AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Og da tenker jeg spesielt studentpar. Har fått et inntrykk av at veldig mange studenter har kjempedårlig økonomi, og jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor. Jeg jobber annenhver helg lørdag&søndag, og tjener cirka 4000 kroner, i tillegg til studielånet + -stipendt på 7500 kroner i måneden. Kjæresten jobber annenhver helg og to faste dager i uken, og tjener 7000 (skal spørre om lønnsøkning, da han har dårlig timesbetalt) i tillegg til studielån på 7500. Vi har altså en total inntekt på 26000 kroner. Vi bor i Oslo, og betaler 10000 kroner i måneden for en leilighet, som er inkludert strøm og kabel-TV. Vi har altså 16000 kroner å disponere fritt etter dette! Jobber i tillegg ekstra i sommeren. Vi sparer selvfølgelig en del, altså, og greier oss helt fint! Så jeg skjønner ikke hvordan studentpar kan ha dårlig råd..? Er det jeg og kjæresten som er lite økonomiske, siden vi tar lån? Virker sikkert veldig trangsynt, men jeg skjønner bare ikke. Anonymous poster hash: 25a74...11d
fullkornspasta Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Tror ikke alle studenter greier å jobbe så mye, da. Mange som har veldig krevende studier! 5
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 Det er ikke nok deltidsjobber til alle, men jeg syens likevel mange sløser på f.eks kantinemat.
Anglofil Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Som det er nevnt over her, ikke alle har muligheten til å jobbe deltid ved siden av studiene. De første 3 årene jeg studerte var det ganske vanskelig grunnet praksis, i tillegg til at jeg rett og slett ble sliten. Mye obligatorisk og lange dager gjorde at det rett og slett ikke var overskudd til å jobbe noe særlig ved siden av. Og så er det jo også slik at det ikke alltid er deltidsjobber å få. F.eks da jeg var student på sørlandet og over 10 000 studenter som konkurrerte om deltidsjobbene. Heldigvis fant jeg meg en jobb, men da måtte jeg også jobbe 50%, det var liksom ikke så mye alternativ. Og ikke alle har mulighet til å jobbe så mye ved siden av studiene. Nå skal det sies at jeg aldri har følt at jeg har hatt dårlig råd, uavhengig av om jeg har jobbet ved siden av studiene eller ikke. Mvh Yvonne Endret 14. oktober 2015 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #5 Skrevet 14. oktober 2015 Det er ikke nok deltidsjobber til alle, men jeg syens likevel mange sløser på f.eks kantinemat. Dette har jeg og merket meg. Mange i min klasse går i kantina både to og tre ganger i løpet av en dag. Men det er så langt ikke de samme personene som klager over dårlig økonomi (her jeg går, i alle fall). Hvis de en gang begynner å snakke om det så vet man jo grunnen, i alle fall. Anonymous poster hash: ad35d...40f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #6 Skrevet 14. oktober 2015 Som sagt lengre oppe- praksis. Jeg prøver også så godt jeg kan å unngå lån,og prøver derfor å klare meg på borteboerstipendet og jobb så lenge som mulig! Jeg jobber også annenhver helg i butikk, da fredag kveld, lørdag og to timer på søndag, (Tjener dog ikke like mye som deg..) Jobber også hele sommeren, og så godt jeg kan i andre ferier Jeg er også nødt til å ha bil og både forsikring, årsavgift og bensin koster.. (Selv om jeg bare bruker den til og fra hjemmet,og til og fra jobb) Jeg sykler/går til skolen hver dag, og jeg har heller ikke busskort. Jeg har det ikke veldig trangt, men jeg har absolutt heller ikke råd til å kjøpe noe i kantina maks en gang i uka. Det er trangt om jobber her jeg bor, og det er derfor jeg "pendler" hjem i helgene for å jobbe. Til og med der er det trangt om jobbene! Jeg er bare redd for at bilen streiker og jeg må kjøpe ny, og derfor prøver så godt jeg kan å spare opp en tusenlapp i måneden i tilfelle kriser. (Det er ingen busstilbud/kollektiv til hjemmet, og da må jeg uansett komme meg på jobb) Anonymous poster hash: 22809...e5d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #7 Skrevet 14. oktober 2015 Fordi endel studenter er late. Anonymous poster hash: 3ebc3...d67 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #8 Skrevet 14. oktober 2015 Som sagt lengre oppe- praksis. Jeg prøver også så godt jeg kan å unngå lån,og prøver derfor å klare meg på borteboerstipendet og jobb så lenge som mulig! Jeg jobber også annenhver helg i butikk, da fredag kveld, lørdag og to timer på søndag, (Tjener dog ikke like mye som deg..) Jobber også hele sommeren, og så godt jeg kan i andre ferier Jeg er også nødt til å ha bil og både forsikring, årsavgift og bensin koster.. (Selv om jeg bare bruker den til og fra hjemmet,og til og fra jobb) Jeg sykler/går til skolen hver dag, og jeg har heller ikke busskort. Jeg har det ikke veldig trangt, men jeg har absolutt heller ikke råd til å kjøpe noe i kantina maks en gang i uka. Det er trangt om jobber her jeg bor, og det er derfor jeg "pendler" hjem i helgene for å jobbe. Til og med der er det trangt om jobbene! Jeg er bare redd for at bilen streiker og jeg må kjøpe ny, og derfor prøver så godt jeg kan å spare opp en tusenlapp i måneden i tilfelle kriser. (Det er ingen busstilbud/kollektiv til hjemmet, og da må jeg uansett komme meg på jobb) Anonymous poster hash: 22809...e5d TS her! Hvor mye tjener du i måneden? Av prinsipp kjøper jeg ikke mat i kantina, da jeg er veldig flink å lage god lunsj å ta med Anonymous poster hash: 47671...f6b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #9 Skrevet 14. oktober 2015 Vi hadde veldig dårlig råd. Ingen av oss fikk jobber og vi hadde høy husleie. Det var et studentsted vi bodde, så jobbutvalget var dårlig, og mesteparten av oss måtte på det private leiemarkedet for å få tak i boliger, siden det var studentboliger til kanskje 50% av studentene... Utleierne tok priser mye høyere enn resten av fylket, siden studente ikke hadde noe valgt. Vi betalte 9000kr for 50kvadrat, inkludert TV og internett, og separat strøm. I tillegg kom mobilregning for 2 stk og busskort for 2 stk. Vi hadde ca 14.000 inn i måneden, og når faste utgifter lå på rundt 11.000, sier det seg selv at det blir trange kår. Nå kan du si at vår situasjon var spesiell, men jeg kjenner mange studenter i større byer med lignende problemer. Det er rift om utleieleilighetene i juni/juli og mange må takke med det de får, selv om det er veldig dyrt. Vanskelig å finne deltidsjobber og mange, mange som ikke har tid pga studiene er så krevende. Anonymous poster hash: f42c7...c5e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #10 Skrevet 14. oktober 2015 Nå kan du si at vår situasjon var spesiell, men jeg kjenner mange studenter i større byer med lignende problemer. Det er rift om utleieleilighetene i juni/juli og mange må takke med det de får, selv om det er veldig dyrt. Vanskelig å finne deltidsjobber og mange, mange som ikke har tid pga studiene er så krevende. Anonymous poster hash: f42c7...c5e Åi, ja, skjønner at det er forskjell på hvor mye folk greier, og at det er dårlig med jobbtilbud. Jeg tror eneste grunnen til at jeg fikk jobb, er fordi jeg allerede hadde hatt tre deltidsjobber da jeg var ferdig med VGs, og en var veldig "fancy", så jeg var vel en attraktiv kandidat. Jeg studerer forøvrig jus, noe som er ganske krevende, men jeg jobber heldigvis bare i helgene, da! Anonymous poster hash: 47671...f6b
lillsunshine Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Når man snakker om at studenter har dårlig råd, så tenker man som regel på enkeltøkonomi. Du sammenligner en samlet inntekt til deg og kjæresten, og jeg vil påstå at det ikke er så mange studenter som deler økonomien mens de er studenter, så jeg tviler på det er her kjernen av problemet ligger. Som du påpeker tjener dere jo ikke likt, han tjener jo mer enn deg. Men samtidig deler dere på kostnadene... Sånn er det ikke for single studenter. Når det er sagt, så synest jeg en 2-roms i Oslo til 10 000 høres veldig rimelig ut. Jeg tror langt flere studentpar må ut med mer i boligmarkedet i byer som Oslo, enn det du skisserer her. Trodde 5000 kr i Oslo for tiden måtte tilsvare noe sånt som en lite rom i et stort kollektiv. De fleste studenter har enkeltøkonomi og leier dyrt. Tror gjennomsnittet ligger mellom 4000-6000 kr. Studielånet rekker kanskje akkurat til husleie og andre faste utgifter, som strøm, internett og busskort og kanskje litt mat. Dersom man ikke har jobb ved siden av er det ikke rart at man har dårlig råd. Ikke alle jobber og ikke alle vil få deltidsjobb, da det rett og slett ikke er nok slik jobbt for alle studenter. Jeg ser det dessverre på mange som jobber utenom studien at det blir for mye for dem, det går såvisst utover studiene. Ofte kunne de ha klart seg med å jobbe mindre, men de tørr ofte ikke si nei til en vakt, fordi de da er redd for å miste jobben eller man bare får dårlig samvittighet. Jeg skjønner derfor godt priorteringene om man velger å ikke ville jobbe. Selv vil jeg påstå at jeg har ganske god råd som student, men jeg er heldig som har lav husleie. Så jeg kan fint leve på studielånet alene gjennom året og ha det helt greitt, men det opnes da ikke for så mye sløsing. Men jeg velger heller å jobbe veldig mye i sommerferien og det gjør til at jeg både kan bruke litt penger og spare en del. Jeg kunne spart mer/hatt enda bedre råd om jeg hadd valgt å ha deltidsjobb utovr året også. Dessverre er jeg veldig glad i å jobbe, så hadde jeg hatt deltidsjobb så vet jeg at jeg hadde tatt på meg mer arbeid enn det som egentlig er bra og det hadde garantert gått utover studiene. Nå har jeg i stedet frivillig verv som jeg bruker fritiden min på, det blir ikke for mye jobbing og det er veldig verdifull invistering av studietiden. Men jeg hadde neppe tatt meg tid til vervet om jeg hadde jobbet i stedet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 Tror mange bruker tid på å omstille seg fra fersk brød hver dag, lass med pålegg og ulike godismiddager hver dag hos mor og far, til å spise brød til det er tomt, kjøpe to typer pålegg du spiser opp og kunne lage flere middager av en kjøttdeigpakke. En del bruker også mye penger på alkohol. Jeg bor i nærheten av studentboliger med 25 min gåavstand til universitetet, tar 10 min å sykle og likevel bruker folk buss 3 stopp. Busskort er dyrt, kunne i alle fall spist en uke for den prisen. Anonymous poster hash: b5c81...67e 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg hadde jobb i feriene, og var heldig og fikk studentbolig. Levde sparsommelig, kjøpte brukte bøker der det var mulig, reiste kollektivt og festet ikke i helgene (går mye penger der) Shoppet ikke. Klarte meg helt fint. Det er mange småutgifter her og der som tilsammen gjør at studentene sliter, og mange av dem kan kuttes ned på. Man MÅ ikke kjøpe alt man kommer over, som har studentrabatt. Anonymous poster hash: 9ad63...b1f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #14 Skrevet 14. oktober 2015 Vel, hvis du tenker deg at det er vanligere å ha enkeltøkonomi en parøkonomi, så er det ca 7000,- inn per mnd hvis man ikke har jobb. Ikke alle kan jobbe, eller jobbe mye. Si at et rom i kollektiv/hybel koster 500, da sitter mannigjen med to tusen per mnd. Kan ikke skjønne at det skal være problematisk å forstå at det blir trangt. Tror du gjør deg i overkant dum her TS.Anonymous poster hash: c6440...480 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #15 Skrevet 14. oktober 2015 Vel, hvis du tenker deg at det er vanligere å ha enkeltøkonomi en parøkonomi, så er det ca 7000,- inn per mnd hvis man ikke har jobb. Ikke alle kan jobbe, eller jobbe mye. Si at et rom i kollektiv/hybel koster 500, da sitter mannigjen med to tusen per mnd. Kan ikke skjønne at det skal være problematisk å forstå at det blir trangt. Tror du gjør deg i overkant dum her TS.Anonymous poster hash: c6440...480 Skulle selvsagt stå 5000,-, ikke 500,-.Anonymous poster hash: c6440...480
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #16 Skrevet 14. oktober 2015 Når man snakker om at studenter har dårlig råd, så tenker man som regel på enkeltøkonomi. Du sammenligner en samlet inntekt til deg og kjæresten, og jeg vil påstå at det ikke er så mange studenter som deler økonomien mens de er studenter, så jeg tviler på det er her kjernen av problemet ligger. Som du påpeker tjener dere jo ikke likt, han tjener jo mer enn deg. Men samtidig deler dere på kostnadene... Sånn er det ikke for single studenter. Når det er sagt, så synest jeg en 2-roms i Oslo til 10 000 høres veldig rimelig ut. Jeg tror langt flere studentpar må ut med mer i boligmarkedet i byer som Oslo, enn det du skisserer her. Trodde 5000 kr i Oslo for tiden måtte tilsvare noe sånt som en lite rom i et stort kollektiv. De fleste studenter har enkeltøkonomi og leier dyrt. Tror gjennomsnittet ligger mellom 4000-6000 kr. Studielånet rekker kanskje akkurat til husleie og andre faste utgifter, som strøm, internett og busskort og kanskje litt mat. Dersom man ikke har jobb ved siden av er det ikke rart at man har dårlig råd. Ikke alle jobber og ikke alle vil få deltidsjobb, da det rett og slett ikke er nok slik jobbt for alle studenter. Jeg ser det dessverre på mange som jobber utenom studien at det blir for mye for dem, det går såvisst utover studiene. Ofte kunne de ha klart seg med å jobbe mindre, men de tørr ofte ikke si nei til en vakt, fordi de da er redd for å miste jobben eller man bare får dårlig samvittighet. Jeg skjønner derfor godt priorteringene om man velger å ikke ville jobbe. Nettopp. Anonymous poster hash: 32d75...aae 1
fullkornspasta Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Vel, hvis du tenker deg at det er vanligere å ha enkeltøkonomi en parøkonomi, så er det ca 7000,- inn per mnd hvis man ikke har jobb. Ikke alle kan jobbe, eller jobbe mye. Si at et rom i kollektiv/hybel koster 500, da sitter mannigjen med to tusen per mnd. Kan ikke skjønne at det skal være problematisk å forstå at det blir trangt. Tror du gjør deg i overkant dum her TS.Anonymous poster hash: c6440...480 Var vel derfor TS krev "tenker da spesielt på studentpar". Fjott.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #18 Skrevet 15. oktober 2015 Fordi de shopper så sykt mye klær. Jeg blir helt matt av å se studenter i dyre merkeklær. Hva tenker dere med? Det er MENINGEN at man skal begrense seg når man lever på studielån....Anonymous poster hash: 4132d...313 2
Okapi Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 Det er mange studenter som ikke får, eller har tid til, jobb, og som ikke har, eller bor sammen med kjæresten. Var der selv, søkte på dusinvis av jobber uten å komme noe sted, så jeg måtte klare meg på studielånet (som da var på ca. 6000) til å dekke alt. Husleia startet på i underkant av 3000 og beveget seg mot 4000 mens jeg bodde der, uten at utbetalingene vokste i nærheten av like mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå