Gå til innhold

Rosévin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lages rosévin?

Er det en blanding av rød og hvit vin, ettersom den er rosa?

Føler meg dum her.

På forhånd takk for svar!

Anonymous poster hash: dbebb...c1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk!

Kan du også fortelle meg hva det betyr det som sto nederst på siden om korking? (Merket med rødt nederst her) :

"Lagring.

Rosévin selges konsumklar (helst ikke til lagring).

Vanlige feil med vin:

• Vinkrystaller
  • Oksidert vin er et problem som oppstår ved at det kommer luft til vinen. Dette er som oftest på grunn av at korken er tørket ut ved feillagring (stående vinflasker), og kan unngås ved å lagre flaskene liggende slik at korken ikke tørker ut. Hvis vinen er oksidert, lukter det ofte litt sherry-aktig, og det er lite smak i vinen.
  • Korksmak er et problem som ofte oppstår med vin med korkforsegling. Da lukter det «papp-aktig» og smaker «tre-aktig» av vinen. En korket vin bør ikke drikkes."

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Rosévin KAN lages ved å blande rød og hvit vin, men "seriøs" rosévin er ikke laget på den måten. Det man ofte blander er røde og hvite druer, noe helt annet enn å bare helle vin av to farger sammen. Ofte består rosévin også utelukkende av rød duer.

Da rosévin startet å komme til Norge var det noen mer lugubre merker fra Spania og Portugal som var dårlige på å lage vin og gode på markedsføring. De gjorde alt mulig rart for å ha et produkt å selge. Blant annet å oversvømme markedet med rimelig udrikkelig rosévin på kule flasker. Som følge av det oppsto en myte om at ALL rosévin er en billig måte å bli kvitt dårlig rødvin på. Min mor tror fortsatt dette.

Tradisjonelle rosévinprodusenter i Frankrike har sloss for at begrepet rosévin utelukkende skal bety konkret at produktet ikke er laget ved å blande vin, nettopp for å skille produktet de lager fra andre produsenter som kanskje tar "rosé" litt mindre seriøst.

Hvis du vil prøve en god rosévin kan jeg anbefale å se etter vin fra Sør-Frankrike og enkelte produsenter fra Penedes i Catalonia. Se etter druen grenache/garnacha, som etter min mening er en viktig komponent i all fremragende rosé.

Du kan også se etter musserende rosévin, da spesielt cava rosé hvis du vil ha god valuta for pengene. Den absolutt beste musserende rosévinen jeg har smakt uavhengig av pris er Veuve Clicquot vintage rose, men det er noen langt billigere Cava som egentlig er et like bra valg kvalitetsmessig. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Rosévin KAN lages ved å blande rød og hvit vin, men "seriøs" rosévin er ikke laget på den måten. Det man ofte blander er røde og hvite druer, noe helt annet enn å bare hele vin av to farger sammen. Ofte består rosévin også utelukkende av rød duer.

Da rosévin startet å komme til Norge var det noen mer lugubre merker fra Spania og Portugal som var dårlige på å lage vin og gode på markedsføring. De gjorde alt mulig rart for å ha et produkt å selge. Blant annet å oversvømme markedet med rimelig udrikkelig rosévin på kule flasker. Som følge av det oppsto en myte om at ALL rosévin er en billig måte å bli kvitt dårlig rødvin på. Min mor tror fortsatt dette.

Tradisjonelle rosévinprodusenter i Frankrike har sloss for at begrepet rosévin utelukkende skal bety konkret at produktet ikke er laget ved å blande vin, nettopp for å skille produktet de lager fra andre produsenter som kanskje tar "rosé" litt mindre seriøst.

Hvis du vil prøve en god rosévin kan jeg anbefale å se etter vin fra Sør-Frankrike og enkelte produsenter fra Penedes i Catalonia. Se etter druen grenache/garnacha, som etter min mening er en viktig komponent i all fremragende rosé.

Du kan også se etter musserende rosévin, da spesielt cava rosé hvis du vil ha god valuta for pengene. Den absolutt beste musserende rosévinen jeg har smakt uavhengig av pris er Veuve Clicquot vintage rose, men det er noen langt billigere Cava som egentlig er et like bra valg kvalitetsmessig. 

Tusen takk for at du gir så god hjelp! :blomst:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...