Gå til innhold

Vekt og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som er 9 1/2 år gammel. Hun veier 41 kg. 140 cm høy. Hvor mye veier deres 9 åring?

Anonymous poster hash: 96fd1...9fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spør du? Lurer du på om hun er overvektig? I følge KMI (som nevnt over) er hun det. Men du må jo også se an utviklingen, tidlig pubertet, benbygning, hvordan hun ser ut, kosthold, aktivitet, osv. Hvis du er bekymret kan du ta en samtale med helsesøster om dette.

Anonymous poster hash: 7e0d3...af4
Skrevet

Jeg vet at det kanskje er litt mye, men hun har bare litt extra på magen. Pluss at hun er litt lav. Håper egentlig å høre at det er noen andre med lignende vekt. Håper hun snart skyter oppover. Jeg som mor er 167 og far er 190 høy. Det er litt vanskelig dette her. TS

Skrevet

Er hun aktiv? Har dere et sunt kosthold?

Skrevet

Og forresten så har hun normal kosthold. Mat i ukedagene: 2 brødskiver til lunsj. Middag og kvelds som består av 2 brødskiver. Innimellom får hun youghurt, nudler, el bolle med is. Prøver å kose oss i helgene istede. Jeg er slank med mine 66 kilo så her er det ikke slik at godis inntas hele tiden.

Skrevet

Bolle med is og nudler i hverdagene? Det vil jeg ikke anbefale for en litt større 9-åring.

Hva spises i helger? Hva av væske drikker hun? Hva er pålegget på skivene? Spiser hun ikke frokost? Hva består middagen av?

Anonymous poster hash: 8a360...534

• Liker 3
Skrevet

Er hun aktiv? Har dere et sunt kosthold?

Hun er normalt aktiv. På skolen og etter skolen leker hun med nabo unger. Hopper litt trampoline. Hun går ikke på noe spesielt slik som fotball el håndball. Ball spill er hun ikke glad i. Vi spiser helt grei typisk norsk kost som fiskeboller. Laks, supper, taco, etc . Hun kan innimellom spise litt mye av middag. Men andre dager mindre. Kvelds og lunsj består av et par brødskiver med ost. Så er vi som alle andre at vi kan kose oss med vaffler eller en bolle med is el youghert midt i uka. Men i helga så får hu en micropose med popcorn og en boueno sjokolade. Det er ikke sikkert jeg trenger å være beskymret her. Ser at barn rundt oss kommer i ulike høyder og bredder. Men håper virkelig at hun strekker seg mye i år..TS

Skrevet

En hel popcornpose alene? Vi har en slik pose på deling helle familien!

Mulig det kom frem litt dårlig hva slags kosthold hun har her. Hvis hun har tung benbygning, så er hun nok ikke overvektig. Er hun overvektig, så bør hun gjerne ikke spise is i uken, eller "litt mye" middag.

Skrevet

Bolle med is og nudler i hverdagene? Det vil jeg ikke anbefale for en litt større 9-åring.

Hva spises i helger? Hva av væske drikker hun? Hva er pålegget på skivene? Spiser hun ikke frokost? Hva består middagen av?

Hun drikker vann. Kanskje et el to skummet melkeglass i uka. I helgene kjøper jeg pepsi max som hun drikker av også. Frokost er vi ikke vant til så den hoppes stort sett over. Når jeg sier bolle med is el en mr lee bøtte med nudler så er det kanskje en gang i uka. Vi pleier ikke å ha dessert etter middag, det er en sjelden gang. Betyr det så mye altså? Helgene så lager jeg pizza på lørdag. Søndag. Stek, fårikål el noe annet godt. Hun får helst ikke mer godt en popcorn og en buono på lørdager. Hva gjør dere andre? TS

Skrevet

En hel popcornpose alene? Vi har en slik pose på deling helle familien!Mulig det kom frem litt dårlig hva slags kosthold hun har her. Hvis hun har tung benbygning, så er hun nok ikke overvektig. Er hun overvektig, så bør hun gjerne ikke spise is i uken, eller "litt mye" middag. Anonymous poster hash: 7e0d3...af4

Enig. Viktig å stramme inn (ihvertfall i ukedagene) på snop o.l. Da jeg var yngre la mamma på porsjoner til oss og fordelte maten. Var vi mer sultne etter middag kunne vi ta et eple eller en appelsin

Skrevet

Det er lurere å poppe i gryte, micropop emballasje inneholder fluor. Går raskt og er lettvindt å poppe i gryte.

Når du popper selv er poppcorn forholdsvis Sundt snacks

Anonymous poster hash: 09ce4...34e

Skrevet

Hun drikker vann. Kanskje et el to skummet melkeglass i uka. I helgene kjøper jeg pepsi max som hun drikker av også. Frokost er vi ikke vant til så den hoppes stort sett over. Når jeg sier bolle med is el en mr lee bøtte med nudler så er det kanskje en gang i uka. Vi pleier ikke å ha dessert etter middag, det er en sjelden gang. Betyr det så mye altså? Helgene så lager jeg pizza på lørdag. Søndag. Stek, fårikål el noe annet godt. Hun får helst ikke mer godt en popcorn og en buono på lørdager. Hva gjør dere andre? TSAnonymous poster hash: 96fd1...9fa

Barn har små mager, så små justeringer kan gi god gevinst. En middagsporsjon med middag til voksne ligger rundt 400-600 kcal ca, og det å spise to porsjoner vil gjøre et stort utslag på totalinntaket. Nå spiser kanskje ikke hun voksne porsjoner, men for å sette et bilde på det :)

Det kan ikke tenkes at hun handler godteri på kiosken etter skolen? Venninnene mine og jeg gjorde det masse i den alderen.

Skrevet

En hel popcornpose alene? Vi har en slik pose på deling helle familien!

Mulig det kom frem litt dårlig hva slags kosthold hun har her. Hvis hun har tung benbygning, så er hun nok ikke overvektig. Er hun overvektig, så bør hun gjerne ikke spise is i uken, eller "litt mye" middag.

Jeg har måttet stoppe henne ang mye middag. Men det føles så surt når hun får så kroppsfokus pga at jeg påpeker det. Jeg syns egentlig at en pose med popcorn er mye selv. Hun er enormt rask til å spise opp den. Jeg og faren er ikke så glad i popcorn så da har det ikke vært at vi tar av bollen. Hun er veldig glad i det. Jeg vet ikke om hun har stor benbygning. Faren er breiskuldra og stor. Men jeg har ikke det vet jeg. Hun har ikke store lår men litt mye på magen. Men samtidig er har hun svai rygg så den stikker ut. Har hun på seg genser som ikke sitter helt inntil så legger man ikke merke til overvekten tror jeg.

Skrevet

Hun drikker vann. Kanskje et el to skummet melkeglass i uka. I helgene kjøper jeg pepsi max som hun drikker av også. Frokost er vi ikke vant til så den hoppes stort sett over. Når jeg sier bolle med is el en mr lee bøtte med nudler så er det kanskje en gang i uka. Vi pleier ikke å ha dessert etter middag, det er en sjelden gang. Betyr det så mye altså? Helgene så lager jeg pizza på lørdag. Søndag. Stek, fårikål el noe annet godt. Hun får helst ikke mer godt en popcorn og en buono på lørdager. Hva gjør dere andre? TS

Det høres ut som om dere har litt usunt kosthold....

Her spiser jenta på nesten samme alder havregrøt til frokost (frokost er viktig, husk de skal holde en hel skoledag og konsentrere seg, og det er mange timer til skolematen!) og drikker et glass lettmelk til. Kanel på havregrøten, evt litt syltetøy uten tilsatt sukker. Skolematen er 2 grove skiver med sunt pålegg som f.eks markell i tomat/skinke og agurk/leverpostei og tomat, legger også oppi f.eks cherrytomater, agurk eller gulrotstaver og en baybelost. Middag er vanlig sunn hverdagskost. Hun spiser f.eks et laksestykke, en potet og grønnsaker. Kveldsmat er f.eks speilegg/eggerøre med litt laks/omelett. 

Vi har aldri dessert på ukedager, og hun får ikke koke seg nudler på ukedager. Nudler har masse kalorier i seg og null næring. Hun kan av og til få nudler til lunsj på en lørdag. 

Hun får også godteri bare på lørdager, og da en melkerull og ei klubbe f.eks. Har vi potetgull så kan hun få ei lita skål/dessertskål med potetgull. En hel popcornpose som du ordner til er MYE for ei ung jente alene!

Drikke hos oss er vann, melk og saft på helg. 

Jenta mi er nesten på samme alder som di, men mye høyere og endel kilo kortere.

Du burde fått henne mere aktiv. Litt lek med nabobarn og på trampoline av og til viser et inaktivt barn.. Er hun flink til å sykle eller gå dit hun skal eller kjører dere henne? Skal ikke undervurdere hverdagsaktivitet som sykling til og fra venner. 

Mi si spiller fotball, hun har trening to ganger i uka og kamp en dag i uka når det er sesong. Hun sykler til skolen og sykler til venner. Går til og fra når det er vinter og glatt på veiene. 

SÅ: juster kostholdet og få jenta i aktivitet før overvekt blir et virkelig problem for henne. Hun er jo  på grensa nå, men det kan fort utvikle seg. 

Husk: du skal ikke slanke barn uten at det evt blir gjort i samråd med lege. Det beste er at barnet holder vekta, og vokser seg inn i vekta si. Dvs vokser i høyden mens vekta står på stedet hvil.

Anonymous poster hash: 5353e...c2c

Skrevet

Hvordan stiller jentungen seg til dette da?

Har hun gitt uttrykk for at hun føler seg større enn de andre barna og at hun synes det er vanskelig?

Blir hun mobbet?

Barn kommer i alle størrelser og jeg synes ikke du som mor skal tvinge på henne unødvendig mye kroppsfokus i så ung alder!! 

Det at ungen spiser en is her og der, eller en bolle med nudler vil ikke gjøre henne overvektig.

Men som andre nevner så er det mye med en pose popcorn alene, du kan med fordel dele den i to eller finne et annet alternativ hun kan kose seg med (det er viktig at hun fortsatt får lov til å kose seg i helgene) men ikke gjør noe stort poeng ut av hvorfor. 

Dersom du er alvorlig bekymret så fokuser heller på å få henne mer i aktivitet, meld henne på dans etter skolen, gå turer på kvelden eller i helgene, gjør det til en koselig ting man gjør sammen og for all del unngå ord som 'slanking', 'trim', 'kalorier' osv.

• Liker 3
Skrevet

Vi bor ved siden av skolen så hun går de meterne dit og nabobarna er rett ved så det blir lite gåing slik sett. Kjøring er det altså ikke behov for. Men ja hun ligger på grenseland. Jeg tror mye er gjort bare hun får litt høyde på kroppen. Men inntil da så får vi være forsiktig med popcornposen. De aktivitetene du snakker om er noe hun her hater å drive med. Men prøver å få hun med på turer å slikt og Slalåm på vinteren. Det er jaggu ikke enkelt. Jeg er slank selv å vet godt hva jeg skal og ikke skal ha. Men det å praktisere det på unger uten kroppsfokuset er ikke enkelt. Men har merket at i det siste så har hun kastet i seg middagen for å løpe ut for å leke med naboene. Da har hun ikke hatt tid til å spise mer en en liten porsjon. Krysser fingrene for at det kan hjelpe litt men vi venter på at hun skyter opp i høyden😊

Skrevet

Hvordan stiller jentungen seg til dette da?

Har hun gitt uttrykk for at hun føler seg større enn de andre barna og at hun synes det er vanskelig?

Blir hun mobbet?

Barn kommer i alle størrelser og jeg synes ikke du som mor skal tvinge på henne unødvendig mye kroppsfokus i så ung alder!!

Det at ungen spiser en is her og der, eller en bolle med nudler vil ikke gjøre henne overvektig.

Men som andre nevner så er det mye med en pose popcorn alene, du kan med fordel dele den i to eller finne et annet alternativ hun kan kose seg med (det er viktig at hun fortsatt får lov til å kose seg i helgene) men ikke gjør noe stort poeng ut av hvorfor.

Dersom du er alvorlig bekymret så fokuser heller på å få henne mer i aktivitet, meld henne på dans etter skolen, gå turer på kvelden eller i helgene, gjør det til en koselig ting man gjør sammen og for all del unngå ord som 'slanking', 'trim', 'kalorier' osv.

Vi gikk dessverre i den fella når vi skulle være strenge med kosten, hun hadde ikke lagt merke til overvekten selv før vi pirka borti det. Det ble tilslutt så stor fokus at hun visste hva det gjaldt. De er ikke dumme selv om de er små. Hun spurte oss flere ganger om vi syns hun var tykk. Det er nå en stund siden, har bare prøvd å stabilisere vekta uten å prate om det. Så nå er fokuset borte.

Vil ikke dit igjen. Så når hun spørr om å få en brødskive til så spør jeg om hun er helt sikker på at hun orker mer. Mot før så sa jeg nei og da ble det grining for de hun var mer sulten. Hun blir ikke mobbet. Det er større jenter i klassa som jeg vet blir litt mobbet for det. Men hun er den laveste jenta i klassa da. Det er vanskeligere en folk tror å ta tak i det. For det man ikke vil ha så er det kroppsfokusert liten jente som tror hun ikke er bra nok. Vi holdt på å gå i den retningen når vi liksom skulle ta tak i det første gangen.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om dere har litt usunt kosthold.... Her spiser jenta på nesten samme alder havregrøt til frokost (frokost er viktig, husk de skal holde en hel skoledag og konsentrere seg, og det er mange timer til skolematen!) og drikker et glass lettmelk til. Kanel på havregrøten, evt litt syltetøy uten tilsatt sukker. Skolematen er 2 grove skiver med sunt pålegg som f.eks markell i tomat/skinke og agurk/leverpostei og tomat, legger også oppi f.eks cherrytomater, agurk eller gulrotstaver og en baybelost. Middag er vanlig sunn hverdagskost. Hun spiser f.eks et laksestykke, en potet og grønnsaker. Kveldsmat er f.eks speilegg/eggerøre med litt laks/omelett.  Vi har aldri dessert på ukedager, og hun får ikke koke seg nudler på ukedager. Nudler har masse kalorier i seg og null næring. Hun kan av og til få nudler til lunsj på en lørdag.  Hun får også godteri bare på lørdager, og da en melkerull og ei klubbe f.eks. Har vi potetgull så kan hun få ei lita skål/dessertskål med potetgull. En hel popcornpose som du ordner til er MYE for ei ung jente alene! Drikke hos oss er vann, melk og saft på helg.  Jenta mi er nesten på samme alder som di, men mye høyere og endel kilo kortere. Du burde fått henne mere aktiv. Litt lek med nabobarn og på trampoline av og til viser et inaktivt barn.. Er hun flink til å sykle eller gå dit hun skal eller kjører dere henne? Skal ikke undervurdere hverdagsaktivitet som sykling til og fra venner.  Mi si spiller fotball, hun har trening to ganger i uka og kamp en dag i uka når det er sesong. Hun sykler til skolen og sykler til venner. Går til og fra når det er vinter og glatt på veiene.  SÅ: juster kostholdet og få jenta i aktivitet før overvekt blir et virkelig problem for henne. Hun er jo  på grensa nå, men det kan fort utvikle seg.  Husk: du skal ikke slanke barn uten at det evt blir gjort i samråd med lege. Det beste er at barnet holder vekta, og vokser seg inn i vekta si. Dvs vokser i høyden mens vekta står på stedet hvil. Anonymous poster hash: 5353e...c2c

OT, men drikker hun melk på skolen i hverdagene? Melk bør drikkes litt av hver dag, for å sikre inntak av kalsium, som er viktig for skjelettet

Skrevet

Jeg regner med at grunnen til at du spør, er at helsesøster har hatt samtaler med dere etter kontrollveiing i tredje klasse. Og at du har blitt redd for hva konsekvensene kan bli hvis ikke du får barnet inn i "normalvekt" igjen.

Den overvekt hun har, er helt i nedre del av skalaen. Vi snakker ikke om sykelig overvekt/fedme her. Det er rutine å ta opp dette etter kontrollveiingen, og det har vært snakk om det er fornuftig å lage så mye oppstyr om så lite overvekt: http://www.p4.no/story.aspx?id=620831

Det er ikke akkurat hyggelig å få en slik innkalling til samtale om at barnet er overvektig, spesielt siden man aldri har tenkt på barnet som overvektig før. Vi har alle sett bilder av virkelig overvektige barn, og skjønner at dette barnet ikke ser slik ut.

Når det er sagt, så er det best å lete etter en aktivitet hun liker. Har dere vurdert hiphop, svømming, tae kwon do eller lignende? Vi er så overfokusert på ballspill her i Norge, noen steder har bare håndball eller fotball som fritidstilbud. Håper stedet du bor på har noen andre alternativ for barn som ikke liker ballspill.

Ikke tenk så mye på popcornet. Noen begynner virkelig i feil ende når de kicker på at hun spiser popcorn. Det er knapt kalorier i det. Her på KG må du ta alle råd meget kritisk. Jeg ville heller tatt bort is og nudler i uka, og begynt å sette fram oppskåret frukt og vaskete gulrøtter. To kuler iskrem er 260 - 280 kcal. Et beger Mr. Lee er 280 kcal. Det er ikke så ille hvis nudlene for eksempel erstatter annen mat en gang imellom. De fleste småbarnsforeldre står imellom fast i tidsklemma. Problemet oppstår når nudler og is kommer i tillegg til den andre maten.

Men la nå popcornet være framme i helga da....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...