Gå til innhold

Katter hos dyrlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å bli med katten inn til veterinæren og holde han når han skal få vaksine? Og bli med inn og kose med katten når han skal sovne inn og kastreres? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved vaksinering så blir man med inn, det tar jo bare 1 minutt å sette den sprøyten. Tror ikke man får være til stede når katten får narkose når det gjelder operasjoner, men har ikke vært med på avliving enda (heldigvis), så vet ikke hvordan det fungerer

Anonymous poster hash: 04564...eb7
Skrevet

Er det vanlig å bli med katten inn til veterinæren og holde han når han skal få vaksine? Og bli med inn og kose med katten når han skal sovne inn og kastreres? 

Ja det er vanlig :)

Skrevet

Ja det er vanlig :)

Er det lurt å ha bånd på kattungen når han skal vaksineres? Jeg er redd han skal bli ganske nervøs å prøve å "hoppe unna" når han skal tas ut av buret  :klo: 

Skrevet

Er det lurt å ha bånd på kattungen når han skal vaksineres? Jeg er redd han skal bli ganske nervøs å prøve å "hoppe unna" når han skal tas ut av buret  :klo:

Veterinærene er som regel veldig flinke til å håndtere dyr og vet hvor lett katter kan glippe unna ;)

Anonymous poster hash: 8162f...7ae

Skrevet

Er katten din nervøs til vanlig? Jeg har en nervøs og en mindre nervøs katt. Begge holder seg i to, og den nervøse blir helt stiv av skrekk, så den hopper ikke noe sted. Du trenger ikke bånd, nei.

Anonymous poster hash: 04564...eb7
Skrevet

Okei, takk for tips  :nigo:

Skrevet

Jeg synes bånd er fryktelig praktisk på mine ''ålete'' katter :fnise: Mine er fullvoksne og oppfører seg pent, men det er fryktelig mange spennende lukter og ting som gjerne skal utforskes.

Og ja, man blir med inn når katten skal undersøkes. Uavhengig om katten skal vaksineres, er skadd, eller skal legges i narkose :)

Anonymous poster hash: 490dd...9fb
  • Liker 1
Skrevet

Når de er redd så det mer sannsynlig at de tviholder seg i buret. Bare sett buret på benken, ta av lokket og vips så er det over.

Skrevet

Om man har to katter som skal inn til dyrlegen samtidig, kan de puttes i samme bur?

Anonymous poster hash: 1efa9...01a
Skrevet

Er det lurt å ha bånd på kattungen når han skal vaksineres? Jeg er redd han skal bli ganske nervøs å prøve å "hoppe unna" når han skal tas ut av buret :klo:

Ja, det er vanlig å være med inn, og noen ganger holde katten, når den blir vaksinert.

Om det er vanlig å være tilstede når den får narkose vet jeg ikke, men det er jo vanlig å være med inn til dyrlegen først. Katten får jo gjerne en helsesjekk før de kastreres (iallefall her jeg bor).

Og nei, du trenger ikke bånd på katten :) døra er jo lukket, så det er ikke så mange plasser katten kan gjemme seg. Og sjangsen er større for at den går inn i buret istedenfor.

Uansett, dyrlegene er flinke til å holde fast katten om det trengs :)

Anonymous poster hash: 3d403...3e0

Skrevet

Om man har to katter som skal inn til dyrlegen samtidig, kan de puttes i samme bur?

Anonymous poster hash: 1efa9...01a

Jeg hadde ikke gjort det. Har to katter selv, og når de skal få vaksine og helsesjekk så tar vi begge samtidig. Men vi har de i egne bur fordi det ville blitt veeeeldig trangt om begge skulle vært i samme bur.

Skrevet

Glemte å legge til; En annen ting som gjør at jeg synes det er praktisk med bånd er at noen ganger må man bære katten til et annet rom for veiing :) Opplever også at vet synes det er praktisk med bånd, men jeg har også tatt med kattene uten. Det går helt fint, så hvis du ikke har trenger du ikke stresse med å skaffe.

Skrevet

Jeg var med inn til forberedelsene da katten min skulle kastreres for et års tid siden. Hun satte sprøyta så han skulle sovne, noe han fikk gjøre i fanget mitt. Nesten litt trist når han bare sank sakte men sikkert sammen i fanget mitt! Selve inngrepet ble gjort på et annet rom, der var jeg ikke med inn.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Har to katter selv, og når de skal få vaksine og helsesjekk så tar vi begge samtidig. Men vi har de i egne bur fordi det ville blitt veeeeldig trangt om begge skulle vært i samme bur.

Må legge til at hos dyrlegen her, så veier man kattene mens de er i buret for så å veie buret etterpå mens katten er inn til dyrlegen, og da er det veldig upraktisk med 2 katter i samme bur.

Skrevet

Jeg er så nervøs :(  Har ikke lyst til at pusen min skal ha det vondt og være redd! Han er ganske skeptisk/redd for ukjente mennesker, men han må jo vaksineres + kastreres! Uff, visste ikke at jeg kom til å være så .. overbeskyttende og pinglete  :plystre:

Skrevet

Jeg er så nervøs :(  Har ikke lyst til at pusen min skal ha det vondt og være redd! Han er ganske skeptisk/redd for ukjente mennesker, men han må jo vaksineres + kastreres! Uff, visste ikke at jeg kom til å være så .. overbeskyttende og pinglete  :plystre:

Dette går helt fint :hug:  Den eldste katten min er ganske så tøff i trynet når han er hjemme, men når han kommer til veterinæren er han snill som et lam. Den yngste er ganske skvetten av seg, men også han endrer seg når han kommer dit.

De blir ofte ''satt ut''.

Veterinærene møter ulike katter hele tiden; snille katter, urolige katter, redde katter, ''mannevonde'' katter osv... Du kan være hos katten din helt til den sovner, hvis det får deg til å føle deg tryggere.

Jeg er sånn passelig hønemor når det kommer til mine egne, så skjønner deg veldig godt :fnise:

Skrevet

Jeg er så nervøs :( Har ikke lyst til at pusen min skal ha det vondt og være redd! Han er ganske skeptisk/redd for ukjente mennesker, men han må jo vaksineres + kastreres! Uff, visste ikke at jeg kom til å være så .. overbeskyttende og pinglete :plystre:

Dette går nok kjempefint :) den ene pusen min er også veldig skeptisk/redd for ukjente mennesker, men hun har nå vært hos dyrlegen 4 ganger de siste 3 ukene og det har gått overraskende bra alle gangene :)

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare :biggrin: Stor kos til dere  :klem:

Har forresten ett spm til  :fnise:  Vet dere hvordan pusen oppfører seg etter kastrering? Kommer han feks til å ha lyst til å ligge i senga/få nærhet eller løpe ut? Kan han slippes ut om han vil det? 

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare :biggrin: Stor kos til dere  :klem:

Har forresten ett spm til  :fnise:  Vet dere hvordan pusen oppfører seg etter kastrering? Kommer han feks til å ha lyst til å ligge i senga/få nærhet eller løpe ut? Kan han slippes ut om han vil det? 

Det er vanskelig å svare på, om den vil ha nærhet eller ikke, men husk å vær sammen med pus til den er helt våken fra narkosen. De fleste katter blir trøtte og slappe etter å ha vært i narkose, noen kan også bli slappe av vaksine.

Du må nok holde pus inne et par dager. Man pleier å få med seg et ark hjem der det står litt om hva man skal passe på og slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...