AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg har på ulike IQ-tester scoret veldig lavt(på 80-tallet), og det er fordi jeg rett og slett ikke forstår noe som helst av oppgavene. Det sier meg ingenting, og jeg synes mye av det ser veldig ulogisk ut - med unntak av noe. Skulle man gått ut i fra IQ-scoren min, er jeg et lettere retardert menneske. Hvordan kan det da ha seg at jeg omgås mest med svært intelligente mennesker(ja, dette er ikke noe jeg bare slenger ut - jeg har virkelig intelligente venner), passer godt sammen med de og ikke minst har høy sosial intelligens og kommer overens med de fleste? Jeg forstår ikke! Jeg er snart ferdig med en relativt tung mastergrad, og har ikke hatt mer problemer enn noen andre. Jeg kan innrømme at jeg ikke er noe matematisk geni, men når det kommer til en rekke andre ting er jeg "smart". På barneskolen lå jeg langt foran de andre elevene. På ungdomsskolen og videregående hadde jeg klassekamerater som syntes jeg var så "unormalt smart". Nå kom dette kanskje ikke fra de skarpeste, men likevel. Alt dette kan da umulig bety at jeg er så dum som min IQ tilsier?! Jeg er klar over at det finnes flere måter å måle intelligens på, men IQ'en min er virkelig LAV. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 88a85...a70 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 Fordi det er forskjell på IQ, SQ og EQ. Du scorer kanskje høyere på de to sistnevnte. Man trenger ikke være sosial kompetent for å ha høy IQ, men man kan være det. Anonymous poster hash: 1dbe0...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Det der er egentlig litt interessant, for jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg gjør det veldig bra på skolen, lærer fort, har god kjemi med de fleste og får gjerne høre at jeg er så utrolig smart. Til tross for det har jeg en IQ på 76, tror jeg det var. Det beviser vel bare at IQ har lite å si i praksis. Anonymous poster hash: fcac3...149 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Det der er egentlig litt interessant, for jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg gjør det veldig bra på skolen, lærer fort, har god kjemi med de fleste og får gjerne høre at jeg er så utrolig smart. Til tross for det har jeg en IQ på 76, tror jeg det var. Det beviser vel bare at IQ har lite å si i praksis. Anonymous poster hash: fcac3...149 76?? Har du tatt testen profesjonelt eller tatt diverse tester på internett? Anonymous poster hash: a3a7b...a9b 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 76?? Har du tatt testen profesjonelt eller tatt diverse tester på internett? Anonymous poster hash: a3a7b...a9b Profesjonelt. Anonymous poster hash: fcac3...149
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Profesjonelt. Anonymous poster hash: fcac3...149 Kan ikke forstå hvordan det er mulig å ha så lav IQ samtidig som du er slik du beskriver? Jeg suger i logisk tenking men fikk likevel 104 på Mensa sin test, riktig nok deres internett-test. Anonymous poster hash: a3a7b...a9b 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 En IQ på 80-tallet er ikke lettere retardert. Gjennomsnittet er på 100. +/- 1 standardavvik som er 15. Altså regnes IQ mellom 85 og 115 som normalt. En fullskala IQ-test som psykologene bruker kan også gi to ulike mål, det ene er fullskala som inkluderer psykomotorisk tempo og arbeidsminnet, og den andre er GAI som er et mer akademisk mål, basert på verbale og perseptuelle ferdigheter. Lett psykisk utviklingshemming er mellom 50 og 70, men en slik diagnose krever også vanskeligheter med ADL. Et slikt resultat på en IQ test vil føre til full nevroutredningAnonymous poster hash: 3b718...d95 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Kan ikke forstå hvordan det er mulig å ha så lav IQ samtidig som du er slik du beskriver? Jeg suger i logisk tenking men fikk likevel 104 på Mensa sin test, riktig nok deres internett-test. Anonymous poster hash: a3a7b...a9b På mensa-tester jeg har tatt så har jeg også fått rundt 100, så de er vel ikke helt pålitelige de heller. Anonymous poster hash: fcac3...149
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 På mensa-tester jeg har tatt så har jeg også fått rundt 100, så de er vel ikke helt pålitelige de heller. Anonymous poster hash: fcac3...149 Det virker da svært rart å ha rundt 100 på MENSA sin internett-test, og så få 76 profesjonelt? Kanskje du er noe midt i mellom? Anonymous poster hash: a3a7b...a9b 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Det virker da svært rart å ha rundt 100 på MENSA sin internett-test, og så få 76 profesjonelt? Kanskje du er noe midt i mellom? Anonymous poster hash: a3a7b...a9b Ja, jeg vet ikke. Synes bare det er så rart at man kan få en så lav score på en profesjonell test og samtidig ha alt annet enn lærevansker ol. Anonymous poster hash: fcac3...149
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 jeg fikk noe over normal score på en profesjonell test, eller...i min utredning av adhd, slitt mye med lærevansker opp igjennom åra. Var enkelte ting som jeg scorte under normalområdet, som har med adhd min å gjøre. Men generelt i "IQ" snitt lå jeg noe over. Men betyr bare at jeg er ok i huet =p tok en internett test EN gang, fikk 143 henger ikke helt på greip nei......men en internett test betyr lite. SKjønner ikke at folk egentlig gidder å tilegne sånne løse iq tester så mye verdi... og Mensa synes jeg egentlig bare er en tulleklubb for å være helt ærlig. Jeg sblir ikke imponert fordi noen klarte å score en viss sum på en test, som egentlig ikke sier så enormt mye. Altså, du sitter ikke der og løser verdensproblemer, du gjør en test og ser om du får innpass i en klubb der du endelig kan kalle deg "smart" mens du samtidig ikke utretter noe særlig mer enn det.... Anonymous poster hash: f0f42...3e7
Djungelvrål Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg svarte random på halvparten av mensa sin internettest og fikk 103, ville ikke tatt den testen så veeeldig alvorlig. I IQ-tråden på forumet her har jo halvparten som har tatt fått IQ på 150. Litt usannsynlig... Syns denne er mer relevant. Illustrert Vitenskaps IQ-test på norsk tester visuelle evner, språksans, logisk sans, tallforståelse og hukommelse. http://illvit.no/iqtest
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 EQ, SQ, kunnskap og intelligens (IQ) er forskjellige ting, men folk blander de mye. Forøvrig er vel ikke 80 så lavt, er vel mer som lavt gjennomsnitt. Personlig har jeg trodd jeg var dum. Jeg gjorde det riktignok bedre enn de fleste på grunnskole, men har slitt på høyere studier. Ikke klart å lese pensum, bla. Fått ganske greie resultat likevel, men du føler deg ikke smart når du ikke klarer å lese, og ikke husker stort av det du tilegner deg. Da jeg ble testa havna likevel intelligensen på 122. Så, jeg har IQ, men lite kunnskap å briefe med (eller, det kan jeg egentlig ikke vurdere, da jeg har særdeles lav selvtillit). Men det ble sent oppdaga at jeg har ADHD.. Så det er mye som teller inn. IQ sier vel mer om logisk sans, hvordan hjernen fungerer og evne til å tillegne seg informasjon. Fikk beskjed om at jeg ikke ville klart meg så bra om det ikke var for intelligensen, siden jeg har ADHD. Det er kompliserte greier, den der hjernen vår...men kanskje konklusjonen er at det ikke er så veldig nøye, at det skorter på noe om du har andre styrker, og motsatt?Anonymous poster hash: 23b05...b07 2
Gjest Franke Ann Skrevet 16. oktober 2015 #14 Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Kan det hende du bare tror du jobber med en masteroppgave, men egentlig jobber i verna bedrift? Endret 16. oktober 2015 av LongJohnson 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 På 80-tallet? Jeg ville prøvd å ta en fra idag. Mye har forandret seg på 30 år. (Kanskje de ikke en gang bruker den testen du tok?) Når det er sagt, så vil det alltid være avvik og unntak når det gjelder IQ tester. Man kan si at det blir trodd at IQ er en generell indikator på intelligens i befolkningen, men der vil være individ som vil score betydelig høyere eller lavere pga måten hjernen deres fungerer på, nevrologisk sykdom osv. Anonymous poster hash: 798fe...076
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 Det er trist at det fortsatt finnes folk i 2015 som tror at EQ og SQ er reelle begreper. TS. Man trenger ikke være intelligent for å gjøre det bra på skolen og man trenger ikke være dum for å gjøre det dårlig. Å være intellektuell er heller ikke det samme som å være intelligent. Er man intellektuell så er man kunnskapsrik nok til å være reflektert.
Djungelvrål Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 EQ, SQ, kunnskap og intelligens (IQ) er forskjellige ting, men folk blander de mye. Forøvrig er vel ikke 80 så lavt, er vel mer som lavt gjennomsnitt. Personlig har jeg trodd jeg var dum. Jeg gjorde det riktignok bedre enn de fleste på grunnskole, men har slitt på høyere studier. Ikke klart å lese pensum, bla. Fått ganske greie resultat likevel, men du føler deg ikke smart når du ikke klarer å lese, og ikke husker stort av det du tilegner deg. Da jeg ble testa havna likevel intelligensen på 122. Så, jeg har IQ, men lite kunnskap å briefe med (eller, det kan jeg egentlig ikke vurdere, da jeg har særdeles lav selvtillit). Men det ble sent oppdaga at jeg har ADHD.. Så det er mye som teller inn. IQ sier vel mer om logisk sans, hvordan hjernen fungerer og evne til å tillegne seg informasjon. Fikk beskjed om at jeg ikke ville klart meg så bra om det ikke var for intelligensen, siden jeg har ADHD. Det er kompliserte greier, den der hjernen vår...men kanskje konklusjonen er at det ikke er så veldig nøye, at det skorter på noe om du har andre styrker, og motsatt?Anonymous poster hash: 23b05...b07 Landstatistikker sier at 100 er gjennomsnittet for Norge.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har høy IQ(147), men er tilnærmet sosialt retardert, så det behøver ikke å være noen sammenheng mellom IQ og andre typer intelligens nei. Jeg skulle ønske det/jeg var motsatt Anonymous poster hash: e3502...3c4 3 1
fotosyntesen Skrevet 16. oktober 2015 #19 Skrevet 16. oktober 2015 Det er trist at det fortsatt finnes folk i 2015 som tror at EQ og SQ er reelle begreper. TS. Man trenger ikke være intelligent for å gjøre det bra på skolen og man trenger ikke være dum for å gjøre det dårlig. Å være intellektuell er heller ikke det samme som å være intelligent. Er man intellektuell så er man kunnskapsrik nok til å være reflektert. Dette virker for meg intelligent sagt. Men jeg scorer heller ikke så høyt på tester, men jeg har en god utdannelse. Så da er jeg egentlig ikke "kvalifisert" til å vurdere noe intelligent....
fotosyntesen Skrevet 16. oktober 2015 #20 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg svarte random på halvparten av mensa sin internettest og fikk 103, ville ikke tatt den testen så veeeldig alvorlig. I IQ-tråden på forumet her har jo halvparten som har tatt fått IQ på 150. Litt usannsynlig... Syns denne er mer relevant. Illustrert Vitenskaps IQ-test på norsk tester visuelle evner, språksans, logisk sans, tallforståelse og hukommelse. http://illvit.no/iqtest Er tester overhodet konstruert for å "bake inn" resultater fra enkeltoppgaver som er svart på ved kun gjetning og ikke refleksjon? 1
Anbefalte innlegg