Gå til innhold

Min sønn forstår ikke matte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matte har gått greit i 1. og 2. klasse. Han har ikke gjort det veldig bra men innenfor bekymringsgrensa. Men etterhvert som vanskelighetsgradene stiger, synker prestasjonene. Det går rett og slett ikke inn. De enkleste oppgaver type:

Ole plukker 5 kilo jordbær. De koster 27 kr pr kilo. Hva må Ole betale for jordbærene?

Dette får han rett og slett ikke til. Jeg spør han om hva han må gjøre for å løse oppgaven...hvordan man finner ut svaret. 

Han sier: Ehhh, minus?

Gutten er 10 år og går i 5.klasse. De skal snart ha nasjonale prøver/kartleggingsprøve og jeg er veldig bekymret.

Han viser ikke spesielt tegn til å bry seg noe særlig. Det interesserer liksom ikke.

Hvordan gå frem for å få han til å forstå/like matte?

Anonymous poster hash: 7f9ed...165
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Man kan greie seg fint her i livet uten å være et geni i matte eller å like mate.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde samme problemet da jeg var på den alderen; jeg klarte ikke se om jeg måtte bruke pluss, minus, gange eller deling bare ved å lese oppgaven. Det som hjalp meg var å lære å bruke en sånn der trekant(slik som den med fart, tid og avstand), den forteller deg jo om du må bruke pluss eller minus f.eks. Når man har gjort det mange ganger nok så begynner man å se sammenhengen:)

Anonymous poster hash: 842ad...ef8
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje det er lettere for han å tenke ut hvordan han skal løse oppgaven om dere tegner jordbær, går i butikken å ser på jordbær, eller noe annet han liker? Det er jo ikke en vanskelig oppgave, men kanskje han ikke bryr seg fordi han ikke tror han kommer til å få bruk for det? Er jo vanlig å tenke sånn i den alderen.

Når dere er på butikken, kan du jo spørre han hvor mye det koster om dere kjøper 4 kvikklunsj/noe han liker når en koster 23kr? Spør hvordan han fant det ut, og når han sier at han plusset det sammen/telte på fingrene e.l kan du jo foreslå en enklere måte å finne det ut på: nemlig gange 4 med 23!

Prøv å innarbeide matte i hverdagen, sånn at han ikke bare forbinder det med en oppgave i en bok som han ikke får til. Vær tålmodig!  :nigo:

Anonymous poster hash: a93eb...5da
  • Liker 9
Skrevet

Du, jeg var helt håpløs i matte og i dag jobber jeg som finansrådgiver! Det fins håp! For min del er økonomi mye mer logisk enn vanlig matte. Fordi jeg kan relatere det til noe jeg syns er interessant. Fikk ekstraundervisning da jeg gikk på skolen, og klarte å karre meg til en 2'er på vgs.

Vet du helt konkret hvilke områder i matte han sliter? Er det alt liksom, eller går det mer på sånne oppgaver du nevner? For min del viste det seg at jeg har dyskalkuli. Det er det samme som dysleksi, men går på tallforståelse. Jeg ser liksom ikke logikken i matte. Kan hende han sliter med det samme? Ikke vet jeg hvordan man finner ut av det men skolen bør ha peiling. 

Anonymous poster hash: 1a691...2d1
  • Liker 3
Skrevet

Du, jeg var helt håpløs i matte og i dag jobber jeg som finansrådgiver! Det fins håp! For min del er økonomi mye mer logisk enn vanlig matte. Fordi jeg kan relatere det til noe jeg syns er interessant. Fikk ekstraundervisning da jeg gikk på skolen, og klarte å karre meg til en 2'er på vgs.

Vet du helt konkret hvilke områder i matte han sliter? Er det alt liksom, eller går det mer på sånne oppgaver du nevner? For min del viste det seg at jeg har dyskalkuli. Det er det samme som dysleksi, men går på tallforståelse. Jeg ser liksom ikke logikken i matte. Kan hende han sliter med det samme? Ikke vet jeg hvordan man finner ut av det men skolen bør ha peiling. 

Anonymous poster hash: 1a691...2d1

Det går på all matte egentlig...han får ikke til å automatisere, gangetabellen husker han ikke men han forstår prinsippet. Brøk er bare å glemme. Finne 1/4 av en liter feks...jeg forklarer og forklarer. At han må dele opp literen i fire deler...viser han på dl målet...han gjetter veldig mye.

Ja ja, det er vel håp allikevel. Var ingen kløpper i matte selv. Og er defor kanskje ikke den beste læremesteren heller. Han får forøvrig tilrettelagt undervisning på skolen. 

Skrevet

Han har ikke dyskalkuli da?

Slik at han bare ikke klarer å se sammenhengen?

Skrevet

Jeg og var helt håpløs i matte. Ikke så mye på barneskolen men det ble verre på ungdomsskolen og vid.gående. Ønska faget dit.......er!  Liker språk mye bedre.

Skrevet

Har du prøvd å tegne? Tegn ole, tegn jordbærene. Har du snakket med skolen? Lærere må vel ha noe kompetanse på hvordan de kan gi litt ekstra hjelp?

Anonymous poster hash: 64cf3...3d6
Skrevet

Det kan være dyskalkuli. Be om vurdering av PPT.

Anonymous poster hash: 322f9...c57

Skrevet

Du skriver ikke så mye om hva dere har prøvd? Hvilken metoder har du forsøkt for å få ham til å forstå? Det finnes mange metoder å lære matte på, han må bare lære den riktige for ham. 

Jeg kan heller ikke alltid se hvordan jeg skal finne løsningen på et stykke, men om noen forklarer meg hvordan jeg gjør det først så kan jeg klare å se det ved neste lignende stykke. 

Om du bare spør ham hvordan han tror det løses, og han ikke klarer å se for seg stykke og hvordan man løser det, så får du jo bare gjetting til svar. 

Du må lære ham å visualisere regnestykket. 

Anonymous poster hash: daaca...ff1
  • Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet

Eg har alltid slete i matte. 5-6 klasse var helvetesåra i matte. Satt og grein ved pulten, forsto INGENTING!

Kunne bruke 2-3 timer på 2-3 oppgåver.

I 8.klasse fekk eg ein mykje bedre lærer og gjekk frå låg måloppnåelse til 4 og 5era. No på vgs har eg hatt 3 matteprøver, 2 5ere og 1 6 😁

Så det kan løsne seg, og kanskje læreren ikkje er særlig god? Mattelærerane eg hadde på barneskulen sugde i alle fall.

Skrevet

Matte har gått greit i 1. og 2. klasse. Han har ikke gjort det veldig bra men innenfor bekymringsgrensa. Men etterhvert som vanskelighetsgradene stiger, synker prestasjonene. Det går rett og slett ikke inn. De enkleste oppgaver type:

Ole plukker 5 kilo jordbær. De koster 27 kr pr kilo. Hva må Ole betale for jordbærene?

Dette får han rett og slett ikke til. Jeg spør han om hva han må gjøre for å løse oppgaven...hvordan man finner ut svaret. 

Han sier: Ehhh, minus?

Gutten er 10 år og går i 5.klasse. De skal snart ha nasjonale prøver/kartleggingsprøve og jeg er veldig bekymret.

Han viser ikke spesielt tegn til å bry seg noe særlig. Det interesserer liksom ikke.

Hvordan gå frem for å få han til å forstå/like matte?

Tror du ikke det er kjernen i hele greia, han bryr seg bare ikke? Hvis man ikke ser poenget med matte og syns det er gørr så blir det til at man tipper og tar snarveier, sånn som sønnen din. Han orker vel ikke sette seg inn i hvordan det fungerer da?

Jeg var akkurat sånn selv, det gikk i gjetting og å skrive av leksa til medelever ut videregående altså. Tragisk. Men da jeg begynte å studere matte på universitetsnivå viste det seg at jeg er ganske flink, for da ble det relatert til noe jeg hadde interesse av å forstå.

Skrevet

Han har ikke dyskalkuli da?

Slik at han bare ikke klarer å se sammenhengen?

Tenkte det samme. Jeg fikk diagnosen alt for sent. Jeg var 17 år når det ble oppdaget.

Anonymous poster hash: 16e16...e1a

Skrevet

JA, jeg syns at mye ligger hos læreren som forstår elevens prbl. og forklarer så de skjønner bedre. Hadde en fin lærer på barneskolen men som sagt på ungdomsskolen var vi mange flere så det ble ikke sånn der. Ikke nødvendigvis guttens feil, men får han en god forklaring om oppgavene så tror jeg mye på det.

Skrevet

Det går på all matte egentlig...han får ikke til å automatisere, gangetabellen husker han ikke men han forstår prinsippet. Brøk er bare å glemme. Finne 1/4 av en liter feks...jeg forklarer og forklarer. At han må dele opp literen i fire deler...viser han på dl målet...han gjetter veldig mye.

Ja ja, det er vel håp allikevel. Var ingen kløpper i matte selv. Og er defor kanskje ikke den beste læremesteren heller. Han får forøvrig tilrettelagt undervisning på skolen.

Får han tilrettelagt i matte eller andre fag også? Var det ppt som utredet?

Anonymous poster hash: 97c6c...aa0

Skrevet

Tenkte det samme. Jeg fikk diagnosen alt for sent. Jeg var 17 år når det ble oppdaget.

Anonymous poster hash: 16e16...e1a

Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var over tjue, og sleit som en gal gjennom både barne- og ungdomsskolen.

Men så var dyskalkuli også en relativt "ny" diagnose da jeg var barn/ungdom også da. Det var bare såvidt de som hadde dysleksi ble plukket opp i skolesystemet liksom.

Så jeg ble stemplet som dum ganske tidlig. :sukk:

Skrevet

kanskje han har problemer med lesing og leseforståelse, ikke matten? 

Skrevet

Er det kun matte han sliter med? Ikke lekser generelt? 

Anonymous poster hash: a93eb...5da
Skrevet

kanskje han har problemer med lesing og leseforståelse, ikke matten?

Tenkte jeg og. Hvis det er tekststykker som er mest utfordrende.

Anonymous poster hash: 87f76...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...