AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Var det bedre å vokse opp før? Barna hadde foreldre som var tilstede uten smarttelefon, folk hjalp hverandre i stedet for å realisere seg selv osvAnonymous poster hash: 9ba9d...da3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #2 Skrevet 16. oktober 2015 Tja. Både og. I dag tas det mer tak i mobbing, barnefattigdom og seksuelle overgrep. Foreldre legger mer til rette for barna, men det er nok samtidig lettere å skjemme bort barn. Folk i dag er også mer materialistiske og mange ganske selvopptatte.Anonymous poster hash: edde2...1be
Lou Salome Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Når og hvor var før, og når og hvor er nå? Tror for det store flertall av barn i dag, er det bedre å vokse opp i Norge i dag, enn i Norge for hundre år siden for eksempel. Men det gjelder sikkert for de fleste voksne også (at de har det bedre nå). Så kan man skille mellom før og etter 70-tallet og oljeboomen, eller at "før" var på 80- og 90-tallet, da mange som skriver her vokste opp, sammenlignet med "nå" som er etter 2010? Og enkeltpersoner hadde det sikkert bedre "før" en enkelte har det "nå" uansett, mens jeg liker å tro at for det store flertall har ting blitt bedre i det store og hele, og at selvrealiserering er bra både for den enkelte og for samfunnet. Det betyr ikke at ALT er bedre. Hva vil du diskutere? 2
Gjest Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 At alt var bedre før i tiden er kanskje den største myten som eksisterer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Tja, noe var nok bedre ja. Vi var mer tilstede før teknologiens tid, og jeg personlig tror samfunnet fungerte bedre når det var mer dominerte kjønnsroller og en husstand kunne leve på en inntekt, og den mor kunne ta seg av barn og hjemmet. Nå får jeg vel en gjeng med feminister mot meg, men det er min personlige mening. Men der er flere likevel flere fordeler som gjør det langt bedre i dag. Vi vet mye mer om helse, hygiene, utvikling, sikkerhet osv, og fokuset på barnas beste har aldri vært større enn hva det er i dag. Nesten så mye at de blir i overkant. Men barn har aldri hatt det bedre enn de har i dag. En annen positiv ting er jo at fedre er mer tilstede med barnas ansvar i dag etter likestillingen. Anonymous poster hash: 4a26b...97e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Hvis du tenker på før som ca 50 år siden, så vil jeg ikke si at det var bedre. Da mishandlet og slo jo foreldrene barna sine. Personlig synes jeg dagens foreldre er veldig opptatt av ungenes ve og vel, og de stiller opp for dem på en helt annen måte enn før. Anonymous poster hash: ccb92...81e
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Før satt foreldre (far, ihvertfall) bak en avis i stedet for bak smarttelefonen. Og hadde en problemer, så hadde de ikke kunnskaper nok til å finne ut av hva det var, og barna måtte bare vokse opp som "rar" i stedet for å finne ut hva som egentlig var "galt", slik at man kunne få hjelp til å passe inn og bli sitt beste jeg. Anonymous poster hash: 2825e...895
Dovenpeis Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Tja. Både og. I dag tas det mer tak i barnefattigdom....Anonymous poster hash: edde2...1be Barnefattigdom er et nymotens fenomen skapt i kombinasjon av liberalisering/liberalisme, innvandring og kvinnekampens/kulturmarxismens/liberalismens destruksjon av kjernefamilien.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Hvis du tenker på før som ca 50 år siden, så vil jeg ikke si at det var bedre. Da mishandlet og slo jo foreldrene barna sine. Personlig synes jeg dagens foreldre er veldig opptatt av ungenes ve og vel, og de stiller opp for dem på en helt annen måte enn før. Anonymous poster hash: ccb92...81e Det var da voldsomt. Mange mennesker på 50+ vil ikke kjenne seg igjen i dette. Jeg gjør det absolutt ikke. Anonymous poster hash: 7633a...462 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #10 Skrevet 17. oktober 2015 Vi har fått til en stor utvikling når det gjelder legehjelp, medisin, elektronikk, kommunikasjon, globalisering, osv. Likevel mener jeg at de sosiale relasjonene blant oss og samfunnets innstilling har blitt verre. Anonymous poster hash: 05340...3f0 1
Ruccula Skrevet 17. oktober 2015 #11 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg tror det var bedre før. Jeg vokste opp på 80 tallet med gode foreldre. Jeg hadde så mye frihet, var ute å lekte fra morgen til kveld. Klatret i trær, syklet til skolen alene og sov i telt ute med venninner. Brukte mye tid med ponnien min osv Men jeg lærte også å tilpasse meg. De voksne var høyest i rang. De vokse fikk velge først osv. Barna måtte tilpasse seg og vi skulle ha respekt. Jeg tror dette er veldig sunn lærdom. I dag er ungene små prinser og prinsesser og foreldrene er tjenerne. Man er uansvar foreldre om man ikke følger ungen med haukeblikk overalt, alt er livsfarlig! Og man gjør ungene en enorm bjørnetjeneste med å sy så ekstreme puter under armene på dem 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #12 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg tror noe har blitt bedre og noe har blitt verre. Anonymous poster hash: 2825e...895
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #13 Skrevet 17. oktober 2015 Tja, noe var nok bedre ja. Vi var mer tilstede før teknologiens tid, og jeg personlig tror samfunnet fungerte bedre når det var mer dominerte kjønnsroller og en husstand kunne leve på en inntekt, og den mor kunne ta seg av barn og hjemmet. Nå får jeg vel en gjeng med feminister mot meg, men det er min personlige mening.Anonymous poster hash: 4a26b...97e Hvor vanlig har det egentlig vært i historien at mor var hjemme med barna? Vi begynte jo med gårder der begge måtte ut og hjelpe til. Mange kvinner var også tjenestepiker og den slags. Så kom industrialisering og kvinner jobbet i fabrikker og som sekretærer. Jeg har inntrykk av at det var bare de aller rikeste som hadde råd til å ha mor hjemme (og de leide kanskje barnepiker og tjenere?), men det var bare den mindre øvreklassen som kunne ta seg den frihet, ikke noe som gjaldt de fleste. Ellers er ikke dagens barneoppdragelse noe som trenger å være resultat av tiden vi lever i. Man kan velge å være mer streng. Kanskje dagens foreldre er for snille fordi de vokste opp med foreldre som var for strenge? Anonymous poster hash: 0593b...85e 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #14 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg tror det var bedre før. Jeg vokste opp på 80 tallet med gode foreldre. Jeg hadde så mye frihet, var ute å lekte fra morgen til kveld. Klatret i trær, syklet til skolen alene og sov i telt ute med venninner. Brukte mye tid med ponnien min osv Men jeg lærte også å tilpasse meg. De voksne var høyest i rang. De vokse fikk velge først osv. Barna måtte tilpasse seg og vi skulle ha respekt. Jeg tror dette er veldig sunn lærdom. I dag er ungene små prinser og prinsesser og foreldrene er tjenerne. Man er uansvar foreldre om man ikke følger ungen med haukeblikk overalt, alt er livsfarlig! Og man gjør ungene en enorm bjørnetjeneste med å sy så ekstreme puter under armene på dem Lol er så virkelig så tett at du tror 80 tallet er en helt annen tid enn nå? Shit altså. Ja, det var virkelig langt tilbake før i tiden. Anonymous poster hash: 4a26b...97e 1
Ruccula Skrevet 17. oktober 2015 #15 Skrevet 17. oktober 2015 Lol er så virkelig så tett at du tror 80 tallet er en helt annen tid enn nå? Shit altså. Ja, det var virkelig langt tilbake før i tiden. Anonymous poster hash: 4a26b...97e Mye har skjedd på den korte tiden, dessverre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå