Gå til innhold

Jobbmuligheter med master i psykologi

sprøstekt

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om hva slags type jobber man kan få med master i psykologi? Tenker på retningene type helse-og sosial-/utviklings-/miljø-/kultur- og samfunnspsykologi/læring - hjerne, atferd og omgivelser

Er det vanskelig å få jobb? 

Tenker på dette som et alternativ til profesjon om jeg ikke kommer inn. Jeg er veldig interessert i psykologi, men veldig usikker på jobbmuligheter etter en master..

Håper noen der ute vet noe :)

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som tok utviklingspsykologi med meg har fått jobb. Blant annet jobben noen på RBUP og lignende. :)

Anonymous poster hash: 7488f...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om hva slags type jobber man kan få med master i psykologi? Tenker på retningene type helse-og sosial-/utviklings-/miljø-/kultur- og samfunnspsykologi/læring - hjerne, atferd og omgivelser

Er det vanskelig å få jobb? 

Tenker på dette som et alternativ til profesjon om jeg ikke kommer inn. Jeg er veldig interessert i psykologi, men veldig usikker på jobbmuligheter etter en master..

Håper noen der ute vet noe :)

Det er svært gode jobbmuligheter med en nesten hvilken som helst mastergrad i psykologi :)

Anonymous poster hash: 33284...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som tok utviklingspsykologi med meg har fått jobb. Blant annet jobben noen på RBUP og lignende. :)

Anonymous poster hash: 7488f...3a7

Det er svært gode jobbmuligheter med en nesten hvilken som helst mastergrad i psykologi :)

Anonymous poster hash: 33284...d36

Kan dere utdype litt mer hva slags type stillinger som er typisk osv? :)

Hm, jeg har hele tiden hatt inntrykk av at det kan være vanskelig å få jobb med psykologi-studium utenom profesjon.. Det stemmer altså ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Masteren i psykologi er jo, i motsetning til profesjonsstudiet, forskningsrettet og fokusert på teoretisk arbeid knyttet til psykologifaget. Selv tok jeg master i psykologi for flere år siden og fikk ganske raskt tilbud om doktorgradsstipendiat som jeg gjennomførte. Jobber nå som forsker ved en større forskningsinstitusjon innen dette feltet i Norge. Mange av kollegene mine har samme bakgrunn.

Ingen av de jeg studerte med har hatt problemer med å få jobb. Svært mange fra mitt kull har tatt doktorgrad, ellers jobber en del i BUP, PP-tjeneste, forskningsadministrasjon, direktorat, offentlig forvaltning eller i det private med HR eller i f.eks firmaer som jobber med psykologiske testverktøy. Mulighetene er mange! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masteren i psykologi er jo, i motsetning til profesjonsstudiet, forskningsrettet og fokusert på teoretisk arbeid knyttet til psykologifaget. 

Forskning er med rette et svært sentralt mål også på profesjonsstudiet, og det samme er teori. 

Anonymous poster hash: 63acf...a67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også veldig på dette. Jeg har allerede ei høgskoleutdannelse, men kjenner at jeg ikke vil jobbe med dette for alltid.

Jeg har psykologi grunnfag fra før, og siden 60stp i psykologibacheloren kan være noe annet enn psykologi, mangler jeg egentlig kun 1 år på bachelor og de 2 årene på master.

Samtidig er det klinisk psykologi jeg er mest interessert i, i allefall er det jobber ala DPS og BUP som frister mest.

Arbeids-og org.-psyk vil jeg ikke jobbe med.

Så: kommer en noen vei med master i psykologi, om en ønsker å jobbe opp imot enkeltpersoner?

Anonymous poster hash: c3abc...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også veldig på dette. Jeg har allerede ei høgskoleutdannelse, men kjenner at jeg ikke vil jobbe med dette for alltid.

Jeg har psykologi grunnfag fra før, og siden 60stp i psykologibacheloren kan være noe annet enn psykologi, mangler jeg egentlig kun 1 år på bachelor og de 2 årene på master.

Samtidig er det klinisk psykologi jeg er mest interessert i, i allefall er det jobber ala DPS og BUP som frister mest.

Arbeids-og org.-psyk vil jeg ikke jobbe med.

Så: kommer en noen vei med master i psykologi, om en ønsker å jobbe opp imot enkeltpersoner?

Dersom du tenker på klinisk arbeid er svaret nei. 

Anonymous poster hash: 37a2b...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvilke arbeidsoppgaver har folk med master i psykologi på BUP og liknende arbeidsplasser, da? Ser ofte at slik arbeidssteder blir nevnt i lista over hvor master-utdannede kan få jobb, men jeg har ikke helt forstått hva de kan gjøre, når de ikke kan ta seg av behandling av brukere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvilke arbeidsoppgaver har folk med master i psykologi på BUP og liknende arbeidsplasser, da? Ser ofte at slik arbeidssteder blir nevnt i lista over hvor master-utdannede kan få jobb, men jeg har ikke helt forstått hva de kan gjøre, når de ikke kan ta seg av behandling av brukere? Anonymous poster hash: c3abc...01e

Du kan jobbe med rådgivning, men ikke behandling. Min erfaring med masterutdannede kontra psykologer, er at masterfolka ikke klarer å se hele mennesket/bildet. De er veldig spesialiserte i sitt fagområde, men som med alt annet: en hendelse/case har sjelden bare en forklaring.

Anonymous poster hash: 59458...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Ser at de ulike mastergradene varierer veldig fra studiested til studiested, og så bygger en vel sin egen karrierevei veldig ut fra hvordan en vinkler master osv også.

Har dere forresten inntrykk av at disse masterfolka helst må til større byer for å finne jobb, eller er det et marked i mindre kommuner også? Skjønner at de arb.org-retta masterne finnes i mange organisasjoner og større bedrifter, men hva med de som er mer retta mot utvikling/læring/sosialpsykologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det noen ganger kan være vanskelig å ta en master på et annet studiested enn det universitetet du har bachelorgrad fra. Jeg vet om flere som har fått problemer når de har ønsket å bytte studiested for å ta masteren sin, og de har da måttet ta noe annet enn opprinnelig tenkt pga manglende kombinasjon av fag. Så sjekk masterretninger ved de ulike studiestedene tidlig om det er noe spesielt du har lyst til å gjøre. Sjekk så opp hva som kreves for å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en master i pedagogikk eller spes. ped kan man gå inn i en utdanningsstilling på en bup for å bli klinisk pedagog. En slik master kan du få ved å f.eks. kombinere psykologi og master i pedagogikk.

Anonymous poster hash: 44f4c...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gemini7

Forskning er med rette et svært sentralt mål også på profesjonsstudiet, og det samme er teori. 

Anonymous poster hash: 63acf...a67

Joda, klart profesjonsutdannede også ender opp med forskningsjobber! Men nå er det jo også sånn at brorparten av de som går profesjonsstudiet faktisk ønsker å jobbe klinisk med pasientbehandling, og også ender opp med å gjøre det. Med master har man ikke den muligheten, og derfor jobber en stor andel senere med forskning el rådgivning. På profesjonsstudiet har man f.eks praksis + en del undervisning som går ut på klinisk behandling av pasienter. På master består hele studiet av teori. Det var dette skillet jeg prøvde å få frem. 

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner gikk et helt år som lærervikar på barneskole fordi han ikke fikk jobb. Han hadde studert kulturpsykologi tror jeg. Han søkte i to av norges største byer. Til slutt fikk han en god jobb han er veldig fornøyd med da :) 

Anonymous poster hash: 36b6f...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Ikke nødvendigvis. Da jeg gikk på master var det en del som reiste til Danmark senere og søkte seg inn på noe som jeg mener het kandidatstudiet. Det var en slags påbygning for å få klinisk kompetanse etter masteren. Hvordan mulighetene er nå vet jeg ikke, lurer på om jeg har hørt om at det var innstramminger i hvor mange de tok inn fra andre land, men usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange innspill. Dette blir bare mer og mer vanskelig å ta stilling til, spesielt siden det finnes lite konkret info rundt arbeidsoppgavene til en med master i psykologi (unntatt arb.org.) Jeg forstår for eksempel ikke helt hva som legges i rådgivning/veiledning. Hvilke typer utfordringer har personer som oppsøker en med master i psykologi for veiledning?

For min del er det nok NTNU som er nærmest, og her ser ikke retningene ut til å være like spesialiserte som i Oslo.

For min del er for eksempel psykiske problemer veldig interessant, mens lærevansker slett ikke er det. Så fordypninga med læring, atferd osv treffer meg nok ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Da jeg gikk på master var det en del som reiste til Danmark senere og søkte seg inn på noe som jeg mener het kandidatstudiet. Det var en slags påbygning for å få klinisk kompetanse etter masteren. Hvordan mulighetene er nå vet jeg ikke, lurer på om jeg har hørt om at det var innstramminger i hvor mange de tok inn fra andre land, men usikker.

Dette er jo selvsagt da utdanningen er annerledes lagt opp i Danmark. Svaret mitt var rettet mot en master i Norge. Kandidatutdannelsen i psykologi i Danmark er på to år (tilsvarende en master) og kan tas etter gjennomført bachelor i psykologi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Dette er jo selvsagt da utdanningen er annerledes lagt opp i Danmark. Svaret mitt var rettet mot en master i Norge. Kandidatutdannelsen i psykologi i Danmark er på to år (tilsvarende en master) og kan tas etter gjennomført bachelor i psykologi. 

Ja, og mitt svar var bare ment for å belyse for spørsmålsstiller at løpet ikke er kjørt om man velger en master men likevel skulle få lyst til å jobbe klinisk! :)

Spørsmålet hennes/hans var: kommer en noen vei med master i psykologi, om en ønsker å jobbe opp imot

enkeltpersoner?

Du svarte kategorisk nei til at klinisk arbeid var mulig. Jeg opplyste bare om at det KAN finnes en løsning om man skulle være i gang med et bachelor/master-løp og skulle få et ønske om å jobbe klinisk. Altså- en løsning som ikke krever at du går hele det norske profesjonsstudiet fra scratch. Det er jo ikke sikkert alle synes dette er så selvsagt eller er klare over muligheten. Men nei, med norsk master alene kan man altså ikke jobbe klinisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill. Dette blir bare mer og mer vanskelig å ta stilling til, spesielt siden det finnes lite konkret info rundt arbeidsoppgavene til en med master i psykologi (unntatt arb.org.) Jeg forstår for eksempel ikke helt hva som legges i rådgivning/veiledning. Hvilke typer utfordringer har personer som oppsøker en med master i psykologi for veiledning?

For min del er det nok NTNU som er nærmest, og her ser ikke retningene ut til å være like spesialiserte som i Oslo.

For min del er for eksempel psykiske problemer veldig interessant, mens lærevansker slett ikke er det. Så fordypninga med læring, atferd osv treffer meg nok ikke helt.

Jeg går på NTNU nå og var dum nok til å ikke sjekke mastereetninger først. Vet du allerede nå at enkelte ting er utelukket bør du se på alternativene.

Men min oppdagelse etter å ha begynt på studiet er at det er mange ting som blir mer interessant etter hvert som jeg lærer om dem. Jeg hadde heldigvis ikke låst meg til en retning på forhånd.

Du kan ta kontakt med studieveiledere på de ulike insitusjonene du vurdere for å spørre om det du lurer på.

Du sier at det er psykiske problemer som er interessant for deg, men læringsvansker ikke. Er det de tyngre diagnosene du finner interessant? Eller kan en som sliter med depresjoner og autisme med skoleproblemer være like interessant?

Se for deg hvor du kunne tenke deg å jobbe og gå ut i fra det. Jeg har både vært passient selv og kjenner flere med ulike diagnoser. Det gjør at jeg ikke kan tenke meg å drive behandling. Rett og slett fordi jeg ikke er tålmodig nok til at folk "skal forstå" at de må gjøre en innsats selv for å bli bedre. Du treffer utrolig mye forskjellig, men kan ende opp med brorparten deprimerte som ikke ønsker å gjøre stor innsats for å bli bedre. Litt svartmaling der, men ikke alt er som det ser ut utenfra.

Psykologi er et fag i stor utvikling og det er masse spennende å fordype seg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...