Gå til innhold

Mere jobb med stor hund?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet ikke enda om jeg skal satse på å kjøpe en stor eller liten hund da den tid kommer.

Hva er enklere evt vanskeligere med store hunder kontra små?

Vet det har mye med valg av rase å gjøre osv, men jeg vil gjerne vite hvorfor du valgte stor eller hvorfor du valgte en liten hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte stor hund fordi de er mer rolige syns jeg. Mindre hunder kan være så gneldrete at jeg blir gal!! Må vel kanskje kompensere med "målet" fordi den er liten, jeg vet ikke jeg. :-?

Har en stor berner sennen hanne på snart 3 år. Han er vel 70 cm høy og 53 kg. Enda så skal han bli større. Jeg valgte en berner fordi jeg hadde lest mye om rasen, og fant ut at den passet meg best. Vi bor i leilighet og kjører en liten golf, men det er ikke noe problem med stor hund, selv om jeg selvfølgelig skulle hatt stasjonsvogn og hus med hage. Må bare bli ferdig med utdannelsen.

Kjenner til flere med små hunder, og noen av dem dreseres lite. De er jo så små at eierne "overser" dem. Og hvis den har mye lyd, så ser de på det som festlig fordi bikkja er så liten. Hunden min bjeffer svært sjeldent.

Tror uansett at når man velger seg hund bør man finne en hund som passer livsstilen. Man bør kanskje ikke få seg en veldig krevende hund som også må morsjoneres masse for å kunne være alene hjemme uten å ødelegge, hvis man har liten tid til hunden.

Nei, jeg vil ikke råde for eller imot stor hund. Finn det som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at mange små hunder er skrekkelig gneldrete. Mopsen min, derimot, er rolig og avbalansert. Jeg valgte liten hund fordi jeg bor i by og liten leilighet, og fordi jeg rett og slett ville ha en hund i liten størrelse.

Du må bare lese masse, ta hundetester på nettet (flere ble nevnt i en annen tråd) og sette deg litt inn i hva du ønsker av hunden din. Når du vet hva slags personlighet du er på jakt etter, kan du heller velge størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

LABAN: Hvor fikk du Mopsen din fra? Måtte du stå lenge på venteliste? Hva ser oppdretteren etter da de velger hvem de skal selge valp til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde jobb kommer mer an på aktivitetsbehov enn størrelse... Hunder trenger tid og oppmerksomhet - det gjelder dem alle, men ikke alle trenger tre timers mosjon hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LABAN: Hvor fikk du Mopsen din fra? Måtte du stå lenge på venteliste? Hva ser oppdretteren etter da de velger hvem de skal selge valp til?

Jeg kjøpte mopsen min i utlandet, men det var nettopp en tråd her på forumet hvor noen lurte på det samme, og endel oppdrettere ble listet opp. Vil foreslå at du ringer/mailer dem, tror ventelister ligger på rundt 6-9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Størrelse er ikke alltid en faktor når det gjelder hvor mye arbeid det er. En grand danois er jo en stor hund, men betraktelig roligere enn en Jack Russel eller en border collie. Dessuten er det viktig å huske på at det ikke bare er store og små hunder, men ganske mange midt i mellom. Det er også mange raser som kommer i flere størrelser, eks. puddel, jack russel osv.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt hund ut i fra behov: Liker du å gå turer? Hvor lange turer? Går du på ski? Er du mye hjemme eller mye borte? Kan du ta med deg hunden på jobb evnt? Orker du pelsstell, røyting? Hva med bjeffing? (Noen hunder har høyere bjeffeterskel enn andre.). Vil du trene spesielt med den, agility, lydighet eller bruks? Svarene på disse spørsmålene bør gi deg en pekepinn om hvilke raser som passer. Og størrelsen da blir en mindre faktor enn du tror.

Selv har jeg en kongepuddel, den veier 20 kg og regnes som en mellomstor hund. Veldig rolig inne, aktiv ute, elsker eieren, stikker aldri av, behøver ikke mye trim, men er gjerne med på 2 mil tur. Men det blir pelsstell, men den er røytefri og jeg kan ta den med over alt.

Lykke til med hundevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har hatt hund før, er en cavalier king charles spaniel en ideel rase. DEn er lett å oppdra, ganske liten og veldig rolig.

Jeg kjøpe meg en cavalier i sommer, hun er som en engel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mer jobb med en stor kontra en liten hund........ nei, egentlig ikke. Det kommer an på hva du gjør det til selv.

Men...... når det kommer til oppdragelse og unoter, så vil konsekvensene av unoter/lite oppdragelse være større ved en store hunderase enn ved en liten hunderase.

En liten hunderase blir ikke sett på som truende i den forstand en stor hunderase kan bli.

Som dere snakker om her........ små gneldrete hunder. Hadde en stor hund hatt samme adferd i det lange løp hadde det fort blitt ett problem for omgivelsene - frykt og redsel. Derav plutselig en "problem" hund - men en liten rase blir pratet om "gneldrete".

Noen raser bruker mer volum (gneldrer) mer enn andre - men........... innen alle raser er det inidivider og det er du til syvende og sist prisgitt hvilket individ du plukket ut og hvilke erfaringer denne hunden får i livet, som kanskje kan fremkalle en slik uønsket adferd.

Lykke til!

En hund kan kreve mye og du vil få en hund uten de store problemadferdene. En annen hund kan kreve lite og få en perfekt hund - pga individet. Og andre igjen kan du jobbe mye med og allikevel sitte med et problem. Som regel så går det sånn tåelig bra til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du spør om hvorfor vi har valgt den rasen og størrelsen vi har....

Jeg mener at det viktigste er å se på hva du vil bruke hunden til, hvor mye tid du vil bruke på mosjon, mental trening og pelsstell og hvilken type menneske du er selv. Det siste fordi noen raser er mer forsiktige eller frempå enn andre. F.eks. skal terrierraser være frempå av seg, det ligger i blodet deres! Og da bør en terrier-eier kunne håndtere det. Etter å ha valgt feil rase tidligere er jeg blitt svært opptatt av dette, og anbefaler alle å undersøke grundig samt være ærlige med seg selv før man velger. Man skal jo tross alt leve sammen med hunden i mange år!

Selv har jeg to Berner Sennenhunder. Verdens herligste rase, ikke sant Reveenka :wink: Vi valgte Berner fordi vi ville ha en hund med litt størrelse, som kunne brukes til litt forskjellig men samtidig ikke være for krevende. Det siste fordi jeg ikke hadde hatt valp på mange år og mannen min var førstegangs hundeeier. Av samme grunn valgte vi ikke en enda større rase, selv om Leonbergeren også stod høyt på vurderingslista lenge. Når førstehund i hus var 1,5 år, så anskaffet vi en til. De hundene er så herlige at man bare MÅ ha flere av dem! Den første vi kjøpte er veldig liten, bare 32kg, mens den andre nok vil bli ca 45kg. De er utrolig snille og rolige, også med barn. Lette å oppdra synes vi, og vi har nok funnet vår rase. Ønsker deg og alle andre lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner er verdens herligste hunder!! Jeg kan ikke vente tli jeg kommer meg nordover til mamma som nettopp har fått 10 valper i hus!

Men over til saken..

Stor hund, liten hund..

Pelsstell vil det som regel alltid være.

Greit, en stor langhåret hund vil nok synes litt mer irriterende i røyteperiode enn en liten korthåret en..

Ok, større bikkjer er ofte mer rolige og avbalanserte. Små hunder kan være mer gneldrete. men det har så mye å si på oppdragelsen. En liten hund må også oppdras for å oppføre seg pent.

Det jeg synes er viktigst er at den som skaffer seg hund vet hva hunden skal bli brukt til, og om man har barn i familien.

Det finnes såkalte "enmannshunder" som har en person som den knytter seg veldig til. Kanskje ikke veldig gunstig om man har små barn, men hundene KAN bli vante til alt..

Fuglehunder/jakthunder er ofte ikke store hunder, men trenger MYE mosjon! Dersom de ikke får det vil de i mange tilfeller mistrives, bli deprimerte og vanskelige å ha med å gjøre.

Terriere er ofte svært intelligente og trenger å få utfordringer i form av nye ting å lære, gjøre ol.

Bittesmå hunder har jeg ikke mye peiling på.. men hvor mye kan de egentlig? Utenom å være kosehunder? Trenger kanskje ikke fullt så mye mosjon, og er billigere i kosten..

Har du barn vil nok berner sennen/st bernard / newfoundland og andre hunderaser som er veldig tålmodige være bra. Ok, de er ofte store, tar mye mer plass, koster mer å ha.. Men så er de også din venn for livet. De kan koses og degges med til den store gullmedaljen. De kan også bli innkjørt.. De kan bære passe tungt. Trivelig turkamerat (har ofte god utholdenhet, men trenger ikke løpe 1 mil pr dag for å være fornøyd).

Tja... hvilken TYPE hund vil DU ha?

Og nei, sier ikke at alle hunder er slik. Dette er MIN oppfatning av hvordan MANGE og ofte FLERTALLET av hundene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn vil nok berner sennen/st bernard / newfoundland og andre hunderaser som er veldig tålmodige være bra. Ok, de er ofte store, tar mye mer plass, koster mer å ha.. Men så er de også din venn for livet. De kan koses og degges med til den store gullmedaljen. De kan også bli innkjørt.. De kan bære passe tungt. Trivelig turkamerat (har ofte god utholdenhet, men trenger ikke løpe 1 mil pr dag for å være fornøyd).

Enig!

Har en St. Bernhard, stor god og trofast! Den er ikke kravstor, om vi går en tur på 15 - 30 min er den like tilfreds som når vi går en time. Men er utholdende og kan være med på fjelltur en hel dag! Snill og rolig, merker ikke at du har den i hus! Bjeffer skjelden! Har den et godt hundehus (noe godt å ligge på, trekkfritt, og lunt om vinteren!), kan den godt ligge ute hele året. Alle tiders hund!! Passer meg utmerket!!

Koster mer å ha...?

Kommer an på hva du sammenligner med. Dersom du tenker for, vet jeg om mindre hunder som spiser mere enn min. De er jo ofte mer aktive, og trenger derfor mere.

Har ikke angret en dag på min St. Bernhard!

Det som er negativt med de, er at de har kortere levetid enn små/mindre hunder. 8 - 10 år regnes som "normalt". Snufs... gruer meg allerede... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...