Gå til innhold

Vekt og barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

En ting som funker bra hos oss når barnet har spist mye men fremdeles vil ha mer, er at jeg sier hun kan vente 15 minutter, og hvis hun fremdeles er sulten da, kan hun få mer. Som regel vil hun ikke ha mer når den tiden har gått fordi metthetsfølelsen har kommet eller hun har begynt å gjøre noe annet og har glemt at hun ville ha mer.

Anonymous poster hash: ea270...7a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mtp at jeg veide 42 kg og var 162 cm høy i 8.klasse, 13 år gammel, synes jeg det var litt i overkant, ja. Få inn et sunnere og mer næringsrikt kosthold, og ikke klæsj på med store måltider av gangen. 

Anonymous poster hash: 465e0...486
Skrevet

Jeg regner med at grunnen til at du spør, er at helsesøster har hatt samtaler med dere etter kontrollveiing i tredje klasse. Og at du har blitt redd for hva konsekvensene kan bli hvis ikke du får barnet inn i "normalvekt" igjen.

Den overvekt hun har, er helt i nedre del av skalaen. Vi snakker ikke om sykelig overvekt/fedme her. Det er rutine å ta opp dette etter kontrollveiingen, og det har vært snakk om det er fornuftig å lage så mye oppstyr om så lite overvekt: http://www.p4.no/story.aspx?id=620831

Det er ikke akkurat hyggelig å få en slik innkalling til samtale om at barnet er overvektig, spesielt siden man aldri har tenkt på barnet som overvektig før. Vi har alle sett bilder av virkelig overvektige barn, og skjønner at dette barnet ikke ser slik ut.

Når det er sagt, så er det best å lete etter en aktivitet hun liker. Har dere vurdert hiphop, svømming, tae kwon do eller lignende? Vi er så overfokusert på ballspill her i Norge, noen steder har bare håndball eller fotball som fritidstilbud. Håper stedet du bor på har noen andre alternativ for barn som ikke liker ballspill.

Ikke tenk så mye på popcornet. Noen begynner virkelig i feil ende når de kicker på at hun spiser popcorn. Det er knapt kalorier i det. Her på KG må du ta alle råd meget kritisk. Jeg ville heller tatt bort is og nudler i uka, og begynt å sette fram oppskåret frukt og vaskete gulrøtter. To kuler iskrem er 260 - 280 kcal. Et beger Mr. Lee er 280 kcal. Det er ikke så ille hvis nudlene for eksempel erstatter annen mat en gang imellom. De fleste småbarnsforeldre står imellom fast i tidsklemma. Problemet oppstår når nudler og is kommer i tillegg til den andre maten.

Men la nå popcornet være framme i helga da....

Nei, vi har ikke vært innkalt til til samtale med helsesøster. Vet ikke hva de ser på som overvekt og når de mener de bør innkalle til møte. Men du har rett i det med ballspill. Vi bor i en liten kommune med kun fotball, håndball, og turn. Turn var ingen suksess. Hip hop ble kjedelig etter en stund og langt unna. Svømming har hun en gang i uka. Gym har de 2 ganger i uka på skolen. De kaloriene du snakker om kommer da ikke i tillegg. Hun erstatter et måltid med nudlene. Den isbollen er en sjelden gang. Men jeg vet at iforhold til hvor mye jeg bevegde meg da jeg var barn beveger hun seg veldig lite. Men dagens barn er ikke hva det var.

Anonymous poster hash: 96fd1...9fa

Skrevet

Er hun ofte med venner? Kan det være at hun får i seg kjeks/saft osv når hun er hos andre?

Ville nok tatt tak i dette, kun spise sunt i ukedagene.

Ville også begynt å prate litt om hva som er god ernæring og ikke. Å spise nudler kan sammenlignes med å spise potetgull, ift hva næringen vil tilsi.

Mener ikke å snakke om kalori inntak, men enkel ernæringslære har ingen vondt av å kunne.

Anonymous poster hash: 0b77e...390

Skrevet

Nei, vi har ikke vært innkalt til til samtale med helsesøster. Vet ikke hva de ser på som overvekt og når de mener de bør innkalle til møte. Men du har rett i det med ballspill. Vi bor i en liten kommune med kun fotball, håndball, og turn. Turn var ingen suksess. Hip hop ble kjedelig etter en stund og langt unna. Svømming har hun en gang i uka. Gym har de 2 ganger i uka på skolen. De kaloriene du snakker om kommer da ikke i tillegg. Hun erstatter et måltid med nudlene. Den isbollen er en sjelden gang. Men jeg vet at iforhold til hvor mye jeg bevegde meg da jeg var barn beveger hun seg veldig lite. Men dagens barn er ikke hva det var. Anonymous poster hash: 96fd1...9fa

Jeg hadde overhodet ikke stresset med å gi ungen vår nudler eller en bolle is selv om det er hverdag. Det lager ikke en overvektig unge. Men det at dagens barn er ikke som de var er tull. De blir hva du gjør dem til, iallefall på den alderen. Kom dere ut på tur i helgene. Lag hundebande i skogen. Løp og hopp i løvet nå om høsten, gå på ski eller ak om vinteren. Om dere kommer dere ut i helgene er det 2 dager m aktivitet da trenger hun ikke gå på noe i hverdagene.

Anonymous poster hash: f4757...aac

Skrevet

Er hun ofte med venner? Kan det være at hun får i seg kjeks/saft osv når hun er hos andre?

Ville nok tatt tak i dette, kun spise sunt i ukedagene.

Ville også begynt å prate litt om hva som er god ernæring og ikke. Å spise nudler kan sammenlignes med å spise potetgull, ift hva næringen vil tilsi.

Mener ikke å snakke om kalori inntak, men enkel ernæringslære har ingen vondt av å kunne.

Nå har det seg slik at jeg kjøper kanskje en nudelboks i mnd. Så det er nok neppe problemet. Jeg ville bare ha frem at vi er ikke riktig så A4 at vi ikke kan unne oss noe godt enkelte ganger. Som vafler, nudler, youghert, kesam litt is. Det regner jeg med er helt normalt i et ellers sunt kosthold.

Hun har fått beskjed om å ringe oss om hu får spørsmål om hu vil ha noe hos venner. Noe hun har blitt flink til.

Skrevet

Jeg hadde overhodet ikke stresset med å gi ungen vår nudler eller en bolle is selv om det er hverdag. Det lager ikke en overvektig unge. Men det at dagens barn er ikke som de var er tull. De blir hva du gjør dem til, iallefall på den alderen. Kom dere ut på tur i helgene. Lag hundebande i skogen. Løp og hopp i løvet nå om høsten, gå på ski eller ak om vinteren. Om dere kommer dere ut i helgene er det 2 dager m aktivitet da trenger hun ikke gå på noe i hverdagene.

Anonymous poster hash: f4757...aac

Du har nok rett i det. Må bli flinker til slike ting.

• Liker 1
Skrevet

Mtp at jeg veide 42 kg og var 162 cm høy i 8.klasse, 13 år gammel, synes jeg det var litt i overkant, ja. Få inn et sunnere og mer næringsrikt kosthold, og ikke klæsj på med store måltider av gangen.

Anonymous poster hash: 465e0...486

Det syns jeg høres lite ut jeg da men.

• Liker 4
Skrevet

Bare vær forsiktig med tilnærmingen, og pass på at jenta blir mett. Jeg fikk bittesmå porsjoner, så jeg kjøpte mat på butikken etter skolen fordi jeg visste at jeg ikke kom til å bli mett hjemme ,og da var det ikke akkurat sunne ting jeg kjøpte. Var også alltid på konstant godtenekt og da kjøpte jeg det selv og da i mye større kvantum enn jeg hadde fått hjemme.. Det gjorde bare problemet større..

Anonymous poster hash: 5d95d...dde

Skrevet

Du trenger ikke fokusere på kroppsstørrelse og slanking når du innfører sunnere kosthold og aktivitetsnivå i hjemmet.

Neivel, så er det ikke så mye kalorier i popcorn. Men når et barn hiver i seg en pakke popcorn på null komma niks, så har hun ikke et helt "gjennomsnitlig" syn på godterier. Da går det gjerne like fort ned når det settes frem en skål med annet snacks andre steder.

Man blir ikke innkalt til møte med helsesøster ved overvekt. Man får tilbud om samtale.

Og når du skriver at hun spiser litt masse til middag, så vet vi jo ikke om det er en stor tallerken, eller 3 store tallerkner. Spiser hun til hun er mett, eller spiser hun til hun sprekker? Hvis du ikke vil stoppe henne om du vet hun spiser etter at hun er mett, så kan du lage mindre mat, og legge på tallerkner. Lage mindre ris/poteter/pasta, og vise til grønnsakene om tallerkenen er for tom.

Anonymous poster hash: 7e0d3...af4
Skrevet

Og selv om du selv er slank og det er kort vei til venner og skole, så kan dere vel komme dere ut og røre på dere? Trenger ikke arrangerte aktiviteter for å komme seg ut av sofaen.

Anonymous poster hash: 7e0d3...af4
Skrevet

Nå har det seg slik at jeg kjøper kanskje en nudelboks i mnd. Så det er nok neppe problemet. Jeg ville bare ha frem at vi er ikke riktig så A4 at vi ikke kan unne oss noe godt enkelte ganger. Som vafler, nudler, youghert, kesam litt is. Det regner jeg med er helt normalt i et ellers sunt kosthold.

Hun har fått beskjed om å ringe oss om hu får spørsmål om hu vil ha noe hos venner. Noe hun har blitt flink til.

Så bra dere har funnet en løsning på det. Vi også hadde samme problem for noen år siden, men det hjalp når han kom i puberteten og strakk seg i høyden. Men vi måtte snakke om at i hverdagen så måtte man noen ganger takke nei, hvis man stadig ble tilbudt is/kaker/kjeks osv hos andre.

Skrevet

OT, men drikker hun melk på skolen i hverdagene? Melk bør drikkes litt av hver dag, for å sikre inntak av kalsium, som er viktig for skjelettet

Anonymous poster hash: 8a360...534

Kalsium får hun fra andre kilder enn skolemelken! Hun har med seg vannflaske på skolen. Kilder til kalsium er ikke bare melk, men også f.eks hvitost og brokkoli som hun spiser så og si daglig. 

Anonymous poster hash: 5353e...c2c

Skrevet

Vår 9 åring ble veid av helsesøster i vår. Da var han 139cm og veide 33,6 kg hos helsesøster. Vi fikk brev om at han var overvektig og bør ned i vekt. Vi la ikke så mye i det da vi ikke syns han så stor ut, men med noen små grep og mye aktivitet så var tallene forandret etter 3 mnd. Da hadde han strukket seg til 142cm og veide 31,4 kg. Fikk da beskjed om at han var nå i normalomrrådet. Så jenta de høres ganske stor ut i forhold vil jeg si. Det er kanskje lurt å gjøre noen grep med tanke på kostholdet og aktivitet.

Anonymous poster hash: ec6d7...bae

Skrevet

Datteren min var også overvektig i forhold til alder og høyde da hun var ti år (husker iķke nøyaktig kg med det var ikke så mye over).

Men hun vokste det av seg i løpet av et lite år, så jeg vil råde deg til å ta med i regningen hvor aktiv hun er og hvordan hun er bygd.

Datteren min var veldig aktiv og gikk på både håndball og fotball, derfor var det aldri aktuelt å begrense henne på vanlig mat (dvs. Ikke godteri ol.).

Nå er hun tretten år, spiser like mye, er like aktiv og vi fikk beskjed av håndballtreneren hennes at vi måtte følge med litt på at hun ikke tok av seg så mye fordi hun er tynn.

Barn og unge vokser og strekker seg så i rykk og napp at dersom vekten bikker litt over eller litt under i blandt så er ikke det krise så lenge de får i seg den næringen de skal og er aktive og fornøyde :)

Anonymous poster hash: 84f2a...845

Skrevet

Det du har beskrevet hittil er nesten meg som 9åring og forholda rundt med mat osv. Jeg spilte riktignok fotball, men kun tre-fire år. Rundt 11årsalder satt mor og min venninne+hennes mor igang et lite slankeprosjekt, og det vi spiste var sportsknekkebrød, og som godteri var det mørk sjokolade, peanøtter med skall osv. Jeg var nok lei av å være stor, for jeg var bevisst det sjøl. Men når andre - og spesielt mor begynte å ta tak. For å si det sånn, jeg følte meg ikke god nok for noen som helst. Som ungdom begynte jeg å slite med spiseforstyrrelser..

Så jeg vil bare be deg være forsiktig når du går fram. Fokuser på helse, å ha energi og at kroppen blir glad innvendig av god og sunn mat (les feks. litt fra Berit Nordstrand. Den hjalp meg som voksen..). Ikke på at "stakkar deg, begynner det å bli litt vanskelig å finne bukser i butikken? Jaja, vi får begynne å tenke litt på hva vi spiser". Det kan ha så vanvittige virkninger på noen (selvfølgelig ikke alle. Men det er jo en sjanse å ta..)

En siste ting: er det mulighet for at hu snikspiser litt her og der? Som niåring kunne jeg maule sjokopops om vi en sjelden gang hadde det i huset, og alt mulig anna rart etter skoletid før mamma kom hjem.. Ellers hadde vi egentlig et ok kosthold..

• Liker 1
Skrevet

Har ei datter som er 9 1/2 år gammel. Hun veier 41 kg. 140 cm høy. Hvor mye veier deres 9 åring?

Min 10 åring veier 30 og er 139 lang (gutt)

Anonymous poster hash: f3748...a74

Gjest Magnifiq
Skrevet

Men spiser hun seriøst ikke mer før det er lunsj på skolen?

Gjest Belle âme
Skrevet

Ingenting med saken å gjere, men er ein 9 åring på 140 cm lavt?! Eg var 12 når eg var 140 😧

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Ingenting med saken å gjere, men er ein 9 åring på 140 cm lavt?! Eg var 12 når eg var 140 😧

Middels høyde så ligger de på 132 centimeter. Høyt for ni år gamle jenter er 144. Fant jeg via Google nå. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...