Gå til innhold

Hva gjør man på Hurtigruten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på 11-dagers Hurtigruten-tur i vinter (Bergen - Kirkenes - Bergen). Men er redd det blir lange dager ombord, så hva gjør man?
Er det utflukter man kan melde seg på, eller ligger Hurtigruten for kort tid i hver havn til det? 

Anonymous poster hash: 0eaa9...614
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørfer på verdensveven, blir kjent med folk, nyter utsikten, er vel en hel del sosialt å drive på med ombord, nyter utsikten (ja, jeg nevnte det, men utsikten er fantastisk fin, vel verdt å nyte - hvert øyeblikk). 

Anonymous poster hash: 5aa87...d17
Skrevet

Ja angående utsikten, reiser i vinter, og da er det jo mørkt døgnet rundt, får man sett noe som helst da? Hvordan blir det å ta bilder?

Skrevet

Skal på 11-dagers Hurtigruten-tur i vinter (Bergen - Kirkenes - Bergen). Men er redd det blir lange dager ombord, så hva gjør man?

Er det utflukter man kan melde seg på, eller ligger Hurtigruten for kort tid i hver havn til det? 

Vet ikke når du skal reise, men så sant du ikke reiser i desember er det vel litte granne grålysning i det minste midt på dagen helt i nord. Bare husk at østre Finnmark er midt på dagen i 10 - 11 tiden, ikke 12 som her i Sør Norge. Steder som Vardø og Kirkenes ligger like langt øst som St. Petersburg, altså i praksis 2 tidssoner forran oss. Men siden de opperer med samme tidssone som resten av Norge, vil midt på dagen være kl 10.00 istedenfor 12.00.

Du vil ha en del tid i land, spesielt på nordgående. Ligger 3 timer i Ålesund, 6 i Trondheim, 2,5 i Bodø, 4 i Tromsø, Honningsvåg og Kirkenes. I tillegg vil du og ha tid nok til å se deg litt rundt i Hammerfest, Stokkmarknes, Svolvær, Sandnessjøen, Brønnøysund, Trondheim, Kristiansund og Molde på sydgående. Gjerne 1 time pluss minus men båten ligger gjerne sentralt i forhold til sentrum.

Og det arrangeres utflukter vinterstid også, blant annet til Nordkapp (Så sant veien ikke er stengt grunnet uvær). Bysightseing både i Trondheim og Tromsø, diverse arktiske opplevelser flere steder i nord. Mulighet for skootertur over Nordkinnhalvøya, muligens begge veier. Men ihvertfall nattestid på sørgående. Flott busstur gjennom Vesterålen fra Harstad til Sortland på sørgående blant annet.

Gjest Overrasket
Skrevet

Type nyte utsikten er nok rimelig greit. 

Skrevet

Type nyte utsikten er nok rimelig greit.

Hvis det er alt så kan man jo bare nyte utsikten fra tv-skermen. Man får jo sending fra hurtigruten i timesvis.

Anonymous poster hash: dd667...4e1

Skrevet

Hvis det er alt så kan man jo bare nyte utsikten fra tv-skermen. Man får jo sending fra hurtigruten i timesvis.Anonymous poster hash: dd667...4e1

Får sending fra det meste, enten det er nordlys eller Machu Pichu. Folk reiser jaggu for å oppleve slike steder allikevel ;) og godt er det

• Liker 2
Gjest FruPotter
Skrevet

Har reist veeeldig mye med hurtigruten helt fra jeg var lita av. Utrolig kjedelig. Men så blir jeg fort utålmodig og rastløs da.

Sikkert fint for de som ikke reiser ofte med båt, eller for de som aldri har reist før. Eller for de som liker å se på natur, forskjellige plasser. Masse hav. Fjell. Ja...

Skrevet

Bare for at du skal være litt forberedt: Nord for polarsirkelen er det mørketid på vinterstid. Det er lite å se selv på dagtid, og aller lengst nord er det kanskje ikke engang lyst. Nå vet jeg ikke når du reiser, men i desember er det lite dagslys, og jo lenger nord du kommer, dess mindre lys er det.

Hurtigruta er fred og ro, langsom opplevelse, prate litt med de andre reisende, lese, ha med pc, gå i land der det er mulig, slappe av. Du vil oppleve nordlys, uvær, sjøsyke, selie forbi fantastisk natur, kose deg.

Skrevet

Du blir i allefall ikke stresset :) Meget rolig tur.

Hurtigruta har flere utflukter på vinteren, de bør man melde seg på. Bl.a. er det utflukter der man går av hurtigruta på ett sted, og går ombord på et annet.

Sjekk http://www.hurtigruten.com/utflukterog filtrer for vinter+norskekysten. Veldig mange fine utflukter.

Vil spesielt anbefale "Scootertur i lappland" eller "Scootertur i natten". Da går man av båten på et sted som heter Kjøllefjord, og kjører scooter til neste anløp som er Mehamn, ca. 30 km. Denne turen tilbys både på nord- og sørgående rute. På sørgående er denne midt på natta, og det kan være helt magisk om været er fint og klart, og nordlyset danser på himmelen.

Merk at det på denne årstiden kan være rimelig dårlig vær, og det er mange havstykker som gir svært mye bølger og bevegelser i båten, så det kan være enkelte strekninger som ikke er så behagelig om man ikke er veldig sjøsterk :)

Anonymous poster hash: 6f1b2...493
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var på en 5 dagers reise med hurtigruten, drakk meg full, lå i boblebadet, snakket med folk, dype samtaler med bartenderen, sjekket opp damer, pratet med ansatte, fikk omvisning på brua osv..

Kunne selvsagt lurket i salongen med ipaden, men det har jeg tid nok av hjemme, eller på kvelden på lugaren. Kuttet ut lugaren også, sov heller på brigden i hurtigruten! Angre ikke, angre på at jeg sov i lugaren første dagen :) 

Skrevet

Mørketida er fantastisk. Det er ikke svart hele døgnet. Midt på dagen er det nydelig, skumring og lys i horisonten, så lenge det er klarvær. Nyt den tida når du går sendt flere steder nordpå. Sjansen for nordlys er også stor. 

Anonymkode: 85e7a...a9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...