Gjest BethD Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Nå har min gutt på 8 begynt å spørre etter sin egen mobiltelefon. Og i dagens samfunn så har jo mange av barna det allerede i klassen hans, tilogmed hans lillebror (halvbror) har fått det av mammaen sin,som bare er 6 år.. Jeg har selv kjøpt meg en ny ,og kjenner på det at jeg snart ikke har samvittighet til å fortsette å nekte han. Jeg er jo litt av den gamle sorten kjenner jeg,som ikke syns barn burde ha et såpass stort ansvar i en alder av 8 år. Virker som jeg snart er den eneste. Men det jeg lurer på da er, hvordan gjør dere dette ? Det jeg tenker er at han skal få en gammel iphone 4 som jeg har liggende, jeg kommer ikke til å kjøpe en ny til han når jeg har en som fungerer helt fint her, men hva med SIM kort..? Fins kontantkort enda? HVORDAN gjør man dette? Abb. er utelukket, jeg tør ikke la han styre det selv enda !
lllll Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Det finnes barne-abonnement hvor du kan legge inn en automatisk sperre:)
Rotemor Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 En nedarvet IPhone 4 er det min sønn har. Med kontantkort! Kortet varer "evig" ettersom han kobler seg på wifi der han er:)
Gjest BethD Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 En nedarvet IPhone 4 er det min sønn har. Med kontantkort! Kortet varer "evig" ettersom han kobler seg på wifi der han er:) Ja det er en sånn løsning jeg ønsker meg.. Høres jo perfekt ut ! Hvor kjøper man sim kort og kontantkort til en sånn løsning ?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Mine barn begynte med arvede tlf og ønsket etter hvert sine egne (nye) tlf. Sønnen min er 8 år nå og har mob.tlf, rett og slett fordi jeg syns det er praktisk. Da kan han ringe og spørre om han kan bli med venner hjem, eller de bli med til oss, eller andre beskjeder. Jeg har aldri hatt noe problem med at han ikke klarer å håndtere en mob.tlf ansvarlig, han passer godt på den, bruker ikke internett annet enn hvis han kan koble seg opp mot wifi der han er, og bruker den heller ikke til spill eller lignende (selv om jeg vet mange andre barn gjør dette). Vi har også barne-abonnement, som er registrert på meg, men det har visse sperrer slik at du ikke får en kjempe-overraskelse i posten ifb med tlf.regning. Har da også fastpris-abonnement som koster kr 199,- pr mnd, kan bruke opp til så og så mye internett, mens ringing og sms er gratis. Grunnen til at vi har dette abonnementet er for at han skal kunne høre på musikk m.m via mob.tlf sin. Det første året han hadde mob.tlf 7-8 år så hadde vi kontantkort på ham, for at han skulle vise at han kunne være ansvarlig. Han hadde da også en veldig gammeldags mob.tlf uten internett-muligheter, bare ringing/sms (ja man kan faktisk fortsatt få ta i de hvis man leter lenge nok ) I løpet av det året måtte jeg faktisk bare fylle på kontantkortet 1 gang, og det var da fordi han var på ferie uten meg, og jeg ønsket at han skulle ringe hver dag. Anonymous poster hash: 97958...94c
ops2 Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Det finnes kontantkort ennå. Vår datter fikk når hun var 8. Jeg tror knapt hun har brukt 200 kroner på et år. Vi har venner og familie, eller heter det trådløs familie nå? (På mannens abonnement) Hun ringer gratis til oss foreldre. Fint å vite hun har den med. Broren bruker heller ikke mye, men han mister mobiltelefonene, selv om han er nesten 3 år eldre. Heldigvis kan vi kjøpe billige. PS: Vi bruker Netcom. De hjelper sikkert med simkort. Endret 19. oktober 2015 av ops2
Gjest BethD Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Så dere syns 8 år en kurant alder for å få seg telefon? Jeg som er gammeldags kanskje..? Hehe, litt rart , siden jeg bare er 29 år...
ops2 Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Ja, hun er gammel nok til å bli med venner i nærområdet, kan ringe og si "Jeg er med Julie, er det greit". Hun slipper å gå hjem først. Vi kommer hjem 1/2 time senere. Hun kan ringe på jobben og spørre om hun får bli med noen hjem, slipper å gå hjem, vente, og så gå.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Så dere syns 8 år en kurant alder for å få seg telefon? Jeg som er gammeldags kanskje..? Hehe, litt rart , siden jeg bare er 29 år... Jeg mente også at jeg var litt "gammeldags" når mitt første barn skulle ha mob.tlf. Men det viste seg at vi var blant de første som skaffet mob.tlf til barnet, av praktiske årsaker. Det var en del problemer med busstransport til/fra skole osv som gjorde det til en ren nødvendighet. Når neste barn begynte på skolen falt det seg mer naturlig. Jeg så fordelene ved det. Men det kan selvfølgelig også være en del ulemper. Og det er viktig å lære barnet riktig bruk av mob.tlf fra begynnelsen av. På lik linje som jeg mener at alle barn trenger å lære nettvett av foreldrene. Utrolig mye sløve foreldre der ute når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 97958...94c
Gjest BethD Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg mente også at jeg var litt "gammeldags" når mitt første barn skulle ha mob.tlf. Men det viste seg at vi var blant de første som skaffet mob.tlf til barnet, av praktiske årsaker. Det var en del problemer med busstransport til/fra skole osv som gjorde det til en ren nødvendighet. Når neste barn begynte på skolen falt det seg mer naturlig. Jeg så fordelene ved det. Men det kan selvfølgelig også være en del ulemper. Og det er viktig å lære barnet riktig bruk av mob.tlf fra begynnelsen av. På lik linje som jeg mener at alle barn trenger å lære nettvett av foreldrene. Utrolig mye sløve foreldre der ute når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 97958...94c Ja jeg føler liksom at det å få en telefon er et stort privilegium, og unger nå til dags er så utrolig bortskjemte og ser ikke verdien i noe.. Orker ikke tanken på at barnet mitt skal bli sånn.. Han er ikke en av de som har fått alt de andre får og det han får prøver jeg å lære han at han må sette pris på.. Utrolig vanskelig oppgave som forelder syns jeg...
Rotemor Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 Ja det er en sånn løsning jeg ønsker meg.. Høres jo perfekt ut ! Hvor kjøper man sim kort og kontantkort til en sånn løsning ? jeg ville hørt med det mobilselskapet du bruker. Da får man jo ofte Fri familie eller lignende..
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 19. oktober 2015 #13 Skrevet 19. oktober 2015 Ingen mobil før sonen min er 10 år.
Jade Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 One Call har noe ctrl-abobnement. Da betaler du en sum i mnd og så kan han ringe og smse ubegrenset til vanlige nr. Tror det er 1gb data. Skal han ha mer, så må dere manuelt fylle på. Står mer på nettsidene deres. Har ikke det abonnementet selv. Husk å bli enige om hva som skjer om telefonen går i bakken el.l. Får han ny tilsvarende? Må han kjøpe ny selv? Eller får han en billig ringe-nokia fra Clas Ohlson?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå