Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #1 Skrevet 25. september 2004 Hva synes dere om at klesbutikker har hemmelige overvåkningskameraer i og rundt prøverommene i mange klesbutikker? Er det egentlig lov å filme kvinner som kler av seg og står nakne i prøverommene? Kan Datatilsynet forby dette? Er ikke dette et overtramp mot personvernet? :evil:
Orthia Skrevet 25. september 2004 #3 Skrevet 25. september 2004 Det er ikke lov. Videoovervåkning skal tydelig merkes, slik at folk vet de er overvåket. Personlig hadde jeg følt meg krenket om noen hadde filmet meg i et prøverommet uten min viten. På den annen side; hadde det vært merket med videoovervåkning i et prøverom, hadde jeg ikke prøvet annet enn kanskje en genser eller en jakke.
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #4 Skrevet 25. september 2004 Det er flere klesbutikker som har satt opp klistremerker med "Prøverommene og butikken er videoovervåket"... Hvem vil vel prøve korte skjørt, kjoler, og andre plagg som krever at en må kle av seg..? Jeg trodde ærlig talt ikke at dette var lov!
Orthia Skrevet 25. september 2004 #6 Skrevet 25. september 2004 Det er flere klesbutikker som har satt opp klistremerker med "Prøverommene og butikken er videoovervåket"... Jeg trodde ærlig talt ikke at dette var lov! Igjen: Det er lov så lenge det er tydelig merket- noe det jo er når du ser klistremerker. Men jeg har aldri sett noen butikker som informerer om at prøverommene er videoovervåket.
~Viva~ Skrevet 25. september 2004 #7 Skrevet 25. september 2004 Om det er merket slik det skal ifølge loven så bryr jeg meg fint lite om prøverommene er videoovervåket eller ei.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2004 #8 Skrevet 25. september 2004 Har aldri sett at det har har vært videoovervåking i noen av prøverommene jeg har vært - det har ikke vært merket i hvertfall. Jeg kommer i hvertfall ikke til å kle av meg hvis jeg kommer til et prøverom med videokamera. Syns det er på grensen til hva man bør akseptere. Hvorfor skal vi overvåkes til en hver tid? Greit nok at folk stjeler - men hvorfor ikke merke alle varer med tyverialarm da? Og ha folk som passer på ved prøving sånn som det er noen steder? K
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #9 Skrevet 25. september 2004 Jeg vil ikke nevne navn på klesbutikkene men der det er videoovervåkning i og ved prøverommene (på sentre), er det jo et tankekors at Securitas-betjeningen kan se på oss kvinnelige kunder når vi kler av oss i prøverommene....på en TV-skjerm. De ansatte i butikkene er ikke alltid klar over det selv at de blir video-overvåket! Og det må da være ulovlig, å ikke opplyse sine ansatte om at de blir overvåket?
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2004 #10 Skrevet 25. september 2004 Hvorfor i alle dager kan du ikke nevne navn? K
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #11 Skrevet 25. september 2004 Jeg vil ikke nevne navn på klesbutikkene men der det er videoovervåkning i og ved prøverommene (på sentre), er det jo et tankekors at Securitas-betjeningen kan se på oss kvinnelige kunder når vi kler av oss i prøverommene....på en TV-skjerm. De ansatte i butikkene er ikke alltid klar over det selv at de blir video-overvåket! Og det må da være ulovlig, å ikke opplyse sine ansatte om at de blir overvåket? Jeg er enig i at det skal varsles om det er kamera eller videoovervåkning. Men jeg er litt nysgjerrig på hva slags fantasier og glede dere tror de Securitas ansatte har av å se svart/hvit lavkvalitetsbilder tatt skrått ovenfra. Og pleier dere å blottlegge mere enn dere gjør på en badestrand? Hvis dere gjør noe i prøverommet som ikke tåler å bli sett får dere enten slutte med det eller vente til dere kommer hjem.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2004 #12 Skrevet 25. september 2004 Men jeg er litt nysgjerrig på hva slags fantasier og glede dere tror de Securitas ansatte har av å se svart/hvit lavkvalitetsbilder tatt skrått ovenfra. I USA ble det avslørt at noen ansatte samlet seg med popcorn og drikke foran storskjerm for å se på film fra dagens prøverom,...at det kan skje i Norge også ser jeg ikke bort i fra. Og pleier dere å blottlegge mere enn dere gjør på en badestrand? Noen prøver BH i prøverom, selv om de ikke soler seg toppløse på stranden. Og selv om man kanskje bruker string-truse til vanlig betyr ikke det at man soler seg i string heller,.... Jeg har ofte lurt på hva som skjuler seg bak de 5-7cm tjukke speilene de har i prøverommene på H&M,... Husker jeg ikke helt feil så har de klistermerke med "videoovervåking" klistret på ene hjørnet av speilet også,...Det er nok en grunn til at klistermerket står hvor det står,...
Gjest Chanda Skrevet 25. september 2004 #13 Skrevet 25. september 2004 Jeg hadde ihvertfall aldri gått inn i et prøverom som er overvåket. Bare tanken på å bli overvåket av noen man ikke aner hvem er vemmelig.
Chiquita Skrevet 25. september 2004 #15 Skrevet 25. september 2004 Om jeg blir videoovervåket i et prøverom bryr jeg meg svært lite om.... Kjære vene - gidder ikke å henge meg opp i slike ting jeg Jeg driver ikke med noe "suspekt" i prøverommene alikevell. Og skulle det være noen som "gleder seg" over å se meg på en overvåkningsmonitor mens jeg prøver klær (også BH), så får de gjerne gjøre det for min del. Vil ikke tro at jeg viser frem noe de ikke har sett tidligere alikevell. Og har de ikke sett en dame i kun truse tidligere - så er det virkelig på tide at de får se
Shagya Skrevet 25. september 2004 #16 Skrevet 25. september 2004 Sålenge de opplyser om at det er overvåkning i pröverommet er det selvsagt helt ok. Da kan jeg selv velge om jeg er interessert i å kle av meg foran kamera eller ikke. Men jeg hadde blitt direkte forbannet om jeg fant ut av at de overvåker pröverommet uten å opplyse om det.
Gjest 1111 Skrevet 25. september 2004 #17 Skrevet 25. september 2004 Sålenge de opplyser om at det er overvåkning i pröverommet er det selvsagt helt ok. Da kan jeg selv velge om jeg er interessert i å kle av meg foran kamera eller ikke. Men jeg hadde blitt direkte forbannet om jeg fant ut av at de overvåker pröverommet uten å opplyse om det. Skriver under på denne.
Grooo Skrevet 25. september 2004 #18 Skrevet 25. september 2004 Veldig enig med Chiquita. Så lenge det er merket er det ok for meg, jeg hadde prøvd de klærne jeg ville prøve på samme måte som jeg har gjort før uansett jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #19 Skrevet 26. september 2004 Så på Oprah show for noen år siden om kameraovervåking i prøverom. Vanligvis var visst disse plassert bak speilene, så man ble anbefalt å snu ryggen til speilene når man skifter. Videoovervåking krever ikke søknad, men melding til datatilsynet. Det eneste kravet er at det skal stå oppslag om at området er videoovervåket. Jeg vil tro at butikker som har slik overvåkning har svært strenge rutiner om hvor lenge en video skal oppbevares og hvem som skal se dem. Det er jo litt for vår egen del også. Butikktyveri fører jo til høyere priser for oss andre...
Arwen Skrevet 26. september 2004 #20 Skrevet 26. september 2004 Så på Oprah show for noen år siden om kameraovervåking i prøverom. Vanligvis var visst disse plassert bak speilene, så man ble anbefalt å snu ryggen til speilene når man skifter. Videoovervåking krever ikke søknad, men melding til datatilsynet. Det eneste kravet er at det skal stå oppslag om at området er videoovervåket. Jeg vil tro at butikker som har slik overvåkning har svært strenge rutiner om hvor lenge en video skal oppbevares og hvem som skal se dem. Det er jo litt for vår egen del også. Butikktyveri fører jo til høyere priser for oss andre... videoovervåkning krever ikke tilltatelse, men det gjør opptak. Det tror jeg de er veldig strenger på også. Så hvis noen er redd for å havne på suspekte nettsider skal ikke det kunne skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå