Gå til innhold

Kan all slags vin fryses ned og deretter tines og deretter benyttes i matlagning eller benyttes som drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan all slags vin fryses ned (f.eks i isterningposer), og deretter tines, og deretter benyttes i matlagning eller benyttes som drikke?

(Jeg tenker på når man åpner en vinflaske, og vet at man ikke kommer til å drikke hele innholdet i løpet av de nærmeste dagene)

På forhånd takk for svar!

Anonymous poster hash: e2e2a...921
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og:

Hvordan er det lurt å fryse vinen (hva kan jeg fryse den i), dersom jeg vil fryse ned en og en desiliter av vinen?

Skrevet

Du kan fryse vinen og bruke den i mat. Den vil ikke være god å drikke, trust me. :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker å fryse den ned i isterningposer, da er det enkelt å ta opp så mye du trenger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fryser all vin i isposer! Helt topp i mat, smaker død og fordervelse å drikke.

• Liker 1
Skrevet

Du kan fryse vinen og bruke den i mat. Den vil ikke være god å drikke, trust me. :)

Jeg fryser all vin i isposer! Helt topp i mat, smaker død og fordervelse å drikke.

Tusen takk for gode råd! :blomst:

Vil vinen være helseskadelig å drikke, etter å ha vært fryst og deretter tint, eller smaker den bare stygt?

Hva er det som skjer med vinen som gjør at smaken blir så drastisk endret av denne fryse- og tine-prosessen?

Skrevet

Helseskadelig er den ikke, den smaker bare ikke veldig godt. Men, den sklir godt ned dersom du holder for nesa. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Helseskadelig er den ikke, den smaker bare ikke veldig godt. Men, den sklir godt ned dersom du holder for nesa. :fnise:

Er det så ille?

Anonymous poster hash: b3824...40f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det. Har smakt på frossen vin en gang, og det var ikke godt. Men, alkoholen er visst fortsatt intakt, så hvis du trenger et kick, go for it.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg har vel selv aldri trengt å fryse vin, men jeg er veldig usikker på om smaken vil endres drastisk på all vin. Typisk vil nok spesielt billigere hvitvin tåle sånn rimelig greit å ligge i fryseren noen dager. Dersom du lar den ligge lenge nok kan jeg se for meg at vinen er halveis i ferd med å bli eddik, selv i fryser. Spesielt i små doser, som en terning, mistenker jeg at det er tilfelle. Et glass eddik er jo ikke noe de fleste av oss setter pris på. I fryseren vil nok også vanninnholdet og enkelte andre komponenter, som syrer, skilles fra hverandre. Dette kan åpenbart endre smaken noe. Mest av alt er jeg nok uforstående til behovet for å fryse vin i utgangspunktet.  :laugh:

Endret av Overrasket
Skrevet

Jeg har vel selv aldri trengt å fryse vin, men jeg er veldig usikker på om smaken vil endres drastisk på all vin. Typisk vil nok spesielt billigere hvitvin tåle sånn rimelig greit å ligge i fryseren noen dager. Dersom du lar den ligge lenge nok kan jeg se for meg at vinen er halveis i ferd med å bli eddik, selv i fryser. Spesielt i små doser, som en terning, mistenker jeg at det er tilfelle. Et glass eddik er jo ikke noe de fleste av oss setter pris på. I fryseren vil nok også vanninnholdet og enkelte andre komponenster, som syrer, skilles fra hverandre. Dette kan åpenbart endre smaken noe. Mest av alt er jeg nok uforstående til behovet for å fryse vin i utgangspunktet.  :laugh:

Tusen takk! :blomst:

Angående behovet for å fryse vin: For å få vinen til å holde seg, når jeg ikke drikker en hel flaske i løpet av noen få dager, og forbruket er på 1-2 dl pr uke.

Kanskje er det bedre for meg å kjøpe en kartong-vin med tappekran, da disse vel holder seg i åpnet tilstand i mange uker :)  Slike kartonger finnes vel i både 1,5 og 2 og 3 liter i enkelte merker.

Skrevet

"Mange lurer på hvor lenge en vin er holdbar etter at den er åpnet. En kartong med vin holder seg fint i seks uker. Setter du den i kjøleskapet holder den seg ferskere lenger. Du kan fint sette rødvinen også i kjøleskapet. Litt avkjølt rødvin virker friskere. En halvtime i kjøleskapet er nok. En åpnet vinflaske har betydelig kortere holdbarhetstid, og bør drikkes opp i løpet av maksimum tre dager."
http://www.arcus.no/no/vin/tips-om-vin/holdbarhet/

Dette må vel være den beste løsningen for meg?

Kan åpnet kartongvin oppbevares i romtemperatur?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Personlig synes jeg at kartongvin ikke har noe lengre holdbarhet enn vin på åpnet flaske. Etter 4-5 dager i kjøleskap, igjen ifølge mine egne preferanser, merker jeg lett at smaken på vin i åpnet kartong har endret seg (akkurat som for åpnet flaske). Det kan godt hende at kartongvinen holder seg greit fra det punktet der jeg merker smaksforskjell og i noen uker, men at det er en smaksforskjell der allerede etter noen dager er jeg ikke i tvil om. Hadde kartong fungert så fantastisk bra for å bevare smaken ville det vært langt mer utbredt utenfor Norges og Sveriges grenser. 

Hva med å kjøpe halvflasker?

Endret av Overrasket
Skrevet

Personlig synes jeg at kartongvin ikke har noe lengre holdbarhet enn vin på åpnet flaske. Etter 4-5 dager i kjøleskap, igjen ifølge mine egne preferanser, merker jeg lett at smaken på vin i åpnet kartong har endret seg (akkurat som for åpnet flaske). Det kan godt hende at kartongvinen holder seg greit fra det punktet der jeg merker smaksforskjell og i noen uker, men at det er en smaksforskjell der allerede etter noen dager er jeg ikke i tvil om. Hadde kartong fungert så fantastisk bra for å bevare smaken ville det vært langt mer utbredt utenfor Norges og Sveriges grenser. 

Tenker du da på kartongvin der det er en pose inni kartongen, og tappekran nederst slik at det ikke skal komme luft til vinen?

Skrevet

Jo, det var lurt! Selv om det blir litt dyrere.

Tusen takk for alle gode råd og informasjon! :blomst:

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Tenker du da på kartongvin der det er en pose inni kartongen, og tappekran nederst slik at det ikke skal komme luft til vinen?

Akkurat. Oppskrytt produkt i mine øyne. Understreker at dette er mine erfaringer, altså. 

Dessuten er det veldig få kartonger som inneholder virkelig god vin i utgangspunktet. Jeg vet om flere vinhus som putter "dårligere"(lavere kvalitet) vin på kartong enn de ville gjort på flaske. Man tror man kjøper vin fra en produsent man liker, men ender opp med ikke helt den samme vinen som man fikk servert på ferie, f.eks.  

Ved kjøp av halvflasker får du god kvalitet, du sløser mindre og vinen holder seg fint 4 dager i kjøleskap. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Akkurat. Oppskrytt produkt i mine øyne. Understreker at dette er mine erfaringer, altså. 

Dessuten er det veldig få kartonger som inneholder virkelig god vin i utgangspunktet. Jeg vet om flere vinhus som putter "dårligere"(lavere kvalitet) vin på kartong enn de ville gjort på flaske. Man tror man kjøper vin fra en produsent man liker, men ender opp med ikke helt den samme vinen som man fikk servert på ferie, f.eks.  

Ved kjøp av halvflasker får du god kvalitet, du sløser mindre og vinen holder seg fint 4 dager i kjøleskap. 

Tusen takk!

Sterkere drikker holder seg lenge i åpnet tilstand, slik som bl.a. rom.

Vet du hva som er grensen for hvilket alkoholinnhold det må være i drikke for at drikkene kan stå i månedsvis åpnet uten å bli dårlige (udrikkelige eller dårlig på smak)?

Gjest Overrasket
Skrevet

Tusen takk!

Sterkere drikker holder seg lenge i åpnet tilstand, slik som bl.a. rom.

Vet du hva som er grensen for hvilket alkoholinnhold det må være i drikke for at drikkene kan stå i månedsvis åpnet uten å bli dårlige (udrikkelige eller dårlig på smak)?

Jeg er ikke noen sprit-kjenner, så det aner jeg ikke. Portvin kan vel stå en måneds tid, tenker jeg. Madeira (nesten som portvin, men ikke helt), kan stå i noen måneder, kanskje et halvt år? Her snakker vi utelukkende om lagring i kjøleskap. 

Skrevet

Jeg er ikke noen sprit-kjenner, så det aner jeg ikke. Portvin kan vel stå en måneds tid, tenker jeg. Madeira (nesten som portvin, men ikke helt), kan stå i noen måneder, kanskje et halvt år? Her snakker vi utelukkende om lagring i kjøleskap. 

Tusen takk!  :hjerte:

Du er en engel  :gullengel:

Skrevet

Du kan nok helt fint kjøpe kartong-vin. Jeg er veldig glad i vin, og liker helst flasker. Men jeg kan fint drikke kartong-vin. Kjøp de minste kartongene, så er du mer sikker. Men det kommer selvsagt an på hvilken vindrikker du er. Kanskje du er sånn som brukeren over her, men en gjennomsnittlig vindrikker merker nok ikke store forskjellen :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...