Gå til innhold

Luksusproblem: Har det for travelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at dette er et luksusproblem, at jeg selv har det sånn av eget valg og at jeg selv kan gjøre noe for å endre det. Dette er ikke et skryteinnlegg eller et sutreinnlegg. Det er ikke synd på meg. 

Men vil gjerne høre erfaringer fra andre som kanskje har vært i tilsvarende situasjon og har noen praktiske tips og råd.

Saken er at jeg for tiden er svært travel på fritidsfronten (har ikke barn, så har mye tid til å kunne bruke på meg selv). Jeg har en fritidsinteresse som jeg bruker mye tid på. For tiden bruker jeg nesten tid på det daglig fordi jeg akkurat nå har en mulighet til å knytte litt kontakter og være med på ting som kan lønne seg for meg senere. Jeg har mulighet for kanskje å kunne bli trener på det stedet hvor jeg ønsker, og er derfor med på litt ekstra for å vise interesse og initiativ.

Dette fører til at det er andre deler av samme interesse jeg er nødt til å prioritere ned. De få gangene jeg går på disse oppleggene, så er det enten prat om at jeg er der så sjelden, eller de forsøker å få oss til å komme neste gang for da skal vi gjøre X og Y som er spennende (slik alle gjør). Jeg får da dårlig samvittighet, og har jo lyst til å gå. Men er nødt til å prioritere.

Så har vi selvsagt venner utenom, både venner i samme miljø og venner utenfor miljøet. Etter noen hektiske uker hvor jeg ikke har hatt tid til å være særlig sosial utenom det som skjer, så ser jeg frem til en forholdsvis rolig uke - men da er det jo flere venner som tar kontakt fordi det er lenge siden vi har møttes. Og det klager jeg ikke på, det er kjempekoselig! 

Men det gjør jo at jeg aldri får en virkelig pust i bakken. For når jeg endelig får roet litt ned med aktiviteter, så er det andre ting og venner jeg har prioritert bort som jeg nå må prioritere. Også er jeg like travel igjen, med det.

Jeg synes det er en vanskelig balansegang å være såpass aktiv og synlig som jeg ønsker for å benytte meg av den gyldne anledningen jeg har foran meg, samtidig som jeg skal prioritere venner og meg selv oppi det hele. 

Anonymous poster hash: 98132...22b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i dette, ja.. Selv om jeg har få venner. Men jeg er introvert, og har stort behov for egentid. Jeg trener kampsport, og i tiden før graderinger og store stevner sliter jeg med å balansere tid til venner og familie og trening. Jeg blir drittsliten av å ikke få tid til meg selv, samtidig som jeg får kjempedårlig samvittighet om jeg takker nei til en invitasjon fordi jeg føler jeg kommer til å bli rablende gal om jeg ikke får sitte i sofaen en kveld helt alene. Og om jeg prøver tvinge meg til å sosialisere er jeg dårlig selskap, siden jeg er sliten og egentlig ikke har lyst til å være der... 

Forklar for folk at du er ekstra opptatt nå på grunn av denne viktige muligheten, og forklar også hvorfor det er viktig for deg. Få også med at dette gjelder for en begrenset tid, og når du er ferdig med dette har du bedre tid. Folk kan godta at du er asosial en stund så lenge de skjønner hvorfor, og at det går over om en stund. 

Jeg ville kuttet ned på de andre tingene som gjelder interessen din innimellom, og prioritert den delen du MÅ gjøre, og brukt litt tid med venner utenom interessen. Jeg kan kutte ut en vanlig trening (som ikek er graderings- eller konkurransetrening) til fordel for venner/familie når det står på som verst. 

Anonymous poster hash: 7e963...091
Skrevet

Takk, kjekt med svar fra noen som er i tilsvarende situasjon!

Jeg har sagt fra at jeg er travelt for tiden pga dette. Men jeg har bare sagt fra på ukesbasis. Dvs at "Jeg har ikke mulighet denne uken, men kan vi ikke se neste uke?" Og det forstår alle, men det er jo det som gjør at jeg aldri får en ordentlig pause. På en måten har jeg ikke lyst å la være og være med venner lenger, fordi jeg er redd jeg mister litt kontakten med dem. Vet ikke...

Men, ja, jeg prioriterer hardt og det er mye jeg unnlater å gå på av "vanlige" aktiviteter (noe som gir meg dårlig samvittighet siden jeg av og til får kommentarer fra de som går der om at nå er det lenge siden har sett meg...).

Men, ja, det vil jo ikke være slik som dette alltid. Og alt er jo ikke obligatorisk, det er jeg som har valgt å ha det slik. Det hjelper faktisk litt på, det også. Jeg er også introvert, så trenger egentlig mer tid alene enn jeg får for tiden.

Skrevet

Har du en konkret sluttdato for når du er ferdig med den travle perioden? I så fall er det greit å si at frem til x dato er jeg veldig opptatt, og har dessverre veldig lite tid. Men presiser at du har lyst til å treffe dem, men at det kan hende du må takke nei uvanlig mye, men håper å ta det igjen etter x dato. 

Vær også flink til å holde kontakt via sms, mail, snapchat, e.l. Det hjelper veldig på når man ikke har tid til å treffes så ofte. 

Jeg pleier også prøve få til aktiviteter som ikke gjør meg så mentalt sliten, som å foreslå filmkveld hjemme hos meg selv, i stedet for å gå ut på byn hvor det er mye lyd og folk som gjør meg sliten. (da sparer jeg også tid siden jeg slipper bruke tid på å reise, og også kan tillate meg å se litt mer ut som en dass :P )

Anonymous poster hash: 7e963...091
Skrevet

Både ja og nei. I første omgang vil det være ut november (siden en del av aktivitetene jeg er med på tar juleferie da). Mulig jeg kan få det til littegrann roligere neste halvår. Til sommeren er jeg ferdig med egen kursing/utdanning, og da bør det bli litt roligere.

Men, ja en del av vennene jeg har er jo med i samme miljø, så vi gjør ting sammen som er en del av aktivitetene. Så det hjelper på. Og har mye kontakt på sosiale medier, nesten daglig med flere av dem.

Skrevet

Jeg ville samlet flere av de vennene jeg ikke har sett på en stund samtidig en lørdagskveld og hatt søndagen helt fri. Ta deg tid til deg selv, det er viktig. Prøv å vær smart med de treffene du gjør. Enten samle flere samtidig, eller sett av klokkeslett der du gjør to ting samtidig. F.eks trene sammen med en venn, der dere kan snakke og trene samtidig. Gå gjerne en tur ute, da får man frisk luft, mosjon og en god prat i ett.

Anonymous poster hash: 70648...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...