Gå til innhold

Kaste ut leieboere for å la kjæresten flytte inn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet det finnes mange tråder om dette her, og det blir alltid et spetakkel, men her er mitt bidrag med en tvist jeg ikke har klart å finne i lignende tråder.-

Jeg eier et hus alene, som er et resultat av målrettet karrière og sparing, det har vært en drøm for meg i mange år og er veldig stolt av å ha fått det til. Har fått en veldig flott kjæreste som jeg har det veldig bra med og vi har snakket om å bli samboere i huset mitt. Min kjære er allerede hos meg 4-6 dager i uka så det blir ikke store forandringen på vårt forhold. Foreldrene bor kun 10 minutter kjøring unna så det er aldri noe problem å sees.

Min kjære er student og bor nå gratis hos sine foreldre i godt voksen alder, mot sin store forargelse. Med jobb ved siden vil min kjære fullføre de to siste årene av utdannelsen uten å ta opp studielån med dagens situasjon, og ende opp med null i studielån etter endt utdannelse.

Tvisten er nå at jeg nå idag leier ut to rom og har 8000kr i leieinntekter i måneden. Det er ikke aktuelt med noe samboerskap samtidig med leieboer for min del siden det gir veldig lite privatliv.

Har ca 12 000 i faste utgifter, der 8000 går til banken og huslånet. Kjøpte huset i fjor da jeg var nyutdannet og føler at jeg fortsatt er i etableringsfasen

Ved en eventuell flytting vil det gjøre mye med vår personlig økonomi, jeg ønsker at min kjære skal betale ca det samme som en leieboer betaler idag, rundt 4000kr. Det betyr at min kjære må ta opp studielån for å ha råd. Det er ikke aktuelt å ha noen boende gratis hos meg.

Det er veldig tak i min kjære som er veldig handy og glad i å ta i et tak. Leieboerene gjør ingenting med mindre jeg ber de direkte om å gjøre det, som kan irritere meg veldig, og jeg kan bli sur av å måtte vaske huset alene gang på gang fordi mine leieboere ikke er noe sted å finne. Min kjære vasker og rydder allerede mye mer enn hva leieboerene gjør (selvom jeg ber om at det ikke gjøres) så jeg tror min hverdag vil bli bedre.

Vi kan også jobbe med å gjøre huset mer levelig og hjemmekoselig med mindre kollektivpreg som det har idag. Vi blir også to personer til å pusse opp og male som jeg gjør helt alene nå.

Så bakdeler med å bli samboere er at det vil koste mer for begge, ved at jeg får lavere inntekter og min kjære må låne penger for å betale meg.

Positivt er at vi vil få mye mer kjærestetid, min kjære får kommet seg ut av promperommet hos foreldrene sine, det vil bli gjort omgjøringer i huset som vil gjøre det mye mer koselig og hverdagen min mer behagelig med mindre husarbeid, og jeg kan ta tilbake rommet som har walk in closet!

Hva er dine tanker om dette? burde vi vente til min kjære er ferdig utdannet sommeren 2017 og har egen inntekt?

Anonymous poster hash: 18098...5af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært kjæresten din hadde jeg nektet å ta opp studielån og sette meg i unødvendig gjeld for å betale husleie til deg. Da hadde jeg forlangt eierdel i huset.

Anonymous poster hash: 24f1e...fed

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt 3000 i husleie, og ikke forventet mer husarbeid enn du selv gjør. Så får din kjæreste selv bestemme om du er verdt det. Hvis jeg var henne ville jeg aldri blitt samboerer under vilkår at det ikke var det jeg var, men at jeg bodde og leide hos deg, gjorde det koselig for deg, og gjorde husarbeid for deg i ditt hus.

Savner ett "vi" i framstillingen din, kanskje dere burde vente et halv/ett år med hele greia?

Hvis det er dere for all framtid, påvirker jo hennes opptak av studielån deg også (og ditt tap av leieinntekt nå påvirker henne). Dere må se på situasjonen samlet.

Anonymous poster hash: 2fea1...f3f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste er velkommen til å kjøpe seg inn, men som student uten penger på konto blir det veldig vanskelig.

Pr idag vasker jeg og rydder for tre. Om vi er to i huset og jeg får bittelitthjelp vil det bli en halvering i arbeid.

Anternaltivet er at min kjære flytter ut og bor med en venn eller leier alene fordi situasjonen hos foreldrene er så sur

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kaste ut en leietager på den måten.

I motsetning til hva folk ser ut til å tro. Så kan ikke eiere bare kaste ut en leietaker som de vil.

Anonymous poster hash: 8b48e...e6a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I motsetning til hva folk ser ut til å tro. Så kan ikke eiere bare kaste ut en leietaker som de vil.

Dette!

Men jeg ser ikke helt problemstillingen din, bortsett fra at du ikke kan kaste ut leieboerene dine. I følge deg så må jo kjæresten din ta opp lån uavhengig om han flytter til deg. Siden du sier at situasjonen med familien hans er sur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet kan du si opp leieboer med begrunnelse i at du skal bruke rommet selv. Men du må forholde deg til oppsigelsesfristen som er avtalt i kontrakten.

Anonymous poster hash: dc594...69c

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan en si opp en leieboer om en skal bruke det utleide arealet selv.

Anonymous poster hash: a1807...425

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontrakt med mine leietakere med 3måneders gjensidig oppsigelse. det er ikke snakk om å kaste de ut på dagen.

Jeg ønsker å pushe så lite som mulig på¨min kjære angående denne flytting siden jeg vet det vil gå hardt utover studentøkonomien. Men får ofte signaler om at hvis ikke jeg var inne i bildet ville nok min kjære bodd med en venn eller i egen hybel nå. Men har ventet siden jeg sitter på et stort hus og muligheten for å flytte inn er der.

Synes dere alle at 4000kr inkl alt er for mye å forlange for god plass, nytt kjøkken, bibliotek/kontor, to bad, stor hage med fruktrær og vinterhage pluss oppvarmet garasje i en av norges største byer?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anternaltivet er at min kjære flytter ut og bor med en venn eller leier alene fordi situasjonen hos foreldrene er så sur TS  Anonymous poster hash: 18098...5af

Skal han flytte uansett så endrer jeg mening. Da må han jo ta opp lån til leie uansett, og det er bedre han flytter inn hos deg da. 4000 er ingenting på det åpne marked, og ja du kan si opp en leieboer hvis du skal bruke plassen selv.

Anonymous poster hash: 24f1e...fed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha ventet med å flytte ut til man er ferdig utdannet, men om vedkommende skal flytte uansett ville jeg like greit ha flyttet inn og betalt 4000 for å bo i et hus med kjæresten. Mye heller det enn å betale 5500 for et kjipt rom på 6 kvm med folk som ikke tar oppvasken eller bærer ut søpla (altså, kollektiv). Men det spørs gjerne hvor i landet man bor da. :P

Spørs også litt på hvor lenge dere har vært sammen. Ville ventet med å flytte sammen før man har vært sammen i iallfall 1-2 år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.

"§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9

Men jeg ville tatt mindre i husleie av samboer enn av vanlige leietakere. Og husk å skrive en skikkelig husleiekontrakt, slik at dere vet hva dere har å forholde dere til dersom det blir slutt. Dere kan jo avtale at samboers oppussingsinnsats vil avregnes mot husleien når dere pusser opp. For oppussing øker jo verdien på boligen for deg, og da vil avslag være samboers "utbytte" av verdiøkningen.

Dere må også komme til en ordning rundt kostnader til husholdning (mat og rengjøringssaker). Av erfaring kan nemlig det bli et punkt til uenighet, da studenten vil bruke minst mulig på dette og da heller leve på et kjipt studentkosthold, mens du antagelig har lagt deg til litt andre vaner siden du var ferdig med studiene.

Vedr. rydding og vasking bør dere dele 50/50, så fremt samboer er fulltidsstudent. Dersom samboer aldri har bodd hjemmefra må du regne med at du fort ender opp som masekråke vedr. dette, da hjemmeboende voksne er vant til at mor og far tar mesteparten, så sjokket blir stort når de etter hvert innser hvor mye tid husarbeid kan ta i uka. Arbeidsliste kan være en løsning.

Anonymous poster hash: 359b4...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir jo gjeld som må tilbakebetales når han får seg jobb. Det er ikke penger han får gratis, det er penger han låner. Så når han er ferdig med utdanningen så må han begynne å betale tilbake 120 000 (beløpet kommer selvsagt an på lengden på studie). Det betyr at når han begynner å jobbe så må han betale 4000 i husleie til deg og ca 1200 (er ca det de trekker i måneden tror jeg) til lånekassen hver måned i opp til 8 år (går selvsagt an å betale større beløp hver måned om man har økonomi til det)

Dersom han utdanner seg til noe der det blir vanskelig å få jobb, så er det litt kjipt med den gjelden om han blir arbeidsledig, ringvikar eller tidsbegrensede vikariater. Eller verre, han blir skadet eller syk og hver eneste krone må snus på.

Anonymous poster hash: c6031...e70
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontrakt med mine leietakere med 3måneders gjensidig oppsigelse. det er ikke snakk om å kaste de ut på dagen. Jeg ønsker å pushe så lite som mulig på¨min kjære angående denne flytting siden jeg vet det vil gå hardt utover studentøkonomien. Men får ofte signaler om at hvis ikke jeg var inne i bildet ville nok min kjære bodd med en venn eller i egen hybel nå. Men har ventet siden jeg sitter på et stort hus og muligheten for å flytte inn er der. Synes dere alle at 4000kr inkl alt er for mye å forlange for god plass, nytt kjøkken, bibliotek/kontor, to bad, stor hage med fruktrær og vinterhage pluss oppvarmet garasje i en av norges største byer? TS Anonymous poster hash: 18098...5af

Hun ville vel måttet betale også hvis hun leide hybel, eller delte en leilighet med en venn/venninne, så sånn sett ser jeg ikke helt poenget med at hun ikke har råd til å bo hos deg pga at hun er student?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 4000 er kurant sum, da betaler dere jo summasummarum 4000 hver for å bo sammen. Det er jo rettferdig!

Det du maks kan kreve er samme sum som vedkommende må betale hvis han flytter en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessuten... Hvis han bor med foreldrene nå, betyr det at han ikke får stipend nå. Flytter han til ts, får han stipend. Da er det ikke mye lån han trenger for å dekke de resterende hundrelappene (om noen??) av husleien...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tar hun ikke fullt studielån og setter pengene i sparing. Som foreksempel bsu. Si til hu at hu burde ta opp fullt lån og legge pengene under madrassen.

Anonymous poster hash: b4768...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det finnes mange tråder om dette her, og det blir alltid et spetakkel, men her er mitt bidrag med en tvist jeg ikke har klart å finne i lignende tråder.-

Jeg eier et hus alene, som er et resultat av målrettet karrière og sparing, det har vært en drøm for meg i mange år og er veldig stolt av å ha fått det til. Har fått en veldig flott kjæreste som jeg har det veldig bra med og vi har snakket om å bli samboere i huset mitt. Min kjære er allerede hos meg 4-6 dager i uka så det blir ikke store forandringen på vårt forhold. Foreldrene bor kun 10 minutter kjøring unna så det er aldri noe problem å sees.

Min kjære er student og bor nå gratis hos sine foreldre i godt voksen alder, mot sin store forargelse. Med jobb ved siden vil min kjære fullføre de to siste årene av utdannelsen uten å ta opp studielån med dagens situasjon, og ende opp med null i studielån etter endt utdannelse.

Tvisten er nå at jeg nå idag leier ut to rom og har 8000kr i leieinntekter i måneden. Det er ikke aktuelt med noe samboerskap samtidig med leieboer for min del siden det gir veldig lite privatliv.

Har ca 12 000 i faste utgifter, der 8000 går til banken og huslånet. Kjøpte huset i fjor da jeg var nyutdannet og føler at jeg fortsatt er i etableringsfasen

Ved en eventuell flytting vil det gjøre mye med vår personlig økonomi, jeg ønsker at min kjære skal betale ca det samme som en leieboer betaler idag, rundt 4000kr. Det betyr at min kjære må ta opp studielån for å ha råd. Det er ikke aktuelt å ha noen boende gratis hos meg.

Det er veldig tak i min kjære som er veldig handy og glad i å ta i et tak. Leieboerene gjør ingenting med mindre jeg ber de direkte om å gjøre det, som kan irritere meg veldig, og jeg kan bli sur av å måtte vaske huset alene gang på gang fordi mine leieboere ikke er noe sted å finne. Min kjære vasker og rydder allerede mye mer enn hva leieboerene gjør (selvom jeg ber om at det ikke gjøres) så jeg tror min hverdag vil bli bedre.

Vi kan også jobbe med å gjøre huset mer levelig og hjemmekoselig med mindre kollektivpreg som det har idag. Vi blir også to personer til å pusse opp og male som jeg gjør helt alene nå.

Så bakdeler med å bli samboere er at det vil koste mer for begge, ved at jeg får lavere inntekter og min kjære må låne penger for å betale meg.

Positivt er at vi vil få mye mer kjærestetid, min kjære får kommet seg ut av promperommet hos foreldrene sine, det vil bli gjort omgjøringer i huset som vil gjøre det mye mer koselig og hverdagen min mer behagelig med mindre husarbeid, og jeg kan ta tilbake rommet som har walk in closet!

Hva er dine tanker om dette? burde vi vente til min kjære er ferdig utdannet sommeren 2017 og har egen inntekt?

Jeg hadde aldri i verden tatt opp studielån for å betale husleie hvis jeg kunne unngå det ved å bo hjemme. Du er klar over at en slik gjeld følger deg i mange år?

Det må være en mye bedre løsning, enten at studielånet blir investert i huset i form av en viss prosent eierandel. Hvis du ikke ønsker det hadde jeg valgt å bo hjemme, og ventet med å flytte sammen til studiene var over.

Anonymous poster hash: 6760c...1ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan du velger å ikke røpe kjønnet på deg og kjæresten, og hvor ulikt svarene her har tolket om du er jente eller gutt. Jeg leste det som om du er jente som skriver.

Uansett, hvis han uansett skal flytte ut og alternativet er å leie dyrere et annet sted, så ser jeg ikke noe galt i at du tar leie fra ham. Hadde kanskje juster prisen litt ned til f.eks 3000.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...