Melissa Gioberti Skrevet 25. september 2004 #1 Skrevet 25. september 2004 Et forsvar for de høye avgiftene og prisene på alkohol i Norge er at politikerne ønsker at alle vi andre skal drikke mindre. Fordi det kan medføre sykdommer og kostnader for det offentlige helsevesenet, som forøvrig betales av oss selv med skatter. Er det en god nok grunn for å ha høye avgifter? Jeg synes det er ganske frekt at andre tar en overordnet avgjørelse på at alkohol er et onde som bør koste mye fordi vi ikke bør drikke det. Vi bor i et fattig og underutviklet land (kulturelt sett) og mange har et anstrengt forhold til vin. Enten de er kristne, avholds, moralsk forknytte eller bare veldig sosialistiske (som høye skatter og avgifter for fellesgodene). Jeg oppfordrer alle til å handle bøtter og spann med vin fra systembolaget i Strømstad. Eller å flytte til andre land. Ikke bare for alkoholens skyld, men for å oppleve andre impulser enn fengsels-Norge.
~sikka~ Skrevet 25. september 2004 #2 Skrevet 25. september 2004 Jeg ville ærlig talt ikke drukket mer om jeg fikk kjøpt vin i butikken. Jeg ville derimot spart meg en tur når jeg handlet resten.
Gjest Valhalla Skrevet 25. september 2004 #3 Skrevet 25. september 2004 Vi bor i et fattig og underutviklet land (kulturelt sett) Enig bortsett fra den setningen
Ambi Skrevet 25. september 2004 #4 Skrevet 25. september 2004 ..ikke bare er det hardt og kjedelig: det er også moraliserende og overformyndersk! Enkeltmennesket tillegges ikke evne til å ta ansvar for eget liv, eller til å ta kalkulerte risker i forhold til nytelsesmidler. Slikt skal detaljstyres sentralt og troen på egen vurderingsevne - og at de fleste voksne kan forholde seg til nytelssmidler uten å skade andre eller samfunnet er lik null. Et blikk på norsk alkohol, tobakk- og narkotikapolitikk bekrefter dette med all tydelighet!!! Ambi
Gjest MrsL Skrevet 25. september 2004 #5 Skrevet 25. september 2004 Jeg vil gjerne kjøpr vin i butikkene. Drikker ikke mere enn nå alikavel, men det hadde vært praktisk.
villkatt Skrevet 25. september 2004 #6 Skrevet 25. september 2004 Jeg skulle gjerne kjøpt vin i butikken, og jeg innrømmer gjerne at ja, jeg hadde nok drukket litt mer om jeg hadde kunnet kjøpe vin der. Vet ikke om dere andre som sier at dere ikke hadde drukket mer faktisk mener det, eller ikke har tenkt gjennom saken ordentlig. Slik jeg ser det: "Klokken er fem på en lørdag, og jeg tenker at 'Ah, ikveld hadde det vært godt med litt vin', men jeg er ikke så framsynt at jeg har vin hjemme. Vinmonopolet er stengt, og jeg får ikke noe vin. Hadde butikken derimot solgt vin kunne jeg ha nytt noen dråper denne kvelden." Vin på butikk = mer vin til meg Hvor ofte dette skjer er jo en annen sak. 8) Dessuten er det lettere å holde litt vin i husholdningen hvis det hadde vært lettere tilgjengelig. Jeg er ikke storforlangende, hadde butikken hatt to typer hvit- og to typer rødvin er jeg fornøyd. Så jeg har til å ha i middagen, og til middagen. That's all i need!! 8)
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #7 Skrevet 25. september 2004 Jeg liker ikke vin no særlig, så jeg driter i det.
~Viva~ Skrevet 25. september 2004 #8 Skrevet 25. september 2004 Jeg kommer ikke til å begynne å drikke vin, samme om de prøver å presse det på meg der jeg handler maten min. Men seriøst- selvsagt burde vi kunne kjøpe vin i butikken på lik linje med øl og rusbrus.
Gjest Fighter Skrevet 25. september 2004 #9 Skrevet 25. september 2004 Jeg synes det er viktigere ting enn vin i butikkene å kjempe for. Men jeg skal ikke kjempe mot heller.
Mitsi Skrevet 25. september 2004 #10 Skrevet 25. september 2004 Jeg synes det er viktigere ting enn vin i butikkene å kjempe for. Men jeg skal ikke kjempe mot heller. Enig. Jeg syns ikke vin i butikkene er en kampsak. Dessuten er jeg litt redd for å miste vinmonopolet og. Der er en ekspertise og et utvalg vi aldri vil få i butikkene. Kan og legge til at jeg er en av dem som sannsynligvis hadde drukket mer om vi hadde fått vin i butikk (uten at jeg hadde blitt alkoholiker av den grunn). Det er ikke så mange år siden vi fikk pol på stedet jeg bor. Før måtte vi kjøre i ca 20 min for å komme til nærmeste pol, og da ble det handlet sjeldnere. Nå stikker vi innom titt og ofte å kjøper ei flaske.
Litago Skrevet 26. september 2004 #11 Skrevet 26. september 2004 Ja! Jeg vil veldig gjerne ha mulighet til å kjøpe vin i butikken. Jeg kan det her jeg bor i dag. Det er bare så enkelt og greit uten å stå timevis i kø! Egentlig så kjøper jeg ikke så ofte vin i butikken heller. Tar meg istedet en tur til de vingårdene jeg liker best og kjøper inn direkte. Det er koselig det!
Firegirl Skrevet 26. september 2004 #12 Skrevet 26. september 2004 Jeg synes det er viktigere ting enn vin i butikkene å kjempe for. Men jeg skal ikke kjempe mot heller. Enig...
Pinocchio Skrevet 26. september 2004 #13 Skrevet 26. september 2004 For eller imot: dette blir neppe en vin-vin situasjon.
Gjest Hillary.. Skrevet 27. september 2004 #14 Skrevet 27. september 2004 Absolutt for vin i butikkene. Men jeg lurer litt på hvordan utvalgte ville bli. Utvalget på polet er tross alt ikke så ille, men dette kan umulig bli det samme på Rema eller Meny. Kjipt å stadig måtte be dem bestille korrekt rødvin, som man tidligere har fått med en gang på polet. Nå som vi har fått selvbetjeningspol, så synes jeg vi er kommet et godt stykke på vei mot en følelse av å ha ordentelig vinbutikk. Og jeg bor i Oslo, så det er ganske mange pol...
Gjest TomKrus Skrevet 27. september 2004 #15 Skrevet 27. september 2004 Nå som vi har fått selvbetjeningspol, så synes jeg vi er kommet et godt stykke på vei mot en følelse av å ha ordentelig vinbutikk. Og jeg bor i Oslo, så det er ganske mange pol... Bor du langt unna et pol så er det bare å bestille og du får varene med posten. Skjønner ikke at noen har et stort behov for dårlig vinutvalg i butikken.
aline Skrevet 27. september 2004 #16 Skrevet 27. september 2004 ...Vi bor i et fattig og underutviklet land (kulturelt sett) og mange har et anstrengt forhold til vin. .... Er norge fattig og underutviklet på kultur fordi vi ikke har VIN i butikkene???? Da bør du kanskje flytte ut av norge for en stund ja, og se at KULTUR er MYE mer en vin lett tilgjengelig i dagligvaren!!! (jeg er ikke imot vin i butikken, men jeg ser mange kulturverdier som tilhører norge som gjør norge til ett rikt NORSKT land, selv om vin aldri har vært solgt andre steder en på polet.....) hva gjør sverige til ett rikere og mer utviklet land, kulturellt sett? at de kan kjøpe vin på systembolaget? (som jo faktisk er det samme som Polet, de kan nemlig ikke kjøpe alkohol i dagligvaren.. ikke øl slik vi kan engang...) er det prisen på alkoholen eller hvor du får kjøpt alkoholen som avgjør om ett land er rikt og utviklet, kulturellt? ( )
Laban Skrevet 27. september 2004 #17 Skrevet 27. september 2004 Må bare tilstå at litt tid i utlandet har lært meg å sette pris på Vinmonopolet! Rett og slett fordi det er omtrent klin umulig å kjøpe virkelig dårlig vin der, på grunn av kvalitetskontroll og smaking utført av fagfolk før viner blir kjøpt inn. Drar du på supern i utlandet og kjøper vin, er sjansen stor for at du kommer hjem med skikkelig dårlig vin, ihvertfall om du handler i de lavere prissjiktene. Ofte ender man opp med å handle hos en egen vinhandler, og da kan man jo igrunnen like gjerne gå på polet? I tillegg setter jeg pris på å få råd og anbefalinger av personalet på Vinmonopolet. Og til slutt; ingen butikker vil vel ha et utvalg som er like stort som de har på polet!
Gjest Melissa Gioberti utl. Skrevet 27. september 2004 #18 Skrevet 27. september 2004 Er norge fattig og underutviklet på kultur fordi vi ikke har VIN i butikkene???? Ja, jeg mener at Norge er fattig og underutviklet på kultur (ikke historie og tradisjoner). Men jeg mener ikke at dette har noe med mangel på vin å gjøre- eller priser. Ja, mener at Norge er underutviklet kulturmessig. Det kommer også veldig an på hva vi legger i ordet "kultur"- kanskje du og jeg tilfører det ulikt innhold. Kulturuke, ukulturuke, rukulturuke, osv. Jeg mener ikke at Sverige har en mer utviklet kultur fordi de har billigere vin. Det blir for enkelt. Jeg mente heller ikke å sette i gang en kultur-debatt, men greit nok. Hovedpoenget mitt er bare at prisene på vin er unødvendig dyre og jeg ønsker å få kjøpt vin i butikkene frem til stengetid.
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #19 Skrevet 27. september 2004 Jeg oppfordrer alle til å handle bøtter og spann med vin fra systembolaget i Strømstad. Eller å flytte til andre land. Ikke bare for alkoholens skyld, men for å oppleve andre impulser enn fengsels-Norge. Og vi nevner i fleng morsomme land å bo i; Sudan, Irak/Iran, Afganistan, Pakistan, Libya, Nigeria, Kina osv osv, men man slipper i alle fall å bo i et hardt å kjedelig land..... Det er helt greit med vin på butikkene, men med en slik argumentasjon kan jeg bare ikke ta deg seriøst. Hva har en fattig og underutviklet kultur med denne diskusjonen å gjøre. Forresten i Sverige selger de heller ikke vin på butikken så det er vel også et hardt og kjedelig land?
Gjest Melissa Gioberti utl. Skrevet 27. september 2004 #20 Skrevet 27. september 2004 Hvis du (gjest) ikke tar meg seriøst burde du vel holde deg for god til å svare på innlegget? Jeg ser heller ikke at du bidrar til å utvikle debatten til et høyere nivå. Grunnen til at jeg blander sammen "underutviklet kultur" og "savn etter vin i butikkene" er ikke at de to tingene påvirker hverandre direkte. Men i et stort, stort perspektiv (så stort at du ikke kan se det uten briller) henger de to tingene sammen. I et større historisk perspektiv, som f.eks. Ellen Schrumpf skriver i boken "Berus eder", pekes det på alkohol i et kulturperspektiv i Norge. Det kan selvfølgelig argumenteres i mot alt i boken. Det kan man jo alltid. Jeg synes vin koster mer enn det burde i Norge. Ikke fordi jeg ikke har råd til det. Nei da, synes bare det er unødvendig. Derfor anbefaler jeg Sverige. Ikke fordi Sverige er bedre enn Norge eller har en høyere kultur, men rett og slett fordi prisene er lavere for de samme produktene. Ganske enkelt. Hallo i luken...eh..uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå