AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #1 Skrevet 16. oktober 2015 Har ei datter på 13 år. Hun har allerede begynt å snakke om julegaver til venninner. Seks stykker! For meg som er alenemor til tre, blir dette en ganske stor utgift. Vil selvfølgelig ikke holde henne utenfor, da alle venninne bytter... Noen tips for smarte og ikke alt for dyre gaver til vennegaver i den alderen?Anonymous poster hash: 8cc30...e3b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #3 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg gav også gave til venninner på den alderen,men betalte det selv av lommepengene. Skjønner ikke hvorfor du skal betale dette, så lenge hun har sine egne penger. Og har hun ikke lommepenger, bør dere starte, så hun får øvelse i å disponere penger.Anonymous poster hash: 2c89c...e86 2
Løvefrøken Skrevet 16. oktober 2015 #4 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg syns også dette er ting hun bør betale selv
strawberry Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Gi henne lommepenger, så får hun heller spare disse pengene til å gi julegaver for.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Det behøver ikke være dyre ting, det er selve tanken som teller. Min datter på 12 har også begynt slik med venninner, men hun vet at det er forskjell på familie og venninner, og også en liten forskjell på det som er bestevenninnen som hun kan gi en litt dyrere gave til. Ikke fordi vi har dårlig økonomi, for vår økonomi er relativt god, men fordi jeg ønsker at hun skal lære seg verdien av penger. Og også fordi jeg vet at foreldrene til flere av hennes venninner ikke har særlig god råd, og jeg ønsker derfor ikke at de skal føle seg forlegne ved at min datter gir noe som er mye dyrere enn det de har mulighet til å gjøre. Barn forstår dette, og presanger er ikke automatisk bedre om de er dyrere. Eksempler på små gaver som ikke behøver koste mye er: - Lipgloss - hårspenner/strikker/bånd m.m - sminke fra HM (veldig billig) - pynt til rommet (helt utrolig hvor mye billig og fint min datter finner når hun går på shopping for å kjøpe gaver) Hvis man leter finner man utrolig mye fint som nesten ikke koster noe, som kan f.eks legges sammen i en flott pynteboks, som igjen er en gave i seg selv til jenterommet når de er i den alderen. Min datter blir utrolig glad når hun får presanger det er lagt litt omtanke i, og hvor pakkingen er pen, gjerne med en pynteeske hun kan gjenbruke til å oppbevare dill-dall i som jenter i den alderen har utrolig mye av Anonymous poster hash: 8ad3f...79c 3
Kara W Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg er enig i at lommepenger kan være en god ide. Hva med f.eks å lage noe? Dere kan jo lage karameller, sjokolade eller såper sammen som hun kan gi? Er hun litt flink til å strikke eller sy er det mange fine småting man kan lage. (Som tenåring kan det være kipt å gi bort hjemmelaget når alle andre kjøper, så vær sikker på at hun er komfortabel med dette, og hjelp henne med å få det til å se litt profesjonelt ut) 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #8 Skrevet 16. oktober 2015 Det behøver ikke være dyre ting, det er selve tanken som teller. Min datter på 12 har også begynt slik med venninner, men hun vet at det er forskjell på familie og venninner, og også en liten forskjell på det som er bestevenninnen som hun kan gi en litt dyrere gave til. Ikke fordi vi har dårlig økonomi, for vår økonomi er relativt god, men fordi jeg ønsker at hun skal lære seg verdien av penger. Og også fordi jeg vet at foreldrene til flere av hennes venninner ikke har særlig god råd, og jeg ønsker derfor ikke at de skal føle seg forlegne ved at min datter gir noe som er mye dyrere enn det de har mulighet til å gjøre. Barn forstår dette, og presanger er ikke automatisk bedre om de er dyrere. Eksempler på små gaver som ikke behøver koste mye er: - Lipgloss - hårspenner/strikker/bånd m.m - sminke fra HM (veldig billig) - pynt til rommet (helt utrolig hvor mye billig og fint min datter finner når hun går på shopping for å kjøpe gaver) Hvis man leter finner man utrolig mye fint som nesten ikke koster noe, som kan f.eks legges sammen i en flott pynteboks, som igjen er en gave i seg selv til jenterommet når de er i den alderen. Min datter blir utrolig glad når hun får presanger det er lagt litt omtanke i, og hvor pakkingen er pen, gjerne med en pynteeske hun kan gjenbruke til å oppbevare dill-dall i som jenter i den alderen har utrolig mye av Anonymous poster hash: 8ad3f...79c Jeg som skrev over, glemte å nevne andre forslag: - fine blyanter (top model osv) - notatbøker i en stilig farge/mønster osv - fine viskelær (alltid greit å ha til skolen) - dagbok (mange jenter i den alderen skriver det) Anonymous poster hash: 8ad3f...79c
Lillemini Skrevet 16. oktober 2015 #9 Skrevet 16. oktober 2015 Du finner masse rimelig på ebay 😊 Støtter denne. Ebay er fantastisk for julegaver til barn og ungdom. Kjøpte smykke til min 13 år gamle svigerinne med forbokstaven hennes for 6 kroner. Masse fine armbånd, smykker, negle-ting, luer, skjerf osv til under 20kr.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #10 Skrevet 16. oktober 2015 Pleide å få/gi ting fra H&M. Sminka der er billig og grei å gi til gave. En øyenskygge + en neglelakk blir ca. 100 kr (Vet ikke om det er grei pris?)Anonymous poster hash: 83e7b...a5b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #11 Skrevet 16. oktober 2015 ^ Så nå at det var seks venninner, men man finner fortsatt småting på h&m Anonymous poster hash: 83e7b...a5b
..... Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Nå vet jeg ikke hvor mye du ser at du har råd til å bruke, men jeg kjøpte pakker med neglelakk til frøknad venninner. 10 ulile glitterneglelakkerni en gaveeske til 49kr på sparkjøp. En slik eske kan jo også deles opp litt og kjøpe noe annet og putte sammens med, f.eks. En neglelakk, en lipgloss, litt godteri etc. Søstrene grene har jo også fine ting til en billig penge.
Fredsmegleren Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Da jeg var på den alderen kjøpte vi enten noe godteri på nille, hårstrikker, blyanter eller telys, osv som man delte opp slik at det var nok til 6 stk. Vi pakket det litt ekstra fint inn og tegnet på julekortene. Må ikke være så fryktelig dyrt for å være koselig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå