LittleBabyBlue Skrevet 15. oktober 2015 #1 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Så sitter jeg her da og venter på innsett imorgen. Hele denne prosessen startet for noen år siden da p-pillene ble kastet, og da det ikke fungerte, og eggløsningstester ikke fungerte, ble det en tur til gynekologen ifjor. Min gynekolog er fantastisk. Hele veien har han vært støttende og beroligende, og full av kunnskap har han tålmodig forklart oss hvordan vi ligger ann. Etter en haug med prøver og en laproskopi ble problemet klart og vi ble henvist til IVF. I mitt område blir problemer med sædkvaliteten tatt på Rikshospitalet, mens kvinneproblemene blir tatt på Ullevål. På Ullevål har vi blitt veldig godt tatt imot. Det går veldig fort unna der siden de behandler så mange, men du får infoen du trenger og har aldri opplevd at de er forsinket. Nå liker ikke jeg å bli overforklart ting som et lite barn, så dette passer meg bra. I tillegg er de alltid blide og hyggelige. Litt praktisk info. Diagnose: Endometriose som gir tette eggledere, og muskelknuter. God sædkvalitet. Medisiner: Synarela (3stk kostet 2817,60), Puregon (3stk som hver kostet 2002,-, injeksjonspenn får man på sykehuset), Ovitrelle (1stk kostet 367,60.) og Lutinus (for øyeblikket 2 stk som hver kostet 497,50). Ullevål: Avdelingen for barnløshet er merket med "IVF" og det er her alt foregår. Man betaler ikke der, men får regning i posten. Usikker på hvor mye det kommer på, men det dyreste på lista er insett med frys til 1,500, så ingenting man må selge huset for. 1. Ultralyd: sjekker om nesesprayen har fungert 2. Ultralyd: sjekker om sprøytene har utviklet foliklene nok, hvis ikke fortsetter man med medisiner. Jeg måtte fortsette litt til, men trengte ikke en ny UL før uttak. Uttak: (igår) mannen leverer sædprøven. Her kan man gå noen minutter over tida. Det er flere som har uttak samme dag og alle blir kalt inn en etter en til samme rom. Her står det noen senger og det er lagt frem piller og et klede. Man tar pillene, og når personen før deg i køen blir hentet så går man på do, kommer tilbake,kler av seg på underkroppen og dekker seg til med kledet. Så blir man kalt inn, går inn selv ( og hvis man ønsker det hentes partner). Livmortapp tørkes, det settes lokalbedøvelse og så er det uttak. En sykepleier (?) tar vare på eggene underveis, men de sa bare ifra når de fant første egg. For meg var høyre side ubehagelig da den lå nærmere bein og urinblære, men ikke noe alt for ille. Venstre merket jeg kun når veggen på eggsekken ble perforert, og da føltes det som et klyp. Man blør etterpå, men for meg var det ikke mer enn ved moderate mensenblødninger. Så kler man på seg og venter på å bli kalt inn på kontoret for å få svar på hvor mange egg man fant. I mitt tilfelle var det 8 som er helt gjennomsnittlig. Det er to måter å innseminere eggene på. Enten ved å manuelt føre sperm inn i egget, eller ved å putte egg og sperm i medium og la det gå av seg selv. For oss ble det det siste og 6 egg ble befruktet. De ringte idag med svaret. Imorgen blir det insett og så er det bare å vente. Etter å ha lest litt på dette og andre forum virker det ikke som om det er noen vits å teste tidlig da ovitrelle kan gi falsk posetiv. Endret 18. oktober 2015 av LittleBabyBlue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter #2 Del Skrevet 16. oktober 2015 Da var det innsett idag. Et 4-delt egg tilbakeført, 2 på frys og et som kanskje fryses mandag. Det hele var smertefritt og bare hyggelig. Vi fikk til og med med oss et ultralydbilde av en liten prikk. Mannen min har vært veldig avslappet under det her. Sædprøven var pinlig og han har vært mere opptatt av alt jeg måtte igjennom, men på uttaket tror jeg alt ble mer virkelig. Igår snapchattet han en eggekartong til familien med "insett imorgen". Moroklumpen. Og nå hang han ultralydbildet på kjøleskapet. Så da er det bare å vente. Mens jeg satt med bildet gikk det opp for meg at "vannparken" har blitt fotografert mer det siste året enn ansiktet mitt. Har hatt minst 8 ultralyder det siste året. Er det flere som har sære ting de gjør før en gynekologisk? Må huske å barbere leggene, foretrekker å gå i utsvingt kjole så jeg er kanskje truseløs, men påkledd. Og sokker i tilfelle gulvet er kaldt. Ifjor holdt jeg på å sende helt feil signaler til gynekologen. Hadde tatt seg ut å ligge der med beina i været med sokker som stava "God jul". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QBee Skrevet 21. oktober 2015 #3 Del Skrevet 21. oktober 2015 Da vi var på folikkelmåling sist hadde jeg tatt på meg sokker med et kjempestort hull i, var kjempeflaut 😜 men ja, kjenner meg litt igjen- tror jeg har barbert meg oftere for gynekologen enn for mannen i det siste for å si det sånn Hvordan er magefølelsen nå da? Klarer du å vente med testing til testdagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nei, jeg kommer nok til å sprekke og teste tidlig. Sliter allerede Har ingen magefølelse i det hele tatt. Har aldri vært gravid så alt er nytt. Hvordan går det med deg? Leste at du fikk to av to på frys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. oktober 2015 #5 Del Skrevet 22. oktober 2015 Lykke til! Når er testdag? Jeg har ingen spesielle ting jeg tenker på før gynekologisk undersøkelse nei, utenom at jeg bruker kjole (men jeg bruker kjole ganske ofte). Men mannen nekter å ha sex kvelden før, da, og det var jo litt frustrerende før vi ble henvist til IVF og fortsatt var "vanlige" prøvere (under utredning). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hei, Idja. Har testdag 4/11. Hvordan ligger der ann i prøvinga? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. oktober 2015 #7 Del Skrevet 25. oktober 2015 Hei, Idja. Har testdag 4/11. Hvordan ligger der ann i prøvinga? Skal ha UL på onsdag, så uttak på fredag eller neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. oktober 2015 #8 Del Skrevet 25. oktober 2015 Men testdag 19 dager etter innsett...? Er ikke det veldig sent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 26. oktober 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 26. oktober 2015 Aner ikke. Er første forsøket. Fikk beskjed om å bruke lutinus i to uker og teste uka etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayesh Skrevet 19. januar 2016 #10 Del Skrevet 19. januar 2016 Den Monday, October 26, 2015 at 4.12, LittleBabyBlue skrev: Aner ikke. Er første forsøket. Fikk beskjed om å bruke lutinus i to uker og teste uka etter. Hei hvordan gikk det??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #11 Del Skrevet 7. juni 2016 Det er sikkert tydelig utifra min stillhet at ting har gått dårlig. Vi har nå hatt to runder og er ikke veldig optimistisk. Det føles veldig sårt. Jeg vet at alle prøver å være snille, men jeg er så lei av pep talks og historier om venner av venner som blei gravide etter at de hadde gitt opp. Hverdagen går og for det meste går det greit. Blitt en del trøstespising og shopping. Visse ting trigger vonde følelser. En del mennesker rundt meg venter barn i år. Jeg blir alltid glad når de forteller det og gleder meg virkelig på deres vegne, men etterpå, når jeg er alene, kommer det en sorgreaksjon. Det er ingen sjalusi, men bare ren smerte. Det har ikke vært lett for de rundt meg. Jeg merker at de går på eggeskall, er forsiktig med hva de sier, og kvier seg for å fortelle meg at de venter barn. Lettelsen når de ser jeg tar det med et smil og de skjønner at de kan snakke om det med meg. Det er bare 2 av mine aller nærmeste som vet om reaksjonen som kommer etterpå. Nå tar vi en pause fra prøvinga. Trenger å få det litt på avstand før alle babyene kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå