Gjest TLRR Skrevet 17. oktober 2015 #1 Del Skrevet 17. oktober 2015 Nå har det seg slik at jeg har søkt mange stillinger jeg vil ha, men NAV sendte meg et brev med stillinger jeg måtte søke på, for å ikke miste dagpengene. En av disse stillingene var i København, og etter å ha sendt søknad fikk jeg tlf intervju, så skype intervju og tilbud om jobb. Det er jo ikke noe som er bedre enn det, men har nå sittet å sett på boliger. Det er jo svin dyrt å leie( mye mer enn jeg kommer til å tjene) Har prøvd å se i en ca times kjøring radius fra Køben, men det er ikke så lett, Jeg er absolutt ikke kjent i Danmark, har aldri egentlig sett for meg å bo der, men hvorfor ikke. Kan jeg få NAV til å hjelpe meg å finne bolig siden de faktisk "tvinget" meg til å søke på denne stillingen?( Hva med depositum, de fleste krever mye mer enn jeg klarer å oppdrive akkurat nå, selv om jeg klarer å betale husleien de spør etter) Noen tips til hvilke sider jeg kan finne boliger? Leste noe med at man må søke justisdepartementet hvis man ønsker å kjøpe bolig? Stemmer dette når man er Norsk statsborger? Treninga i jobben starter allerede 16 november, så jeg har ikke all verden av tid heller. Håper noen her har noen bra tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #2 Del Skrevet 17. oktober 2015 Problemet i København er faktisk å finne en leiebolig, ikke prisen, som oftest. Men leieprisene er lavere enn i Norge, så jeg forstår ikke helt hvordan de kan være høyere enn din utbetalte lønn? Uansett, NAV vil neppe kunne hjelpe deg da det er enorm kamp om leilighetene i selve København. Det er lettest og billigst å finne noe vest for byen, men unngå Taastrup, Ishøj og til dels Brøndby. Området rundt Køge, Greve, Solrød osv. er ok. Nord er for de rike, sør er i ferd med å fylles opp, men hvis du kikker rundt Kastrup, kan det godt være du finner noe, og da er det bare et kvarter inn til sentrum med metro. Ser du sier kjøring, men merk at det sannsynligvis vil være altfor dyrt å importere en evt. bil til Danmark til at det er noen god ide. Reglene du refererer til om kjøp av bolig, gjelder for folk uten tilknytning til Danmark. Altså kan du ikke uten videre kjøpe bolig i Danmark hvis du bor i Norge, men bor du i Danmark, anses tilknytningskravet som oppfylt. Sjekk dba.dk (Danmarks Finn) og se om de har boliger, ellers en side ved navn Boligportalen eller noe sånt. Anonymous poster hash: fdd17...930 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #3 Del Skrevet 17. oktober 2015 Har du hørt om den nye jobben kan hjelpe deg? Anonymous poster hash: be9df...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 17. oktober 2015 #4 Del Skrevet 17. oktober 2015 Problemet i København er faktisk å finne en leiebolig, ikke prisen, som oftest. Men leieprisene er lavere enn i Norge, så jeg forstår ikke helt hvordan de kan være høyere enn din utbetalte lønn? Uansett, NAV vil neppe kunne hjelpe deg da det er enorm kamp om leilighetene i selve København. Det er lettest og billigst å finne noe vest for byen, men unngå Taastrup, Ishøj og til dels Brøndby. Området rundt Køge, Greve, Solrød osv. er ok. Nord er for de rike, sør er i ferd med å fylles opp, men hvis du kikker rundt Kastrup, kan det godt være du finner noe, og da er det bare et kvarter inn til sentrum med metro. Ser du sier kjøring, men merk at det sannsynligvis vil være altfor dyrt å importere en evt. bil til Danmark til at det er noen god ide. Reglene du refererer til om kjøp av bolig, gjelder for folk uten tilknytning til Danmark. Altså kan du ikke uten videre kjøpe bolig i Danmark hvis du bor i Norge, men bor du i Danmark, anses tilknytningskravet som oppfylt. Sjekk dba.dk (Danmarks Finn) og se om de har boliger, ellers en side ved navn Boligportalen eller noe sånt.Anonymous poster hash: fdd17...930 Takk ofr tips, skal sjekke dba.dk, de stedene jeg har funnet er ligget på 15-20.000 kr i leie og da jeg tjener ca 20.000 blir det vanskelig. Aha, da kan jeg prøve å kjøpe noe på Sjelland så fort det lar seg gjøre, men må jo ha et sted å bo fra jeg jeg starter. Jeg vil helst bo litt utpå landet da jeg har hest, men akkurat nå i første omgang får jeg bare ta det jeg får Har du hørt om den nye jobben kan hjelpe deg? Anonymous poster hash: be9df...daf Skal høre med de på mandag, men jeg tviler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #5 Del Skrevet 17. oktober 2015 Takk ofr tips, skal sjekke dba.dk, de stedene jeg har funnet er ligget på 15-20.000 kr i leie og da jeg tjener ca 20.000 blir det vanskelig. Aha, da kan jeg prøve å kjøpe noe på Sjelland så fort det lar seg gjøre, men må jo ha et sted å bo fra jeg jeg starter. Jeg vil helst bo litt utpå landet da jeg har hest, men akkurat nå i første omgang får jeg bare ta det jeg får Skal høre med de på mandag, men jeg tviler. 15-20 000 i leie? Det er galskap og langt over selv markedsprisen i København. Utenfor byen burde du kunne finne noe til 5-6000. Merk også at det teoretisk sett er husleieregulering i Danmark, så man kan ofte få satt prisen ned. Søk på lejeregulering, så burde du kunne finne noe om det. Hvis du vil ha 20 000 utbetalt vil du forøvrig ha en ganske god lønn i Danmark. Anonymous poster hash: fdd17...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TLRR Skrevet 18. oktober 2015 #6 Del Skrevet 18. oktober 2015 15-20 000 i leie? Det er galskap og langt over selv markedsprisen i København. Utenfor byen burde du kunne finne noe til 5-6000. Merk også at det teoretisk sett er husleieregulering i Danmark, så man kan ofte få satt prisen ned. Søk på lejeregulering, så burde du kunne finne noe om det. Hvis du vil ha 20 000 utbetalt vil du forøvrig ha en ganske god lønn i Danmark.Anonymous poster hash: fdd17...930 Har funnet noen som jeg har spurt som har veldig grei pris. Da skal jeg se på det, alt skjedde så fort at jeg har ikke fått tid til å satt meg inn i noen form for regler. Mange skal bare leie ut feks en mnd osv, men jeg finner sikkert noe. Største problemet er at jeg har hund, så det begrenser seg noe innmari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #7 Del Skrevet 18. oktober 2015 På facebook er der en gruppe som heter Nordmenn i København, de har en del ledig rom i kollektiv, typisk med andre norske. Det kunne være en fordel for deg å starte et sånnt sted de første månedene, så du får tid til å bli mer kjent med stedet, og finne ut hvor du vil bo. Men ja, har du hund er det myyye vanskeligere, jeg snakker av erfaring. Du tjener såpass godt at du kunne kjøpe deg en liten andelslejlighet. det gjorde jeg, ingen problem så lenge du er registrert som boende i danmark. Husk bare på at om du skal leie noe, ikke la deg lure av de som ber dg sett inn depositum uten at du vet noe om det, det er så mange desperate boligsøkende he som går i den fellaAnonymous poster hash: 13048...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #8 Del Skrevet 18. oktober 2015 Finn en bolig i Sverige! Lund eller Malmø f.eks. Toget tar 20 min til Køben, og prisene er veldig greie. Anonymous poster hash: bae69...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå