Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2004 #1 Del Skrevet 25. september 2004 Selv feirer jeg jul på grunn av at det er en tradisjon jeg er født inn i, og det gjør for såvidt familien min også. For meg har det ingenting med religion å gjøre. Vi har aldri lest i bibelen på julaften, mamma og lillesøsteren min drar i kirken for å ønske folk god jul, ikke for å høre presten tale,... Jul for meg betyr ferie,...ferie med familien, god mat og gaver. Hvorfor feirer DU jul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chanda Skrevet 25. september 2004 #2 Del Skrevet 25. september 2004 Jul for meg betyr: tid til samvær med familien juletre pinnekjøtt og kålrotstappe sjokolade, marsipan, småkaker og nøtter innekos med fyr på peisen stearinlys rent og julepyntet hus fine klær julegaver Liker best å feire julen sammen med min lille familie, jeg, mannen, barna og hunden. Ungene sier også at de synes hjemmejulene er de beste :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 25. september 2004 #3 Del Skrevet 25. september 2004 Jeg feirer jul fordi jeg har barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shagya Skrevet 25. september 2004 #4 Del Skrevet 25. september 2004 Jeg feier jul fordi det er tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 25. september 2004 #5 Del Skrevet 25. september 2004 Jeg feirer ikke på religiøs grunnlag, mer fordi det er en tradisjon og det blir som en slags vinterfest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 25. september 2004 #6 Del Skrevet 25. september 2004 En unik mulighet til å krangle med familie man ikke ser så ofte ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 25. september 2004 #7 Del Skrevet 25. september 2004 Fordi julen er en herlig fest å glede seg til når nettene blir lange og dagene fulle av regn og andre kjipe ting. En ting som har vært der hvert eneste år i absolutt hele mitt liv i en eller annen form. Som derfor betyr trygghet, fest, moro, kos, å skape barndomsminner for mitt eget barn når hun blir gammel nok til å huske noe som helst. En påminnelse om å kjøpe kongerøkelse, finne frem masse tacky pynt, gå i selskaper, drikke gløgg, ha en pakke å åpne hver trøtte morgen i 24 dager på rad, få masse ting jeg ikke har samvittighet til å bare gå ut og kjøpe meg selv... - Altså: tradisjon, jeg ville bare utdype litt, tradisjon høres så plikt ut. Derfor stresser jeg ikke før jul, holder meg til en enkel gaveliste, baker det jeg har lyst til å bake, og ler av all sutringen om stress og kjøpepress. Og siden jeg ikke er kristen har det altså ingen verdens ting med Gud&Jesus å gjøre for meg. Og jeg har fått julegledesegstemning allerede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sita Skrevet 25. september 2004 #8 Del Skrevet 25. september 2004 Tradisjon....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #9 Del Skrevet 25. september 2004 En salig røre av Tradisjoner Religion (selv om jeg vet at jesus slett ikke ble født i jula) En mulighet til å møte familie, venner og andre som man ikke ser elelrs En fest i mørketida! Folk som klager på at jula er bare stress og mas er i ganske stor grad skyld i det selv tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CheapChampagne Skrevet 25. september 2004 #10 Del Skrevet 25. september 2004 Fordi det er tradisjon. Er ingen i familien som er spesielt religiøse av seg. ojj begynte plutselig å glede meg til jul jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. september 2004 #11 Del Skrevet 25. september 2004 Tradisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. september 2004 #12 Del Skrevet 25. september 2004 Av akkurat samme grunn som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 25. september 2004 #13 Del Skrevet 25. september 2004 Jeg feirer ikke på religiøs grunnlag' date= mer fordi det er en tradisjon og det blir som en slags vinterfest. Samme her :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 25. september 2004 #14 Del Skrevet 25. september 2004 Har behov for en periode på året hvor det er tid og stillhet, ro til ettertanke og fred rundt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 25. september 2004 #15 Del Skrevet 25. september 2004 Verken mamma eller pappa eller oss to ungene er medlem av statskirka, så at vi feirer Jul for å huske Jesu fødsel er vel rimelig utelukket. Julaften hos oss er kun tradisjon, og det eneste som er i nærheten av å antyde noe annet er en julekrybbe i trolldeig i vinduskarmen. Etter at jeg begynte å bli litt voksen og ønske meg myke pakker er julen imidlertid iferd med å føles mer som en eneste stor handleorgie enn som en feiring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villkatt Skrevet 25. september 2004 #16 Del Skrevet 25. september 2004 Fordi familien min vil det, og fordi det alltid har vært en tradisjon hos oss. Å røre ved denne "hellige" tradisjonen (som ikke har noe å gjøre med relgion hos oss) skaper et styr uten like! Men så er det jo kos da! Ihvertfall tenker jeg det nå.. Men jeg vet det kommer til å endre seg når jeg sitter der midt i gavepapirjungelen, lei av å småprate med halve slekta, feit og med dårlig samvittighet. :-? 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #17 Del Skrevet 25. september 2004 Veit ikke, jeg. Alle andre gjør det joooo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 25. september 2004 #18 Del Skrevet 25. september 2004 Fordi det er en vane Er ikke religiøs, og det religiøse har heller aldri vært en del av julefeiringen da jeg var barn. Synes julen er en fin tid, stemningen er spesiell da. Det er koselig å være sammen med familie, men det er ikke det viktigste...jeg har allerede feiret uten familien en gang, og det var ikke vanskelig i hele tatt. Tror jeg klarer å få julestemning nesten samme hvor jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 26. september 2004 #19 Del Skrevet 26. september 2004 Fordi det er tradisjon.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 26. september 2004 #20 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg feirer jul fordi : Det har vært tradisjon hele livet mitt god mat Jeg tror på gud Koser meg med juleforberedelser Synes det er kjekt å glede andre med gaver Koser meg med familien Klems Charmina 46 dager til termin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå