AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #1 Skrevet 15. oktober 2015 Hjelp. Hva skjer med fedrekvoten nå når vi flytter fra hverandre? Vi har et barn på 7mnd og et på 3år. Derfor ønsker vi å ha 50/50 samvær, men at de har fast bosted hos mor. Overtar mor da fedrekvoten? Bestemmes det selv i såfall?? Anonymous poster hash: 6fda8...511
Lillemeg85 Skrevet 15. oktober 2015 #2 Skrevet 15. oktober 2015 50/50 på en på 7 måneder? Kommer aldri til å bli godtatt på mekling.... 1
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #3 Skrevet 15. oktober 2015 Mener du fedrekvoten som i fødselperm? Den skal jo far ha uansett. Du skal vel tilbake på jobb i den tiden og han skal ha barnet på dagtid? Det er ihvertfall logisk å tenke:) 50/50 på så små barn anbefales absolutt ikke, nei. Jeg ville oppsøkt famiievernskontoret for veiledning.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Ja, vi skal på mekling. Og 50/50 er på den på 3! Uansett ikke poenget. Mener å ha lest at fedrekvoten overtas av mor når man skiller lag ... Hvis jeg ble alenemor f.eks eller at vi hadde 40/60. Men ingen her som vet? Får sjekke med nav. Barna har som sagt fast bosted og ikke sånn ei uke her og der, de er for små. Har allerede en tråd her inne ang. det. Jeg lurte jo på dette med fedrekvoten bare. Anonymous poster hash: 6fda8...511
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 50/50 på en på 7 måneder? Kommer aldri til å bli godtatt på mekling.... Det bestemmer foreldrene - ikke mekleren.Anonymous poster hash: 8233a...c16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Ja, vi skal på mekling. Og 50/50 er på den på 3! Uansett ikke poenget. Mener å ha lest at fedrekvoten overtas av mor når man skiller lag ... Hvis jeg ble alenemor f.eks eller at vi hadde 40/60. Men ingen her som vet? Får sjekke med nav. Barna har som sagt fast bosted og ikke sånn ei uke her og der, de er for små. Har allerede en tråd her inne ang. det. Jeg lurte jo på dette med fedrekvoten bare. Anonymous poster hash: 6fda8...511 Jeg og eksen gikk fra hverandre da vår var 7 mnd. Han var arbeidsledig da, så vi var enige om at jeg kunne ta over fedrekvoten (han var jo uansett masse på besøk og hadde med seg vesla på ting). Men vi måtte søke til NAV, med bekreftelse på at det var greit for far. Dette var i 2011, så muøig det er annerledes nå. Det er vel bare der man ikke bor sammen ved fødsel at kvoten automatisk går til mor. Ta en telefon til NAV du, og hør med dem. Anonymous poster hash: fe7c3...9de
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 Mor kan overta fedrekvoten når dere går fra hverandre. ☺ men det må søkes om hos NAV. Tror du må legge ved attest fra mekling og evt bekreftelse på ulikt bosted.Anonymous poster hash: 84eab...733
Rotemor Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Mor kan overta fedrekvoten når dere går fra hverandre. ☺ men det må søkes om hos NAV. Tror du må legge ved attest fra mekling og evt bekreftelse på ulikt bosted.Anonymous poster hash: 84eab...733 Ja, mor kan som regel det. Men det er jo ikke rett slik jeg ser det. Det er jo ingen grunn til at ikke far skal få permisjonen sin bare fordi de skilles akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 Far er på 4 året på aap og skal være hjemme med mini frem til august neste år og bhg start, så vi er begge enige om at hvis jeg kAn få fedrekvoten så er det helt i orden for han. Så får søke da, enda ikke vært inne til fvk på mekling enda eller endret adresse. Men det får vi nok ordnet ila oktober håper jeg. Anonymous poster hash: 6fda8...511
Peter007 Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Hjelp. Hva skjer med fedrekvoten nå når vi flytter fra hverandre? Vi har et barn på 7mnd og et på 3år. Derfor ønsker vi å ha 50/50 samvær, men at de har fast bosted hos mor. Overtar mor da fedrekvoten? Bestemmes det selv i såfall?? Anonymous poster hash: 6fda8...511 Far skal i utgangspunkt ha sin permisjon. Se nav.no Mor kan overta alt eller deler om far ønsker. Permisjon er allerede opparbeidet derfor er det slik.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Ja, det skal faen ikke forundre meg at mor får permisjonen ved brudd. Noen som sa likestilling? Anonymous poster hash: a0ccd...7a3
ViljaH Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Hvis far dingler på AAP men er i form til å passe ungen (tyder på det da det var original plan) så trenger vel ikke staten betale både mor og far for å være hjemme??
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Hvorfor går dere fra hverandre når ungen er 7 mnd? Kolikk?Anonymous poster hash: 068fa...1a2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 Hvorfor går dere fra hverandre når ungen er 7 mnd? Kolikk?Anonymous poster hash: 068fa...1a2 Far har hverken god helse, jobb eller et godt forhold til dama si så han synes det virket som en god ide å få 2 barn på rappen Rart at det feilet.... Anonymous poster hash: 4633a...81e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #15 Skrevet 16. oktober 2015 Tror jeg skal finne et annet forum. Jeg skulle ikke ha forklaringsplikt for dere. Kanskje har far et godt nettverk med bestemor og en onkel som kan hjelpe han hjemme?? Med første kunne vi ikke pga helsa, men ønsker jo selvsagt at mini skal være litt eldre før bhg. Og han har vært i arbeid siden han var 16 og er 45, aldri vært syk før en arbeidsskade tok han nå. Så bare slapp av, han har nok skattet mer enn dere og har rett til å være hjemme. Og ang hvorfor det ble slutt gidder jeg ikke en gang forklare ! En flokk med 12åringer som sitter å svarer frekt her som nettopp har forstått at store deler av 'lønna' går i skatt og til late folk som ikke gidder å jobbe, jo takk. På tide dere får opp øya ! Faen ikke alle forunt å ha god helse !!Anonymous poster hash: 6fda8...511
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Hjelp. Hva skjer med fedrekvoten nå når vi flytter fra hverandre? Vi har et barn på 7mnd og et på 3år. Derfor ønsker vi å ha 50/50 samvær, men at de har fast bosted hos mor. Overtar mor da fedrekvoten? Bestemmes det selv i såfall?? Anonymous poster hash: 6fda8...511 Ja, denne kan mor overta (men for samarbeidsklima så er det beste å være enig om hvordan man skal gjøre det med fedrekvoten), men det går ikke automatisk så dette må NAV informeres om. Det du kan begynne med er å ringe 55553333 for å høre hvordan du går fram! Lykke til! NB! Noen ting kan det være like greit å ikke spørre på nettet, men bare ta en telefon til selve kilden! Gjerne tidlig på morgen når det ikke er så mye med kø! Endret 16. oktober 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 Har ringt, synes svaret var så utydelig. Jeg spurte kanskje ikke tydelig nok. Men får ta det når vi har vært på mekling kanskje.. Men tiden er ikke helt på min side ... Men ingen krise om det ikke går. Tusen takk for fint svar fra deg. Mistet hodet litt merket jeg. En litt tøff periode her Anonymous poster hash: 6fda8...511 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Har ringt, synes svaret var så utydelig. Jeg spurte kanskje ikke tydelig nok. Men får ta det når vi har vært på mekling kanskje.. Men tiden er ikke helt på min side ... Men ingen krise om det ikke går. Tusen takk for fint svar fra deg. Mistet hodet litt merket jeg. En litt tøff periode her Anonymous poster hash: 6fda8...511 Hvis du spurte om det samme som i HI så er spørsmålet ganske åpent. Ring igjen og formuler noe som: Hei! Mannen og jeg går fra hverandre xxx dato og skal på mekling xxx dato. Jeg får for øyeblikket foreldrepenger fra dere og vi er enig at jeg skal få overta fedrekvoten. Hvordan går vi fram for å få ordnet oppi dette? Hva trenger dere? Permisjonen min nærmer seg snart slutten, og vi må ordnet oppi dette før den stopper så dette haster litt. Ja, absolutt så skjønner jeg at dette er tøft for deg, samlivsbrudd er nok tøft for 99 % av befolkningen. En jungel av ting du må fikse og mye å tenke på, men dette ordner seg! PS: Ikke nevn 50/50. Det gjelder jo kun for eldste og dermed ikke noe å bry seg om for Nav. Kun i saken når det kommer til deling av barnetrygden men det er en helt annen sak Endret 16. oktober 2015 av Steve Rogers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå