Djungelvrål Skrevet 17. oktober 2015 #41 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Landsstatistikker? IQ-tester er normert slik at gjennomsnittet SKAL være 100, sånn er det i hele verden. 100 +/- 15 poeng er det de aller fleste skal få, og noen veldig få skal få høyere eller lavere. Men det gjelder altså profesjonelle tester, ikke tilfeldige nettester Anonymous poster hash: 3b718...d95 https://iq-research.org/en/page/average-iq-by-country Endret 17. oktober 2015 av DreamOn
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #42 Skrevet 17. oktober 2015 Man trenger ikke være et geni for å fullføre en master. Motivasjon og vilje kan raskt bære deg lenger enn intelligens. Utdanningen er jo lagt opp for at folk skal klare den, og jeg tviler på alle professorer i alle fag og studieretninger er genier selv. Er det egentlig umulig for en med IQ på 80-90 å ta en mastergrad når det gjelder enklere fag? De er jo fortsatt normalt intelligente. Og alle har sitt eget, snevre syn på hva intelligens er. Faktisk er det så ille med hvor partisk det er at vi noen ganger ikke kan skille dum fra intelligent fordi noen er intelligent på en måte vi ikke selv forstår. Mange tenker at noen er smart med en gang de har store mengder faktakunnskaper, men hvordan gjenkjenner man en lynende intelligent person uten mye faktakunnskaper og som kanskje også er beskjeden og tilbaketrukket? Det er også slik at dersom noen er betydelig smartere enn seg selv, så kan man tro den intelligente personen er dum fordi de klarer ikke se de hoppene og resoneringene den intelligente gjør. Så de vil heller tro den intelligente er gal, enn intelligent. Det er nok derfor de i toppsiktet intelligensmessig dummer seg ned og snakker på en måte de vet andre forstår. Siden de er veldig intelligente, så skjønner de også hvor begrensningene i tankekapasitet eventuelt ligger hos andre, og hvordan de må snakke for å bli forstått av ulike typer tenkemåter i andre. Anonymous poster hash: 798fe...076 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #43 Skrevet 17. oktober 2015 Sånne tester er bare dritvanskelige for oss uten mattesans. Men dette er noe du kan trenes opp til, se mønster og sånne ting. Derfor er sånne IQ-tester ofte ikke nøyaktige. Selv fikk jeg 131 poeng, eller hva det nå kalles, men skjønner ikke hvorfor for jeg klarer aldri sånne tester noe særlig bra. Må ha hatt en veldig god dag eller en veldig enkel oppgave. Det viktigste for meg er at jeg vet at jeg er smart ellers, lærer fort og er flink til å sette ting i system, oppdatert på hva som skjer i samfunnet og sosialt oppegående. Anonymous poster hash: 96ac8...353 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #44 Skrevet 17. oktober 2015 At du har dårlig mattesans og scorte bra på testen er heller en indikator på at man ikke trenger mattesans for å klare testen, at den er mer mattenøytral Anonymous poster hash: 798fe...076 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #45 Skrevet 17. oktober 2015 Hei igjen til deg med papirer på 76 i iq. En grunn til å klge på behandlingen din forresten er jo at dette er offisielle papirer som feks fastlegen di har fått og som forsikringsselskap har fått. Det å ha papirer på at du var deprimert pga lav iq kan muligens komme til å ha konsekvenser for deg særlig med tanke på forsinringer. Det å ha uriktige diagnoser i slike papirer er ikke bare bare. Anonymous poster hash: d10cf...c95 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #46 Skrevet 17. oktober 2015 Hei igjen til deg med papirer på 76 i iq. En grunn til å klge på behandlingen din forresten er jo at dette er offisielle papirer som feks fastlegen di har fått og som forsikringsselskap har fått. Det å ha papirer på at du var deprimert pga lav iq kan muligens komme til å ha konsekvenser for deg særlig med tanke på forsinringer. Det å ha uriktige diagnoser i slike papirer er ikke bare bare. Anonymous poster hash: d10cf...c95 Man vil aldri i en epikrise skrive et eksakt tall for IQ, men skrive nedre normal område f.eks. I protokollen i wais/wisc/wippsi regner man alltid ut med et konfidensintervall på 95% nettopp fordi et enkelt tall ikke skal vektlegges på den måten som det gjøres her. Anonymous poster hash: 3b718...d95
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #47 Skrevet 17. oktober 2015 https://iq-research.org/en/page/average-iq-by-country Sitat fra linken din: These results are controversial and have caused much debate, they must be interpreted with extreme caution.Anonymous poster hash: 3b718...d95
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #48 Skrevet 17. oktober 2015 Man vil aldri i en epikrise skrive et eksakt tall for IQ, men skrive nedre normal område f.eks. I protokollen i wais/wisc/wippsi regner man alltid ut med et konfidensintervall på 95% nettopp fordi et enkelt tall ikke skal vektlegges på den måten som det gjøres her. Anonymous poster hash: 3b718...d95 Men om det står "under normalt vaiasjonsområde" vet vi jo alle hva det betyr (de aller fleste setter normalt variasjonsområde til +-1sd) eller evnt definisjonen "i normalområdets grenseområde" har det lite å si at tallet ikke står. Konfidensintervallet vil ikke løfte resultatene til gjenomsnittsområde/normalområde (alt etter definisjon på sd) uansett. Og en epikrise vil inneholde beskrivelser av årsak til depresjon, som i drtte tilfellet mye mulig er feilaktig. Dette er definitivt mat for forsikringssrlskaper uansett hvor mye du og jeg kan om konfidensintervaller og årsaker til falske negative resultater. Anonymous poster hash: d10cf...c95 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #49 Skrevet 17. oktober 2015 Men om det står "under normalt vaiasjonsområde" vet vi jo alle hva det betyr (de aller fleste setter normalt variasjonsområde til +-1sd) eller evnt definisjonen "i normalområdets grenseområde" har det lite å si at tallet ikke står. Konfidensintervallet vil ikke løfte resultatene til gjenomsnittsområde/normalområde (alt etter definisjon på sd) uansett. Og en epikrise vil inneholde beskrivelser av årsak til depresjon, som i drtte tilfellet mye mulig er feilaktig. Dette er definitivt mat for forsikringssrlskaper uansett hvor mye du og jeg kan om konfidensintervaller og årsaker til falske negative resultater.Anonymous poster hash: d10cf...c95 Men er det sikkert at fastlege og ev forsikringsselskap har tilgang til dette da? Anonymous poster hash: fcac3...149
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #50 Skrevet 17. oktober 2015 Interessant tråd. Jeg har det på samme måte som ts - scorer konsekvent lavere enn snittet på IQ-tester; under 100. Likevel har jeg alltid vært skoleflink og lettlært. Jeg har god utdannelse og god allmennkunnskap. Matte var kanskje ikke favorittfaget på skolen, men jeg klarte meg greit. Men når det kommer til figurene og mønstrene som alle IQ-testene baserer seg på, er jeg helt lost. Jeg vet at i land som USA er det vanlig med verbal resonnering og mer konseptuelle elementer i IQ-testene, så det kunne vært interessant å tatt en slik test som ikke bare er: http://i.stack.imgur.com/6Stlh.jpg Anonymous poster hash: a3e9c...d8e Jeg er langt dårligere på figuroppgavene enn på de andre kategoriene, men det er fordi jeg ikke har 3D-syn. Mange ting som kan spille inn. Anonymous poster hash: b5808...2ea
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #51 Skrevet 17. oktober 2015 Men er det sikkert at fastlege og ev forsikringsselskap har tilgang til dette da? Anonymous poster hash: fcac3...149 Forsikringsselskap har ikke info nå, men ved behov kan de hente den fra fastlefen som alltid får avsluttningsrapport.Anonymous poster hash: d10cf...c95
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #52 Skrevet 17. oktober 2015 Forsikringsselskap har ikke info nå, men ved behov kan de hente den fra fastlefen som alltid får avsluttningsrapport.Anonymous poster hash: d10cf...c95 Men det var jo egentlig ikke noen avslutning den IQ-testen da. Det var bare et ledd i å prøve å finne ut hvorfor noe var galt, og jeg sluttet like etterpå fordi jeg følte meg dårlig behandlet, osv. Anonymous poster hash: fcac3...149
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #53 Skrevet 17. oktober 2015 Men det var jo egentlig ikke noen avslutning den IQ-testen da. Det var bare et ledd i å prøve å finne ut hvorfor noe var galt, og jeg sluttet like etterpå fordi jeg følte meg dårlig behandlet, osv. Anonymous poster hash: fcac3...149 Kanskje verdt å sjekke ut hva som står i rapporten. Fastlegen skal uansett få en tilbakemelding på det arbeidet som er gjort. Anonymous poster hash: d10cf...c95 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #54 Skrevet 17. oktober 2015 Kanskje verdt å sjekke ut hva som står i rapporten. Fastlegen skal uansett få en tilbakemelding på det arbeidet som er gjort.Anonymous poster hash: d10cf...c95 Det var ikke fastlegen som henviste meg dit og han var heller ikke med i behandlingen eller noe da? Anonymous poster hash: fcac3...149
Basun Skrevet 17. oktober 2015 #55 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Les litt på teorien om flere intelligens-er. IQ tester bare enkelte områder av intelligensen. Du kan prøve å gjøre en del IQ oppgaver å se om du får høyere score? Fungerte helt fint for meg. Jeg har en høy IQ (mensa), men jeg er dum som et stykke brød på enkelte områder Det går helt fint. Jeg tror at om det er noe man er svak i så pleier hjernen i stor grad å kompensere for det. Det er selvfølgelig ikke morsomt å ha lav IQ ettersom IQ blir verdsatt i dagens samfunn.Det er litt som at man kan føle at det er dumt å være innadvendt eller å ikke ha fullført videregående opplæring. Ta det helt med ro Endret 17. oktober 2015 av Personenmeg
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #56 Skrevet 17. oktober 2015 IQ måler ikke alle typer intelligens, bare logisk intelligens. Du kan godt være smart på mange andre måter, selv om du scorer dårlig på en IQ test. En IQ test sier ingenting om hvor godt lest du er, hvor høy sosial intelligens du har, hvor mye du vet om enkelte fagområder osv. Anonymous poster hash: 6f906...844
Stiani Skrevet 17. oktober 2015 #57 Skrevet 17. oktober 2015 IQ måler ikke alle typer intelligens, bare logisk intelligens. Du kan godt være smart på mange andre måter, selv om du scorer dårlig på en IQ test. En IQ test sier ingenting om hvor godt lest du er, hvor høy sosial intelligens du har, hvor mye du vet om enkelte fagområder osv. Anonymous poster hash: 6f906...844 Hvis du tror at det finnes noe som heter ikke-logisk intelligens, så tyder det på at du har lite av det.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2015 #58 Skrevet 17. oktober 2015 Hvis du tror at det finnes noe som heter ikke-logisk intelligens, så tyder det på at du har lite av det. Du har jo feks der man reflekterer og drøfter, og det er ikke logisk på samme måte som feks i matte. Det er ikke alltid det er logisk en gang, så sånn sett så finnes det på en måte. Anonymous poster hash: fcac3...149
Stiani Skrevet 17. oktober 2015 #59 Skrevet 17. oktober 2015 Du har jo feks der man reflekterer og drøfter, og det er ikke logisk på samme måte som feks i matte. Det er ikke alltid det er logisk en gang, så sånn sett så finnes det på en måte. Anonymous poster hash: fcac3...149 Det at drøfting ikke er logisk må du oppgi kilde for. Dummeste jeg har hørt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #60 Skrevet 18. oktober 2015 Landstatistikker sier at 100 er gjennomsnittet for Norge. Mulig noen allerede har kommentert på dette...men snittet vil alltid være 100, uansett, da det er sånn testen graderes. Normalt snitt er mellom 90 og 110, og så er det forskjellige klassifiseringer over og under. Så en IQ på 80-tallet et sted vil jeg ikke si er så veldig langt unna.Anonymous poster hash: 23b05...b07 1
Anbefalte innlegg