Gå til innhold

Lav IQ, men klart et over gjennomsnittet intelligent menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På de IQ testene jeg har tatt har jeg alltid fått score mellom 126 og 132, men jeg er direkte teit. Den eneste grunnen til at jeg scorer så bra er fordi jeg er rå på å finne mønster.

Anonymous poster hash: e42af...0e3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Landstatistikker sier at 100 er gjennomsnittet for Norge.

Landsstatistikker? :) IQ-tester er normert slik at gjennomsnittet SKAL være 100, sånn er det i hele verden. 100 +/- 15 poeng er det de aller fleste skal få, og noen veldig få skal få høyere eller lavere. Men det gjelder altså profesjonelle tester, ikke tilfeldige nettester :)

Anonymous poster hash: 3b718...d95

• Liker 4
Skrevet

Ligger på 123 og var ikke noe skolelys. Kjenner flere mensamedlemmer og de har ikke høyere utdanning. IQ-tester har ingenting for seg og måler bare hvor flink man er til å finne mønster, memorere ting osv. Eneste som betyr noe er hvor flink man er til å takle livet.

Anonymous poster hash: defed...d9a

• Liker 1
Skrevet

Interessant tråd. Jeg har det på samme måte som ts - scorer konsekvent lavere enn snittet på IQ-tester; under 100. Likevel har jeg alltid vært skoleflink og lettlært. Jeg har god utdannelse og god allmennkunnskap. Matte var kanskje ikke favorittfaget på skolen, men jeg klarte meg greit. Men når det kommer til figurene og mønstrene som alle IQ-testene baserer seg på, er jeg helt lost. Jeg vet at i land som USA er det vanlig med verbal resonnering og mer konseptuelle elementer i IQ-testene, så det kunne vært interessant å tatt en slik test som ikke bare er:  http://i.stack.imgur.com/6Stlh.jpg

Anonymous poster hash: a3e9c...d8e
  • Liker 2
Skrevet

Men nå er det da slik at det er mulig å få falsk lav skåre på en standardisert iq test utført av profesjonelle. Svake skårer på en test skal alltid bekreftes med en ny test man sammenligner med.

En mastersterstudent med ok karakterer har umulig 80 i iq. Bare innlegget skrevet av en over her med pæstått 76 i iq kunne med liten sannsynlighet faktisk vært skrevet av en med så lav iq.

En test er en test, som alle tester kan man få falske negative. På en iq test (standardisert og profesjonell) er det derimot vanskelig og høyst usannsynlig å få falsk positiv. En svak iq-test sier ikke noe mer enn at man skårte svakt på akkurat den testen. For å si noe om faktisk iq må man da ta flere tester for å vise den reelle iq-en. Noen overtrenker svarene og finner ikke mønstrene fordi man gjør det for komplisert. En god iq test skal også ha mer enn bare en type oppgaver for å vise bredden i intelligensen.

Så; lav iq skåre på en test betyr ikke noe. Resultater er høyst sannsynlig veldig feil. En person med en reel iq på 80 vil ikke klare seg på et universitet.

Anonymous poster hash: d10cf...c95

• Liker 3
Skrevet

Interessant tråd. Jeg har det på samme måte som ts - scorer konsekvent lavere enn snittet på IQ-tester; under 100. Likevel har jeg alltid vært skoleflink og lettlært. Jeg har god utdannelse og god allmennkunnskap. Matte var kanskje ikke favorittfaget på skolen, men jeg klarte meg greit. Men når det kommer til figurene og mønstrene som alle IQ-testene baserer seg på, er jeg helt lost. Jeg vet at i land som USA er det vanlig med verbal resonnering og mer konseptuelle elementer i IQ-testene, så det kunne vært interessant å tatt en slik test som ikke bare er: http://i.stack.imgur.com/6Stlh.jpg

Anonymous poster hash: a3e9c...d8e

Det er ikke bare i USA det er vanlig. Den dominerende og absoludt mest brukte testen i Norge og store deler av verden er WAIS (voksne), WISC (barn og unge) OG WPPSI (under 7 år) som har minimum 10 forskjellige oppgaver som til samme utgjør iq, hvor minimum tre er verbale oppgaver. Denne regnes på verdensbasis som den best dekkende for iq, men kan feks ikke brukes på nett siden man må svare muntlig. Kanskje derfor mange bare tenker på den type oppgaver som du viser til.

Skrevet

Men nå er det da slik at det er mulig å få falsk lav skåre på en standardisert iq test utført av profesjonelle. Svake skårer på en test skal alltid bekreftes med en ny test man sammenligner med.

En mastersterstudent med ok karakterer har umulig 80 i iq. Bare innlegget skrevet av en over her med pæstått 76 i iq kunne med liten sannsynlighet faktisk vært skrevet av en med så lav iq.

En test er en test, som alle tester kan man få falske negative. På en iq test (standardisert og profesjonell) er det derimot vanskelig og høyst usannsynlig å få falsk positiv. En svak iq-test sier ikke noe mer enn at man skårte svakt på akkurat den testen. For å si noe om faktisk iq må man da ta flere tester for å vise den reelle iq-en. Noen overtrenker svarene og finner ikke mønstrene fordi man gjør det for komplisert. En god iq test skal også ha mer enn bare en type oppgaver for å vise bredden i intelligensen.

Så; lav iq skåre på en test betyr ikke noe. Resultater er høyst sannsynlig veldig feil. En person med en reel iq på 80 vil ikke klare seg på et universitet.

Jeg er den som skrev at jeg fikk 76 på en profesjonell iq test. Den testen jeg tok var utført av to psykologer og hadde mange ulike oppgaver. Noen handlet om figurlikhet og å finne den figuren som manglet, noen handlet om synonyme ord, noen handlet om kunnskap, osv. 

Men du sier at svake skåre skal bekreftes av en ny test. Det ble ikke gjort med meg. 

Anonymous poster hash: fcac3...149

Skrevet

Jeg er den som skrev at jeg fikk 76 på en profesjonell iq test. Den testen jeg tok var utført av to psykologer og hadde mange ulike oppgaver. Noen handlet om figurlikhet og å finne den figuren som manglet, noen handlet om synonyme ord, noen handlet om kunnskap, osv.

Men du sier at svake skåre skal bekreftes av en ny test. Det ble ikke gjort med meg.

Du har nok tatt WAIS eller WISC allt etter alderen din. Det er fullt mulig å få en falsk lav skåre, og det skal alltid tas med i vurdering av resultat. Gyleighet skal alltid vurderes. Noen ganger ser man at skåren er svak men stemmer over ens med alle andre aspelter i livet til personen (feks dårlig på skolen, dårlig språk, lite samfunsinteresse, dårlig på planlegging, seint utvikla osv etc) og da er man ikke like nøye med å dobbeltsjekke med ny test. Men med så lave resultater som 76 burde man alltid sjekke uansett.

Jeg har selv sakt at resultat på en iq test jeg utførte ikke var gyldig, og vi så bort fra dem pga at resultatet var langt svakere enn slik personen fungerte i det vanlige livet. Stemmer ikke resultatet med fungeringen bør man se vekk fra testen og ta en ny. Problemet er at det ikke finnes mange andre tester som er gode nok. En ny testing med samme test noen år etter er også et alternativ.

Basert på bare innlegget ditt har du klart ikke en iq på 76.

Skrevet

Forresten vil stress, prestasjonsangst, sjenerthet, depresjon og andre psykiske vansker være de vanligste årsakene til falskt svake resultater. For dårlig forklarte insteuksjoner, av lite erfarne testere kan også virke inn.

• Liker 2
Skrevet

Du har nok tatt WAIS eller WISC allt etter alderen din. Det er fullt mulig å få en falsk lav skåre, og det skal alltid tas med i vurdering av resultat. Gyleighet skal alltid vurderes. Noen ganger ser man at skåren er svak men stemmer over ens med alle andre aspelter i livet til personen (feks dårlig på skolen, dårlig språk, lite samfunsinteresse, dårlig på planlegging, seint utvikla osv etc) og da er man ikke like nøye med å dobbeltsjekke med ny test. Men med så lave resultater som 76 burde man alltid sjekke uansett.

Jeg har selv sakt at resultat på en iq test jeg utførte ikke var gyldig, og vi så bort fra dem pga at resultatet var langt svakere enn slik personen fungerte i det vanlige livet. Stemmer ikke resultatet med fungeringen bør man se vekk fra testen og ta en ny. Problemet er at det ikke finnes mange andre tester som er gode nok. En ny testing med samme test noen år etter er også et alternativ.

Basert på bare innlegget ditt har du klart ikke en iq på 76.

Jeg vet jo egentlig med meg selv at den testen umulig kan ha gitt riktig resultat, særlig fordi jeg var dypt deprimert og følte det som unødvendig å ta testen. Jeg sa også til de psykologene at resultatet umulig kunne være rett, men de virket skråsikre på at det var rett, og dermed har jeg på en måte alltid følt på at det kanskje var rett likevel.

Skrevet

Jeg vet jo egentlig med meg selv at den testen umulig kan ha gitt riktig resultat, særlig fordi jeg var dypt deprimert og følte det som unødvendig å ta testen. Jeg sa også til de psykologene at resultatet umulig kunne være rett, men de virket skråsikre på at det var rett, og dermed har jeg på en måte alltid følt på at det kanskje var rett likevel.

Glemte og å si at lite engasjement og motivasjon også er en vanlig grunn til svake skårer. En slik test på en som er dypt deprimert skal alltid tolkes med høy grad av forsiktighet, og man skal være forsiktig med å i det hele tatt teste noen i en slik situasjon siden sannsynligheten for galt resultat er høy. Ved depresjon sløves hjernen og hukommelsen betraktelig ned, så det vil ikke gi en reel iq skåre.

Så du har møtt noen dårlige psykologer. Testen i seg selv er god, iq skårene er oftest veldig nyttige OM de tas under korrekte forhold og med forbehold om andre faktorer som kan trekke ned resultatet.

• Liker 1
Skrevet

Glemte og å si at lite engasjement og motivasjon også er en vanlig grunn til svake skårer. En slik test på en som er dypt deprimert skal alltid tolkes med høy grad av forsiktighet, og man skal være forsiktig med å i det hele tatt teste noen i en slik situasjon siden sannsynligheten for galt resultat er høy. Ved depresjon sløves hjernen og hukommelsen betraktelig ned, så det vil ikke gi en reel iq skåre.

Så du har møtt noen dårlige psykologer. Testen i seg selv er god, iq skårene er oftest veldig nyttige OM de tas under korrekte forhold og med forbehold om andre faktorer som kan trekke ned resultatet.

Ja, de mente til og med at den lave IQ-en var grunnen til at jeg var deprimert. Sluttet ganske fort etter det der faktisk. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Jeg har på ulike IQ-tester scoret veldig lavt(på 80-tallet), og det er fordi jeg rett og slett ikke forstår noe som helst av oppgavene. Det sier meg ingenting, og jeg synes mye av det ser veldig ulogisk ut - med unntak av noe. 

Skulle man gått ut i fra IQ-scoren min, er jeg et lettere retardert menneske. Hvordan kan det da ha seg at jeg omgås mest med svært intelligente mennesker(ja, dette er ikke noe jeg bare slenger ut - jeg har virkelig intelligente venner), passer godt sammen med de og ikke minst har høy sosial intelligens og kommer overens med de fleste? Jeg forstår ikke! Jeg er snart ferdig med en relativt tung mastergrad, og har ikke hatt mer problemer enn noen andre. Jeg kan innrømme at jeg ikke er noe matematisk geni, men når det kommer til en rekke andre ting er jeg "smart". På barneskolen lå jeg langt foran de andre elevene. På ungdomsskolen og videregående hadde jeg klassekamerater som syntes jeg var så "unormalt smart". Nå kom dette kanskje ikke fra de skarpeste, men likevel. Alt dette kan da umulig bety at jeg er så dum som min IQ tilsier?!

Jeg er klar over at det finnes flere måter å måle intelligens på, men IQ'en min er virkelig LAV. Hva tenker dere? :fnise:

Anonymous poster hash: 88a85...a70

Om du er lettare retardert er jo majoriteten av folk av høgare intelligens. Det seier jo seg sjølv. 

Skrevet

Ja, de mente til og med at den lave IQ-en var grunnen til at jeg var deprimert. Sluttet ganske fort etter det der faktisk.

Her har du egentlig grunnlag for en pasientklagesak om du skule ønske det. Dette er fullstendig feilaktig behandling. Nå kan man ikke si titler her inne men jeg antar du kan se at jeg vet hva jeg snakker om.

• Liker 2
Skrevet

Her har du egentlig grunnlag for en pasientklagesak om du skule ønske det. Dette er fullstendig feilaktig behandling. Nå kan man ikke si titler her inne men jeg antar du kan se at jeg vet hva jeg snakker om.

Det er vel 3-4 år siden, og moren min sendte faktisk et brev til stedet for en stund siden og klaget på hvordan ting hadde vært, men hun har ikke fått noe svar. 

Skrevet

Det er vel 3-4 år siden, og moren min sendte faktisk et brev til stedet for en stund siden og klaget på hvordan ting hadde vært, men hun har ikke fått noe svar.

De fleste helseforetak har egne klageinstanser. I kommunen er det fylkesmannen man klager til. Ville søkt på pasientklage + sykehusnavn for info om du skulle orke å gjøre noe med det. Erstattning får du nok ikke uansett da dette nok ikke faller under det. Men et medhold i en klage hadde kanskje gjort godt for noen likevel

• Liker 1
Skrevet

De fleste helseforetak har egne klageinstanser. I kommunen er det fylkesmannen man klager til. Ville søkt på pasientklage + sykehusnavn for info om du skulle orke å gjøre noe med det. Erstattning får du nok ikke uansett da dette nok ikke faller under det. Men et medhold i en klage hadde kanskje gjort godt for noen likevel

Ja, får vel kanskje vurdere det, så andre slipper å oppleve det samme. 

Skrevet

Om du er lettare retardert er jo majoriteten av folk av høgare intelligens. Det seier jo seg sjølv. 

Var det et forsøk på å komme med en intelligent spøk? I så fall fungerte det svært dårlig. Har allerede sagt at det er åpenbart at jeg ikke er dum. Når man snart er ferdig med master i rettsvitenskap, med kun A og B, ville det være veldig rart. :) -TS

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Var det et forsøk på å komme med en intelligent spøk? I så fall fungerte det svært dårlig. Har allerede sagt at det er åpenbart at jeg ikke er dum. Når man snart er ferdig med master i rettsvitenskap, med kun A og B, ville det være veldig rart. :) -TS

Eg brukte akkurat dei same orda som deg. Det var ikkje meint som ein spøk. Poengterte berre det sjølvsagte.

Skrevet

Jeg er en person som er veldig intelligent, men som sliter med konsentrasjonsproblemer og som derfor ikke klarer å score høyt på en IQ-test. Alt må tas i betraktning. 

Anonymous poster hash: 7d22f...ad0
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...