Gå til innhold

Lav IQ, men klart et over gjennomsnittet intelligent menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har jo feks der man reflekterer og drøfter, og det er ikke logisk på samme måte som feks i matte. Det er ikke alltid det er logisk en gang, så sånn sett så finnes det på en måte. 

Anonymous poster hash: fcac3...149

Jo, generelt sett vil en med høy IQ har bedre helhetsforståelse, resoneringsevner og drøfteegenskaper enn den med lavere IQ. Men kunnskap og erfaring spiller også inn her, samt at dersom man drøfter ofte vil man bli bedre på det. Følelser og verdier spiller også inn.

Den type mønstertester Mensa har for eks, er meningen å skulle måle en generell intelligens, evne til å se mønster. Det er meningen at den ikke skal være avhengig av matte, kultur og en spesiell logisk intelligens. I hvor stor grad den klarer det kan diskuteres, men som en generell indikator i store grupper regner jeg med den vil treffe noelunde riktig. Så er der noen få, som sagt, som ikke vil score rundt der de er av ulike grunner.

De 7 intelligensene anser jeg som hovedsaklig trøstehypotese for alle som ikke er intelligente. Mange av de ville hengt sammen med hverandre, dersom du har høy logisk intelligens har du som regel høy sosial intelligens (selv om stereotypen sier det motsatte). Og "kroppslig intelligens?" Hvorfor dra intelligens inni hele greia, er det ikke nok at en person er talentfull innen for noe fysisk, må man kalle han kroppslig intelligent? Det blir for feelgood hippetendenser for meg, nedlatende.

Anonymous poster hash: 798fe...076

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at drøfting ikke er logisk må du oppgi kilde for. Dummeste jeg har hørt.

Fordi ved drøfting er det ikke alltid man kommer fram til samme konklusjon? 

Skrevet

Ja, de mente til og med at den lave IQ-en var grunnen til at jeg var deprimert. Sluttet ganske fort etter det der faktisk. 

Jeg var innlagt på psykiatrisk en lenger periode når jeg var yngre. Da ble jeg medisinert tungt både kveld og morgen, med medisiner som er veldig sløvende. Ble også tvunget til å ta en 6 timers lang "iq test", ja kunne faktisk ikke si nei, ble tvunget. Selv om jeg sa jeg ikke var stand til det og prøvde å krangle meg unna. Var så trøtt og borte at jeg orket og klarte ikke sitte å løse sånne oppgaver i 6 timer men fikk beskjed om at enten ga jeg et svar eller så måtte jeg sitte der enda lengere. Så bare valgte en del random svar og sa at de kom neppe til å være riktige for jeg orket ikke tenke over de. Likevel brukte hun resultatet i journalen min og alt som det skulle vært troverdig.

Ikke alle "profesjonelle" som gir sånne tester tenker så fryktelig langt heller. Jeg var tenåring da, og tungt medisinert som sagt, og visste kanskje ikke helt at det hu tvang meg til egentlig var helt etisk uforsvarlig. ...

Men ja, fikk jo ikke spesielt bra score...men ar sagt til senere behandlere om at hvis de tillegger den testen der noe verdi så er jeg julenissen...-_- Har tatt lignenende profesjonell test senere der jeg scorte over gjennomsnitt.

Altså da var det snakk om 30-40 poeng forskjell :P

Anonymous poster hash: f0f42...3e7

• Liker 1
Skrevet

Fordi ved drøfting er det ikke alltid man kommer fram til samme konklusjon? 

Det er fordi noen er ulogiske da.

Skrevet (endret)

En IQ på 80-tallet er ikke lettere retardert. Gjennomsnittet er på 100. +/- 1 standardavvik som er 15. Altså regnes IQ mellom 85 og 115 som normalt.

En fullskala IQ-test som psykologene bruker kan også gi to ulike mål, det ene er fullskala som inkluderer psykomotorisk tempo og arbeidsminnet, og den andre er GAI som er et mer akademisk mål, basert på verbale og perseptuelle ferdigheter.

Lett psykisk utviklingshemming er mellom 50 og 70, men en slik diagnose krever også vanskeligheter med ADL. Et slikt resultat på en IQ test vil føre til full nevroutredning

Anonymous poster hash: 3b718...d95

Dette stemmer vel ikke? Vi har ihvertfall lært i strafferett at om man har en IQ på 55 eller lavere må man vurdere om vedkommende er strafferettslig tilregnelig. Altså om han kan straffes eller ikke fordi han kanskje ikke forstår selv hva han har gjort

Endret av Taklampe
Skrevet

Dette stemmer vel ikke? Vi har ihvertfall lært i strafferett at om man har en IQ på 55 eller lavere må man vurdere om vedkommende er strafferettslig tilregnelig. Altså om han kan straffes eller ikke fordi han kanskje ikke forstår selv hva han har gjort

Men det er tilregnelighet. Man kan vel være lettere utviklingshemmet og fortsatt tilregnelig. 

Skrevet

Men det er tilregnelighet. Man kan vel være lettere utviklingshemmet og fortsatt tilregnelig. 

Ja. Man er tilregnelig om man er lettere utviklingshemmet. Men ikke nødvendigvis hvis man er sterkt utviklingshemmet

Skrevet

Lett psykisk utviklingshemming starter på 70, jo. De vil fint være tilregnelige i en straffesak. På 55 snakker man dyp psykisk utviklingshemming. Det er stor forskjell på funksjonsnivået til de to gruppene.

Skrevet

Men om det står "under normalt vaiasjonsområde" vet vi jo alle hva det betyr (de aller fleste setter normalt variasjonsområde til +-1sd) eller evnt definisjonen "i normalområdets grenseområde" har det lite å si at tallet ikke står. Konfidensintervallet vil ikke løfte resultatene til gjenomsnittsområde/normalområde (alt etter definisjon på sd) uansett. Og en epikrise vil inneholde beskrivelser av årsak til depresjon, som i drtte tilfellet mye mulig er feilaktig. Dette er definitivt mat for forsikringssrlskaper uansett hvor mye du og jeg kan om konfidensintervaller og årsaker til falske negative resultater.

Anonymous poster hash: d10cf...c95

I nevropsykologi går grensen for normalområde ved 1,5 sd. Da vil en skåre på 76 med 95% konfidensintervall plassere vedkommende innenfor normalområdet. Det er stor forskjell på gjennomsnittsområde for befolkningen og hva som annses som innenfor normalområdet.

Et forsikringsselskap vil forhåpentligvis kjenne til at depresjon fører til redusert arbeidsminne som påvirker resultatet på testen fremfor å trekke en konklusjon på tvers av all forskning kognitiv fungering ved depresjon slik vedkommende i denne tråden med skåre på 76 har opplevd.

Skrevet

Lett psykisk utviklingshemming starter på 70, jo. De vil fint være tilregnelige i en straffesak. På 55 snakker man dyp psykisk utviklingshemming. Det er stor forskjell på funksjonsnivået til de to gruppene.

Jeg har aldri nevnt noe med 70. Jeg snakker om fra 55 og lavere. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...