Gjest Mats Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Hun vil ha barn nå, men jeg vil vente. Vi er begge i 20 åra så vi har god tid på oss. Skulle nesten tro hun venter på å bli steril som 30 åring. Uansett så elsker vi hverandre så høyt og har så sterke følelser for hverandre så vi kan ikke gå hver vår vei. Vi kan ikke la dette ødelegge forholdet våres. Vi har prøvd å snakke sammen om det, men hun vil ikke snakke om det når jeg sier jeg ikke er klar enda og hun begynner bare å gråte. Så kan det ta noen dager-uker så kommer hun igjen med at hun vil ha barn nå. Jeg synes det er for tidlig. Vi har vert sammen i ca et år. Hva gjør vi i en sånn situasjon? Sikkert mange som har det sånn eller har hatt det sånn. Hva gjør/gjorde dere? Skal jeg bare gi meg og høre på henne selv om jeg ikke er klar for barn enda? Jeg hadde et tungt år i fjor, slet med dyp depresjon og hadde et selvmordsforsøk. Kan det komme tilbake hvis vi får barn nå? At jeg får en reaksjon eller noe når jeg ikke er klar og nettopp er blitt frisk? Ellers hvordan kan jeg få henne til å forstå dette at det er for tidlig? Hvordan få henne til å roe seg ned litt? Uten at hun blir lei seg og begynner å gråte så jeg får skyldfølelse.
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 En dame som prøver å gråte seg til å få barn?? (Høy sirenelyd**) Bruk 2 kondomer - DET er hva du må gjøre! Ingen mennesker skal bruke hersketeknikker og manipulativ oppførsel for å krangle seg til noe så viktig. Hun er absolutt ikke klar for å få barn hun heller. 10
lulus Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Du skal ikke ha skyldfølelse for at du ikke føler deg klar for å få barn enda, og det er bare bra du er ærlig med henne om dette. Man er kanskje aldri 100% klar for å få barn, men det er klart at noen tidspunkt i livet passer dårligere enn andre. Dette høres ut som et av dem, og du skal ikke få barn kun fordi partneren din ønsker det. Har hun et sterkt ønske om å dele en fremtid med deg, så blir hun i forholdet selv om det ikke har resultert i en graviditet etter bare et år. Du bør være ærlig med henne om du ser for deg barn i fremtiden med henne, eller ei og eventuelt når du ser for deg dette. 2
Florence Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 En dame som prøver å gråte seg til å få barn?? (Høy sirenelyd**) Bruk 2 kondomer - DET er hva du må gjøre! Ingen mennesker skal bruke hersketeknikker og manipulativ oppførsel for å krangle seg til noe så viktig. Hun er absolutt ikke klar for å få barn hun heller. Da blir det jo i hvert fall barn! Jeg synes også det er altfor tidlig, spesielt når hun ikke evner å ha en voksen samtale om det. 4
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Da blir det jo i hvert fall barn! Jeg synes også det er altfor tidlig, spesielt når hun ikke evner å ha en voksen samtale om det. Blir man lettere gravid av 2 kondomer??
Florence Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Blir man lettere gravid av 2 kondomer?? Ja, det blir gnisninger og større sjans for hull (på begge). Sex-ed 101 Endret 15. oktober 2015 av Florence 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg var klar for barn lenge før min samboer. Han sa jeg vil ha barn en dag, bare ikke nå. Jeg visste at det var han jeg ville ha barn med og dele fremtiden min med så jeg sa ok vi venter til du er klar. Og nå 8 år senere har vi 2 barn på 6 år og 14 mnd. Anonymous poster hash: 33b1a...c50 1
Hulderen Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Dere må prøve å bli enige. Når kan du tenke deg å få barn? Om 3 år? Eller 5? Hvor lenge kan hun klare å vente? Dere står i det minste nærmere hverandre enn om du aldri vil ha barn. Men det er viktig at du tar følelsene hennes på alvor. Prøv å finne ut hvorfor det haster for henne. Er det mange kvinner i familien som har problemer med å få barn? Tidlig overgangsalder? Selv var jeg bare 26 år da jeg fikk vite at jeg aldri kunne få barn. Et stort sjokk. 1
Jolene Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Når hun ikke kan ha en voksen samtale uten å gråte, bør dere ikke få barn. Da er hun rett og slett for umoden. 7
Gjest Mats Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tror hun føler et press, for noen av vennene hennes og kjente har fått barn. Dessuten er hun redd for å bli gammel mor. Jeg har sagt at det er bedre å være gammel mor og at begge er 100% klar enn at noe skal gå galt. Hun klarer ikke å slå seg til ro med det. Hun er veldig følsom. Ingen i familien hennes har hatt problem med å få barn og ingen av de har hatt tidlig overgangsalder. Har sagt at jeg vil ha barn med henne, men det er for tidlig enda. Da ble hun lei seg. Jeg går med en klump i halsen og er redd hun går fra meg for jeg ikke vil ha barn enda. En dame som prøver å gråte seg til å få barn?? (Høy sirenelyd**) Bruk 2 kondomer - DET er hva du må gjøre! Ingen mennesker skal bruke hersketeknikker og manipulativ oppførsel for å krangle seg til noe så viktig. Hun er absolutt ikke klar for å få barn hun heller. Jeg synes også hun ikke er klar. Ingen av oss er det. Kondom bruker jeg, men en om gangen. Har aldri prøvd to før.
Florence Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tror hun føler et press, for noen av vennene hennes og kjente har fått barn. Dessuten er hun redd for å bli gammel mor. Jeg har sagt at det er bedre å være gammel mor og at begge er 100% klar enn at noe skal gå galt. Hun klarer ikke å slå seg til ro med det. Hun er veldig følsom. Ingen i familien hennes har hatt problem med å få barn og ingen av de har hatt tidlig overgangsalder. Har sagt at jeg vil ha barn med henne, men det er for tidlig enda. Da ble hun lei seg. Jeg går med en klump i halsen og er redd hun går fra meg for jeg ikke vil ha barn enda. Jeg synes også hun ikke er klar. Ingen av oss er det. Kondom bruker jeg, men en om gangen. Har aldri prøvd to før. Ikke prøv to. 4
Biloba Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Du skal selvfølgelig ikke lage barn når du ikke er klar. Spesielt bør hun forstå det når hun ser på historien din for bare et år tilbake. Du må få tid til å bygge deg opp, et barn er en stor oppgave. Hun høres ikke videre klar ut til å sette barnets behov over sine egne, når hun vil mase og grine seg til et barn nå slik situasjonen er. 1
peppermyntete Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg har bare to ting å si: IKKE få barn før du er klar, og to kondomer samtidig?! Neineinei
Harlekin Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 Altså, får man ikke lov til å gråte når man er lei seg for noe? Det betyr slett ikke at man prøver å grine seg til noe som helst, og jeg synes det er temmelig dømmende av enkelte av dere å bare anta at kjæresten til TS prøver å manipulere ham. Jeg selv kan godt finne på å gråte hvis jeg er veldig lei meg, og det skjer uansett hvor mye jeg prøver å holde det inne. Det sagt, TS, så synes jeg du har rett. Det er tidlig å prøve på barn etter et år, spesielt når du har hatt det vanskelig og med et selvmordsforsøk (!) for så kort tid siden. Selvsagt skal du heller ikke la deg presse til barn når du ikke er klar. Samtidig må du ta hennes følelser på alvor. Det er veldig tøft når en selv er klart for barn og samboer ikke. Snakk med henne, er det er spesiell grunn til at hun føler det haster? Vet du at du kommer til å ville ha barn i fremtiden? Kan dere sette en dato om noen år der dere kan begynne å prøve? 2
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tror hun føler et press, for noen av vennene hennes og kjente har fått barn. Dessuten er hun redd for å bli gammel mor. Jeg har sagt at det er bedre å være gammel mor og at begge er 100% klar enn at noe skal gå galt. Hun klarer ikke å slå seg til ro med det. Hun er veldig følsom. Ingen i familien hennes har hatt problem med å få barn og ingen av de har hatt tidlig overgangsalder. Har sagt at jeg vil ha barn med henne, men det er for tidlig enda. Da ble hun lei seg. Jeg går med en klump i halsen og er redd hun går fra meg for jeg ikke vil ha barn enda. Jeg synes også hun ikke er klar. Ingen av oss er det. Kondom bruker jeg, men en om gangen. Har aldri prøvd to før. Poenget var at Her ringer det noen bjeller. Du må passe på så det ikke skjer "uhell".
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #16 Skrevet 15. oktober 2015 Altså, får man ikke lov til å gråte når man er lei seg for noe? Det betyr slett ikke at man prøver å grine seg til noe som helst, og jeg synes det er temmelig dømmende av enkelte av dere å bare anta at kjæresten til TS prøver å manipulere ham. Jeg selv kan godt finne på å gråte hvis jeg er veldig lei meg, og det skjer uansett hvor mye jeg prøver å holde det inne. Jeg står for det jeg skrev, og synes ikke det er dømmende engang. Når han for kort tid siden var alvorlig psykisk syk og forsøkte å ta livet sitt, og de har vært sammen bare ett år, og hun likevel tar temaet opp med bare dager til ukers mellomrom, men ikke vil snakke om at han ikke føler seg klar. Timingen av barn skal ta hensyn til far og barn også, ikke kun kvinnen. Anonymous poster hash: 3f8cd...6e0 5
Gjest Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Du er den fornuftige her, og hun er faktisk egoistisk. Du kan helt sikkert bli en flott pappa etter noen års jobbing og prioritering av egen helse, men som du sier så er timingen fryktelig dårlig for både deg og et barn når du har relativt nylig vært suicidal og dypt deprimert. Undersøkelser viser at barn tar like stor skade av å vokse opp med foreldre som er moderat til betydelig psykisk syke som meg rusmisbrukere. Jeg hadde personlig aldri fått barn med denne jenta om jeg var deg, hun evner ikke ivareta barnets eller partners behov. Hun virker ekstremt umoden. Du tenker helt riktig her- og ikke la henne manipulere deg med gråt. Vent til du har vært friskmeldt i noen år, har et stabilt liv og har vært i et forhold av lengre varighet. Ett år er ingenting- og helt ærlig? Velg en annen mer reflektert kvinne å få barn med. Til det andre spørsmålet ditt: barn medfører ofte høyt stressnivå og lite søvn over lang tid. For noen fører det til tilbakefall. Jeg har bekjente som har hatt moderate psykiske vansker som etter en tøff babytid har måttet slutte i daværende jobb(taklet ikke normalt stress lengre) og endt med innleggelse på psykiatrisk. Så ja, om du får barn når du er sårbar kan du ende raskt opp med tilbakefall. Barn krever veldig mye av kropp og psyke, spesielt om en får ekstra utfordringer som kolikk/mye sykdom/ekstrem søvnmangel osv. 4
Harlekin Skrevet 15. oktober 2015 #18 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg står for det jeg skrev, og synes ikke det er dømmende engang. Når han for kort tid siden var alvorlig psykisk syk og forsøkte å ta livet sitt, og de har vært sammen bare ett år, og hun likevel tar temaet opp med bare dager til ukers mellomrom, men ikke vil snakke om at han ikke føler seg klar. Timingen av barn skal ta hensyn til far og barn også, ikke kun kvinnen.Anonymous poster hash: 3f8cd...6e0 Jeg har da vel ikke sagt noe annet? Men likesom damen skal ta hensyn til TS' følelser og det faktum at han ikke er klar på noen måte, så må han ta hensyn til hennes. Jeg synes på ingen måte de bør få barn enda, men det må da vel være lov til å være lei seg likevel? TS bør ta en skikkelig samtale med damen og få rede på hvorfor det haster sånn, og forklare hvorfor det ikke er noen god ide. Kommer de ingen vei, er kanskje ikke forholdet liv laga likevel. 1
Jolene Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 Altså, får man ikke lov til å gråte når man er lei seg for noe? Det betyr slett ikke at man prøver å grine seg til noe som helst, og jeg synes det er temmelig dømmende av enkelte av dere å bare anta at kjæresten til TS prøver å manipulere ham. Jeg selv kan godt finne på å gråte hvis jeg er veldig lei meg, og det skjer uansett hvor mye jeg prøver å holde det inne. Det sagt, TS, så synes jeg du har rett. Det er tidlig å prøve på barn etter et år, spesielt når du har hatt det vanskelig og med et selvmordsforsøk (!) for så kort tid siden. Selvsagt skal du heller ikke la deg presse til barn når du ikke er klar. Samtidig må du ta hennes følelser på alvor. Det er veldig tøft når en selv er klart for barn og samboer ikke. Snakk med henne, er det er spesiell grunn til at hun føler det haster? Vet du at du kommer til å ville ha barn i fremtiden? Kan dere sette en dato om noen år der dere kan begynne å prøve? Jeg dømmer ikke, men jeg synes det er rart hun ikke kan ha en voksen samtale om dette emnet. Spesielt med tanke på historien til TS. Det tar tid å bygge seg opp psykisk, da er det der fokuset burde ligge, ikke på barn. Det å da ha en kjæreste som omtrent skal presse han til å få barn, er ikke et fokus TS burde ha per nå. Hans fokus burde ligge på å bli frisk, deretter snakke om barn. Ett år er ikke lenge når det kommer til psykisk helse, ergo burde kjæresten heller støtte han. Ikke prøve å presse gjennom sitt eget ønske om barn. Da virker hun ikke spesielt glad i TS som person, heller det at hun vil ha spermien hans. Det synes jeg er egoistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #20 Skrevet 16. oktober 2015 Du er den fornuftige her, og hun er faktisk egoistisk. Du kan helt sikkert bli en flott pappa etter noen års jobbing og prioritering av egen helse, men som du sier så er timingen fryktelig dårlig for både deg og et barn når du har relativt nylig vært suicidal og dypt deprimert. Undersøkelser viser at barn tar like stor skade av å vokse opp med foreldre som er moderat til betydelig psykisk syke som meg rusmisbrukere. Jeg hadde personlig aldri fått barn med denne jenta om jeg var deg, hun evner ikke ivareta barnets eller partners behov. Hun virker ekstremt umoden. Du tenker helt riktig her- og ikke la henne manipulere deg med gråt. Vent til du har vært friskmeldt i noen år, har et stabilt liv og har vært i et forhold av lengre varighet. Ett år er ingenting- og helt ærlig? Velg en annen mer reflektert kvinne å få barn med. Til det andre spørsmålet ditt: barn medfører ofte høyt stressnivå og lite søvn over lang tid. For noen fører det til tilbakefall. Jeg har bekjente som har hatt moderate psykiske vansker som etter en tøff babytid har måttet slutte i daværende jobb(taklet ikke normalt stress lengre) og endt med innleggelse på psykiatrisk. Så ja, om du får barn når du er sårbar kan du ende raskt opp med tilbakefall. Barn krever veldig mye av kropp og psyke, spesielt om en får ekstra utfordringer som kolikk/mye sykdom/ekstrem søvnmangel osv. jepp Anonymous poster hash: 1b0b6...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå