i den om du vil. Det er viktig at du får testet skikkelig!
  • Du kan gjerne be om at katten blir børstet slik at du kan ta med deg litt hår hjem.

Erfaringer over flere år viser at mange kan tåle sibirkattene, mens andre tåler de ikke. De som får en allergisk reaksjon kan både få det mens testbesøket pågår, eller det kommer senere. Det er derfor lurt å gi det et par døgns modning før du fastslår resultatet av besøket. Hvis du er usikker anbefaler vi at du gjennomfører et nytt testbesøk, enten ved å gjenta besøket hos samme testhjem eller oppsøker et annet testhjem med andre katter.

Anonymous poster hash: 058e5...089
  • Liker 2
Skrevet

Det finnes ikke ''allergifrie'' katter, men allergivennlige derimot :) ( Som nevnt over her ). Anbefaler deg å kontakte Sibirkattens Venner; http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85

De arrangerer sånne ''testbesøk'', der du kan besøke et hjem som har sibirkatt.

Hentet fra siden dems;

• Et testbesøk koster 200 kroner. Dette går i sin helhet til testhjemmet som stiller sine katter til disposisjon og bruker av sin fritid.
  • Testhjemmet setter av en time til besøket.
  • Selve testingen går ut på at du koser med katten og holder på med den så mye som mulig. Snus på pelsen og stikk nesen ned i den om du vil. Det er viktig at du får testet skikkelig!
  • Du kan gjerne be om at katten blir børstet slik at du kan ta med deg litt hår hjem.

Erfaringer over flere år viser at mange kan tåle sibirkattene, mens andre tåler de ikke. De som får en allergisk reaksjon kan både få det mens testbesøket pågår, eller det kommer senere. Det er derfor lurt å gi det et par døgns modning før du fastslår resultatet av besøket. Hvis du er usikker anbefaler vi at du gjennomfører et nytt testbesøk, enten ved å gjenta besøket hos samme testhjem eller oppsøker et annet testhjem med andre katter.

Wow, imponerende tilbud!

Skrevet

Nakenkatt?

Anonymous poster hash: 289d4...cf4
Skrevet

Wow, imponerende tilbud!

Ja, ikke sant! Synes det er et kjempeflott tiltak :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, det finnes verken allergifrie eller allergivennlige katter.

er du i tvil kan du lese på allergiviten.no, spørre naaf.no eller andre eksperter på allergi.

Husk at en katt er et liv, og noe du tar ansvar for i 10 til 15 år, ikke noe du tester ut og finner ut om noen uker eller måneder at du ikke kan ha i hus.

Har du først hatt en katt i huset du bor i, vil det, uansett rase, ta mer enn ett år å få katteallergene ut igjen av huset. Noe å tenke på?

Anonymous poster hash: 1f7ad...836

• Liker 1
Skrevet

Sphynx er ikke allergivennlig

• Liker 6
Skrevet

Sibirkatt! Jeg har en selv, og reagerer ikke på henne. Helt fantastiske katter, de er litt som hunder faktisk. Hun er lydig og kommer når jeg roper, og skjønner flere kommandoer. 

Anonymous poster hash: a905e...554
Skrevet

Sibirkatt! Jeg har en selv, og reagerer ikke på henne. Helt fantastiske katter, de er litt som hunder faktisk. Hun er lydig og kommer når jeg roper, og skjønner flere kommandoer. 

Her glemmer du at vi alle er forskjellige.Du reagerer ikke på den katten,men kanskje på kullsøsken til pus

Skrevet

Nakenkatt?

Anonymous poster hash: 289d4...cf4

Nakenkatter er ikke særlig allergivennlige da stoffet allergikere flest reagerer på er et proteinstoff i spyttet på katten, og ikke selve pelsen. Når katten vasker seg, legger den igjen spytt i pelsen som igjen gir folk allergisk reaksjon når de kommer i kontakt med pelsen. Derfor vil nakenkatter være litt mindre allergifemkallende enn katter med pels, men allergivennlige er de ikke. De fleste katteallergikere reagerer på nakenkatter også.

Her glemmer du at vi alle er forskjellige.Du reagerer ikke på den katten,men kanskje på kullsøsken til pus

Sibirkatter mangler et spesielt protein som er det størsteparten av allergikere reagerer på, og dermed er det mange allergikere som tåler sibirkatter. Er du allergisk mot det mest vanlige stoffet, reagerer du ikke på sibirkatter og vil derfor fint tåle kullsøsknene også. Da tåler du alle sibirkatter. Er du derimot en av dem som reagerer på andre stoffer i kattens spytt, urin og pels, så vil du ikke tåle sibirkatter bedre enn andre katter.

I tillegg kommer dette med grader av allergi og det faktum at man både kan vokse av seg og på seg allergi. Forskjellen ligger ikke i mellom kullsøsken, men i mellom hvilke typer allergener kattene har i seg og hva man reagerer på.

Anonymous poster hash: 3ff23...f08

• Liker 3
Skrevet

Jeg har testet med flere forskjellige sibirkatter. Reagerte ikke på noen av de. Men reagerer på huskatten til foreldrene mine, da nyser jeg som bare det. Og det klør. Uansett bør man ikke skaffe seg katt før man vet at man tåler den. 

Skrevet

Burmeser og bengal er greit allergivennlige. Er allergisk selv men har en burmeser, reagerer ikke på den i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 0e33b...e11
Skrevet

Tusen takk for svar dere!! Skal i testhjem til uken for å møte Sibirkatter - blir spennende! :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar dere!! Skal i testhjem til uken for å møte Sibirkatter - blir spennende! :)

Gled deg ^^,

Samboeren min er kjempeallergisk mot katter, men etter et besøk i et testhjem i fjor(med 5 sibirer) var det null reaksjon. Så han var en av de heldige som tåler dem.

Vi hentet hjem frøkna vår i november i fjor, og i og med at vi bare har mulighet til å ha innekatt hentet vi pus nummer to i august slik at hun skulle ha mer selskap når vi ikke er hjemme.

Nå har vi to fantastiske puser! Supersosiale og kosne, og ordentlig lettlærte. Og i tillegg er "sibirkattmiljøet" veldig bra. Fikk mye hjelp av flere forskjellige oppdrettere med å finne ut hvem som hadde kattunger til salgs første gangen, og hun var vi på testbesøk hos anbefalte oss som kjøpere når vi fant en katt vi ville kjøpe. De fleste kjenner alle som driver med oppdrett av rasen :)

Legger ved et lite bilde av våre to fine puser ^^, Heldige som vi har vært ble de perlevenner etter bare et par uker.

post-63067-0-34958300-1445764015_thumb.j

Og et lite skrytebilde av eldstepusen. Vi synes jo selvfølgelig vi har verdens fineste pus.

post-63067-0-93667500-1445764173_thumb.j

Endret av KristineS
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...