AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Hvis jeg måtte tilbake på jobb etter 4-5 måneder etter keisersnittet ville jeg ikke ha følt meg klar. Det tar tid å komme seg etter barnelevering/keisersnitt og man skal nyte litt tid med barnet også. For meg ville det ha føltes urettferdig om far skulle få permisjon fra og med det tidspunktet når mor endelig har kommet seg inn i en ny verden. Amming ser jeg ikke på som stort problem, da MME er helt fullverdig næring. Barn begynner også med litt grøt fra 4 mnd alder og trapper opp med annen fast føde.http://www.dagsavisen.no/oslo/vil-likedele-foreldrepermisjonen-1.420441Anonymous poster hash: 7547b...c8b
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 Syns forslaget er helt topp! Dette er likestillingspolitikk! Og jeg stemmer ikke venstre, så er det sagt. Han sier jo også at man gjerne kan diskutere lengde på permisjonen. Tenker at det da må bli minst et halvår til hver, all den tid den offisielle anbefalingen er å fullamme seks mnd - da må de leve som de preker I dag har man dessuten mulighet til å søke unntak fra reglene dersom man har gode grunner. Er man fysisk uskikket til å jobbe blir man jo sykemeldt. Foreldrepermisjon gir jo rett til sykepenger. Emosjonelt tenker jeg at det nok har med vane og forventing å gjøre, og at fordelene med å la far komme mer på banen veier opp for en slik innvending Anonymous poster hash: 1e1ec...ee6 21
lulus Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tenker at hvert foreldrepar må få velge selv hvordan de vil dele permisjonen seg i mellom. Noen kvinner ønsker seg tidligere tilbake til jobb, andre ikke. Likeledes ønsker noen pappaer en større del av felles perioden, andre ikke. Amming er også et argument i mange tilfeller. Ved seks måneder ammet jeg fortsatt til alle måltider, i tillegg til litt fast føde. Man kan ikke forvente at foreldre som ønsker at barnet ernæres med morsmelk skal få barnet over på flaske og mme. MME er likeverdig hva gjelder ernæring, ja, men morsmelk er anbefalt fremfor MME så lenge mor kan og ønsker å amme, også etter seks måneder samtidig som man trapper opp med fast føde. 7
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Haha, hvis jeg skulle jobbet fra 4 måneder så hadde ungen endt opp på slankekur ☺ Han spiste ikke ordentlig mat før han var 8 måneder og kun småbiter da ☺ flasken som jeg prøvde å tvinge i, ble ikke godtatt, uansett hvor mye jeg kavet og prøvde... Endret 15. oktober 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Hvis jeg måtte tilbake på jobb etter 4-5 måneder etter keisersnittet ville jeg ikke ha følt meg klar. Det tar tid å komme seg etter barnelevering/keisersnitt og man skal nyte litt tid med barnet også. For meg ville det ha føltes urettferdig om far skulle få permisjon fra og med det tidspunktet når mor endelig har kommet seg inn i en ny verden. Amming ser jeg ikke på som stort problem, da MME er helt fullverdig næring. Barn begynner også med litt grøt fra 4 mnd alder og trapper opp med annen fast føde.http://www.dagsavisen.no/oslo/vil-likedele-foreldrepermisjonen-1.420441Anonymous poster hash: 7547b...c8b Jeg synes det hadde vært topp om utgangspunktet var 50/50 for alle, men at det var mulig med gode grunner å fordele det litt annerledes. F.eks som nevnt, at man fysisk ikke er klar, eller at arbeid gjør det vanskelig. Men "mor syns det er for tidlig å dra fra lille baby" eller "far ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge" er for meg ikke gode nok grunner. Da ville menn og kvinner vært litt mer likestilt både i arbeidslivet og i familien. Barna har nok også godt av å ha pappa hjemme litt mer. Anonymous poster hash: 97a0e...8bb 18
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Hva med kvinner som ønsket seg tidligere ut i arbeidsliv mens de gikk hjemme for mange år siden? Anonymous poster hash: 91e88...331 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 Syns forslaget er helt topp! Dette er likestillingspolitikk! Og jeg stemmer ikke venstre, så er det sagt.Han sier jo også at man gjerne kan diskutere lengde på permisjonen. Tenker at det da må bli minst et halvår til hver, all den tid den offisielle anbefalingen er å fullamme seks mnd - da må de leve som de preker ;)I dag har man dessuten mulighet til å søke unntak fra reglene dersom man har gode grunner. Er man fysisk uskikket til å jobbe blir man jo sykemeldt. Foreldrepermisjon gir jo rett til sykepenger.Emosjonelt tenker jeg at det nok har med vane og forventing å gjøre, og at fordelene med å la far komme mer på banen veier opp for en slik innvending Anonymous poster hash: 1e1ec...ee6 Helt enig. Vil selv at mannen skal ha like lang permisjon som meg da han er like mye forelder. Synes det er synd med damer som krever å ha all permisjon (uten de stusselige 10 ukene menn får) sånn at mannen ikke får være hjemme med barnetAnonymous poster hash: 2e636...04b 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Hva med kvinner som ønsket seg tidligere ut i arbeidsliv mens de gikk hjemme for mange år siden?Anonymous poster hash: 91e88...331 Da må de finne en løsning som gjør det mulig for seg: leie inn en nanny etc.Anonymous poster hash: 7547b...c8b
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Vi vil vel fortsatt ha den grad av valgfrihet som er. Ikke glem at menn faktisk kan får langt mer permisjon enn de utnytter. Dette lovforslaget er bare tull og invanderer privatlivet til nybakte familier. De kvinner so ønsker å gå raskere ut i jobb kan dette når babyen er 6 uker....Mindre enn det er ikke hensiktsmessig Påbud nytter ikke. Det vil jo aldri komme igjennom. 5
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Hva med kvinner som ønsket seg tidligere ut i arbeidsliv mens de gikk hjemme for mange år siden? Anonymous poster hash: 91e88...331 Relevans? For mange år siden hadde kvinner 3 ukers svangerskapspermisjon...Før det hadde de ingen...
Peter007 Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tenker at hvert foreldrepar må få velge selv hvordan de vil dele permisjonen seg i mellom. Noen kvinner ønsker seg tidligere tilbake til jobb, andre ikke. Likeledes ønsker noen pappaer en større del av felles perioden, andre ikke. Amming er også et argument i mange tilfeller. Ved seks måneder ammet jeg fortsatt til alle måltider, i tillegg til litt fast føde. Man kan ikke forvente at foreldre som ønsker at barnet ernæres med morsmelk skal få barnet over på flaske og mme. MME er likeverdig hva gjelder ernæring, ja, men morsmelk er anbefalt fremfor MME så lenge mor kan og ønsker å amme, også etter seks måneder samtidig som man trapper opp med fast føde. Da er resultater opplagt. Mors vilje blir den dom går gjennom om far vil ha permisjon. Derfor er det beste at det er regulert. En annen sak innen temaet er at mors inntjening av permisjon er grunnlag. Dette er bi strid med EUs syn på saken. En EFTA dom er avsagt på dette med begrunnelse i likestilling. Norge som fremstår som flinkest i klassen henger ikke med her på at mannen skal ha selvstendig opptjening av permisjon. Jeg ser det vel slik at det er ikke i tråd med norsk kvinnepolitikk at kvinner ikke har herredømme over dette. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Men man vet jo at dersom folk får velge selv, får/tar ikke far mer enn det som er forbeholdt ham Derfor trengs en regulering for å oppnå likestilling. Slik det er nå vil jo ikke arbeidsgivere (og de fleste sjefer er jo mannlige) foretrekke å ansette menn foran kvinner, i fertil alder iallfall. Dersom det er slik at kvinner og menn forsvinner like lenge ifm med fødsel, da har man likestilling v/ansettelser også. Menn opplever dessuten mye press fra sjefer på å ikke ta ut mer enn de absolutt må. Men lengden på permisjonen må forlenges slik at begge parter får minst 6 mnd, helst 8. Og far må få selvstendig opptjenelsesrett og ikke være avhengig av mors rett på foreldrepenger. Dersom kvinnen ikke er klar helsemessig(noen bruker jo laaang tid på å komme seg), har hun jo rett på sykemelding. Jeg delte nesten 50/50 med min mann og det var en lettelse å begynne på jobb. Å være hjemme med baby er knallhardt arbeid. Når jeg jobbet, fikk jeg endelig overskudd til å "kose" meg skikkelig med babyen også. Anonymous poster hash: 1e1ec...ee6 12
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Da er resultater opplagt. Mors vilje blir den dom går gjennom om far vil ha permisjon. Derfor er det beste at det er regulert. En annen sak innen temaet er at mors inntjening av permisjon er grunnlag. Dette er bi strid med EUs syn på saken. En EFTA dom er avsagt på dette med begrunnelse i likestilling. Norge som fremstår som flinkest i klassen henger ikke med her på at mannen skal ha selvstendig opptjening av permisjon. Jeg ser det vel slik at det er ikke i tråd med norsk kvinnepolitikk at kvinner ikke har herredømme over dette. Det er ikke korrekt å skrive "mors inntjening" Da må du spesifisere hva du mener Det er ikke mrs lønn som avgjør fars lønn. Dersom mor velger 80% uttak så får også far dette. Det er ikke en sterk begrensning. Det innebærer også da at fars kvote utvides med 2 uker ekstra
lulus Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg synes det hadde vært topp om utgangspunktet var 50/50 for alle, men at det var mulig med gode grunner å fordele det litt annerledes. F.eks som nevnt, at man fysisk ikke er klar, eller at arbeid gjør det vanskelig. Men "mor syns det er for tidlig å dra fra lille baby" eller "far ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge" er for meg ikke gode nok grunner. Da ville menn og kvinner vært litt mer likestilt både i arbeidslivet og i familien. Barna har nok også godt av å ha pappa hjemme litt mer. Anonymous poster hash: 97a0e...8bb Men det er jo i dag fullt mulig å fordele fellesperioden som man selv ønsker. Jeg synes ikke stat/politikere trenger å legge føringer for alt mulig, hver familie må få velge hva som passer best, og det kan man jo gjøre i dag. Her har pappaen vært like mye på banen og barnet vårt har en god tilknytning til han selv om han "bare" har tatt ut pappaperm og ferie. Det er også lettere for far å ha barnet alene nå, som han spiser mer fast føde (fars ord, ikke mine ) 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 Da er resultater opplagt. Mors vilje blir den dom går gjennom om far vil ha permisjon. Derfor er det beste at det er regulert. En annen sak innen temaet er at mors inntjening av permisjon er grunnlag. Dette er bi strid med EUs syn på saken. En EFTA dom er avsagt på dette med begrunnelse i likestilling. Norge som fremstår som flinkest i klassen henger ikke med her på at mannen skal ha selvstendig opptjening av permisjon. Jeg ser det vel slik at det er ikke i tråd med norsk kvinnepolitikk at kvinner ikke har herredømme over dette. Du sier mors vilje, men det er like gjerne foreldrene i enighet sin vilje. Man ser jo eksempler på at fedre ikke engang tar ut fedrekvoten, og få menn tar noe av fellesperioden. Det er synd hvis mor skal diktere hvem som har permisjon og når, men tror du virkelig det er slik i de fleste tilfeller? Ikke alt bør reguleres av staten i likestillingens navn, når det "hindrer" en familie/husholdning i å kunne velge etter eget behov/ønske. Anonymous poster hash: 55846...fa8 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. oktober 2015 #16 Skrevet 15. oktober 2015 Bra forslag. Ca. 3 mnd. til hver virker fint.
Gjest Overrasket Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg kjenner han fyren der litt – ofte har han bedre politikk å komme med. Jeg mener at staten ikke skal legge noen føringer for permisjonsfordeling, og at mor og far selv skal kunne fordele permisjonen seg i mellom slik de finner det best. Jeg mener også at permisjonen skal kunne tas ut i løpet av barnets første leveår – altså at den ikke MÅ brukes med en gang barnet er født. Vi må ha litt smidigere offentlige løsninger som bedre kan tilpasses behovet til hver enkelt.
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #18 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg kjenner han fyren der litt – ofte har han bedre politikk å komme med. Jeg mener at staten ikke skal legge noen føringer for permisjonsfordeling, og at mor og far selv skal kunne fordele permisjonen seg i mellom slik de finner det best. Jeg mener også at permisjonen skal kunne tas ut i løpet av barnets første leveår – altså at den ikke MÅ brukes med en gang barnet er født. Vi må ha litt smidigere offentlige løsninger som bedre kan tilpasses behovet til hver enkelt. Den må ikke taes ut første leveår. Det er bare barselukene.
Commander Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 Du sier mors vilje, men det er like gjerne foreldrene i enighet sin vilje.Man ser jo eksempler på at fedre ikke engang tar ut fedrekvoten, og få menn tar noe av fellesperioden. Det er synd hvis mor skal diktere hvem som har permisjon og når, men tror du virkelig det er slik i de fleste tilfeller? Ikke alt bør reguleres av staten i likestillingens navn, når det "hindrer" en familie/husholdning i å kunne velge etter eget behov/ønske.Anonymous poster hash: 55846...fa8 Fedrekvote, dvs den permisjonstiden mor ikke kan ta, eksisterer for en grunn. Som en jordmor vi hadde sa. Hun var oppgitt over at menn ikke var mer hjemme med barna. Helt til hun oppdaget at mor så på permisjonene som hennes og tok alt selv, I en perfekt verden så kan man sikkert sitte ned å snakke sammen og komme til enighet, og mange tror nok at det gjør det. Men i den virkelige verden vil få/ingen menn kreve tid hjemme med baby på bekostning av mor. Det må i tilfelle komme som et forslag fra mor. Skal like å se den mannen som foreslår at mor skal begynne å jobbe tidligere for nå vil han være hjemme?! Det vil oppfattes som innvanderende i de fleste tilfeller. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #20 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg skulle gjerne dratt tilbake på jobb nå som baby er syv måneder. Men er det far som skal opp og amme fire-fem ganger hver natt da? Ser ikke helt for meg at jeg hadde prestert så bra på jobb i disse dager. Fedrekvote er bra, og den bør være større enn i dag også. Men det finnes en grense, og det er fordi en baby som ammes naturlig nok er en større belastning på mor enn på far. Vanskelig å si om rotevatns forslag hadde gitt noen likestillingsgevinst. Jeg ser for meg at mange kvinner ville 'svart' på endringen med å gå ut i ulønnet permisjon.Anonymous poster hash: 71a8e...b58 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå