Sharon90 Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Hei. Jeg skal selge min ett år gamle bil. Så lurer jeg på praksisen av dette...om jeg har forstått det rett. Fikk tips i banken, men føler jeg har glemt noe her. Skriver ut kjøpskontrakt fra Naf, og skal se finansieringsgaranti før eventuelt kjøp. Vi fyller ut denne. Pluss salgsmelding (del 2 av vognkortet. Skal jeg levere den inn- eller kjøper?) Hva gjør vi med kjøpskontrakten?? Kjøperne skal overføre direkte til Møller bil finans, men når blir dette gjort? Ideelt sett så logget de på nettbanken og ordnet alt før de reiste med bilen, men det er ikke sikkert de har pengene på konto (hehe, snakk om en bil til 300 000) Mest sannsynlig betales dette via kjøpernes bank, og så til Møller bil finans. Noen som har gjort dette før?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Du leverer salgsmelding. Så vet du at det er gjort og bøter, autopasspasseringer etc ikke kommer til deg. Kontrakt i to eks, en til hver av dere. Pengene rett inn på lånet. Om kjøper ikke får pengene før vedkommende har papirer og bilnøkler i hånden fra sin bank, finnes det nok en løsning på det og. Sjekk evt med banken. Anonymous poster hash: 402f3...843
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #4 Skrevet 15. oktober 2015 Lever aldri nøkler og bil fra deg før du ser at pengene er kommet inn på din konto eller den kontoen penger skal overføres til. At selger logger inn og overfører penger der og da er ingen, absolutt ingen, garanti for at du får ditt oppgjør. I verste fall står du uten bil og uten penger. Anonymous poster hash: 77cac...77b
Sharon90 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2015 Lever aldri nøkler og bil fra deg før du ser at pengene er kommet inn på din konto eller den kontoen penger skal overføres til. At selger logger inn og overfører penger der og da er ingen, absolutt ingen, garanti for at du får ditt oppgjør. I verste fall står du uten bil og uten penger. Anonymous poster hash: 77cac...77b Men hvis man har kontrakt i tillegg, så kan man spore opp personene og har det svart på hvitt at de eventuelt skylder og ikke har betalt? Dette blei brått vanskelig (Aldri noe nytt og dyrt igjen)
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #6 Skrevet 18. oktober 2015 Men hvis man har kontrakt i tillegg, så kan man spore opp personene og har det svart på hvitt at de eventuelt skylder og ikke har betalt? Dette blei brått vanskelig (Aldri noe nytt og dyrt igjen) Jeg hadde aldri turt å selge bil privat med mindre jeg kunne mye om bil og hele salgsprosessen. Jeg hadde heller solgt via bilfirma, selv om jeg da hadde fått igjen en del mindre for bilen. For da hadde mitt ansvar sluttet i det bilfirmaet overtok nøklene og vi skrev kontrakt. Anonymous poster hash: 20c22...fc1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #7 Skrevet 18. oktober 2015 http://www.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videreAnonymous poster hash: 20c22...fc1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #8 Skrevet 18. oktober 2015 http://www.dagbladet.no/2012/06/29/tema/bruktbil/klikk/bil/motor/22346277/Anonymous poster hash: 20c22...fc1
Sharon90 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #9 Skrevet 18. oktober 2015 Sant nok. Nå er dette en 1år gammel bil med 4år igjen på nybil garantien. Håper de henvender seg til bilprodusent om det er noe. Velger å gjøre dette privat, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å sluppet. Når det er sagt kommer jeg til å kreve bankremisse, etter å ha lest om det. Altså, de får sette på forsikring før/ når de kommer. De må ta med denne Bankremissen. Vi skriver kontrakt. De signerer Bankremissen. Skriver og signerer del 2 av vognkortet. (Som jeg leverer når pengene er på rett konto) Og dett var dett =)
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg ville ikke betalt med bankremisse, for det er i teorien kontanter. Da kan selger drite i å fjerne heftelsen på bilen og heller sette pengene på kontoen til ibizaturen eller kredittgjelden, og jeg som kjøper risikere at bilen blir hentet fordi lånet ikke blir betalt. Såvidt meg bekjent er det nærmest umulig å stoppe en overføring. Jeg har overført penger på nettbank som kjøper, og fått overført som selger. Har også kjøpt kjøretøy usett fra langt oppi nord og fått det fraktet nedover uten problemer. Da skrev vi kontrakt og jeg betalte inn kjøpesummen på lånekontoen til selger, og finansieringsselskapet overførte det overskytende til selgers konto. Anonymous poster hash: 402f3...843
Sharon90 Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter #11 Skrevet 19. oktober 2015 Ja, lurte også på å gjøre det slik, skal visst være relativt sikkert. Om jeg i tillegg får print screen, så har man bevis om de 'bevisst' skulle klart å stoppe overføringen... Og så lenge jeg venter med å levere del to av vognkortet til pengene er der, kan man i tillegg melde bilen stjelt om noe skjer. Er nok bare litt risikabelt å selge og kjøpe, så får bare se an personene og velge å stole på dem litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå