Gå til innhold

hjemmelaget Taco!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke kjøpe no ferdig, bare lage selv. Noen her som har noen gode oppskrifter eller tips?

Anonymous poster hash: 45d62...399

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tortillalefser

225 g hvetemel

1 ts salt

3/4 ts bakepulver

50 g romtemperert margarin

1 1/2 dl vann

Ha mel, salt og bakepulver i en bolle. Smuldre margarinet inn i deigen og tilsett vannet. Elt til det blir en jevn deig. La det heve i ca 10-15 minutter under plast. Del deigen i ti biter og kjevle de ut så stort du klarer. De trekker seg ganske mye sammen når du steker dem. Stekes på medium varme i tørr panne i ca. halvannet minutt på hver side. Bruk en stekespade til å slå ut boblene med. Må oppbevares i plast eller folie - eller spises med en gang.

Tacokrydder

1 ts chilipulver

1 ts cayennepepper

1 ts chiliflak

1 knivsodd hvitløkspulver

0,5 ts røkt paprikapulver

0,5 ts vanlig søtt paprikapulver

1,5 ts spisskumin

1 ts svart pepper

1 ts korianderpulver

2 ts salt

Bland alt krydderet godt sammen og oppbevar i en lufttett boks om du lager mye.

Rå salsa

1-2 pakker småtomater

1 rødløk

1 rød chili

1/2 potte frisk koriander

Del tomatene i fire og ha de i en bolle. Finhakk rødløken og chilien og bland sammen med tomatene. Hakk korianderen eller ha den i som hele blader hvis du ønsker det. Jo mer koriander dess bedre! Bland ingrediensene godt sammen.

Steke karbonadeig/kjøttdeig/kyllingkjøtt etc.

Anonymous poster hash: 6b7f5...9db
  • Liker 1
Skrevet

Husk hjemmelaget guacamole!

Har dessverre ikke oppskrift, for lager den bare på slump. Men guacamole er jo det beste med hele tacoen :-)

• Liker 2
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Du har allerede fått gode tips her, så jeg vil bare tilføye at for meg er det obligatorisk med noe søtt i tacoen. Noen ganger kutter jeg bare opp litt kiwi eller mango, mens andre ganger lager jeg en salsa/salat av f.eks. mango, chili, fersk koriander, rødløk, en dæsj olivenolje, en dæsj hvitvinseddik, litt limesaft og litt salt. Jeg liker for øvrig også å mose litt kiwi og tilsette i guacamolen.

Forresten kan jeg godt dele noen salsatips også: Kjøp store, gode tomater og rasp dem (kast skinnet), det blir en kjempefin base for salsaen. Hell av noe av overskuddsvæsken, men salsaen skal gjerne være temmelig bløt. Bland inn finhakket chili og hvitløk, klem oppi lime- og sitronsaft, og husk masse frisk koriander. Lag gjerne salsaen god tid i forveien, den har godt av å blande seg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...