AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #1 Skrevet 14. oktober 2015 Er ei lita jente på 157 cm. Er heller ikke overvektig, 56-57 kg, men vil ned til 50-52, siden alt for mye legger seg på magen, og det er først da det blir mindre der. Var nede i 52 en gang tidligere, og har aldri vært så fornøyd. Men da var det grunnet sykdom og medisiner, så kiloene kom jo på igjen senere..Problemet er at jeg føler jeg har prøvd i en evighet nå. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Trener tre ganger i uken, og går mye ellers, på turer osv. Spiser normalt, men siden jeg allerede er liten, så regnet jeg ut at dagsbehovet mitt ligger på ca 1600 kcal, 1700 om jeg er veldig aktiv kanskje. Når jeg skal ned i vekt må jeg jo redusere mer. Har prøvd å ligge på 1300, siden "alle" snakker om sparebluss og kroppens behov osv. Vekten rikker seg ikke. Hvor lavt kan jeg gå? 1000? Et annet problem er at jeg i lange tider før har ligget på 8-900 kcal, ikke fordi jeg ville ned i vekt, men fordi jeg ikke var sulten. Jeg var lubben da og. Det er nesten så jeg lurer på om jeg må slutte å spise om jeg vil ned i vekt, kiloene sitter jo som limt på. Ja, jeg har problemer med stoffskifte og PCO, men ikke noe å gjøre med det (bruker Yasmin og Levaxin). Bør jeg faste? Har brukt lang tid på å oppnå ingenting, så nå vil jeg ha resultater, raskt. PS: Lavkarbo fungerer ikke for meg. Åjo, en siste ting..når jeg blir fornøyd med underkropp og nesten fornøyd med mage...så synes ribbeina over brystene. Går det an å unngå?Anonymous poster hash: a455e...6ad
Jacuzzi Skrevet 14. oktober 2015 #2 Skrevet 14. oktober 2015 Det er mulig! Jeg er 159 og rundt 52kg for øyeblikket. Noen få kg i forskjell for oss minifolk er jo veldig synlig.. Jeg klarte med mye tålmodighet å gå ned 4kg på ca et halvt år, ved å ligge på ca 1300 kcal om dagen. Men det er jo veldig vanskelig! Spiste litt mer i helgene (uten å overstige ca 1800 kcal) for ikke å bli gal. Mitt beste tips er egentlig å få opp aktivitetsnivået slik at du forbrenner mer enn 1600-1700 kcal om dagen, så har du mer å gå på. Trenger ikke ikke være hardtrening, men f.eks. å gå enda mer i tillegg til turer. Omvei til jobb/skole hver dag, hver vei. Gjør masse husarbeid, ikke sitt stille hjemme. Dra på vindus-shopping hvis du bor i/nær sentrum. Jeg går alltid ned ned i vekt når jeg er på storbyferier, for da trasker jeg rundt absolutt hele dagen. Er utrolig hvor mye man kan forbrenne bare ved gjøre vanlige aktivitetsting. Nå har du en ekstra utfordring mtp stoffskifte, der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.. Men stå på! Vil også bare nevne at du kanskje kunne sett smashing ut med den vekta du har om du begynte å trene mer styrke? Selv ser jeg bedre ut på 53 kg med en god del styrketrening bak meg enn på 49kg etter sykdom som gjorde meg sengeliggende og inaktiv i et halvt år. Tynnere betyr ikke nødvendigvis penere Til det siste: mine ribbein begynner å synes hvis jeg går under 50kg. Derfor unngår jeg det, og aksepterer at jeg aldri vil få flat mage på en sunn vekt, hehe. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #3 Skrevet 14. oktober 2015 når jeg blir fornøyd med underkropp og nesten fornøyd med mage...så synes ribbeina over brystene. Går det an å unngå?Anonymous poster hash: a455e...6ad Til det siste: mine ribbein begynner å synes hvis jeg går under 50kg. Derfor unngår jeg det, og aksepterer at jeg aldri vil få flat mage på en sunn vekt, hehe. Hei dere! Om man trener brystmusklene mere, vil da ribbeina vises like mye? Anonymous poster hash: 842b4...b37
Jacuzzi Skrevet 14. oktober 2015 #4 Skrevet 14. oktober 2015 Hei dere!Om man trener brystmusklene mere, vil da ribbeina vises like mye? Anonymous poster hash: 842b4...b37 Ja. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #5 Skrevet 14. oktober 2015 Ja. Ok. Takk for svar! Betyr det at det ikke er muskler på det området av kroppen som kan bygges større og fyldigere? Anonymous poster hash: 842b4...b37
Jacuzzi Skrevet 14. oktober 2015 #6 Skrevet 14. oktober 2015 http://www.treningsforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=46638.0 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #7 Skrevet 14. oktober 2015 http://www.treningsforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=46638.0 Tusen takk! Anonymous poster hash: 842b4...b37
Auri Skrevet 14. oktober 2015 #8 Skrevet 14. oktober 2015 PCOS gjør det vanskelig for mange å gå ned i vekt når man går på p-piller for å balansere ut de andre symptomene. Jeg har ikke sjangs til å gå ned i vekt når jeg går på p-piller, med mindre jeg går på Metformin samtidig. Det er en medisin egentlig brukt av diabetikere, som gjelder på insulinprobleme som fører til at man ikke greier å gå ned i vekt. Så det kan godt hende det er der problemet ditt ligger.
Pringle Skrevet 14. oktober 2015 #9 Skrevet 14. oktober 2015 Høyde har ingenting å si for hvor lett eller vanskelig det er å gå ned i vekt. Sparebluss kan du bare se bort fra - en mindre kropp trenger færre kalorier, men det betyr også mindre behov for mat og næring generelt - sparebluss som det populært snakkes om, at man ikke går ned i vekt om man spiser for lite, er bare tull. Problemet er at du prøver. Du vet ikke hva som skal til, vet ikke hva du gjør, forsøker noe en stund, er utålmodig, tar i enda hardere, gir opp og tror ingenting virker. Et moderat kaloriunderskudd hvor du er nøye på at du får i deg de kaloriene du skal ha - og holder dette over tid - vil få deg ned i vekt. Så lenge du har realistiske forventninger, dvs ikke har undervekt som mål (50-52 kilo høres bra ut for din høyde) og ikke tar sikte på mer enn 1/2 - 1 kg ned pr uke, samt aksepterer naturlige svingninger i vekta (som bare er vann/ufordøyd mat, ikke fett), og gjør det så lett for deg som mulig (identifiserer hindringer og gjør det du kan for å overkomme disse), vil du lykkes. Hvor fettet sitter er genetisk og dessverre ikke noe man kan gjøre noe med. Du må gjøre en avveining mellom ribbein og mage ;-) 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #10 Skrevet 14. oktober 2015 PCOS gjør det vanskelig for mange å gå ned i vekt når man går på p-piller for å balansere ut de andre symptomene. Jeg har ikke sjangs til å gå ned i vekt når jeg går på p-piller, med mindre jeg går på Metformin samtidig. Det er en medisin egentlig brukt av diabetikere, som gjelder på insulinprobleme som fører til at man ikke greier å gå ned i vekt. Så det kan godt hende det er der problemet ditt ligger. Dere "høye" kan bare holde tåta. Jeg er 149 og har PCOS i tillegg, og jeg går på p-piller! Spøk til side. Jeg har prøvd å få Metformin av min fastlege da jeg sliter veldig med å gå ned i vekt. Hun sier at medisinen kun brukes når man skal prøve å få barn. Er det virkelig så vanskelig å få Metformin for vektnedgang ved PCOS? Har utviklet spiseforstyrrelse grunnet slitet med å gå ned i vekt... Anonymous poster hash: a5f85...c55
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Høyde har ingenting å si for hvor lett eller vanskelig det er å gå ned i vekt. Sparebluss kan du bare se bort fra - en mindre kropp trenger færre kalorier, men det betyr også mindre behov for mat og næring generelt - sparebluss som det populært snakkes om, at man ikke går ned i vekt om man spiser for lite, er bare tull. Problemet er at du prøver. Du vet ikke hva som skal til, vet ikke hva du gjør, forsøker noe en stund, er utålmodig, tar i enda hardere, gir opp og tror ingenting virker. Et moderat kaloriunderskudd hvor du er nøye på at du får i deg de kaloriene du skal ha - og holder dette over tid - vil få deg ned i vekt. Så lenge du har realistiske forventninger, dvs ikke har undervekt som mål (50-52 kilo høres bra ut for din høyde) og ikke tar sikte på mer enn 1/2 - 1 kg ned pr uke, samt aksepterer naturlige svingninger i vekta (som bare er vann/ufordøyd mat, ikke fett), og gjør det så lett for deg som mulig (identifiserer hindringer og gjør det du kan for å overkomme disse), vil du lykkes. Hvor fettet sitter er genetisk og dessverre ikke noe man kan gjøre noe med. Du må gjøre en avveining mellom ribbein og mage ;-) Du har rett i at det kan være slik. Men også andre ting spiller inn på om det legger seg fett på magen (bl.a. bivirkninger av kortison, stress og cushings syndrom er noen av årsakene til økt magefett. Også kosthold (bl.a. mer omega 3/ fet fisk i kosten= mindre magefett) spiller inn) Anonymous poster hash: 842b4...b37 1
Gjest Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 Over hvor lang tid har du konsekvent ligget på 1300 kcal (altså nesten hver dag)? Det kan gjerne ta 4-5 uker før det gjør utslag på vekta, så det er viktig å ikke gi opp for tidlig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Synes dere er heldige som får det på magen, jeg får ALT på rumpa Som bilde til høyre http://goldcoast.cracker.com.au/HealthServices/moroka-bums-hips-and-breast-enlargement-pills-and-cream-27789599040-stretch-mark-removal/7676083 Anonymous poster hash: ee231...41d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #14 Skrevet 14. oktober 2015 Lavt stoffskifte kan også gjøre det vrient å gå ned i vekt, spesielt om en ikke er medisinert helt rett. Derfor kan det være greit å ta en sjekk av det. Anonymous poster hash: b065b...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #15 Skrevet 14. oktober 2015 Synes dere er heldige som får det på magen, jeg får ALT på rumpa Som bilde til høyre http://goldcoast.cracker.com.au/HealthServices/moroka-bums-hips-and-breast-enlargement-pills-and-cream-27789599040-stretch-mark-removal/7676083 Anonymous poster hash: ee231...41d Er ikke enig Da det usunne fettet er på magen, og det sunne fettet er på rumpe og lår Anonymous poster hash: 842b4...b37 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #16 Skrevet 14. oktober 2015 Er ikke enig Da det usunne fettet er på magen, og det sunne fettet er på rumpe og lår Anonymous poster hash: 842b4...b37 Det kan godt hende, jeg bare synes det ser så rart ut når alt legger seg på baken og resten av kroppen er slank. Anonymous poster hash: ee231...41d
Auri Skrevet 14. oktober 2015 #17 Skrevet 14. oktober 2015 Dere "høye" kan bare holde tåta. Jeg er 149 og har PCOS i tillegg, og jeg går på p-piller! Spøk til side. Jeg har prøvd å få Metformin av min fastlege da jeg sliter veldig med å gå ned i vekt. Hun sier at medisinen kun brukes når man skal prøve å få barn. Er det virkelig så vanskelig å få Metformin for vektnedgang ved PCOS? Har utviklet spiseforstyrrelse grunnet slitet med å gå ned i vekt... Anonymous poster hash: a5f85...c55 Tull, jeg har fått det av fastlegen min i perioder i løpet av de siste seks årene. Det er godt kjent at med PCOS, når man går på p-piller, er det vanskelig å gå ned i vekt. Her kan du lese mer om det: http://www.lommelegen.no/legesvar/pcos-lavkarbokost-insulinresistens-og-metformin http://tidsskriftet.no/article/1883363/ Ta gjerne utskrift av de og ta med til legen din, Særlig om du har utviklet spiseforstyrrelse...! Da må du få ordentlig hjelp! Bytt lege om hun fortsetter å være vanskelig. På legelisten.no kan du se oversikt over leger med ledige plasser i ditt område, og lese hva deres pasienter mener om de. Det kan godt hende, jeg bare synes det ser så rart ut når alt legger seg på baken og resten av kroppen er slank. Anonymous poster hash: ee231...41d Tro meg, det ser bra ut, det som overhodet ikke ser bra ut er når magen er mye større enn resten av kroppen (er en sånn en selv). Du har bare det sunne fettet, og det ser mye bedre ut. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #18 Skrevet 14. oktober 2015 Så flott med så mange gode svar! Det er mulig! Jeg er 159 og rundt 52kg for øyeblikket. Noen få kg i forskjell for oss minifolk er jo veldig synlig.. Jeg klarte med mye tålmodighet å gå ned 4kg på ca et halvt år, ved å ligge på ca 1300 kcal om dagen. Men det er jo veldig vanskelig! Spiste litt mer i helgene (uten å overstige ca 1800 kcal) for ikke å bli gal. Mitt beste tips er egentlig å få opp aktivitetsnivået slik at du forbrenner mer enn 1600-1700 kcal om dagen, så har du mer å gå på. Trenger ikke ikke være hardtrening, men f.eks. å gå enda mer i tillegg til turer. Omvei til jobb/skole hver dag, hver vei. Gjør masse husarbeid, ikke sitt stille hjemme. Dra på vindus-shopping hvis du bor i/nær sentrum. Jeg går alltid ned ned i vekt når jeg er på storbyferier, for da trasker jeg rundt absolutt hele dagen. Er utrolig hvor mye man kan forbrenne bare ved gjøre vanlige aktivitetsting. Nå har du en ekstra utfordring mtp stoffskifte, der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.. Men stå på! Vil også bare nevne at du kanskje kunne sett smashing ut med den vekta du har om du begynte å trene mer styrke? Selv ser jeg bedre ut på 53 kg med en god del styrketrening bak meg enn på 49kg etter sykdom som gjorde meg sengeliggende og inaktiv i et halvt år. Tynnere betyr ikke nødvendigvis penere Til det siste: mine ribbein begynner å synes hvis jeg går under 50kg. Derfor unngår jeg det, og aksepterer at jeg aldri vil få flat mage på en sunn vekt, hehe. Takk for fint svar! Det er nettopp det! Det utgjør utrolig mye, så er lei av at vekta svinger. En trøst å se at du klarte det, selv om det tok såpass lang tid (hører jo om folk som mister 25 kg på samme tid..). Hm, ja, kanskje jeg ikke burde spise like mye hver dag, men variere? Ja, jeg husker ikke helt hva som var med i den utregningen..jeg kan selvsagt gjøre mer, men føler jeg gjør alt det allerede. Er generelt aktiv, er en person som har "mark i ræva", og går mye overalt siden jeg verken har bil eller busskort. Vindusshopping driver jeg og med Men kan nok gå enda mer. Du har rett i det, men må nok litt ned for å bli fornøyd uansett. Trener allerede styrke, og med tanke på at jeg nesten er sterkere enn kjæresten, så må det jo være muskler et sted...det er bare skjult under et lag av et eller annet Så vil få det litt mer fram. Men kanskje er det vanskelig å både skulle gå ned i vekt, og trene såpass styrke samtidig? Tallet er selvsagt ikke det viktigste, men vil inn noen cm, og da må nok noe bort. PCOS gjør det vanskelig for mange å gå ned i vekt når man går på p-piller for å balansere ut de andre symptomene. Jeg har ikke sjangs til å gå ned i vekt når jeg går på p-piller, med mindre jeg går på Metformin samtidig. Det er en medisin egentlig brukt av diabetikere, som gjelder på insulinprobleme som fører til at man ikke greier å gå ned i vekt. Så det kan godt hende det er der problemet ditt ligger. Visste at PCOS gjorde det, men ikke at det var enda verre med p-piller..har jo gått på det i hele voksen alder, så aner ikke hvordan det ville vært uten, men vet ikke om jeg tør å slutte, har endelig fått bra hud..men interessant å høre om din erfaring. Du har gått på begge deler samtidig? Har hørt om metformin selv, det har vært nevnt, men kun av gynekolog, og virket som de mente det burde vurderes ved avvik på prøver av blodsukker (glukosebelastning?). Jeg burde sikkert tatt en ny test snart, men jeg innbiller meg at de ikke vil gi meg det når jeg ikke egentlig er overvektig eller prøver å bli gravid..var det gynekolog eller fastlege som tok avgjørelsen om metformin hos deg? Høyde har ingenting å si for hvor lett eller vanskelig det er å gå ned i vekt. Sparebluss kan du bare se bort fra - en mindre kropp trenger færre kalorier, men det betyr også mindre behov for mat og næring generelt - sparebluss som det populært snakkes om, at man ikke går ned i vekt om man spiser for lite, er bare tull. Problemet er at du prøver. Du vet ikke hva som skal til, vet ikke hva du gjør, forsøker noe en stund, er utålmodig, tar i enda hardere, gir opp og tror ingenting virker. Et moderat kaloriunderskudd hvor du er nøye på at du får i deg de kaloriene du skal ha - og holder dette over tid - vil få deg ned i vekt. Så lenge du har realistiske forventninger, dvs ikke har undervekt som mål (50-52 kilo høres bra ut for din høyde) og ikke tar sikte på mer enn 1/2 - 1 kg ned pr uke, samt aksepterer naturlige svingninger i vekta (som bare er vann/ufordøyd mat, ikke fett), og gjør det så lett for deg som mulig (identifiserer hindringer og gjør det du kan for å overkomme disse), vil du lykkes. Hvor fettet sitter er genetisk og dessverre ikke noe man kan gjøre noe med. Du må gjøre en avveining mellom ribbein og mage ;-) Veeel, skjønner poenget, men litt uenig, da en liten person må holde seg til mye mindre enn en større bare for å opprettholde vekt, og en større person da kan redusere med mer og, uten å bli helt skutt. Men fint å se noen ikke er enig i dette om sparebluss. Jeg tenker at om det er reelt, så er det uansett for sent for meg Du har nok rett i det. Lurer på om jeg skal prøve meg på 5:2, for å klare å komme lenger ned noen dager. For om jeg har skjønt det rett så er det ca 500 kcal i underskudd som gir 0,5 kg ned, og 1000 gir 1 kilo ned? Å redusere med 1000 hver dag blir jo litt heftig når utgangspunktet var så lite. Jeg vet jeg har noen hindringer, bla. at jeg ikke har orket skrive opp hver dag, og får ekstreme søtsug. Akkurat det siste har bedret seg veldig siste måneden, takk til gynekologen som mistenkte krommangel! Uff ja, ribbein og mage får vel inngå et kompromiss. Jeg higer ikke etter flat mage, men hadde vært greit om bilringen ble til sykkeldekk. Har du noen konkrete tiltak som har fungert, eller som hjelper på å holde motivasjonen oppe? Høres ut som du har erfaring Du har rett i at det kan være slik. Men også andre ting spiller inn på om det legger seg fett på magen (bl.a. bivirkninger av kortison, stress og cushings syndrom er noen av årsakene til økt magefett. Også kosthold (bl.a. mer omega 3/ fet fisk i kosten= mindre magefett) spiller inn) Anonymous poster hash: 842b4...b37 Stress vet jeg at jeg sliter mye med, og det går mye bedre når jeg feks. er på ferie. Jeg bare aner ikke hvordan jeg skal redusere stresset..har nylig begynt med omega 3 og mer fisk i hverdagen, så da opprettholder jeg det! Over hvor lang tid har du konsekvent ligget på 1300 kcal (altså nesten hver dag)? Det kan gjerne ta 4-5 uker før det gjør utslag på vekta, så det er viktig å ikke gi opp for tidlig. Hmm, sant, det er kanskje ikke så veldig mye mer enn det. Men prosjektet har vart siden januar, men da tenkte jeg mindre på maten, og bare trente veldig mye, som viste seg å bli for mye trening. I sommer hadde jeg en balanse, spiste litt mer enn nå, men var veldig aktiv. Det er egentlig nylig jeg har lært at kosthold er viktigst, så er jo forsåvidt motiverende å høre at jeg kanskje er på rett vei likevel. Synes dere er heldige som får det på magen, jeg får ALT på rumpa Som bilde til høyre http://goldcoast.cracker.com.au/HealthServices/moroka-bums-hips-and-breast-enlargement-pills-and-cream-27789599040-stretch-mark-removal/7676083 Anonymous poster hash: ee231...41d Her får du ikke mye sympati Synes du er heldig, det er en grunn til at rumpeoperasjoner er big buisness i Brasil! Og som en annen nevnte, så er jo det sunt fett, det er det rundt magen som ikke er bra for helsa..Det skulle gått an å byttehandle litt... Lavt stoffskifte kan også gjøre det vrient å gå ned i vekt, spesielt om en ikke er medisinert helt rett. Derfor kan det være greit å ta en sjekk av det.Anonymous poster hash: b065b...1f0 Jeg har nettopp sjekket, og legen mener det er bra..synes selv TSH var litt høyt for å være på Levaxin, men han er opptatt av å ikke undertrykke kjertelens egen produksjon..uff, det er mange ting å ta hensyn til. Anonymous poster hash: a455e...6ad 1
Auri Skrevet 15. oktober 2015 #19 Skrevet 15. oktober 2015 Det er fastlegen min som ga meg metformin, første gangen jeg fikk det veide jeg over 80 kilo, greide å komme meg ned til 70, med riktig kosthold og moderat trening. Så fikk jeg det igjen i våres fordi jeg hadde greid å gå opp til over 100... (gikk fra relativt aktiv til komplett stillesittende og trøstespisende pga kronisk sykdom). Jeg har ikke greid å gå ned noe nå, fordi jeg sliter sånn med matlyst som bivirkning på andre medisiner, alt annet enn "feil" mat blir jeg kvalm av og greier ikke spise, i tillegg har jeg fibromyalgi som gjør at energinivået er ikke-eksisterende og jeg får ikke til å trene... Utrolig frustrerende. Legen din skal ta hensyn til at du ikke trives med kroppen din nå, så lenge du ikke ønsker deg ned på en farlig vekt. Vekta du ønsker deg ned på er fortsatt godt innenfor normal-spekteret når det gjelder BMI, så det er ikke noe problem. Problemer med vektnedgang er en veldig kjent symptom når man har PCOS og går på p-piller (når man ikke går på piller er det ikke noe problem som regel, jeg fikk problemene med vektoppgang når jeg startet på piller, før jeg visste jeg hadde PCOS, antagelig det som førte til den første vektoppgangen min).
Pringle Skrevet 15. oktober 2015 #20 Skrevet 15. oktober 2015 Veeel, skjønner poenget, men litt uenig, da en liten person må holde seg til mye mindre enn en større bare for å opprettholde vekt, og en større person da kan redusere med mer og, uten å bli helt skutt. Men fint å se noen ikke er enig i dette om sparebluss. Jeg tenker at om det er reelt, så er det uansett for sent for meg Du har nok rett i det. Lurer på om jeg skal prøve meg på 5:2, for å klare å komme lenger ned noen dager. For om jeg har skjønt det rett så er det ca 500 kcal i underskudd som gir 0,5 kg ned, og 1000 gir 1 kilo ned? Å redusere med 1000 hver dag blir jo litt heftig når utgangspunktet var så lite. Jeg vet jeg har noen hindringer, bla. at jeg ikke har orket skrive opp hver dag, og får ekstreme søtsug. Akkurat det siste har bedret seg veldig siste måneden, takk til gynekologen som mistenkte krommangel! Uff ja, ribbein og mage får vel inngå et kompromiss. Jeg higer ikke etter flat mage, men hadde vært greit om bilringen ble til sykkeldekk. Har du noen konkrete tiltak som har fungert, eller som hjelper på å holde motivasjonen oppe? Høres ut som du har erfaring Anonymous poster hash: a455e...6ad Mengden mat man kan spise og vekt man kan miste blir forskjellig for en stor og en liten person, men prosentvis er det likt. Vi kan bli litt lurt av "standardporsjoner" på restauranter ol, men husk at en større person vil ikke bli like mett av den samme porsjonen som du vil bli Jeg tror ikke du bør ta sikte på mer enn en halv kilo ned pr uke, det tilsvarer som du sier ca 500 kcal pr dag i underskudd. Du har lite å gå på, lita som du er. (Det er kanskje her oppfatningen om at vektnedgang er vanskeligere for små personer, kommer fra?) Du behøver ikke spise 5:2, eller følge noen annen spesifikk diett/opplegg, bare du sørger for at du faktisk har et kaloriunderskudd på 500. Du kan ikke vite helt sikkert hvilket kaloriinntak du bør ligge på, før du har forsøkt, men start med en BMR-kalkulator (hvilken som helst, bare google) og den beskjeden denne gir deg. Vei deg jevnlig (jeg vil anbefale hver morgen, men det vanligste er utrolig nok fremdeles en gang pr uke), følg med på vekta, og juster opp eller ned om du ikke oppnår de ønskede resultatene etter en måned - ikke før. Det enkleste og mest vanntette for å kontrollere inntaket, er å bruke en elektronisk matvekt og en elektronisk matdagbok - vei alt du spiser (og drikker, hvis det har kalorier), og benytt en av de utrolig mange tjenestene som finnes, det er det samme hvilken, jeg har brukt Grete Roede, Myfitnesspal, Fitbit og Sparkpeople, alle fungerer etter samme prinsipp, du må bare bruke det riktig. Det betyr å sjekke at alt du inntar, virkelig har det kaloriinnholdet du registrerer - sjekk med feks matvaretabellen.no om det er en matvare som ikke har næringsdeklarasjon på seg. Du vil at dette skal være effektivt, ikke sant? Du skal dermed være nøyaktig, men ikke for streng! Effektiv slanking vil jeg si er det motsatte av hard slanking. Å gå for hardt ut er som å be om å ikke klare det. Kroppene våre, og hjernene våre, klarer ganske mye ubehag en stund, men så sier det stopp. Det gjør det for alle, så det er ikke noe "personlig nederlag". Hvis man har opplevd "gode resultater" av å sulte seg, er det lett å tro og forvente at dette vil fortsette, om man fortsetter å gjøre det samme. Sånn er det ikke. For å få til varig vektnedgang er man nødt til å samarbeide med kropp og hjerne. Gi deg selv det du trenger. Du skal ikke behøve å føle deg sulten mens du slanker deg. Hvis du er overvektig, har du fettreserver som brukes opp ved kaloriunderskudd. Du trenger heller ikke kutte ut noen matvarer - men du oppdager snart, hvis du følger med, hva som hjelper deg til å føle deg bra og hva som ikke gjør det... og får deg til å sprekke. Hvor ofte og hvor mye, eller eventuelt i det hele tatt, det er riktig for deg å spise forskjellige ting, er det bare du som kan vite, og det via erfaring. Ta sikte på en diett og en livsstil som kjennes ut som, med bare små justeringer, noe du vil ønske å fortsette med resten av livet. Lykke til og spør gjerne mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå