AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Hva synes dere gjør ett hus hjemmekoselig? Jeg synes det er så vanskelig å innrede huset vårt! Det er bare 115 m2, så jeg kan ikke ha så mye "nips" heller. Liker rene flater og plass rundt meg, hvis dere skjønner. Men så føler jeg alle andre har så mye pyntegjenstander, og at huset vårt kanskje ser litt ukoselig ut? Hvordan har dere innredet? Har dere f.eks teppe på gulvene? Ting i vinduskarmene? Mye pynt på spise/stuebord?Anonymous poster hash: 42837...249
Gjest Bergtekjen Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 Tepper, fine gardiner, stearinljos, fin kunst på veggene, litt pynt, men ikkje for mykje. Det einaste er at "fin" kan variere frå person til person. Sjølv har eg altfor mykje pynt i vindaugskarmane, resten av sakene nemnt over og saueskinn i sofaen og har fått mykje positiv tilbakemelding på dette.
Eighth Planet Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Tenker akkurat det samme selv. Har hengt opp plissegardiner på kjøkken og i stue, og litt gjennomsiktige "lin"gardinger i stue. pyntet med telys og store og små krystaller (ikke hippie-mye). Friske blomster gjør sinnsykt mye!
Serafina. Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Bilder/kunst på veggen, avskårne blomster, orkideer, grønne planter, noen puter, et pledd, stearinlys og telys. Da er mye gjort, tenker jeg. Finn ting du liker selv, så det blir ditt eller deres hjem og ikke noe du kunne sett i et blad. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #5 Skrevet 16. oktober 2015 Bøker! Anonymous poster hash: a3571...a32 3
Ciara Skrevet 16. oktober 2015 #6 Skrevet 16. oktober 2015 Det er mange måter å gjøre det på: Tekstiler. Alle stuer bør ha teppe, synes jeg. Gjerne et som er mykt og godt å tråkke på. Gardiner, pledd og puter er også must. God belysning. Ha mange små lyskilder i et rom heller få og store. Varier mellom taklamper, bordlamper og gulvlamper. Og ha levende lys! Planter. Jeg synes alle rom uten planter ser nakne ut. En stor grønn plante, en bukett på bordet. Det er ikke mye som skal til! Bilder. Nakne vegger er ikke hyggelig. Ha mange bilder, gjerne flere på samme vegg (men da bør man ha en slags rød tråd). Personlige ting. Det som er gøy med å være i andres hjem er at de gjenspeiler personligheten til dem som bor der. Liker du bøker? Liker du musikk, foto, reise eller friluftsliv? Vis det
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #7 Skrevet 16. oktober 2015 Jeg kan ikke fordra tepper, duker og nips. Det både støver og ser rotete ut. Jeg synes man kommer langt med planter, varme farger på møbler og gardiner, og litt kunst på veggene (men ikke i overflod). Anonymous poster hash: d6db5...594
skreppamedleppa Skrevet 16. oktober 2015 #8 Skrevet 16. oktober 2015 Du må finne ut hva du liker og gå for det, å gå etter hva som er på moten eller hva alle andre har funker særs dårlig. I min verden er det ingenting som heter "alle burde ha, dette må du ha, slik skal hjemmet ditt se ut nå, finn ut hva som er de siste trendene....." Trenden nå virker det som er at det skal være minst mulig nips, det skal ikke være duk på bordet, det skal være hvitt og grått og kanskje viss en er ekstra spenstig en litt fargerik sofapute... Skulle jeg hatt det slik tror jeg at jeg hadde endt på "galhus" tilslutt, jeg hadde i det minste mistrivdes noe veldig i mitt eget hjem, og slik skal det jo ikke være. En skal trives i sitt eget hjem, hvordan en gjør det best eller finner stemningen er veldig forskjellig. Hos meg er det mye farger, mye nips alltid duk på bordet, osv osv, jeg handler ogfte på butikker ikke alle andre handler på og dess mer personlig utrykk dess bedre. Men jeg ser jo at i hver eneste tråd alla "hva er det styggeste interiøret du ser, "hva kommer aldri inn i ditt hus" så er det haugevis av ting jeg synes er fint og stiler jeg synes er hjemmekoselig som blir nevnt. Jeg bryr meg særs lite om det, jeg elsker farger, personlige ting, jeg blander stiler og har det akkurat slik jeg/vi (har tross alt en mann som skal trives i sitt hjem han også) vil så om du ønsker å ha rene flater, lite på vegger, lite på bordene, ikke duker osv og det er din stil og utrykk så synes jeg absolutt at det er noe du kal fortsette med Men om en ser litt på pinterest eller ulike bloggere (trenger ikke være rene interiør blogger) så kan en få ganske god inspirasjon hvordan veldig lite kan gjøre veldig mye i et rom. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #9 Skrevet 16. oktober 2015 Måtte tenke meg om hva som har gjort at jeg synes noen hjem er hjemmekoselig og andre ikke. Og felles for de hjemmekoselige er puter, teppe, pledd, tente lys og servering av en kaffekopp når man kommer på besøk :-) Anonymous poster hash: 75faf...5d0
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #10 Skrevet 16. oktober 2015 Gå inn på pinterest og søk i vei! Det skal først og fremst være koselig for dere som bor der, så se etter inspirasjon og bilder DU synes er fine og koselige. Så får folk synse og mene så mye de vil. Noen liker puter og pledd, mye lys og dilldall. Andre syns rent og minimalistisk er koselig. Og atter andre syns masse nips, personlige bilder, tegninger, farger, osv er koselig. Så du vil aldri treffe smaken til alle og enhver, og bør derfor gjøre det du selv føler gir deg ro og en behagelig atmosfære i huset. Og av og til er det rett og slett andre forhold som setter grenser. Er du allergiker f.eks. så ville jeg ikke hatt for mye tepper og gjenstander som samler støv. Syns du det er et ork å støvsuge, og foretrekker å vaske med mopp, så sier det seg selv at mange tepper ikke er så praktisk. Har du små barn så er det også greit å ha lite nips. Personlig har både jeg og mannen rotetendenser, og har bare innsett at vi ikke passer til å ha mye ting rundt om, da vi ikke klarer å holde huset ryddig på den måten. For vår del er det "less is more", så koseliggjør vi huset heller med maling, pene gardiner, ol. Derfor skifter veggene og sofaputene farge med jevne mellomrom, mens resten består. Anonymous poster hash: a6f45...8d7
melatonin Skrevet 16. oktober 2015 #11 Skrevet 16. oktober 2015 Kommer jo helt ann på smaken da. Jeg synes det er koselig med rene linjer, synes ikke shabby shic er koselig i det hele tatt, det jeg synes er koselig synes mange er for moderne, mens det de tenker er koselig er for for "hytte" for meg. Men synes levende lys og blomster er koselig! Da spesielt liljer, elsker liljer!
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #12 Skrevet 16. oktober 2015 Hos hos er det enkelt, men synes det er koselig allikevel. Har vel typisk skandinavisk stil. Jeg er ikke så glad i tekstiler, så vi har ikke gardiner og duker, men gulvtepper og sofaputer det har vi. På kjøkkenet har vi to vinduer der vi har enkle gardinstenger (uten gardiner) som går i ett med veggen, på disse stengene henger jeg ting jeg synes er fine, en plante, noen fine trekuler på et snøre, en liten vinduslampe o.l Ellers så prøver jeg å ikke ha så mye smånips fremme, kjøper heller store ting som ikke forsvinner i mengden og så synes jeg bilder, planter og levende lys alltid gjør det veldig koselig. Anonymous poster hash: 116b4...968
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #13 Skrevet 16. oktober 2015 Har tenkt litt på dette og har nettopp innredet ny leilighet. For meg er nok belysning det viktigste. Varmt, koselig lys på de riktige stedene. Det må i tillegg være komfortable møbler og litt farger her pg der. Liker fulle bokhyller, pene blomster (ikke for mange) og bilder på veggen. Ellers vil jeg helst ha det ganske minimalistisk. Det både virker renere og er lettere å holde rent. Konklusjon: Rent, ryddig og varm belysning. Anonymous poster hash: 4e366...fc7
Enamorada Skrevet 17. oktober 2015 #14 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Bilder av familiemedlemer på vegene. Personlige gjenstander rundt omkring, barneleker på gulvet. Sofabord, 1-2 puter i sofaen, blomsterpotter, downlights. Endret 17. oktober 2015 av Enamorada
skruf Skrevet 17. oktober 2015 #15 Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Jeg får alltid høre at det er så hjemmekoselig hos oss, ei venninne sa t.o.m at hun alltid får julestemning når hun kommer hit! Altså julestemning i juli liksom, haha! Det er ikke noe spesiel stil vi har her, ikke er jeg så glad i nips heller. Har noen få pyntetinger, men det er noen spesielle som f.eks ei trekatte som sitter i bokhylla med ei fiskestang, noen trefigurer jeg har kjøpt med hjem fra mine reiser til Afrika, en kjempetykk og naken englemann.... litt sånne tinger. Jeg hadde ikke trivdes med en hvit og ren moderne stil. Som andre skriver de har så har også jeg endel tekstiler. Pledd i sofaene, filleryer i gangene som svigermor har vevd, puter, gardiner.. Har ikke ei eneste taklampe bortsett fra ei lysekrone som jeg arvet fra oldemor over spisestua. Jeg liker ikke taklamper eller downlights, synes ofte lyset kan bli litt hardt og kaldt. Alle møblene i oppholdsrommene er kjøpt brukt, så det er ikke noe match og sammenheng, men de passer sammen likevel på en måte. Bøker. Jeg har utrolig mange bøker, og bokhyller overalt. Har et rent bibliotek-rom, men da det ikke ble plass til flere bøker der så begynte mannen min å snekre bokhyller oppunder taket i hallen, stuene og ene gangen. Vet at mange ikke liker å ha bøker synlig i huset, men jeg elsker bøker og er noe av det viktigste jeg har. Kjøkkenet er et av mine favorittrom. Det har ganske ok størrelse, og oldemoren min har heklet gardiner og sånn man henger på veggen (vet ikke helt hva det heter, men det er en pynteduk som henger fra ei lita hylle). Vi har også verdens kuleste detalj på kjøkkenet: bjelle/ringesystem på ene veggen! Det var fra den tiden huset ble bygget og det var tjenere her. Bjellesystemet gikk til alle soverommene, sånn at de som var på soverommene kunne dra i ei snor også ringte det på kjøkkenet og tjenerene kunne se hvilket rom det kom fra Nå er det koplet fra (til tenåringens store irritasjon ), men de gamle klokkene/bjellene henger der enda. Jeg har også gamle fat hengene på veggen som jeg har arvet etter oldemor, sånn som det står "gi oss idag vårt daglige brød" på. Små detaljer som gjør det koselig. Og ellers så fyrer jeg ofte i peisene. Det er et gammelt og stort kråkeslott, så blir fort kjølig. Peisvarme er utrolig koselig. Har også storforbruk av telys, kubbelys og vanlige lys. Gleder meg hver sommer til kveldene blir mørkere sånn at jeg kan tenne lys Bilder. Jeg er ikke så glad i å fylle veggene opp med familiebilder. Vi har endel kunst som jeg kombinerer med andre ting på veggene (lagde nettopp et kollasje av små bilder jeg kjøpte på Kreta i sommer). Familiebilder har jeg på en vegg i ene stuen. Mange gamle bilder av mine oldeforeldre og tippoldeforeldre også. Jeg liker ikke gigantiske store bilder av barna eller brudebilde. Har fremkalt bilder fra da vi giftet oss og barnebilder som ett-årsbilde og konfirmasjonsbilde av eldste, men alle bildene bortsett fra ett brudebilde (det ble litt stort pga fotografen brukte det i ei utstilling og vi fikk det gratis etterpå) er i A4-format. Blomster synes jeg gjør et hjem koselig. Både potteblomster og friske blomster i vaser. Jeg eier ikke grønne fingre, så jeg har grønnplanter som er kjent for å være hardføre, samt orkideer. En annen ting jeg synes er viktig når man flytter inn i et nytt hus eller leilighet er at man må bo seg til. Det er ikke bare å klaske opp bilder og style alt helt ferdig, men det tar tid å "sette" seg i det nye hjemmet. Her gikk det lang tid før jeg likte den ene stuen, men etter å ha byttet om på noen bilder og skiftet gardiner så kom den på plass også. Endret 17. oktober 2015 av skruf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå