Gå til innhold

Noen som har forslag på en matplan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er ei jente som har en høyde på 170 cm og veier 70 kg. Vil så gjerne gå ned 10 kg, men sliter skikkelig med dette :-/ Kan noen hjelpe meg å sette opp forslag til hva jeg kan spise? Vil gjerne gå ned disse kiloene før jul....

Tusen takk for alle forslag:-)

Anonymous poster hash: 912e2...404
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter veldig med mengden når det kommer til mat :-/ Så, setter pris på om noen kan hjelp meg med hva jeg da bør spise på en dag =)

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; jeg synes ikke det høres ut som du trenger å gå ned i vekt, BMIen din er helt normal med den vekten du har nå :) Men du vil kanskje stramme opp litt? I så fall er styrketrening veien å gå! Om du googler, finner du haugevis av programmer for nybegynnere.

For å få noe mer konkret hjelp, må du i tillegg fortelle hvor gammel du er, hvor aktiv hverdagen din er og hvor mye du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; jeg synes ikke det høres ut som du trenger å gå ned i vekt, BMIen din er helt normal med den vekten du har nå :) Men du vil kanskje stramme opp litt? I så fall er styrketrening veien å gå! Om du googler, finner du haugevis av programmer for nybegynnere.

For å få noe mer konkret hjelp, må du i tillegg fortelle hvor gammel du er, hvor aktiv hverdagen din er og hvor mye du trener.

Tusen takk=) Må nok litt ned i vekt. 60 kg er trivselsvekt. Nå som jeg veier 70 kg har det lagt seg så mye fett i ansiktet som jeg overhode ikke er komfortabel med, huff... Ser mye større ut enn det jeg er da :-/

Alder: 22 år

Aktivitet i hverdagen: Ca 4 timer trening i uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk=) Må nok litt ned i vekt. 60 kg er trivselsvekt. Nå som jeg veier 70 kg har det lagt seg så mye fett i ansiktet som jeg overhode ikke er komfortabel med, huff... Ser mye større ut enn det jeg er da :-/

Alder: 22 år

Aktivitet i hverdagen: Ca 4 timer trening i uka. :)

Når jeg regner ut med Grete Roede sin formel (google it), med utgangspunkt i at du er student og sikkert har en stillesittende hverdag utenom trening, så får jeg at du har et hvilestoffskifte på 1508 kcal og et daglig energiforbruk på 1961 kcal. Dette er utenom trening, så det må du eventuelt plusse på selv. Men på en helt vanlig hverdag skal du ligge på ca 1500 kcal, og litt mer enn det (f.eks. halvparten av kaloriene du trente bort) de dagene du trener.

Du må aldri spise under hvilestoffskiftet ditt over lengre tid, da det går utover kroppens funksjoner.

Ved å ligge ca 500 kcal i underskudd hver dag/i snitt, skal du gå ned ca en halv kilo i uken. Anbefaler at du registrerer deg hos Grete Roede, Myfitnesspal eller lignende, og registrerer alt du spiser og drikker. Vei det gjerne med en kjøkkenvekt, så du vet det blir riktig mengde.

Kaloriinntaket jeg foreslår er forøvrig ikke satt i stein; du må justere litt selv, men det er viktig at du ikke gir opp for fort! Prøv 1500 kcal i 3-4 uker, og hvis du ikke merker noe, så prøver du å justere opp eller ned et par hundre kalorier. At det står stille er nemlig ikke ensbetydende med at du får i deg for mye, det er meget mulig å stå stille fordi kroppen får for lite å jobbe med og dermed tviholder på alt den har fordi den tror du er i ferd med å sulte.

Du må også belage deg på at det kommer til å være umulig for deg å gå ned såpass mye på så kort tid, mye fordi du allerede er normalvektig. Hvis du hadde veid 170 kilo kunne det nok gått fint, men det er jo langt fra tilfellet ;)

Så ja. Vær sta og hold ut! Det er den beste metoden, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost- 1 og 1/2 brødskive med pålegg. Ett glass juice eller melk.

Mellom- en frukt og vann

Lunsj- 2 brødskiver med pålegg. Evnt 1 brødskive og 1 yoghurt.

Ett glass juice eller melk

Middag- 3/4 middagsporsjon. Feks 2 kjøttkaker, 1 stor potet eller 2 små og litt erter.

Mellom- frukt og drikke

Kveldsmat- 1 brødskive og en yoghurt. Evnt havregrynsgrøt (1dl havregryn og 2 dl melk) med en halv banan eller syltetøy?

Ett glass mel eller juice

Å om du trener 1-2 ganger i uken så er dette en god start. Se det ann de 2 første ukene om du går veldig mye ned eller opp, Og juster deretter.

Og jeg vil bare legge til at jeg synes du har en fin vekt til høyden din, men om motivasjonen ligger i det med å bli sunnere og evnt strammere ønsker jeg deg lykke til! :)

Anonymous poster hash: fa5a1...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...