AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Hva tenker dere når dere hører at ett barn har autisme? Helt ærlig må jeg si at jeg selv ikke tenkte særlig over det før jeg plutselig hadde ett barn med AS selv. Men du verden så mange meninger folk har om det. "Wow, har dere funnet ut hva h*n er superflink til enda?" "Stakkars dere som aldri vil få nærkontakt eller en klem" "H*n plukker vel fra hverandre alt elektronisk og setter det sammen igjen h*n da" (Barnet er 3 år) Antivaxere er ett kapittel for seg selv... Vet folk flest hva autisme går ut på, eller er det sånn at de fleste tenker Sheldon i big bang theory?Anonymous poster hash: 72309...caf
Peter007 Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Hva tenker dere når dere hører at ett barn har autisme? Helt ærlig må jeg si at jeg selv ikke tenkte særlig over det før jeg plutselig hadde ett barn med AS selv. Men du verden så mange meninger folk har om det. "Wow, har dere funnet ut hva h*n er superflink til enda?" "Stakkars dere som aldri vil få nærkontakt eller en klem" "H*n plukker vel fra hverandre alt elektronisk og setter det sammen igjen h*n da" (Barnet er 3 år) Antivaxere er ett kapittel for seg selv... Vet folk flest hva autisme går ut på, eller er det sånn at de fleste tenker Sheldon i big bang theory?Anonymous poster hash: 72309...caf http://autismeforeningen.no/
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg er klar over hva autisme går ut på, jeg har ett barn med diagnosen Lurte bare på om folk som ikke har noen med autisme i sin krets, automatisk tror det er ett supergeni evt en som sitter i sin egen verden og slår hodet i veggen.Anonymous poster hash: 72309...caf 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg er klar over hva autisme går ut på, jeg har ett barn med diagnosen Lurte bare på om folk som ikke har noen med autisme i sin krets, automatisk tror det er ett supergeni evt en som sitter i sin egen verden og slår hodet i veggen.Anonymous poster hash: 72309...caf Kjenner ingen med autisme, men vet jo at det er et spekter - noen er høytfungerende, noen trenger hjelp til alt, også som voksne. Så hvordan et barn som er autistisk er, er vel like ulikt som hvor forskjellige barn med adhd, sensitive barn eller barn med astma er?? Anonymous poster hash: 2d864...35f
Missy1 Skrevet 15. oktober 2015 #5 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg hører også mye rart når jeg forteller at min sønn har autisme. Sier jeg han har barneautisme (som diagnosen heter) får jeg ofte høre "men da vokser han det vel av seg da?" Har også møtt på noen som helt bestemt mente at man kan vokse av seg barneautisme, selv etter jeg fortalte hvorfor diagnosen heter det. Veldig mange sier ting som "jeg har en nabo som har en søster som har en fetter som kjenner en med autisme og han klarer seg kjempe fint nå" Eller "ja sånn var barnet mitt også som liten. Det er helt normalt og det går over.. Det er bare en fase" Og det jeg hører mest er "nei han kan vel ikke ha autisme. Han ser jo helt normal ut" Selv tenkte jeg aldri noe om autisme. Jeg hadde knapt hørt om det før vi begynte å mistenke at vår sønn hadde autisme. En ting som er viktig å "informere folket om" er at mennesker med autisme er like forskjellige som alle andre mennesker. Spekteret er bredt og det er forskjellige utfordringer. Selvom ungen til fetterens nabo lever fint med autisme og foreldrene ikke føler at det et så utfordrende så betyr ikke det at jeg er svak som føler hverdagen med autisme er tung og vanskelig. Eller at jeg ikke gjør en like god jobb som de foreldrene som føler det er mindre utfordrende. Det er forskjellige diagnoser innen spekteret, forskjellige "grader" også er det tilleggsdiagnoser som ikke alle med autisme har. 2
Anonym. Skrevet 15. oktober 2015 #6 Skrevet 15. oktober 2015 Det er litt ufordrende dette med autismespekterforstyrrelser, det er jo ikke alltid synlig og de kan framstå som et hvilket som helst barn, helt til de lager en av sine karakteristiske lyder/bevegelser el. Jeg skjønner at andre ikke har den samme innsikten i hva diagnosen innebærer i og med at de eneste referansene man har er "Rainman" og "Big Bang Theory". 1
Gjest Ravna Skrevet 15. oktober 2015 #7 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) . Endret 18. januar 2018 av Ravna
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #8 Skrevet 15. oktober 2015 Ja jeg vet hva autisme går ut på. Er selv en høytfungerende mamma med Asperger. Nå vet ikke jeg hvor hardt rammet ditt barn er av autisme, men jeg kan litt om det og tenker absolutt ikke at mennesker som har autisme er som Sheldon Cooper, å nå var det vel Asperger han har? Jeg er hvertfall ganske ulik Sheldon Cooper.Anonymous poster hash: aec71...46a 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #9 Skrevet 15. oktober 2015 De aller fleste har liten til null kunnskaper om autisme, så er nok ikke så veldig feil å si at de fleste tenker sheldon cooper. Mange mennesker er også ganske enkle i tankegangen, så vær forbredt med mange år med frustrasjon. Anonymous poster hash: 607f1...32e 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #10 Skrevet 15. oktober 2015 Før jeg fikk barn selv med diagnose, så trodde jeg at autister var barn som ikke kunne snakke, og som man ikke fikk kontakt med. Jeg kjente ikke noen med autisme, bare visste om en. Og det var det jeg hadde fått med meg. Når det begynte å bli snakk om autisme med sønnen min, så tenkte jeg at han var jo ikke sånn. Men så lærte jeg mye om det, og nå vet jeg bedre (og har jo en haug med autistiske trekk selv). Jeg SKJØNNER at de rundt meg ikke vet hva det er. Vi vet jo ikke hva alle syndromer og sykdommer vi ikke har er for noe heller. Vi har satt oss inn i autisme fordi det er noe vi må sette oss inn i for å forstå barna våre og oss selv. Forklar omgangskretsen din at det finnes forskjellige varianter av autisme, og at alle er forskjellige, og at det som er annerledes med DITT barn er ____________. Det er få med autisme som har supertalenter. Noen kan være flinke til enkelte ting. Men det er fordi de konsentrerer seg mye om få ting, i stedet for å konsentrere seg litt om alt. Folk med supertalenter finnes der en del av. Uavhengig om de har autisme eller ikke. Anonymous poster hash: 51ed0...177 2
Stiani Skrevet 15. oktober 2015 #11 Skrevet 15. oktober 2015 Autisme kan ende opp bra med at barnet blir smart med rare tendenser(Sheldon Cooper liknende) eller dum med rare tendenser(altså fult ubrukelig til noe som helst). Uheldligvis så er det siste tilfellet det som de fleste autister ender opp som.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 Nå er det aldri sagt noen sted at Sheldon Cooper er autist heller da, finnes folk som ikke har en diagnose som er slik og, har vært med i utredningen av flere barn/ungdommer som har like karraktertrekk som han uten å kunne få diagnosen helt. Jeg har en datter som har autisme, jeg oppdaget det selv. BHG nektet for at hun kunne ha det for hun var jo et normalt barn som bare var mer stille og likte å leke for seg selv. Jeg jobber som nevrolog og kan mye om autisme fra før. Det gjør meg ingenting at min datter har det, hun skal få den støtte og hjelp hun trenger. Hun er nok på den lavere skalaen og jeg tror hun kommer til å klare seg fint. Men vi får mange kommentarer. Jeg synes den verste er at folk sier at det er dumt jeg som vet hvor fælt det er fikk en slik unge så jeg vet hvordan framtiden for den blir... De ser for seg institusjoner og hele pakka. Jeg ser for meg en verden av muligheter! Anonymous poster hash: 91135...b9b 1
lulu88 Skrevet 15. oktober 2015 #13 Skrevet 15. oktober 2015 Autisme kan ende opp bra med at barnet blir smart med rare tendenser(Sheldon Cooper liknende) eller dum med rare tendenser(altså fult ubrukelig til noe som helst). Uheldligvis så er det siste tilfellet det som de fleste autister ender opp som. For en bedriten ting å si? Tror neppe foreldre og omgangskrets til barn med autisme mener de er dumme og ubrukelige?! 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 Takk for svar. Det er jo på en måte forståelig at folk ikke har kjennskap til diagnoser som ikke angår dem. Men det som er rart med autisme er at mange bare "aah, så h*n er en SÅNN ja". Så er barnet båssatt og merket, og en må bruke mye tid på å forklare at ting ikke alltid er som på TV. Dette er jo ikke noe stort problem, mer litt frustrerende, så jeg lurte derfor på om det er vanlig at folk hopper til konklusjoner. Og til deg som kommenterte at de fleste blir ubrukelige. Hvordan kan du si noe sånn om ett annet menneske? Mange med autisme er høytfungerende og oppegående mennesker. Anonymous poster hash: 72309...caf
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 Jeg har en sønn med autisme nå. Godt fungerende, men med sine særheter. Før han fikk diagnosen så ante jeg virkelig ikke hva autisme var. Dvs, jeg trodde at autister hadde et veldig dårlig språk og at de veivet med hendene foran ansiktet hele tiden. Og snurret på hjul og dunket hodet i veggen. Barnet mitt er ikke i nærheten av hva jeg trodde autisme var. Anonymous poster hash: 1049d...135
Missy1 Skrevet 16. oktober 2015 #16 Skrevet 16. oktober 2015 Autisme kan ende opp bra med at barnet blir smart med rare tendenser(Sheldon Cooper liknende) eller dum med rare tendenser(altså fult ubrukelig til noe som helst). Uheldligvis så er det siste tilfellet det som de fleste autister ender opp som. Min sønn er i den enden av skalaen som du anser som "dum og ubrukelig". Men hvis du hadde tatt deg litt tid, stoppet opp og gnidd vekk litt av den fordomsfulle tåka som ligger over øynene dine, så hadde du kanskje klart å se at annerledes ikke er ensbetydende med dum og ubrukelig. Disse barna har sine utfordringer og sine begrensninger. De klarer ikke å vise frem sine sterke sider slik andre barn kan. Fordi disse menneskene er i et mindretall enn "oss normaltfungerende" så blir de sett på som dumme fordi de skiller seg ut. Er det riktig? Hvordan kan disse menneskene klare å utvikle seg videre når de møter på slike fordommer hver dag? Vi må se deres styrker. Vi må se løsninger, ikke hindringene. Også må vi løfte de opp ved å hjelpe de med å utvikle seg innen sine interesser og innen det de er gode på. Min sønn f.eks har ikke et fungerende verbalt språk. Han mangler språkforståelsen. Han kan ikke delta i samtaler med andre eller forstå hva andre sier når de snakker med hverandre. Han sliter i lek og samspill med andre og faller derfor utenfor. Men han er tilfreds med det. Han trives i eget selskap også. Men han har også mange sterke sider. Han har en enormt god hukommelse og han er ekstremt god på de tingene han interesserer seg for. Han er ikke dum eller ubrukelig. Han har bare en annen måte å tenke på, en annen måte å se verden på. Og kanskje vi egentlig er for dumme til å forstå hans verden? Jeg prøver så godt jeg kan å få forståelse for hvordan han tenker og hvordan han ser verden og jeg lover deg at de få gangene jeg får små innblikk i hans verden så er det uendelig vakkert <3 Å ha et barn med autisme er utfordrende og tungt (iallfall i vårt tilfelle) men også så utrolig berikende 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #17 Skrevet 16. oktober 2015 Autisme kan ende opp bra med at barnet blir smart med rare tendenser(Sheldon Cooper liknende) eller dum med rare tendenser(altså fult ubrukelig til noe som helst). Uheldligvis så er det siste tilfellet det som de fleste autister ender opp som. Ubrukelig som troll som sprer kvalme på nett? Dessuten vet du ingenting om autister. Selv om du har hørt om noen som er sånn og sånn, så fins det mange autister rundt deg som du ikke kan se er autister. Mange vet det ikke selv en gang. Det finnes mange ikke-autister som er lavtfungerende. Det betyr ikke at de fleste autister er det. Det finnes mange ikke-autister som er lavtfungerende. Betyr det at de fleste ikke-autister er det da? For ikke å snakke om at ikke-autister er overrepresentert i skoleskytinger og lignende! Tilfeldig? Anonymous poster hash: 51ed0...177 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2015 #18 Skrevet 16. oktober 2015 Rettelse: Ubrukelig som troll som sprer kvalme på nett? Dessuten vet du ingenting om autister. Selv om du har hørt om noen som er sånn og sånn, så fins det mange autister rundt deg som du ikke kan se er autister. Mange vet det ikke selv en gang. Det finnes mange ikke-autister som er lavtfungerende. Det betyr ikke at de fleste autister er det. Det finnes mange ikke-autister som er lavtfungerende. Betyr det at de fleste ikke-autister er det da? For ikke å snakke om at ikke-autister er overrepresentert i skoleskytinger og lignende! Tilfeldig? Anonymous poster hash: 51ed0...177
Stiani Skrevet 16. oktober 2015 #19 Skrevet 16. oktober 2015 For en bedriten ting å si? Tror neppe foreldre og omgangskrets til barn med autisme mener de er dumme og ubrukelige?! Hva foreldre mener om avkommet sitt er oftest irrelevant pga overdreven optimisme. 1
Eighth Planet Skrevet 16. oktober 2015 #20 Skrevet 16. oktober 2015 Har lillebror og fetter med (asperger) autisme, så jeg og mine vet hva det går ut på. De er faktisk helt forskjellige! Hørt ofte fra folk at de er uempatiske og noen har prestert med å si at de ikke kan føle...også er det jo det med geni da - som regel matematikk ala "Rain Man". MEN! folk vet jo ikke at han har en form for autisme før man sier det. Så det sier jo seg selv at han er ganske normal.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå