Gå til innhold

Atferdsendring hos katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaring med katter og atferdsendringer?

Den ene pusen vår er nemlig ikke seg selv om dagen. Hun har alltid vært en veldig hengivent vesen som elsker kos og har aldri virket annet enn trygg og avslappet hjemme i eget hus,

Nå derimot har hun så godt som sluttet å male, hun virker nesten alltid "på vakt" og er blitt skvetten, hun søker ikke kjærtegn eller fysisk nærkontakt med mennesker eller dyr og når hun blir kost med viser hun liten reaksjon.

Hun har tre unger på fem måneder som vi har beholdt. Disse måtte hun oppdra og avvenne, og de er jo noen ganger overalt virker det som. Kan en kattemor gå så lei at hele væremåten hennes endres? Jeg tenker jo egentlig ganske naturlig at hun er sliten og lei av alt styret og bråket til de små, men det er vel slikt vi mennesker blir grinete av, ikke dyr?

Hun har også nettopp begynt på p-pillene, og den gamle katten som hun har delt hus med siden hun flyttet hit er død, om det skulle ha noe å si for noenting.

Fint om noen av dere har tanker enten om hva grunnen til slik atferdsendring kan være, om det er forbigående og eventuelt hva som kan gjøres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nokså normalt ut for meg. Ungene til katten min er også fem måneder nå, og jeg merker tydelig at hun har begynt å avvise de to vi har beholdt. Hun er aggressiv mot ungene dersom de maser eller prøver å patte henne, og det hender også at hun er sur på bikkja. Oss mennesker derimot er hun mye mere kosete med, men hun har vært tilbakeholden i forhold til oss etter at hun fikk ungene, og hun har stort sett vært for opptatt med dem fram til nå, til å være videre sosial med oss mennesker.

I naturen så er også 5-6 måneder den alderen hvor ungene blir endelig avvent, og mor og barn skiller som regel lag. Så da er det jo naturlig at de blir litt gnisninger i starten, og det vil nok gå over etter en stund. Dersom du skal beholde alle ungene må de jo nå etablere en ny rangordning i flokken sin, hvor ungene nå får sin plass som selvstendige voksne individer, og ikke er ungene til sin mor lenger.

P-pillene og savnet av den gamle katten kan også gjøre henne litt mere innesluttet i en periode. Har du vurdert å sterilisere henne, med tanke på kreftfaren? Hunnkatten vår ble sterilisert for snart en måned siden, og etter at operasjonen var over og hun var friskmeldt ble hun mye mere vennlig og kosete mot oss igjen.

Skrevet

Har vurdert sterilisering ja, og føler meg litt stygg som ikke har fått det gjort i og med at p-pillene har så høy kreftrisiko (1/10 utvikler kreft...?), men som arbeidsledig og med tre hunnkatter blir en regning på 7500 litt i drøyeste laget for øyeblikket.

Ellers takk for svar :-) Regner med at hun blir seg selv igjen om en stund.

Skrevet

7500,- på tre katter? Wow, finnes det ingen rimeligere der du bor? Jeg ringte litt rundt her i Oslo, og fant at priser på sterilisering av hunnkatt lå på alt fra 1200 til nesten 3000 kroner. Jeg ventet til de hadde kampanje nå i høst, og fikk sterilisering og øremerking på min for 1090,- Prøv å ring rundt og spør på pris hos alle i nærheten, og spør også om de skal ha noen steriliseringskampanjer snart.

Hver vår og høst får en del dyrlegeklinikker sponsing fra staten, tror jeg, og setter ned prisene ett par uker, for å prøve å gjøre noe med løskattproblemet. Og du trenger jo ikke å ta alle tre samtidig, spar først opp penger til en, og steriliser henne, så tar du nestemann så fort økonomien tillater det. Eventuelt spør hvor gode kvantumsrabatter de har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...