Gå til innhold

Hvorfor feirer du jul?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Fordi jeg TRENGER jula midt oppi vinterstrevet - kaldt og uggent, regninger og stress, lenge til sommeren og alt det der.

Jula er det koseligste jeg vet, å treffe familien og venner, alle er glade, vi pynter hjemme og koser oss med god mat og pakker som er forbeholdt denne ene gangen i året. Alle forberedelsene og luktene og ...

Nå blir jeg helt sentimental her jeg. Men bortimot den eneste grunnen jeg IKKE har til å feire jul, er hele historien om Jesus. For meg så er det bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er digg!! Min favoritttid av året. Kos, familie, fet og god mat, brettspill, nøtter, marsipan, ....

Men noe som har begynt å irritere meg er all skrivingen i avisene om "kjøpefesten" og at folk øser ut mange penger på fancy gaver. Verken jeg eller noen jeg kjenner kjøper gaver til mange tusen kroner! Skjønner ikke hvem som gjør slikt, eller om avisene bare tror folk kjøper over evne og det har blitt tradisjon å mase om dette hvert år. De burde fokusere på det koselige som skjer rundt omkring når folk forbereder jul, istedet for å jage oss opp med prat om stress og sløseri.

Det må være lov til å unne seg litt kos en gang i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julen!

Egentlig er det vel hyklersk av meg å feire jul ettersom jeg ikke tror på Gud. Av den grunn vil jeg ikke gifte meg i kirken, og heller ikke døpe barna mne. Men jul feirer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi :

:nisse: Det har vært tradisjon hele livet mitt

:nisse: god mat

:nisse: Jeg tror på gud

:nisse: Koser meg med juleforberedelser

:nisse: Synes det er kjekt å glede andre med gaver

:nisse: Koser meg med familien

Klems Charmina

:babyjente: 46 dager til termin

Slik er det med meg også, og jeg elsker tradisjoner, og stemningen, og det å ha en så lang deilig varm uke midt i den svarteste vinteren. Dessuten så synes jeg det er viktig å skape seg anledninger å ferie. Det er alt for få festdager i livet... så et bedre spørsmål ville kanskje være: Hvorfor IKKE feire jul.

Og bare så det er sagt... jeg er selv troende, men blir ikke støtt av at andre feirer jul selv om de ikke er religiøse. :ler: Synes det er fint jeg, og håper dere koser dere dere også.

De kristne høytidene hører jo også til i kulturen vår og tradisjonene våre også. Om en skulle velge bort alt som er preget av kristendom i vår kultur ville en fjernet et helt begrepsapparat. Kristendommen er en del av identiteten til ikke-troende også. Så lenge de er vokst opp her i landet, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg feirer jul fordi det er en tradisjon. jeg har aldri fått en kristen oppdragelse fordi mine foreldre tar avstand fra kristendommen. jeg er heller ikke kristen. julen forbinder jeg med å være sammen med de menneskene jeg er glad i, og nyte god mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul for å minnes julebudskapet, inkarnasjonen.

Det budskapet som står beskrevet i Johannesevangeliet om at Ordet ble menneske. Det er mitt hovedmotiv for å feire jul. Juleforberedelser er koselig det også, men for meg hadde ikke jula blitt det samme uten første juledag og det å være i kirken akkurat på denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi det er en hyggelig unnskyldning for å kose seg litt ekstra midt på vinteren. Julen for meg betyr god mat og masse kaker, snø ute og levende lys og fyr på peisen inne, tilbringe tid sammen med venner og familie og gjøre litt ekstra stas på hverandre med pakker osv, og sist men ikke minst; at solen snur og det så smått begynner å gå mot lysere tider igjen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg feirer jul pga det er en tradisjon. Selvom jeg er kristen er det ikke derfor jeg feirer! (Jesus ble jo ikke født den 24 uansett..)

Men det er kjempe koslig å være sammen med familien og ikke minst planlegge dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer fordi det er tradisjon. De siste årene har jeg vært deprimert av alt julemaset, synes alt blir for kommersielt....... alt for mange gaver og så handles det inn mat som om vi skulle være innesnødd i flere uker, og pliktsamvær ikke minst. Jeg er vant til et mer nøkternt forhold til julegaver.

Jeg trives med julen når 1. juledag kommer, da koser jeg meg og nyter julefreden med min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lilletroll

Feirer jul kun fordi det er en tradisjon som hører med. Jeg er ikke troende, så det har ingenting med saken å gjøre. Er heller ikke i kirken på juleaften, for jeg mener at når jeg ikke er der ellers i året trenger jeg ikke trenge meg på akkurat den dagen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv feirer jeg jul på grunn av at det er en tradisjon jeg er født inn i, og det gjør for såvidt familien min også. For meg har det ingenting med religion å gjøre.

Vi har aldri lest i bibelen på julaften, mamma og lillesøsteren min drar i kirken for å ønske folk god jul, ikke for å høre presten tale,...

Jul for meg betyr ferie,...ferie med familien, god mat og gaver.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi det er en tradisjon. jeg feirer ikke det religiøse som egentlig er knyttet til julen, men det blir på en måte en slags vinterfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor feirer DU jul? :nisse:

Jul, solsnu, vintersolverv, yule, midtvinter... Kjært barn med mange navn.

Jeg feirer at det er den mørkeste dagen på vinteren. Nå går det mot lysere tider! Det er en eldgammel, hedensk tradisjon, og jeg elsker julen!

Følgende sitat kan jeg stå inne for...

Når kristendomen skulle innføres fant man at midtvintersfeiringen var så viktig for folk at det var umulig å få folk til å oppgi disse hedenske skikkene, derfor flyttet man dagens feiring av jesu fødsel til denne dagen for at dagen lettere skulle integreres i skikkene man allerede hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...