Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #1 Skrevet 25. september 2004 I en rekke chatteforum har det lenge vært et problem for enkelte- at både adresser og telefonnumre legges ut på nettet av andre personer som vil tulle... På internett kan man ikke beskytte seg mot at andre bruker bilder av deg, legger ut navnet ditt, bruker adressen din, osv... Tenk så kjedelig...en kollega av meg sitt fulle navn ble misbrukt som nick på et chat-forum... Kan man gjøre noe?
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #2 Skrevet 25. september 2004 Det er ikke lov. Sånne ting skal anmeldes.
Tusenfryd Skrevet 25. september 2004 #3 Skrevet 25. september 2004 Her blir sånne ting slettet - umiddelbart.
Gjest Madam Felle Skrevet 25. september 2004 #5 Skrevet 25. september 2004 Hadde anmeldt det på dagen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #6 Skrevet 25. september 2004 Min kollega kunne ikke anmelde da hun ble utsatt for at noen brukte hennes fulle navn og adresse på et chat-forum...fordi den som hadde bøllet med henne hadde brukt mange ulike datamaskiner fra offentlige steder..så det var ikke mulig å spore h*n opp. Kjedelig når sånt skjer... Klart det bare kan ha vært misforståelser ved et engangstilfelle. Men når det skjer gjentatt ganger om og om igjen er det misbruk!
Gjest Gjesten Skrevet 26. september 2004 #8 Skrevet 26. september 2004 Klart ein kan anmelde uansett!! Mitt fornavn og tlf nummer blei brukt på ein chat for nokre veker sidan. På ti minutt fekk eg 16 telefonar... Ja, det var ekkelt, men eg fekk han eine som ringde til å legge ut på kanalen at det var tull og ville bli anmeldt. Vi fann jo aldri den som gjorde det, men eg har no anmeldt likevel, og fått nytt og hemmeleg telefonnummer. Ein må ikkje vite navnet på gjeningspersonen for å anmelde!!!
Dru Skrevet 26. september 2004 #9 Skrevet 26. september 2004 Selv om man ikke får tak i den personen som la ut dette, så vil det i alle tilfeller lønne seg å anmelde. Kanskje ikke for ens egen del. Men hvis antallet anmeldelser er så høyt at det legges merke til, så vil det bli lagt mer fokus på problemstillingen. Det er ikke helt ukjent dette her. Og de mest seriøse plassene vil heller ikke tillate at slikt ligger ute. Dessverre er det ikke alltid en kan ha kontroll heller. Da med tanke på f.eks. irc og andre rene chattekanaler. Og som Tusenfryd sier, her blir sånt slettet umiddelbart.
jordbær Skrevet 27. september 2004 #10 Skrevet 27. september 2004 Så lenge hun har sikret seg IP-adressen fra maskinen, kan du spore opp hvor personen satt når dette skjedde. MAO, du kan anmelde f.eks. en kommune. De er ansvarlige. Så får de finne frem den skyldige personen og gjøre noe med det, eller forbedre IT-strategien sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå