Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #1 Skrevet 25. september 2004 Noen som har erfaring med denne rasen og vil fortelle litt? Vil gjerne høre alt, både positivt og negativt. :-) Rasen Great Japanese Dog har vært representert i Norden fra slutten av 60-årene, men da under navnet Akita Inu. Etter at rasen ble delt i en japansk og en amerikansk type, (dette skjedde 01.01.2000) fikk den amerikanske typen navnet Great Japanese Dog Meget vakker hund synes jeg. Link til fakta og bilde, hvis noen skulle være nysgjerrrig: http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=377
Gjest allium Skrevet 25. september 2004 #2 Skrevet 25. september 2004 Vi har hatt en sånn. Flott hund, men ikke noe for nybegynnere - du bør ha hatt hund før. Den er stri og tøff, ikke redd for noenting, og banker en hvilken som helst annen hund.
Thea Skrevet 25. september 2004 #3 Skrevet 25. september 2004 Heter den ikke Akita Inu lengre?? Uansett,vi begynte med en akita i 91 vi,og de er som Allium sier ikke lette og hanskes med.Ikke går de særlig godt overens med hverken andre hunder eller barn heller. Hunden vi fikk var det åpenbarn noe galt i hodet med,for den småbeit oss ungene flere ganger helt til den angrep meg en gang jeg skulle sette henne i hundegården. Hun holdt på å ødelegge ei sen i ene arma mi.Etter det måtte vi ta henne,og siden da har vi hatt Sibirian og Alaska husky.
Litz Skrevet 25. september 2004 #4 Skrevet 25. september 2004 Joda, det heter Akita Inu også. Rasen er delt i to linjer, de amerikanske linjene heter Great Japanese Dog og de japanske linjene heter Akita Inu. Grunnen til at de ble delt er bl a fordi rasestandarden ble forandret av amerikanerene og da ville japanerene skille de forskjellige linjene. Bl a så er det vanlig med trefargede hunder i de amerikanske linjene, mens det ikke er godkjent som standard i de japanske. Rasen skal visstnok være ganske vanskelig å ha med og gjøre når det gjelder andre hunder av samme kjønn. Akita Inu er en såkalt "kamphund". Dvs, den ble avlet fram via blandinger av de nordiske spisshundrasene, og for å få den kraftigere og større så blandet de også inn mastiffer og bl a Grand Danois. Rasen er i de senere år blitt avlet med tanke på annet enn kamp (siden hundekamper ikke er lovlig) men instinktene ligger der fortsatt og jeg vet ikke om noen Akita Inu som går av veien for en ordntlig fight. Selvfølgelig finnes det unntak som ikke er aggressive mot andre hunder av samme kjønn, men det er unntaket og ikke regelen, desverre. Akitaen er en perfekt trekkhund, men igjen kan det føre til problemer dette med aggressiviteten mot andre hunder. Den ene Akitaen (GJD) jeg har hatt med å gjøre, logret med halen for å få andre hunder til å komme nærme nok så hun kunne bite. Men det er tvilsomt at man noen gang kommer til å se en Akita (GJD) som logrer med halen i glede over å se en annen hund sånn som f eks Labrador kan gjøre... men man ser ofte Akitaen logre når eieren nærmer seg. De er svært lojale overfor sine eiere.. naboen derimot bør passe seg. Nå er ikke jeg den som har mest erfaring med Akita her inne, men jeg har da hatt noe kontakt med dem. Og jeg har i tillegg lest ganske mye om bakgrunnen. Forskjellene mellom den japanske Akitaen og den amerikanske GJD'en er egentlig minimal, det er vel stort sett bare størrelse og farge som er forskjellen. (trefargede individer er godkjent hos den amerikanske men ikke hos den japanske)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå