Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å prøve å kjøpe en liten bit av tomten til en nabo, og lurer på hvor mye vi skal tilby å kjøpe den for. Vil ikke komme med en alt for liten sum, men vil jo heller ikke betale alt for mye. Sånn grovt regnet (på øyemål) er det snakk om ca 40-50 kvadratmeter.

Litt info: tomten ligger i Oslo, bydel Østensjø. Tomten ligger intill vår tomt, på bakkeplan, men mange meter nedenfor naboens tomt. (Fjell rett ned). Tomten er derfor for liten til at de kan bygge på den eller selge den til noen andre. De kan såklart ha brukt for den selv i forhold til utnyttelsesgrad på egen tomt, så vi er klar over at de kan si nei til å selge.

Er det noen som har noe formening om hva vi skal tilby? Hva som vil virke rimelig?

Anonymous poster hash: 43092...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ba en megler om en prisantydning.  På finn.no kan du får en ide om kvadratmeterprisene i ditt område.  Dersom tomten er "ubrukelig" for naboen så tilbyr du en del under markedspris.

Skrevet

Vi ba en megler om en prisantydning.  På finn.no kan du får en ide om kvadratmeterprisene i ditt område.  Dersom tomten er "ubrukelig" for naboen så tilbyr du en del under markedspris.

Det er bare en tomt som ligger for salg på Finn i nærheten av der vi bor, og dette er et betydelig mindre populært område, så føler ikke dette blir en riktig måte å finne pris på. Tomten er relativt ubrukelig for naboen ja, slik vi ser det i alle fall.

Be en megler om prisantydning var et godt råd!

Skrevet

Du kan vel og spørre naboen om han kunne være interessert i å selge uten å tilby ham noe og la ham komme med pris. Man kan jo være heldig og oppleve at han prissetter den lavt om den har liten verdi for ham.

Skrevet

Du kan vel og spørre naboen om han kunne være interessert i å selge uten å tilby ham noe og la ham komme med pris. Man kan jo være heldig og oppleve at han prissetter den lavt om den har liten verdi for ham.

Joa, men føler vi må ha en pris klar hvis de sier at vi må komme med "bud". Er så dumt å måtte si en pris ut av det blå.

Skrevet (endret)

Joa, men føler vi må ha en pris klar hvis de sier at vi må komme med "bud". Er så dumt å måtte si en pris ut av det blå.

Om man kommer uten tanker og pris og spør om han vil selge og hva han skal ha for den skjer en av 2 ting:

1. Han sier "Nei det er jeg ikke interessert i"

2. Han sier, "Ja, det kan hende"

Om han går for 2. kan dere spørre ham hvor mye han skulle ha for tomten.

Da sier han sikkert enten:

1. Det må vi tenke litt på og snakke om, så kan vi komme med en pris. Kan du spørre om en uke?

2. Det må vi tenke litt på og snakke om, men kunne du gi oss en pris å diskutere?

Om han går for 2. kan du enten si "100 000, for det har jeg hatt en megler som har sett på tomten din som sier den er verdt" (satt veldig på spissen) eller "Det kan vi gjøre, vi har ikke kommet så langt at vi har tenkt på et konkret tall, men skulle bare høre om det var en mulighet".

Hvis du ender opp der tenker jeg at du på det tidspunktet kan gjøre en ytterligere innsats for å sette en pris. Unødvendig å hente opp en megler dersom det er uaktuelt for dem å gjøre dette. Megleren gjør ikke dette gratis.

Om det raser noe ned på tomten i dag - da har de ingen problemer/ansvar fordi det er deres tomt.

Hvordan stiller det seg om dere eier tomten. Kan de plutselig få et ansvar der da? (Jeg bare spør, for det er umulig å se for seg hvordan den biten ser ut).

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Skrevet

Hvis relevant; jeg er på boligjakt i Østensjø og "lignende områder", og har lest haugevis av prospekter og noen få tomter har ligget ute for salg det siste året. Mitt inntrykk er at tomter på 400-500 kvm typisk går for 3-4 mill, do the math ifht kvadratmeterpris. Men, her høres det jo ut som om du vil kjøpe en flekk av naboens tomt, en flekk som er ubrukelig for naboen - og da bør vel det være billigere enn en tomt man kan bygge på..

Anonymous poster hash: b0a91...0fa

Skrevet

Hvis relevant; jeg er på boligjakt i Østensjø og "lignende områder", og har lest haugevis av prospekter og noen få tomter har ligget ute for salg det siste året. Mitt inntrykk er at tomter på 400-500 kvm typisk går for 3-4 mill, do the math ifht kvadratmeterpris. Men, her høres det jo ut som om du vil kjøpe en flekk av naboens tomt, en flekk som er ubrukelig for naboen - og da bør vel det være billigere enn en tomt man kan bygge på..Anonymous poster hash: b0a91...0fa

Oj oj oj, det er jo passe dyrt ja. 4 mill for en tomt uten hus på? Den summen der har vi ikke råd til å betale i hvertfall, tror ikke det lønner seg heller for å være ærlig.

En av grunnene til at vi vil kjøpe denne lille tomtebiten er at de ikke tar vare på den. Det er fullt av trær der, de vokser villt og er oppi husveggen vår, selv om tomten deres begynner over 4 meter fra huset vårt. Kaste søppel ned der gjør ungdommen i huset også, spesielt når de har fest. Håper de er villige til å selge den litt rimelig, i og med at de ikke vedlikeholder området

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...