AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 det er vel noen her inne som har brutt loven? i disse dager da det forekommer såpass mange uroligheter i landet vårt. hvor går grensen i mellom det å bryte loven og det å være en terrorist? er det noen her som har brutt loven før som er bekymret for å bli satt i samme bås som en terrorist? noen kan ha brutt loven i form av sjikane, løgner, vold, trusler, og hvis man har alle disse ulovlige handlingene til sammen, samt hyppige og usaklige debatter om terrorisme. er man da en kandidat for terrorvirksomhet? Anonymous poster hash: 75516...a50
Gothminister Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 det er vel noen her inne som har brutt loven? Anonymous poster hash: 75516...a50 Ja jeg gjør det daglig. Kjører alltid litt for fort og så gjør jeg andre ting som Norges lover hindrer min frihet. Men heldigvis er jeg ingen paragrafrytter og gjør som jeg vil. 1
Druid Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Grensen er motivasjon kombinert med handling.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Det ligger jo litt i ordet. Terror betyr frykt, og terrorvirksomhet er å søke å spre frykt i befolkningen/en spesiell gruppe, gjerne kombinert med et politisk/religiøst mål. Så nei, det er ikke terror når jeg kjører for fort eller de gangene jeg som tenåring røyket hasj, og jeg er selvsagt ikke redd for å bli plassert i bås med terrorister. Du kan selvsagt ha noen handlinger som ligger i grenseland, som "vanlig" hatkriminalitet i form av at man slår ned noen basert på hudfarge e.l. Det kan skape frykt, men det trenger ikke være del av en plan om å spre frykt. Det er likevel bare et fåtall handlinger jeg ser at kan være i grenseland. Grensen går ved aktive handlinger, motivert av en eller annen form for politisk, religiøs eller lignende overbevisning, som utføres for å spre frykt. Det er i hvert fall min definisjon. Jeg noterer meg også at Språkrådets definisjon i ordboken er "organiserte voldshandlinger som skal skape sterk frykt", altså omtrent akkurat det samme. De færreste forbrytelser faller inn under den definisjonen, og det byr sjelden på store problemer å slå fast hvilke det er. Anonymous poster hash: 2d94d...891
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå